Bouwverslag Robin ATL

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Chip, 26 aug 2010.

  1. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Enkele weken aan de slag met een nieuw project.

    Er komt een kist aan, kan amper binnen.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Inbouw buis vleugelbevestiging en spant met sleepkoppeling:
    [​IMG]

    Verkasting hoofdlandingsstel:
    [​IMG]


    Verkasting achteraanzicht:
    [​IMG]


    Sleepkoppeling (dubbel bruikbaar!):
    [​IMG]

    Staat voor de eerste keer op z'n poten:
    [​IMG]


    Staartvlakken (V-tail):
    [​IMG]


    Mooi is ie:
    [​IMG]


    Staart gemonteerd:
    [​IMG]


    Flaps en ailerons ingedekt:
    [​IMG]


    Toch maar wat meer scharnierpunten ingebouwd:
    [​IMG]
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    8O wat een beest...

    Heb je een totaalplaatje zoals hij eruit gaat zien ?
     
  3. rickmet1

    rickmet1

    Lid geworden:
    28 jun 2009
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Leersum
    Prachtig kan je wel zeggen 8O
     
  4. Planino

    Planino

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Schiphol
    Vraagje...

    ... kan je dr met z'n twee in zitten of slechts in je eentje? :p

    Ook hier bijzonder benieuwd naar totaalplaatje straks!
    Wanneer denk je te kunnen (test)vliegen?
    (ondertussen behoorlijk jaloers, alleen al op de werk/stallingsruimte voor zo'n apparaat...)
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2010
  5. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  7. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Motor gemonteerd, servoverkasting en roerhevels ingebouwd:

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  8. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    pff...
    kwam die zo uit de doos (met het preparatiewerk aan de ailerons en dergelijke?) of heb je het voorbereidende werk uitgevoerd zonder foto's?

    Ben je zeker dat de kist nog door de deur kan met die V-staart? of is die afneembaar :)
     
  9. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Robin ATL

    De ailerons en flaps hebben ingebouwde epoxyscharnieren (doorlopende band). Het was wel een priegelwerkje om de kantjes af te werken met 3mm balsa.
    De roerhoorns zaten ook niet in de bouwdoos.
    Het stabilo is afneembaar, hoewel de romp met stabilo zo in de van kan.

    Greetz,
    Jan
     
  10. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Robin ATL

    Montageplaat voor neuslandingsstel:


    [​IMG]


    En montage van de neuspoot:


    [​IMG]


    [​IMG]


    En van het goede weer geprofiteerd om de kist eens in elkaar te zetten (kan niet binnen):


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wat is ie toch mooi; je zou als zweefvlieger bijna van je geloof vallen ...........
     
  12. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Dit is idd wel een kist om van te gaan kwijlen!;)

    Blijf dit draadje maar eens nauwkeurig volgen!!

    Grt, en suc6 met de bouw!

    Louis
     
  13. stefan408

    stefan408 Guest

    een echte ATL Limbach

    Hallo bouwers,

    Ik heb een echte ATL L in gebruik, als jullie willen kunnen jullie mee met mijn toestel, dan kunnen jullie eens echt de stick gebruiken !
    Laat maar een mailtje, ik ben homebased in EBLE Leopoldsburg Belgie, maar kom overal in Nederland en andere landen.
    Het is een echt kunstwerk om dit na te bouwen, ik vind het prachtig gedaan.:idea:

    Groeten

    Stefan.
     
  14. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    ATL-L

    Geweldig voorstel:D:eek::banana: pm verzonden.
     
  15. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Robin ATL

    Inbouw tank (1.5L) en servo aansturing neuswiel.

    [​IMG]


    [​IMG]


    En afdekplaatjes, en toekomstig instrumentenbord.


    [​IMG]


    This is the real one:


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2010
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Chip (ik weet je voornaam niet!)
    Ben straks benieuwd naar de vlieg- en sleep ervaringen.

    Ik vlieg met een grote Swiss Trainer, een aandachtspunt daarbij is dat de resterende rompdelen (vanwege de enorme "hap" die er uit is vanwege de cockpit/raam) de krachten van de motor en het neuswiel goed opvangen.
    Een ST van een andere provider als Bruckmann had dat verkeerd ingeschat en dat leidde tot een breken van de romp bij bvb een iets hardere landing.

    Jouw Robin heeft een erg smal overgebleven romp doorsnede, ik hoop dat het sterk genoeg zal zijn........
     
  17. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Robin ATL


    Hey Richard,

    Ja dat baart me ook wel zorgen. Temeer daar er nog koelgleuven voor de uitlaten dienen uitgefreesd te worden. Misschien toch maar wat carbon-strengen diagonaal aanbrengen over de Carbon-Kevlar mat.
    Greetz,

    Jan (De Condors)
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Jan,

    Ik heb gemerkt dat de koeltunnels in mijn ST ook een deel van de krachten opnemen, ik heb ze strak tussen het motorspant en een spant waar de wielpoten aan zitten, gemonteerd.
    In het begin wilden die aan de achterkant nog wel eens los gaan zitten totdat ik ze uiteindelijk met een goede mat en epoxy stevig met het achterspant verbonden heb. Misschien kun jij dat ook toepassen?
    Voor mijn nieuwe Swiss Trainer (157cc) ga ik weer met tunnels werken, en dit keer zijn dat balsa tunnels met aan twee zijden een matje. Die ga ik echt monteren met toegevoegde sterkte voor de romp in het achterhoofd.

    We zijn met wat mannen bij TUN in Tortosa geweest en enkele aanwezige Zwitsers hadden de ATL zien vliegen en waren positief over de landings eigenschappen ervan: nóg makkelijker landen als de ST en dat wil wat zeggen!

    Wat soms wel eens vergeten wordt is dat een goede sleepkist goede vliegeigenschappen moet hebben zoals makkelijk te landen. Ga maar eens proberen 80 goede landingen op één dag te maken met wat zijwind met staartwielkisten als een Piper, Wilga oid. En doe dat ook nog eens op een verharde baan....Zorg maar vast voor een doos vol met reserve props... Met enige trots kan ik melden dat mijn ST in 8 jaar tijd en plm 4000 sleeps nog stééds met de eerste (Fuchs) prop vliegt..

    Ik hoop dat je straks net zoveel plezier gaat krijgen als wij met de ST!
     
  19. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Jan,
    Wordt deze kist alleen maar voor de zwevers of ook nog voor de paradrop?
    Dit is toch wel een aparte kist moet ik zeggen en ben ook benieuwd naar de vliegeigenschappen als hij straks klaar is.
    Misschien zie ik je zondag.
    Mvg
     
  20. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Robin ATL

    Er komt een module onder de romp voor paradrop, uitwisselbaar met een module voor dropping van paaseitjes enz...
    Tot zondag bij de Stunters...
    Greetz,
    Jan
     

Deel Deze Pagina