Bouwverslag: Robitronic Scalpel

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Pasqual, 20 jun 2007.

  1. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Een collega van mij had een tijdje geleden al een Robitronic Scalpel aangeschaft, alleen heeft hij niet zo heel veel tijd om de auto te bouwen. Toen vroeg hij of ik hem misschien niet wilde bouwen. Nou dat wilde ik best doen :) Dus hier maar gelijk een bouwverslag van maken.

    Toen ik de doos in me handen kreeg dacht ik van wow toch best groot voor zo'n klein autootje. Toen ik de doos open maakte kwam ik er achter dat het toch best een kleine auto is net als de M18. Deed de doos alleen niet vermoeden, was bijna net zo groot als de doos van me Schumacher Mi3.

    Kwam bij Robitronic nog een bestand tegen met diverse tips voor tijdens het bouwen aan de Scalpel die handig kunnen zijn.
    http://www.robitronic-usa.com/index...media/archive1/Manuals/&file=tips_scalpel.pdf

    [​IMG]

    Alle onderdelen zitten netjes verpakt in hun eigen zakje. Per stap heb je een zakje nodig met de onderdelen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Binnenkort weer wat meer over de Scalpel.
     
  2. l4rsie

    l4rsie Guest

    Welke uitvoering is dat? Ik dacht dat je een standaard, een budget en een pro had.
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Er is op het moment maar 1 versie die zoals deze dus als kit en met ongespoten body wordt geleverd.

    Bestelnr.: R39200
     
  4. l4rsie

    l4rsie Guest

    Oh, ik had iets gezien in de M-Auto bij het Neurenberg verslag. Zal mischien nog komen dan. Er kwam ook een 6cells versie dacht ik.
    Knal me niet af als het niet waar is.
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Heb het even na gelezen en ze hadden een volledig getunede versie van deze staan op de beurs in Neurenberg. En idd een goedkopere budget versie met plastic delen in plaats van Aluminium en carbon delen maar deze moet nog komen.
     
  6. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vandaag begonnen met de bouw aan de scalpel. Weer een beetje geoefend met het maken van goede foto's. Maar ze zijn weer redelijk gelukt geloof ik.

    De bouw van het chassis begint bij de voordraagarmen. Deze zijn standaard van Carbon en zien er erg netjes uit. Enige nadeel is dat ze erg duur zijn als je er is 1 mocht slopen. Een paar nieuwe kost je ongeveer 18 euro wat niet erg goedkoop is. Het monteren van de draagarmen is erg simpel het is even goed opletten hoe de volgorde is van de rubber O-ring en welke aluminium ring gebruikt moet worden.

    [​IMG]

    Als de draagarmen gemonteerd zijn kunnen de hubs waar de wielen aankomen gemonteerd worden. Ik heb hier gekozen voor de standaard setup van de rijhoogte. Maar door de ringetjes op een andere manier te plaatsen is de rijhoogte aan de voorkant te bepalen. Bij het monteren van de assen waar de wielen aankomen wordt in de Tips folder aangeraden om wat threadlock te gebruiken zodat de as vast zit in de hub. Ik heb hier zelf dan ook een beetje threadlock gebruikt. Ik heb er wel voorgezorgt dat het niet in het gat van de as komt zodat de hub nog soepel kan draaien. Om het soepel te laten draaien de locknut niet te hard aandraaien. Desnoods een klein beetje los draaien zodat het soepel loopt.

    [​IMG]

    Er zaten in de doos 2 T-bars. Er zit een carbon versie en een FRP versie (Los bij geleverd) bij de kit. Volgens mij is dit een update aan de kit maar kan helaas nergens vinden welke nu gebruikt moet worden. Ik heb er dan ook maar zelf voor gekozen om de FRP versie te gebruiken omdat deze er toch steviger uitziet dan de Carbon versie die in Zakje B zat.

    [​IMG]

