Bouwverslag Robbe U47

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny Mulders, 8 aug 2012.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    nee kijk het zit zo
    een duikboot drijft 2 keer eigenlijk 1 keer op het water (waterlijn)
    deze word bepaald door het soort boot maar (is er altijd)al het volume dat boven water steekt bepaald de grote van je duiktank .
    je kunt gerust aan nemen dat 1 kilo abs 1 liter is dus als alles boven de waterlijn 1 kilo weegt heb je een duiktank nodig van 1 liter en een beetje

    onder water drijft een boot ook maar dan zuiver op je wtc
    alles wat er om de wtc zit drijft niet of zo minimaal dat het van haast geen invloed is
    nu ik heb er al eens over geschreven maar waar staat het weer

    pak je boot ligt mooi op de water lijn boven water en je duiktank is groot genoeg
    dus hij ligt perfect en daar moet je dan niets meer aan veranderen

    nu ga je duiken en als je duiktank juist licht dan gaat de boot met de boeg iets sneller naar beneden
    maar dat mag niet blijven duren dus je lijmt boven de "waterlijn" een stukje styro dure onder het dek
    dit stukje heeft geen invloed op je bovenwater trim want het raakt geen water
    als je boot nu onder water mooi recht ligt ben je klaar (echt nie)
    nu is het kwestie om met stukjes zo je boot te trimmen dat hij voor enkele ogenblikken mooi recht onder water blijft liggen (niet varen )
    stil liggend ga je ofwel zakken of stijgen dat kun je alleen door elektronische sturingen opvangen
    zoek dat artikel maar eens op wat ik toen geschreven heb met voorbeelden en alles

    gr raf
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het uittrimmen heb ik inderdaad twee jaar geleden al uit een van je posts geleerd raf, maar toch fijn dat je het opnieuw plaatst, zo zit het weer vers in het geheugen.

    Ik heb in ieder geval een PVC pijp zo afgezaagd dat ik er een duiktank van 750ml van kan maken, ik heb nog genoeg materiaal om een tweede en zelfs een derde te maken mocht de 750ml te weinig blijken.

    Ik ben nu wel een beetje gestrand op het gebied van de electronica. Ik heb een triple-S systeem liggen welke ik aan het inbouwen ben, en in de handleiding staat dat het systeem werkt op 12 volt.

    Ik wil mijn hele sub aansturen met één enkel 12V accupakket. Zoals ik het voor ogen heb gaat er een T-splitsing komen welke vanaf de accu naar zowel het triple-S systeem gaat als naar de regelaars met BEC. Zo hoef ik geen aparte ontvangeraccu in te bouwen. Ik weet echter niet welk voltage de standaard robbe motoren aankunnen, is dit 12V of 6V? Ik krijg het nergens gevonden...

    Ik heb daarnaast de keuze uit twee typen regelaars, beiden heb ik thuis al liggen maar ik weet niet welke een betere keus is, qua formaat maakt het weinig verschil.

    De eerste die ik kan kiezen is een volksregler, en de tweede een Conrad TOP-40C, zo te zien een Car-ESC, data hier.

    Voor de accu heb ik een gespleten pakket van conrad op het oog. Dit past het beste in het techrek welke bij mijn model is meegeleverd. Ik weet echter niet of 4000mAh wel genoeg gaat zijn om alles aan te sturen... Misschien twee van zulke pakketten parallel?

    Al met al nog veel denkwerk voor de boeg, maar het eind is in zicht!

    edit:

    Overigens ga ik ook een V-Mixer gebruiken tussen het richtingsroer en de snelheidsregelaars, zo helpen de motoren mee sturen en kan ik hopelijk iets krappere bochten draaien. hieronder het schema dat ik ga gebruiken: ( let niet op de voltages, is een setup die ik van een ander forum heb geleend)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2015
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    het is bij een type 7 niet de moeite om de twee motoren apart te sturen .je wint er hoogstens 20 cm mee
    de voorste duikroeren is plezant maar hebben haast geen invloed op het varen
    ga je demo geven in een bassin dan kun je wel met die roeren fijn trimmen tot op 1 cm van de bodem maar veel meer doen ze niet
    ik heb een servo in het nat onder den toren gezet
    tripple s is een goed werkend systeem want de basis komt van walter en mij .
    de robbe motoren kunnen 12 volt maar zet maar kleine schroeven want dan krijg je een speed boot .hij is zowiezo reeds snel
    met 4000 kom je een eind toe hoor maar gescheiden is beter dan pak je 2 amp voor de pomp en de tripple s en 12 volt 4 amp voor je motoren
    cellen zitten bij mij voor aan twee paketten van 4 amp 8 cellen
    gr raf

    ps wel de massa van beide door verbinden
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Mooi dat die motoren gewoon 12 volt zijn, dan hoef ik daar niet nog iets op te verzinnen.

