Bouwverslag Robbe Rasant

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door robbedoes, 23 feb 2005.

  1. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi Raymon,

    Hartelijk dank voor het plaatsen van de plaatjes maar nu de hamvraag; Hoe doe je dat???????????????? :lol:

    Groetjes R-Tob
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    rob, in het testforum zijn al diverse draadjes met uitleg over hoe je fotos uit het album kan plaatsen.

    als je er niet uitkomt horen we het wel weer
     
  3. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hallo Robert,

    Lekker mooi kleurtje, zul je goed zien in de lucht.

    Maar even een opmerking over de volgende foto

    [​IMG]

    Zie ik dat goed, is het lipje van het messing-busje aan de bovenkant? tegen de kop van de schroef aan?
    Zo ja dan zit hij verkeerd om. De scherpe kant zit nu dus tegen het hout, en als je de schroef aandraait, dan trek je het busje in het hout. En dan krijgen de rubbers minder vrijheid om te bewegen. Waardoor de servo alle trillingen meekrijgt van de romp, inplaats van een heel kleine reducering.

    Als je de busjes anders om erin doet. Dan kan je hem niet in het hout trekken, door de lip. En de kop van de schroef zal tegen de andere kant van het busje komen. Hierdoor heb je volgens de fabrikant de ideale maat, zodat je rubbers genoeg ruimte hebben. Wat volgens de fabrikant de levens duur van de servo verbeterd.

    groeten Paul
     
  4. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Paul,

    eigenlijk zie ik geen probleem met deze oplossing hoor;

    Punt 1: We praten hier over M2 schroefjes en aan is aan. Dus er verandert niks aan de hoogte!

    Punt 2: Als ik inderdaad het busje andersom zou doen heb je theoretisch de kans dat de kop van het schroefje door de rubber gaat en dondert mijn servo eruit.

    Punt 3: Ik geloof niet dat het allemaal zo nauwkeurig komt met de hoogte van deze busjes en gerelateerd daaraan de dempingswaarde. Dit omdat de servo rondom toch helemaal in de rubbers hangt en hoe gaan we om met het verouderen van de rubbers? Hierdoor wordt het geheel ook allemaal wat stugger en dan vraag ik op mijn beurt af wie vervangt deze rubbers weleens. Ik vlieg al 30 jaar en heb ook nog steeds goed functionerende Robbe S122 in mijn bezit die ik ook nog gebruik. Enne............. altijd gebruikt met de busjes er zo in geplaatst! :?

    Groetjes Robert
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Het is wel degelijk van invloed op de demping van de servo. Of het een noemenswaardig verschil is bij een model als dit, dat mag je zelf bedenken. Al is het geen extra moeite om de busjes gewoon goed in de rubbers te drukken als je ze monteert. Ik heb even snel een tekeningetje in elkaar geprutst om dit verhaal kracht bij te zetten. :)


    Links is het goede voorbeeld. Door het uitstekende stukje van het messing busje wordt hij niet in het hout gedrukt. Dit tot in tegenstelling van de rechter. Daar wordt het busje langzaam maar zeker dieper in het hout gedrukt tijdens de montage, al dan niet door trillingen. Hierdoor zal de servo uiteindelijk losser komen te zitten, met alle gevolgen van dien. Verder zie je het rubber plat gedrukt worden waardoor hij zijn dempende eigenschappen verliest. Waarom zou je er dan nog rubber tussen doen? Gewoon direct vastschroeven op je servoplank, zonder rubbers en busjes. Scheelt weer werk. ;)

    [​IMG]
     
  6. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    HoHiHaHe,
    Leuke discussie voor de echte (eigenwijze) modelbouwer (en dat zijn wel allemaal niewaar!)
    Ik sta met mijn mening in het kamp van Jorrit. Maar Robbedoes heeft al 30 jaar ervaring met het omgekeerde, wat doe je daartegen. De officieele stelling is die van Jorrit, ik kwam hem pas nog ergens op een servo verpakking tegen. (vraag me niet welke)

    Robbedoes, ik heb nog orginele S6 en S7 (beige)zijn die ouder? En een lineaire servo, S2? Ze komen uit 1975 van een Robbe Digital 6 set van mijn pa. Soms gebruik ik ze nog wel eens op hele simpele functies.
    Die hadden helemaal nog geen busjes in de rubbers, orgineel zaten daar ronde rubbertjes bij. Mijn eerste ervaringen met die rechthoekige rubbers zijn uit de jaren 80 en de meeste rubbers uit die tijd zijn nog in prima conditie.
    Ik heb uit die tijd nog een berg RS200, RS250 en RS700. Vooral de laatste gebruik ik nog steeds.

    Mooie Rasant, veel plezier met je leuke kistje!
     