    De motorpod van de Scalpel is erg netjes ontworpen. De motorpod is in zijn geheel van aluminium gemaakt. De onderkant is dus ook van Aluminium. Als de T-Bar aan de motorpod is geschroeft kan het geheel op het chassis worden gemonteerd. Hier wordt het zelfde systeem gebruikt zoals bij de voordraagarmen. Dus ook weer even goed opletten welke volgorde alles geplaatst moet worden. Als de T-Bar is geplaatst kan de antenne/demper houden gemonteerd worden en de carbon steun voor de bodyposts aan de achterkant. Als de carbon steun voor de body posts is geplaatst kunnen de eerste delen van de demper voor de motorpod geplaatst worden. Ook wordt op dit punt de motor als geinstalleerd in het chassis. Dit is best krapjes :)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na het monteren van de motor kan de topdeck van de motorpod geplaatst worden en kan de demper van de motorpod afgemonteerd worden. Op de tweede foto is te zien hoe het ongeveer in elkaar zit. Je heb 2 pressure plates die door elk een veer tegen het topdeck van de motorpod geduwd worden. Deze is ook af te stellen zodat je hier nog aan kan setuppe.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als de motorpod en de demper gemonteerd zijn kunnen de bodypost aan de voor en achterkant gemonteerd worden. Ook kunnen hier de houders voor de accucel gemonteerd worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het is een erg klein wagentje dus de shock die op de auto komt is ook erg klein. Hij bestaat wel uit aardig wat onderdelen. Het is raadzaam om eerst de onderkant in elkaar te zetten zodat je makkelijker de ballcup op de shockshaft kan draaien. Als de demper al van boven in elkaar zit heb je niet veel grip om de ballcup op de shockshaft te draaien.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na de shock is het diff en de achteras aan de beurt. Het diff is opgebouwd als de meeste andere balldiff's dus met een trust bearing en cup springs. De kogels van het diff gaan vrij lastig in het spur dus dat is even goed door duwen voor ze er in clicken. Dan is het goed opletten hoe de volgorde van monteren is. Vooral bij de Spring cups is het even goed kijken hoe ze op de as geschoven moeten worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Chassis is nu zo goed als klaar nog wat kleine zaken. Deze komen binnenkort......
     
  7. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Toch nog even verder gegaan met de bouw hij was toch al bijna klaar. Eigenlijk alleen de banden erop en hij is klaar voor de elektronica.

    Met de servo was het even klooien om die erin te krijgen. Je moet een klein stukje van de servo afhalen om hem netjes in het chassis te laten vallen. Toen dat eenmaal gedaan was kwam ik er achter dat ik maar 1 kant een normale uitslag had. Bij de andere kant kwam de hevel tegen de servo aan waardoor niet verder gestuurd kan worden. Ik heb een beetje ruimte gecreerd door een spacer in de hevel te toen en daar na nog de balcup wat platter gemaakt. Nu gaat het precies goed.

    [​IMG]

    De banden monteren is zo gedaan je moet alleen even opletten aan de achterkant dat aan de kant van het diff een kogellager in de buitenkant van het wiel moet en aan de andere kant een spacer in het wiel wordt gedaan met de zelfde maat als een kogellager. De kant van het diff niet helemaal strak aandraaien. Zorg er hier voor dat je nog wat speling heb zodat het diff soepel kan functioneren.

    [​IMG]

    Hier onder een foto/vergelijking met de M18 pro. Op de eerste foto is goed te zien dat de wielbasis van de M18 een stuk langer is. M18 heeft een wielbasis van 150mm en de Scalpel een wielbasis van 130mm. De breedte van beide wagens is wel bijna gelijk scheelt maar een heel klein beetje. Ik zat eerst te denken of de Scalpel kap ook op de M18 past maar dit gaat helaas niet lukken door de afwijkende wielbasis.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier een 4 cellen saddle pack gemaakt van IB1400 cellen. De Scalpel op de foto gezet naast een 1/12 CRC.

    [​IMG]

    Nu nog even wat voor de kap verzinnen.
     
  8. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    ziet er erg mooi uit! komt er ook nog een rijverslag of laat je dat aan de eigenaar over?
     
  9. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    Mooi verslag Pasqual, maar dat zijn we al gewend van je.
    Leuk wagentje, ben benieuwd hoe hij gaat in vergelijking met een m18.
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat het doet op de baan. Me collega wil er zelf mee gaan rijden maar denk dat ik ook wel een paar rondtjes kan gaan rijden.

    Hij weet alleen nog niet welke motor en regelaar erin komen. Misschien de standaard motor of hij wil Brushless.

    @NielsVV
    Als je de scalpel wil verkopen maak gewoon een nieuw topic aan in het te koop gedeelte. Heb je reactie dan ook weg gehaald.
     
  11. Rogier

    Rogier Guest

    Leuk en interessant verslag Pasqual!! In de winter denk ik dat er ook bij mij eentje staat...
     
  12. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Thank You.
    Het is een erg leuk wagentje lekker compact. De kosten vallen ook wel mee. Ik zou er bijna zelf ook 1 kopen, maar houd het toch voorlopig even bij de M18 pro.

    Inmiddels wel wat verder met de auto.

