Bouwverslag Robbe U47

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny Mulders, 8 aug 2012.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo eric

    voor de rest valt het qua passing wel best mee
    zien dat je de vloed gaten mooi vlak tegen de romp kan krijgen
    langs de achterkant kan je de vloed gaten of met een scherpe beitel of grof schuurpapier mooi vlak schuren
    dit moet je doen want anders zien ze er later niet mooi uit na het verven
    gr raf
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Weet iemand een goede bron van documentatiemateriaal voor de type VII? Hierbij doel ik dan op detailtekeningen van de ventilatieroosters, overzichtstekeningen en dergelijke. Een boek aanschaffen is geen probleem.

    Momenteel wacht ik op een bestelling die ik bij een winkel uit flevoland heb gedaan. Daarin zitten messing schroeven, een flink pak stabilit express, en verschillende soorten plaatmateriaal om extra detail aan het model aan te kunnen brengen.

    Ik heb het dekpakket van Raf vorige week opgehaald in Eindhoven. De hoofddekken kan ik zeker gebruiken en ook de luiken zien er goed uit, maar helaas zijn de traanplaatdekken niet helemaal lekker uit de mallen gekomen. Gelukkig kan ik ze nog wel gebruiken als voorbeeld om ze opnieuw te maken uit ABS traanplaat, dus dankbaar ben ik er zeker voor!

    Verder heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn twee test-torpedo's en een beter gedetailleerde netcutter momenteel in 3D geprint worden en binnenkort bij mij op de mat zullen vallen. Nog even geduld dus!


    Als laatste heb ik nog een vraag. Robbe schrijft voor dat aan beide kanten van de kiel een reeks gaten geboord moeten worden, zaten deze op de echte ook of dienen deze er enkel voor om het model makkelijker uit het water te krijgen?

    Groeten, Danny
     
  3. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Je hebt een PB


    Die gaten onderin de boot heb ik ook, maar waar ze voor dienen??.....zal inderdaad wel zijn voor het leeglopen van de romp


    Groet,
    Harry
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bij de echte zaten ze der niet
    omdat het deel dat je daar ziet de enkelvoudige druk romp is
    het is om het water beter toegang te verlenen in de vloed ruimte
    robbe interesseert zich er niet aan dat je jouw rug kapot heft aan die boot
    de echte had vloed gaten in de brandstoftanks
    anatomy of the ship ka je reeds veel verder helpen
    daar kan je ook de echte plannen bij bestellen
    meer detail als in die boek en op die plannen vind je nergens
    Anatomy of the Ship: Type VII U-Boat by Westwood, David (9781591148869)
    gr raf
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb het lanceersysteem voor mijn torpedo's uitgetekend, gaat helaas meer kosten dan ik gehoopt had :(

    In totaal gaat het me per lanceerbare torpedo ongeveer 130 euro kosten, maar daar reken ik dan wel de waterproof servo's en electronica in de torpedo bij...

    Hier heb ik nu de boel staan, bedenk me opeens dat ik nog niet heb uitgetekend hoe ik de deuren open wil maken, het idee heb ik al wel in mijn hoofd zitten...
    Shapeways | Mulders Model Supplies by DannyMNL

    Ik zal eerst de twee proeftorpedo's die ik heb besteld in orde maken, en daarna kijken in hoeverre ik ze af wil schieten, mogelijk dat ik misschien maar twee buizen werkend maak.
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zo,de stabilit is eindelijk binnen en ik kan aan de slag!

    Ik denk dat ik toch eigenwijs ga zijn en gewoon de WTC-buis vastlijm in de romp, dit lijkt mij het makkelijkst qua bouwwijze en ik denk ook dat het de stevigheid ten goede komt. Ook lijkt het mij het meest logisch om te doen vanwege de bajonet sluiting, deze zal ik natuurlijk eerst monteren voordat ik de buis in de romp lijm, want anders zit ik alsnog te knoeien met de naad tussen voor en achterschip.
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zo, vandaag en gisteren lekker bezig geweest.

    Ik heb het middendeel klaar op de halve ribben die tussen de zijkanten en de WTC komen na. Van het achterschip heb ik de helften aan elkaar gelijmd. De bajonetsluiting zit al in het WTC gelijmd, maar ik wacht nog even met de afsluitdop in het andere deel van de bajonetsluiting te lijmen, ik snap namelijk niet helemaal hoe de stuurstangen er door gevoerd gaan worden. Ik heb andere doorvoeren dan de standaard doorvoeren, maar ik weet niet hoe deze gemonteerd dienen te worden. Ook heb ik er hier maar twee van, en volgens mij moeten dit er drie zijn...

    De dekken en toren zitten uiteraard nog niet vastgelijmd, is alleen even voor het idee.