  7. robbedoes

    robbedoes Guest

    Moeten we hier nog verder over doorgaan? Brrrrrrrrr ik krijg er gewoon koude rillingen van 8O . de een doet het zo en de ander doet het zo. of is het zo dat ik nu hierdoor niet meer door de modellenkeuring kom? :(

    Groetjes Robert
     
  8. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ach weet je,
    Er bestaat zoiets als "Best Known Methods"
    en we proberen je alleen te helpen door wat reele argumenten aan te dragen. Maar als je dat liever niet hebt, ook goed hoor.
    Ginne Stresss dus wanne!
    Leuk dat Tilburgs trouwens
    Kek es of ie kekt en as ie kekt, nie kekke!
     
  9. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Robke,

    natuurlijk mag dat graag zelfs alleen op sommige punten denk ik weleens dat de theorie de boventoon voert aan de praktijk! :lol: de grootse reden dat ik de busjes zo gebruik is namelijk dat de gaten in de busjes iets van 3 mm zijn en ik schroefjes M2 gebruik. Dus zit er rondom de draad veel speling. echter door de busjes zo te gebruiken valt de kop van de schroef mooi in de radius ban de omgezette @kraag@ zodat ie toch netjes centreert! De opmerking van jullie zou ik kunnen ondervangen door eronder M2 sluitringetjes te plaatsen maar zoals ik al eerder opmerkte draai ik de schroefjes maar net aan dus hebben ze geen kans om in het hout te dringen! 8) Eventueel geborgd met een klein druppeltje lijm........

    Groetjes Robert
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest


    Sssssssssssssttttttttt, dat puntje staat bij ons nog niet in de modellenkeuring. Straks willen ze dat er ook nog inhebben en dan worden al mijn modellen misschien wel afgekeurd omdat de servo's met dubbelzijdigplakband vastzitten..............
     
  11. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi Theo,

    Is helemaal niet erg hoor geen enkel probleem zelfs dat de servo s met dubbelzijdige tape vastgeplakt zitten, mits je natuurlijk de busjes op de juiste manier in de rubbers gemonteerd hebt! :lol:

    Groetjes Robert
     
  12. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Hallo Theo,
    Is het niet zo dat je die hele discussie makkelijk kunt ondervangen door te stellen dat de servo's deugelijk bevestigd moeten zitten? Deugelijk is dus in elk geval op dusdanige wijze dat ze ongeveer 1,5 maal hun eigen maximum kracht moeten kunnen hebben. Dat kan dus behoorlijk oplopen.

    Over de betere soorten dubbelzijde tape (3M en zo) is precies bekend wat voor kracht per cm2 ze kunnen hebben. (bij juiste verwerking etc)
     
  13. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi Robke,

    Ik denk gewoon dat je ook in ogenschouw moet nemen met wat voor toestel je bezig bent. Een parkflyer of lichte electro denk ik dat je het best wel met tape af kunt. Maar met bv een turbinekist of een extra van 2 meter spanwijdte zou ik dat niet proberen. Tja en dan met een Rasantje zoals in dit draadje beschreven hoef je je volgens mij ook niet zo druk te maken gewoon regelmatig controleren of alles nog goed vast zit en lekker scheuren met die bak.......................

    Groetjes Robert
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Met de 3M 9460 dubbelzijdige tape durf ik dat ook aan in een turbine kist. Deze tape heeft een houdtkracht van 100 kilo per centimeter en wordt gebruikt in de zeilbouw en de staalbouw. Deze is alleen zeer moeilijk te verkrijgen en redelijk prijzig.
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    maar als je die op een prul ondergronje plakt, bv op balsa of zoiets zullen die cijfertjes wel drastisch teruglopen.
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Lijmpistool werkt ook prima voor inbouw van servo's.

    Als je meent dat het later nog los moet kunnen, doe je de servo eerst in krimpkous (van het soort waar je cellen in verpakt.

    Geen rubbertjes nodig. Als je elektrisch vliegt doe je niet aan trillingen

    Even terug naar het begin van deze draad: Ik heb ooit eens een elektro resant gehad. Niet mijn eerste elektro, maar wel de eerste die een beetje goed vloog. Staat die ook in die catalogus uit 77? Waarschijnlijk van paar jaar later.
     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ik heb een catalogus uit 81 waar hij in staat.
    Had hem gebouwd, maar een beetje onderpowered denk ik, viel als een blad uit de lucht, wat had jij als aandrijving er op zitten?
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De electro rasant was groter 120 span als ik me goed herinner.
    Er moest een speed 600 in en met de cellen van toen, en de regelaars was het proppen.
    En geen power.
    en snel leeg 1200 mah waar geen amperes uit te krijgen waren :lol:
    Maar volgens mij zijn we al een poosje een draadje aan het kapen :cry:
    Das niet zo netjes :wink:
     
  19. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ach het gaat over Rasanten. En die liefde zit bij Robbedoes heel diep, dus ik denk dat hij het niet zo erg vindt.
     
  20. robbedoes

    robbedoes Guest

    Jij snapt het Robke............... :lol:
     

Deel Deze Pagina