Bouwverslag Robbe U47

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny Mulders, 8 aug 2012.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    En zijn er ook andere interessante berichten dan het weer Raf?
    Voor het weer kan ik hier ook in het dorp bij de haven kijken.
    Zitten genoeg "vieze oude mannetjes met vettige baardjes en petjes".
    En ze zijn van alle roddels op de hoogte.
    Vaak nog eerder dan de betreffende persoon.

    Hein
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Mijn dek bestaat inderdaad maar uit 3 delen met floodholes, de kleine deeltjes voor en achter heb ik wel gewoon.
     
  3. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    He Danny,

    Ik heb je andere modellen bekeken en de bouw van de uboot beloofd wat te worden.
    Erg mooie vliegtuigen en boot!!!!!!

    Ben erg benieuwd naar de bouw!

    Groet,
    Harry
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Danny,
    hoe groot is de Bismarck?

    Dat Schipperscafe waar Raf het over heeft zijn al 1490 pagina's!
    En dan is dit al deel 3.
    Als je dat allemaal moet lezen...........................
    Dan is je vakantie ook voorbij.

    Hein
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    morgen middag zijn je delen in eindhoven
    dan zal ik wel pb doen weneer je ze kan komen ophalen
    daardat hun ook werken moet het wel juist uitkomen

    gr raf
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Harry,
    Bedankt, ik ga natuurlijk mijn best doen! Elk model wat ik bouw is telkens weer wat mooier dan de vorige, ik hoop bij dit model die stijgende lijn dan ook voort te zetten.

    Hein,
    Dat is de Bismarck van hachette welke toendertijd in 140 weken tijd in stukjes mee kwam met een tijdschrift. Het model is 1 meter 25 lang en staat nu in een vitrine aangezien ik de romp niet fatsoenlijk waterdicht had gemaakt voor ik hem totaal in de verf had gezet, en dus zit er nu een RC setje in te verpieteren omdat bij de eerste test in de badkuip de rompbeplanking kieren begon te tonen door de verf heen.

    Raf,
    heel erg bedankt voor de moeite die je hiervoor neemt, volgende week ben ik niet in eindhoven, maar de daaropvolgende week ben ik er elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, dan zal ik echt wel een half uurtje vrij kunnen maken om even langs te gaan, laat dus maar weten wat voor je familie daar het makkelijkst uitkomt!
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    komt in orde met die delen
    ronny gaat ze mee naar de zaak nemen dan kan je ze daar komen ophalen omdat hij meer op de zaak is dan thuis
    alles zit in een bruine envelope de drie deksels zitten er ook bij je ziet maar wat je der mee kunt

    gr raf je krijgt pb
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    PB ontvangen, ik zal nog wel aangeven wanneer hij me kan verwachten, zal waarschijnlijk maandag de 20e worden rond het middaguur aangezien ik die hele week in Eindhoven mijn studentenvereniging help met het werven van nieuwe leden.
     
  9. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Ben zelf ook bezig met een U 47 te bouwen.
    Daar jullie het over de dekdelen hebben ben ik even wezen kijken in de doos.
    Het totale dek bestaat uit 5 delen
    De voordelen bestaan uit; een deel met vloedgaten en een massief deel waar het getande ding op komt te staan.
    De achterdelen bestaan uit; een deel met vloedgaten en een masief achterdeel.
    Dan heb je nog het middelste deel.
    Hoop hiermee een antwoord op jullie vraag gegeven te hebben.

    Eric
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb even op mijn bouwtekeningen gekeken en ik zie dat de dekken van Raf gewoon gaan passen, het achterdek is achteraan zelfs nog een stukje langer dan het dek op mijn tekening. Waarschijnlijk is het gedeelte onder de toren in eerdere versies dus gewoon in tweeën gezaagd, en in latere versies intact gelaten.
     
  11. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij mij moest ik van het voorste "flood"dek en het achterste "flood"dek wat afhalen.

    Je zal ook wel in de bouw merken, dat de passing van Robbe echt briljant is....:)
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja dat zal je zeker merken
    de rechter kant is iets kleiner dan de linker maar dat merk je wel bij het plaatsen van de bajonet sluiting

    gr raf
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb er nu al zin in, haha!
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zo, de renovatie van de zolder is eindelijk klaar en ik kan aan de slag aan mijn U47. maar eerst moet ik even inventariseren wat ik nog precies nodig heb en welke opties ik in ga bouwen.

    Het aluminium techrek heb ik, al moet daar nog wel draadeind voor gekocht worden. Bajonetsluiting heb ik ook al, en twee doorvoeren voor de roeren. Ook zitten er twee regelaars bij, maar ik weet dus niet in hoeverre die gaan passen, dat moet ik even nameten.

    Wat ik nog moet bestellen is sowieso een 40Mhz RC setje, aangezien het 2.4Ghz setje wat ikvoor mijn vliegtuigen gebruik niet gaat werken onder water. Ik zat hierbij te denken aan een Robbe Futaba F14, maar ik weet niet of ik voor de navy versie moet gaan of de normale. Sowieso ga ik er een uitbreidingsmodule bij moeten kopen voor het schakelen van de duiktank.