    Morgen ga ik voor draadeind kijken, dan kan ik het techrek opbouwen en dan kan ook het achterschip op de bajonetsluiting gelijmd worden.

    hier de foto's:
    hier zitten de vloedgaten op de zijkant gelijmd en staat de kiel te drogen met wat gewicht erin.
    [​IMG]

    Hier zitten beide romphelften aan elkaar en kijk ik of het geheel netjes in de steun past.
    [​IMG]

    Het WTC en de bovenste steunribben op hun plek gelijmd. De bajonetsluiting zit er ook al in.
    [​IMG]

    Het achterschip zit ook in elkaar. De dekken zitten zoals gezegd nog niet vast en ik moet eerst zorgen dat het techrek in orde komt voordat ik het achterschip aan de bajonetsluiting kan lijmen. Ook moet ik eerst de besturingselementen netjes door de afsluitdop heen zien te krijgen.
    [​IMG]
     
  8. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo Danny,

    Heb je nog een paar pennetjes tusen je bajonet en je wtc pijp gedaan.
    Zodat je bajonet niet kan verdraaien.
    heb dit zelf ook gedaan in de rand 2 pennetjes geboord en deze in de rand van de wtc gezet en toen de bajonet erop gelijmd.
    Hoef nu alleen nog een glasvezelmatje erom heen te doen.

    Groetjes,
    Eric
     
  9. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo Danny,

    Nog even dit, weet niet of je je bajonet rond kan draaien zodat hij weer los komt.
    Je moet er dan een klein stop pennetje in zetten zodat hij niet verder draait als je je bajonet sluit.
    Het zit in mijn bajonet sluiting in iedergeval niet, en moet deze er zelf in zetten.

    Eric
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik moet inderdaad de borgpennetjes er nog in zetten, was ik helemaal vergeten, maar dit komt goed.

    wat het doordraaien betreft zit ik te denken aan een cockpitsluiting zoals ze bij modelvliegtuigen gebruiken, deze monteer ik tussen de bulkheads die aan de naad tussen voor en achterschip grenzen.
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hmmm, ik zit nu te kijken naar de doorvoeren van Norbert, en ik snap eigenlijk nog steeds niet zo goed hoe ik die netjes moet monteren... De afsluitdop van het WTC is conisch maar de doorvoeren moeten in lijn liggen met het WTC, heeft iemand een foto van hoe hij dit heeft aangepakt?

    En ik heb zojuist te horen gekregen dat mijn nieuwe netcutter vandaag verstuurd gaat worden, ben heel erg benieuwd!
     
  12. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Op de deksels zitten van die ronde cilinders waar normaal de stuurstang door gaat en afgesloten wordt met een harmonica rubber.
    Dit gat moet je opboren en daar schroefdraad M6 in tappen.
    Als je je klinknagels komt ophalen kan ik het wel even voor je doen met de kolomboormaschine, dan zitten ze er recht op.

    Hans
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    dat zijn toch de doorvoeren voor de schroefassen? Bij mijn model geven ze in ieder geval aan dat je 11 MM gaten moet boren voor de stuurstangen en daar vervolgens buizen inlijmen waar de balgen dan weer opgeklemd worden, er zitten in ieder geval geen mooie vlakke uitsteeksels aan voor de stuurstangen...
     
  14. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    idd, foutje bedankt.

    Was in de war met de seawolf van Robbe, deze maakt gebruik van dezelfde doppen.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je der brugge doorvoeren hebt dan moet je deze in een buisje solderen
    wel eerst de rubber er uit hallen
    dan het gat in de dop op maat van dat buisje boren
    de doorvoeren langs binnen houden dan kun je ze later als het winter wordt ontspannen
    gr raf
     
  16. ikke79

    ikke79 Guest

    hey

    [​IMG]

    Ik heb de borgpennetjes er zo ingemaakt om doordraaien van de bajonet op het
    wtc te verkomen

    groet mick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. ikke79

    ikke79 Guest

    [​IMG]

    goed uitrichten en dan met end fast vast lijmen

    groet mick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
    opschuren met ruw schuurpapier moet je ook nog doen voor je het lijmt
    in de krassen houd de endfest veel beter

    gr raf
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb de boel inderdaad eerst goed opgeruwd, ik denk dat het wel blijft zitten, zelfs zonder pennetjes, maar die ga ik er voor de zekerheid nog inzetten.

    Mijn nieuwe netcutter is in ieder geval zojuist binnengekomen. Hij is iets fragieler dan gedacht, maar denk ik nog steeds bruikbaar. Mogelijk dat ik het bestand iets aanpas zodat toekomstige modellen iets dikker geprint worden, voegt net dat beetje meer stevigheid toe.

    hier twee foto's, zoek de verschillen:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen

    Danny,
    zonder die borging wil ik er wel om wedden dat de bajonet op een gegeven moment los gaat van de buis.
    Houd er rekening mee, het is aluminium en kunststof.
    Op een gegeven moment laat de lijm naad het los door het steeds los en vast draaien.
    En gebruik wel goede lijm, bv UHU Endfast.
    Die dicht heel goed af.

    Hein
     

Deel Deze Pagina