bouwverslag Robbe schutze

Hallo allemaal,

Mijn naam is Ruud en ben woonachtig in berghem.
Ben nu 2 jaar actief in de modelbouw.
Ik probeer het te leren van mijn schoonvader.
Hij bouwt al bootjes vanaf zijn tienerjaren,
Dus ik kan van hem veel leren
Heb in oosterwolde een nieuwe bouwdoos gekocht van de robbe schutze.
Dit is het eerste model uit de jaren 70.
Was kompleet met beslag alleen zonder bouwbeschrijving.
Na een Aanvraag bij robbe heb ik deze een dag later al ontvangen echt top service:worship:
Ben gister begonnen met het leeghalen van de romp.
Er was al iemand aan begonnen alleen zat alles er ongeveer los in.
Ben nu net zo ver als dat hij was voor dat ik begon.
Met het enige verschil dat het nu vast zit en goed.
De roerkoningen zaten niet verlijmd alleen aan de bovenzijde klem.
Hier nu een foto van mijn bootje zoals hij er nu bij ligt[
full

Ga de vorderingen hier neerzetten en hoop nog veel tips te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ruud, welkom op dit mooie forum en veel bouw plezier. En als je ergens niet uitkomt, gewoon vragen.
Misschien verstandig je leeftijd aan te geven, dat helpt soms bij de wijze van hulp.

Welkom Ruud. Ik hoop dat je veel plezier aan de bouw als aan het forum zult gaan beleven. Aarzel niet om vragen te stellen, er zijn altijd leden die je willen helpen om een oplossing te vinden.

Voor de start van zo'n verslag vind ik het altijd wel aardig om een idee te geven wat het moet gaan worden. Een mijnenveger uit de Schütze klasse dus:

Schutze1.jpg

Nogmaals veel plezier ermee!!

Groet,

Ad Bakker

Bedankt voor de reacties, mijn leeftijd is 31 jaar,
Heb inmiddels al een pt boot klaar uit de brave borderer klasse,
Dit was geen bouwpakket, maar een volledig eigen bouw.
Ook heb ik nu een heel ander schip op de steiger liggen.
Dit is de sirius van greenpeace.
Dus heb al wel wat ervaring met bouwen.
Ook hebben we een vaargroepje in oprichting.
Hierbij is een mede modelbouwforum lid aangesloten.
Hij weet erg veel van elektronica, en elektro is mijn kopje thee dus daar kom ik vast wel uit.
Ik beschouw de schutze als probeer object om te kijken of bouwdozen iets voor mij is.
Dit omdat ik dan lekker in de achterkamer kan hobbyen.
De sirius ligt bij mijn schoonvader, daar heb ik erg veel gereedschap ter beschikking, en thuis niet zo veel.
Met een bouwdoos hoef ik niet zo erg veel te hebben, vandaar..

Beste thereaper, in mijn fotoalbum vind je enkele detailfoto's van de Schutze. Dit model is ook uit de oude bouwdoos gebouwd. Ik vaar graag met dit model en heb er wel wat ervaring mee.
Groetjes, Jos

Erg mooi schip Jos, zit mooi in de details,
Wat voor schroeven heb je er onder zitten?
Bij mij zitten er 3 blads schroeven bij van volgens mij 45mm
Nu heb ik motoren gekocht bij " C" deze hebben belast 12000 Tpm.
Dit lijkt mij meer als zat om vlot te varen, hoeft geen raceboot te worden.
Deze motor is ongeveer.12W is dit voldoende?
Of hoe bereken je welk vermogen je nodig hebt?
Alvast bedankt groet Ruud

Bij mij zitten er tweeblads raceschroeven onder van 42 mm. Tegengesteld draaiend. De motoren zijn de indertijd door Robbe aanbevolen Navycompacts met reductie 1 op 3. Dit zijn motoren van de 600 reeks. Met deze motoren en schroeven heeft het schip een mooie vlotte vaart. Ik ben heel tevreden over deze aandrijfset. Hier op het forum zijn er mensen die van deze aandrijving niet willen weten, luidruchtig en voorbijgestreefd zeggen ze. Wel, als je twee meter van de kant af bent hoor je al niets meer. Ik heb wel de roeren groter uitgevoerd om een betere wendbaarheid te verkrijgen. De 600 motoren zijn krachtig genoeg, want meestal vaar ik maar halve kracht en dan heb je het mooiste vaarbeeld.
Anderen hebben in dit schip de Robbe power motoren 755/40 ingebouwd. Deze zijn veel krachtiger en ook veel zwaarder. Ik vrees dat je dan wel heel licht moet bouwen, anders komt je boot veel te diep te liggen en krijg je hem nooit op zijn constructiewaterlijn.
Plaats maar eens foto's van je motoren, dan hebben we daar beter zicht op.
Groetjes, Jos

Back