    Helaas wilde de regelaar niet meewerken en die deed niet wat ik wilde. Er is gekozen om een GM SX6 in te bouwen. Zo kan je de regelaar in de toekomst ook nog in iets anders gebruiken. Echter voor dat ik hem ging inbouwen wilde ik hem nog even testen voor ik de draden ging inkorten. Alles aangesloten en opzich werkte de regelaar gewoon. Alleen om alle uitslagen goed te hebben zodat volgas ook echt volgas is etc. moet de regelaar ingesteld worden. Echter op geen enkele manier in het menu te komen om hem in te stellen. Ook het andere menu voor regelaar eigenschappen aan te passen kwam ik niet in. Het lijkt er op dat het Set knopje helemaal niets doet. Vanavond even terug naar de winkel met de regelaar.

    Ontvanger is wel ingebouwd. We hebben gekozen voor een Futaba R156F 40MHz FM (Afmetingen 21.4 x 33.3 x 13.1mm, gewicht 10.2 gram) deze is lekker compact en past in de auto. Hier kan ook de R114F gekozen worden, is het zelfde alleen dan de 3 kanaals uitvoering. Deze rijd ik in me M18 Pro. De meeste andere ontvangers zijn net te groot waardoor je de pinnetjes van de accuhouder er niet uitkrijgt en zo dus altijd met de zelfde accu moet rijden. Bij het aanschaffen van de auto is het wel verstandig om hier rekening mee te houden. De Mini ontvanger van Spektrum past ook net in de auto volgens de tips sheet.

    Heb nog geen foto's deze komen nog. Heb trouwens ook al een design voor de kap deze moet ik alleen nog op de kap tekenen en spuiten.

    Binnenkort weer meer over deze Scalpel.
     
  13. Mattijn

    Mattijn Guest

    mooi wagentje met dat carbon en rood alu :D ook erg scherpe en goede foto's!
     
  14. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Donderdagavond terug geweest naar de winkel met de regelaar. Een nieuwe meegekregen die het wel deed.

    Standaard wordt de SX6 helaas met 4mm2 draad geleverd en hier is amper mee te werken in zo'n klein auto als deze dus heb ik dunnere draad aan de regelaar gesoldeerd zodat het allemaal wat beter te bewegen is. Met het plaatsen van de regelaar en de plek waar je de connectors op de accu's moet solderen is het opletten dat de kap nog past. De kap is best laag en alles komt toch best snel tegen de kap aan.

    [​IMG]

    Voor de schakelaar was nog een mooi plaatsje naast de regelaar. Aanzetten gaat iets lastiger maar uitzetten is geen probleem.

    [​IMG]

    De aansluitingen bij de motor zijn aan de krappe kant. Maar als je de motor en het topdeck loshaalt kan je de motor aansluiten op de regelaar.

    [​IMG]

    Het enige wat nu nog moet gebeuren aan het chassis is de draden naar de ontvanger aansluiten. Moet nog ff verzinnen hoe ik dit ga doen.
     
  15. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vandaag even de draden naar de ontvanger weg gewerkt. Nu alleen nog even het kappie spuiten.

    [​IMG]

    Op de foto hier onder met kappie. Staan al wat stippies op voor het design dat ik er op ga maken. Is kijken of het wil lukken maar dat zien we vanzelf als de kap klaar is.

    [​IMG]
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    lekker klein wagentje, mooi bouwverslag :thumbsup:
     
  17. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Gister even een accuutje geladen en een poging gedaan om binnen te rijden in de huiskamer. Maar dat gaat niet zo best :D

    Autootje heeft de neiging om te snel te hard te gaan. Toch maar is een dagje plannen met mijn collega om bij PK te gaan rijden. Met een beetje geluk gaat dat nog lukken voor 23 juli.

    Heb gister ook het design op de kap getekend zal hier ook even een foto van maken en een klein verslagje hoe je met spuitbussen toch een aardig design kan maken op je kapje.
     
  18. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoe hard gaat dit nu nog? Echt een klein autootje als je hem naast een 1/12 zet... Kan je nagaan naast een 1/10 TC. Wat voor motormaat zit erin???
     
  19. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    300-formaat, net als in de andere 1/18 wagens. Naar hetgeen ik gehoord heb, is de strijd tussen een Scalpel en M18 niet bepaald eerlijk, is een 4-cel Scalpel even snel als een 5-cel M18.
     
  20. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    het is idd een 300-formaat net als in de meeste 1/18 chassis tegenwoordig. Zaterdag ga ik zien welke sneller is de M18 of de Scalpel. De m18 heeft het aantal cellen mee 6 in plaats van 4. De scalpel heeft zijn gewicht en aandrijving mee. Scalpel is net aan 350 gram rij klaar en de M18 kwam op 470 gram rij klaar.

    Zaterdag de scalpel is uitproberen :)
     

Deel Deze Pagina