    Ik heb reeds een waterdichte servo voor de WTC in het natte gedeelte ingebouwd, die is voor de duikroeren.

    Vooralsnog heb ik het volgende uitgedacht, in dit schema staat de V-mixer er nog in, even kijken of ik dat nog zo laat:
    [​IMG]

    Het is wel schematisch getekend, uiteraard komen de voelers en ontluchting bovenop de duiktank te zitten.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    modulle 1 en 2 ??? de een is vermoedelijk de bts sturing en de andere de fail safe wat de spanning van de accu aan gaat dacht ik

    lex heeft 2 van die modulles gemaakt dacht ik
    eentje op 6 volt en eentje op 12 volt
    enig nadeel dat ze beide voor een lipo niet werken maar daar is marten en ik aan bezig
    wat de failsafe aan gaat moet je oppassen met een dualconversion pcm ontvanger
    bij deze werkt de failsafe niet omdat die steeds het laatste ontvangen signaal vast houden
    bij het afzetten van de zender blijven hun dus gewoon de servo's aan sturen en werk de fail safe niet
    dus dat eventjes testen want dat kan je zo droog zelfs zonder boot
    je voelers moeten aan de bovenkant in de duiktank zitten en iet langs onder
    de tank leeg is niet nodig maar lex heeft het nu zo verbouwd in de originele opstelling zoals ik ze gebouwd heb zit deze er niet bij op
    op de dtcv3 die ik nu bouw zit hij er wel mee op maar kan disabled worden met een een jumpertje
    de dcvt3 kan ook voor een baxterzak gebruikt worden en dan heb je die voeler niet nodig
    zonder mixer kom je dus met 1 regelaar toe en spaar je plaats .ik heb een rocraft er in zitten voor beide motoren
    ik heb nu een programma geschreven voor een losse failsafe en lipo afslag voor in de neptune in te bouwen
    sommige hebben niet de voorgestelde ontvanger gebruikt en dan heb je geen failasfe dus ik heb een tussen printje gemaakt welk de ontvangst controleert en meteen de lipo's mee in het oog houd wat onderspanning aan gaat
    gr raf en het ziet er goed uit
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb ook 1 4ah accupakket voor motoren en pomp van de KXVIII, gestuurd door 1 ESC met BEC, en triple S systeem. 30 mm props . Werkt goed. Ik gebruik de water in boot failsafes en heb een zender signaal verlies failsafe erbij. Ik zou nog wel overwegen een electronic leveler in te bouwen. Daar vaart mijn boot veel rustiger door en kun je hem op Periscoop diepte houden. Ontvanger en leveler van Norbert zijn beide heel goed.

    Freek
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hoi raf,

    ja, twee modules, op onderstaande foto staan ze. Is een setje van ik gok al weer 3 jaar oud, ik weet niet hoeveel versies er verder gemaakt zijn.
    [​IMG]

    Freek,

    Mooi om te horen dan een enkel accupakket ook voldoende is. Mijn props zijn momenteel 35mm. Ik twijfel nog een beetje tussen het gebruik van één of twee regelaars. Ik denk dat de regelaars die ik heb net wat krap aan zijn om er maar één van te gebruiken. Aan de andere kant is één regelaar makkelijker in te passen dan twee.

    Zo'n autoleveler zal ik overwegen, eerst even kijken wat het effect zonder is.
     
  8. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Volgens mij gaat het sturen van de boot m.b.v. de motoren EN roer niet werken, en wel om de volgende rede;
    als je bv. rechtsaf wil, dan heb je geen stuwstraal meer, die oorspronkelijk tegen je roer aan duwt, maar juist een zuigende kracht. Want je stuwstraal zit net aan de andere kant waar je roer net niet staat. Hij zal dus slechter door de bocht gaan.

    Hans
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ben het met Hans eens, een V-Mixer zal niet zo effectief zijn. Komt bij dat de romp lang en smal is, dan werkt dat omgekeerde motoren effect sowieso maar matig. Maar het is te proberen uiteraard, ik denk alleen dat gewoon apart roer en gas beter zal werken.

    Wat Lipo's en de Triple-S modules aangaat; die werken gewoon op een Lipo. Stroom is stroom, waar het vandaan komt maakt niet uit. Zolang het voltage maar klopt. 6V wordt dan 7,4 en 12V wordt 11,1, de elektronica heeft daar geen problemen mee. In de Failsave module zit een spanningsbeveiliging, maar die werkt op de ontvangerspanning, onafhankelijk van de voedingsaccu voor de aandrijving / ballasttank.