    Ik ga ook een triple S duiksysteem bestellen, en ga dus ook even kijken hoe groot de duiktank precies moet zijn, ik ga kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om met een volle duiktank het model onder water volledig gewichtsneutraal te krijg, waardoor ik met de roeren volledige bewegingsvrijheid heb.

    De voorste duikroeren ga ik aansturen met een waterdichte servo welke buiten de tank komt te liggen, maar moet even kijken hoe ik de connectors netjes kan beschermen tegen water, en op welke plek de kabel uit de tank moet komen.

    Verder moet ik dus nog flink wat klinknagels gaan bestellen en zat hierbij te denken aan de vario klinknagels, maar deze kan ik nergens op internet vinden. Ik weet ook niet precies hoeveel ik er moet hebben. En ik vind het eigenlijk maar niks dat ze op schaal te groot zijn, maar daar vind ik wel iets op hoop ik. Over de lasnaden twijfel ik over de manier waarop ik het aan ga pakken, óf met kleefstrips, óf met secondelijm. het laatste is waarschijnlijk realistischer, maar onvergeeflijk als je een foutje maakt...

    De schroeven wil ik vervangen door messing schroeven van Raboesch.
    De conningtower wil ik eigenlijk op dezelfde manier gaan maken als harry, dus met een roostertje op het dekdeel. even kijken hoe ik dat precies aan ga pakken. Ik zie op harry's model wel dat hij allerlei messing luikjes op zijn toren heeft zitten, waar haal ik deze vandaan?

    Ik zat er aan te denken werkende torpedo's te maken maar ik denk dat het model daar net niet groot genoeg voor is.

    Maar eerst moet ik even zorgen dat ik überhaupt aan de slag kan, daar moet ik eerst even een goede lijmsoort voor hebben. Ik hoor iedereen praten over stabilit express, is dit dat bruine goedje wat je vaak gebruikt ziet in de wat oudere ABS scheepsmodellen? zo ja, hoeveel ga ik ongeveer nodig hebben voor het model?

    In ieder geval genoeg stof om over na te denken, en zodra ik mijn dekken heb opgehaald in Eindhoven zal ik op mijn gemak beginnen aan de bouw.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    pak de gewone F14 de navy ???? is geen toegevoegde waarde met die twin stick
    voor je duiktank heb je een schakelaartje nodig (3 standen)
    en voor je duikroeren 2 keer een potmeter en dan zit je vast
    want je kan maar 2 uitbreidings modulles zetten mijn gedacht
    het spelen met je duikroeren ???? vergeet het maar
    de voorste hebben haast geen effect ik gebruik ze zelfs niet meer
    en op de achterste moet je toch een ltr2 van brugge zetten dus die moet je ook nog hebben want die stond niet in je lijstje

    gr raf
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Danny,
    waarom geen FC 16 of de FC 18.
    Je hebt dan meer ruimte voor uitbreidingen.
    Deze zenders zijn vaak nog als nieuw te koop.
    Bij Boxmeer in de buurt is iemand die ze soms nog nieuw aanbied.
    En een twinstick heb ik gehad en hem weer verkocht.
    Was geen toegevoegde waarde zoals Raf ook schrijft.

    Hein
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo danny
    eigenlijk heb je voor een duikboot een 2 kanaal zender nodig met 5 uitbreidingen
    1 kanaal voor gas te geven en eentje voor je roer
    de rest voor extra functies zoals de achterste en voorste duik roeren en je pomp
    ik heb nog een graupner 214 voor de u47 in gebruik en die zender is daar uiterst geschikt voor
    gr raf
     
  18. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben zelf ook net begonnen met de bouw van de U 47.
    Heb het knipwerk al aardig achter de rug en ben nu bezig met de romp in elkaar te zetten.
    Mocht er nog iemand zijn die dek onderdelen of vloed gaten zoekt, ik heb een extra setje via robbe besteld.
    Mijn duiktank word aangestuurd door een BTS2 van norbert.

    Zelf gebruik ik voor al mijn boten een graupner mc19.
    Vind dat een goede zender en je kan alles fijn instellen.
    @Danny, als je iets wilt weten of zo dan vraag je het maar, zal wel niet alles weten maar ik kom ook dingen tegen tijdens de bouw die we dan kunnen uitwisselen.


    @Raf, wat bedoel je met: de rechter kant is iets kleiner dan de linker maar dat merk je wel bij het plaatsen van de bajonet sluiting


    Groetjes,
    Eric
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo eric

    dat de rechter romp helft kleiner is dan de linker
    het scheelt 0.5 cm wat je ziet bij het plaatsen van de dek delen
    doordat ik het dream art dek er op heb liggen zie je het nog beter
    ik heb toen (topic op het form)heel wat moeten stunten om het mooi passend te krijgen
    ik heb wel een van de vroege boten en jullie waarscheinlijk van een latere productie
    of robbe de mallen toen heeft aangepast ??????
    gr raf
     
  20. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @Raf, klopt dat er best wel verschil in zit. Ben nu de voorkant op het middendeel aan het passen.
    Maar ook daar zit verschil in, links is groter dan de rechterkant.
    Moet dat ook pas maken om het mooi recht vast te maken.
    en zo zal je nog wel meer dingetjes tegen komen met bouwen denk ik.

    Eric
     

Deel Deze Pagina