    De 'leeg' detectie zit er op zodat de pomp stopt als de tank leeg is. Zou dat er niet zijn en je hebt niet in de gaten dat de tank al leeg is waardoor je hem zelf niet uitschakelt, gaat de pomp droog draaien wat hij niet lang uithoudt.
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het V-mixer idee is oorspronkelijk toegepast geweest op een model van de Bismarck, ook een vrij lang model. Daar werkte het relatief goed, dus misschien is het een poging waard. Het kanaal voor het gas moet op de elevator functie van de V-mixer, en het kanaal voor het roer op de aileron functie. Sowieso gaat de binnenmotor in veel gevallen niet achteruit draaien, enkel wat inhouden.

    Op het moment ben ik bezig met de laatste loodjes. De duiktank zit op zijn plek en de electronica wordt stuk voor stuk ingebouwd.

    Ik moet enkel nog de accu bestellen en inbouwen, wat kabeltjes verlengen, en beslissen of ik mijn huidige snelheidsregelaars wil gebruiken in combinatie met een V-mixer, of dat ik voor een enkele regelaar ga. Die moet ik dan echter weer apart kopen. Zodra dat allemaal werkt kan ik het duiksysteem op het droge testen.

    Tot slot moet ik alle lijmverbindingen even goed nalopen, de loodkiel inbouwen, en de assen invetten, en dan kan ik het model laten proefvaren en uittrimmen.
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb zojuist de laatste onderdelen voor de U96 besteld. Ik ben toch maar voor de enkele regelaar zonder V-mixer op de motoren gegaan. Het is de volgende regelaar geworden: klik

    De accu is gewoon het pakketje geworden wat ik al op het oog had.

    Nu even afwachten tot alles binnen is en dan kan ik het model eindelijk afbouwen.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    de verkeerde regelaar besteld
    je hebt een regelaar met brake besteld en das voor een duikboot shit
    dwz dat je niet van vooruit direct in achteruit kunt schakelen maar er een paar seconden pauze tussen zit
    de leveranciers doen dit uit besparing doeleinden omdat ze dan een paar componenten op de print kunnen weg laten
    maar in een nood situatie is het dus shit want je verliest een paar seconden

    de regelaar van norbert bruggen had een betere keuze geweest die heeft dat probleem niet en die kost maar 39 euro en kan 9 amp aan wat meer dan voldoende is voor die twee motoren

    gr raf
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Sorry hoor Raf maar wat je daar zegt klopt voor geen meter. Het enige wat zo'n brake doet is zorgen dat de motor sneller stil staat, dat kan op twee manieren:
    - De polariteit wordt omgewisseld en de stroom verlaagd zodat de motor als het ware achteruit wil gaan draaien en dus de voorwaartse beweging sneller afremt
    - De motor wordt ingezet als dynamo, krijgt daardoor extra weerstand en remt op die manier af.

    Als men van volgas naar neutrale stickstand gaat zal een braked ESC altijd sneller stilstaan dan een non-braked. In ieder geval zal men naderhand direct op achteruit kunnen schakelen, dit is dus geen secondenwerk. In theorie zou men dus zelfs sneller naar achteruit kunnen schakelen dan zonder een braked ESC.

    De fabrikanten sparen ook geen geld uit want hier zitten juist speciale componenten voor ingebouwd.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    vergeet het wat je daar geschreven hebt want het klopt niet
    je komt niet sneller stil met de brake functie want je verliest enige seconden
    maar je zult het zelf wel onder vinden en hopelijk zonder veel schade
    een regelaar met brake is voor een auto en niet voor een boot
    als je zoals de meeste boot vaarders vaart met een stick met ratel dan is het zelfs eerst zoeken naar de midden stand van de stick
    dan ben ik al een paar meter aan het achteruit varen voor das gij maar begint te remmen
    maar geloof me niet daar kan ik wel mee leven

    You don't want the brake model. Boats don't have brakes!
    I think there is a delay on the ESC before it goes into reverse. Forward, Reverse...(pause)... BRAKE... (pause)...then actual Reverse. I think for RC cars the brake function saves the motor undue stress before it has to spin in another direction (and gears can be stripped). In a boat, you don't want or need this delay--water is less resistant than pavement.


    gr raf
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het gaat er niet om dat het model sneller stil komt te liggen, het gaat erom dat de motor sneller stilstaat. Een automodel zal inderdaad enkele seconden door blijven rijden omdat de wielassen gekoppeld zitten aan de motor en het gewicht het model nog naar voren trekt. Dat de motor daar dan meer weerstand geeft zorgt er voor dat het model sneller stilstaat. Bij een scheepsmodel is enkel de schroefas gekoppeld en de vliegwielwerking daarvan is nagenoeg nul, de as zal dus bijna direct stilstaan. Dat er daarna nog een pauze van enkele seconden tussenzit is kul, misschien bij goedkope slecht geprogrammeerde regelaars, maar een fatsoenlijke regelaar kan direct omswitchen naar achteruit op het moment dat de motor stilstaat. En aangezien dat dus sneller is dan bij een non-braked ESC zou ik in theorie dus zelfs sneller op achteruit kunnen switchen.

    Ik weet niet van wie dat Engelse citaat is, maar serieus neem ik het niet. Het 'boats don't have brakes' verhaal is niet relevant omdat het hier gaat over een afgeremde aandrijfmotor, en niet over wielremmen. Hij geeft twee maal aan dat ie iets denkt ( hij weet het dus niet), en beide dingen die hij denkt kloppen niet. De pauze tussen de functies is niet op elke regelaar aanwezig, en het gedeelte over minder stress op de tandwielen klopt ook niet. De remfunctie is enkel aanwezig om te zorgen dat bij een neutrale stickstand een automodel afremt op de motor in plaats van door te rollen. Dit effect gaat door tot het model stilstaat, bij een scheepsmodel dus bijna direct omdat enkel de schroefas stil hoeft te staan. Het heeft dus helemaal niets te maken met minder stress op de tandwielen want die tandwielen kunnen het echt wel hebben.

    De uitspraak 'water is less resistant than pavement' is helemaal lachwekkend, aangezien deze vergelijking helemaal niet op gaat. Een automotor moet het hele gewicht van de auto afremmen en gebruikt hierbij wrijving met de grond, een scheepsmotor remt enkel de schroefas, en heeft hier niet eens wrijving met water voor nodig.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    dan heb je dus zo een goedkope slecht geprogrammeerde regelaar gekocht zo te zien

    Wasserdicht 100%
    Digital 1 Touch
    Vorwärts/Rückwärts

    einstellbare Bremse mit Verzögerung

    Input 4,8-12 V
    Zellenzahl 4-10 Zellen NiMH/2-3 Serien LiPo
    kein Motorlimit
    Strom kurzzeitig 1 Sek. 85 A/30 Sek. 60 A/dauer 5 min. 45 A
    Frequenz 2,0 kHz
    BEC 1,5 A
    Gewicht mit Kabel 54 g
    Abmessung LxBxH 40x36x12 mm
    TAMIYA-Stecksystem
    Ein-/Ausschalter
    Motorkabel

    komt van de carson site
    http://www.carson-modelsport.com/de...ahrregler/produktdetails.htm?sArtNr=500906174
    ik heb een oude rocraft in de boot zitten een 120 en die heeft dus die paar seconden dus niet
    de nieuwere versies die er nadien zijn uitgekomen die hebben die pauze dus wel gekregen .en een rocraft is nu niet bepaald een goedkope onfatsoenlijke regelaar mijn gedacht
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2015
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    ik heb een oude rocraft in de boot zitten een 120 en die heeft dus die paar seconden dus niet
    de nieuwere versies die er nadien zijn uitgekomen die hebben die pauze dus wel gekregen .en een rocraft is nu niet bepaald een goedkope onfatsoenlijke regelaar mijn gedacht
    gr raf


    Raf, bij de mensen met duikboten in Duitsland wil niemand die versie Rokraft 120 hebben van wegen dat vertraging effect.
    Je moet er eens bij aankomen bij Olaf, die lacht je meteen uit.
    De Rokraft 100 heeft dit niet die vertraging maar de Rokraft 120 wel!
    Ik wil die Rokraft 120 nog niet voor niks in mijn boot hebben.
    Kan ook zijn dat Robbe in België een andere versie heeft dan in de rest van Europa.

    Hein
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb nog een oude rocraft zonder µp en die heeft de vertraging niet
    das nog eentje met potmeters om in te stellen maar het kan zijn dat ik gelogen heb en het een rocraft 100 is
    daar moet ik dan de boot voor uit elkaar halen omdat te controleren

    maar ik heb Danny er voor gewaarschuwd omdat die vertraging problemen geeft maar dat moet hij dan zelf maar ondervinden en hopelijk zonder teveel schade

    gr raf
     
  19. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    rem functie op een regelaar is shit. punt uit.
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb hem in ieder geval ingebouwd nu om te kijken wat ie doet. Mocht het inderdaad echt zo slecht zijn als jullie zeggen dan kan ik alsnog een andere regelaar inbouwen en heb ik een mooie regelaar over voor een ander projectje waar ik al een tijdje mee in mijn hoofd zit.
     

Deel Deze Pagina