Bouwverslag: Robitronic Scalpel

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Pasqual, 20 jun 2007.

  1. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Laat even weten als je wil of er een beetje snelheid in zit... Ben wel benieuwd...
     
  2. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    De bochtensnelheid ligt alvast veel hoger, maar opboksen tegen 6 cellen is misschien wat te veel van het goede op het recht stuk :)
     
  3. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik doelde ook niet op de vergelijking tussen de Scalpel en de M18... Wilde weten of de scalpel op zichzelf een beetje snelheid heeft...
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    De m18 met Graupner Speed 300 6V is net zo snel als een 1/10 met 19T en 5 cellen op de meeste indoor circuits waar ik gereden heb (Ede, PK). Alleen is bij de M18 de bochten snelheid wat hoger. Dus afhankelijk daarvan kan je de scalpel aardig vergelijken met M18.

    Geen idee of er zaterdag nog wat snelle 1/10's zijn om mee te vergelijken. Maar we zien wel. Voor de huiskamer was de scalpel in ieder geval te snel ;) Door het lage gewicht komt hij heel makkelijk op snelheid.
     
  5. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zet mijn geld op de Scalpel :wink:
     
  6. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vandaag een dagje gereden op PK.

    Het was aardig druk met erg veel 1/12 rijders deze keer. Ik heb voornamelijk met de Scalpel en de M18 pro gereden tussen de 1/12 auto's. De M18 Pro heeft toch meer snelheid in zich door de 6 cellen. Heb nog het 1 en ander geprobeerd met de tandwiel verhouding van de scalpel maar kreeg niet veel extra snelheid uit de motor. De bochten snelheid is erg hoog van deze auto maar op het rechte stuk viel het me toch eigenlijk wat tegen. Met alleen het smeren van de achterbanden was de standaard setup uit de handleiding erg goed.

    Verder een erg leuke auto om mee te rijden en als er meer zijn met een scalpel kunnen er leuke wedstrijdtjes ontstaan.

    Hier nog wat foto's van de kap. Heb geen foto's gemaakt van het rijden met PK.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Maurice1970

    Maurice1970

    Lid geworden:
    21 apr 2006
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Neerbeek (Limburg)
    Hallo allemaal,

    Wat ik me nog afvroeg: wat is een geschikte servo voor in de scalpel? Ik heb op het net gezocht maar kom met verschillende maatvoeringen uit. De een zegt een small (futaba s3150 bijv.) de ander zegt weer een micro... Misschien dat het in dit topic al genoemd is, maar dan heb ik het over het hoofd gezien. Alvast bedankt!

    Maurice.
     
  8. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    In deze heb ik de Futaba S3150 ingebouwd. Echter is deze scalpel eigenlijk alleen ontworpen voor de Hitec HS-81MG. Deze heeft net een andere vorm waardoor de kogelkoppen van de servohevel niet tegen de servo aanlopen wat dus wel bij de S3150 wel gebeurt. Door wat vijlen en een spacer is het me gelukt om het niet aan te laten lopen bij de S3150.
     
  9. Rogier

    Rogier Guest

    Ik heb zelf van de week ook een Scalpel aangeschaft. Ik heb er inderdaad de Hitec HS-81MG voor gekocht. Lijkt me super passen, al zit er wel een GIGA lange servokabel aan. Binnenkort maar eens beginnen met de bouw.
     
  10. Maurice1970

    Maurice1970

    Lid geworden:
    21 apr 2006
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Neerbeek (Limburg)
    ok ik ga wel voor de hitec, bedankt!!
     
  11. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    @ Maurice Jij hebt een HRS ontvanger, die slikt alleen digitale servo's !

    Iemand een goede suggestie voor een digitale servo ?

    Welke waardes heb je nodig qua kracht, snelheid zo snel mogelijk, da's duidelijk.

    Kan bv een Futaba S3155, die is .16sec maar ongeveer de helft qua kracht van een S3150.
     
  12. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Ter vergelijk :

    HS-81MG : Speed: 0.11 / 0.09 sec @ 60 deg. Torque: 36.10 / 41.66 oz.in (4.8v/6v) 2.6 / 3.0 kg.cm

    HS-5245MG (digital): Speed: .015 / 0.12 sec @ 60 deg. Torque: 61.10 / 76.37 oz.in (4.8v/6v) 4.4 / 5.5 kg.cm

    HS-5082MG (digital): Speed: .09/.011 38/47 in/oz (4.8v, 6v)

    Futaba S3150 Slim (digital): Speed: 0.24 sec/60° Torque: 51.4 oz-in.

    Futaba S3155 Slim (digital): Speed: 0.16 sec/60° Torque: 27.8 oz-in.

    Prijzen heb ik er nog niet bijgezocht.. maar die HS-5082MG lijkt me veruit de beste keuze niet ??
     
  13. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Nog een vraag, de Futaba R203HF digitale ontvanger heeft een ingebouwde BEC, gaat dit wel werken op een 4 cell (4.8v) accu ? Of moet je hier iets anders voor doen ?

    Hoe doen jullie dat in een 4 cell auto ? Kan me heel goed voorstellen dat ook de failsafe meteen ingrijpt als je gas geeft ?? (die zit ook in diezelfde ontvanger)
     
  14. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    De HRS ontvanger van Futaba (R203HF) werkt volgens de gegevens vanaf 6V en dan zou hij dus niet op vier cellen werken... Maar de meeste zenders die met een HRS ontvanger komen kan je ook gewoon op PPM laten werken en dan kan iedere andere ontvanger gebruikt worden... Ik heb zelf ook een HRS en die zit in mijn 1/10 TC, straks voor de 1/12 4cell heb ik een LRP Phaser Competition ontvanger liggen. Die werkt wel op lage spanningen...
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Als je de failsafe niet instelt (dit vanwege de cutoff spanning) werk het allemaal prima op 4 cellen.
    De ontvanger heeft geen BEC, maar das nu geen probleem
     
  16. Rogier

    Rogier Guest

    Ik stel voor dat we niet dezelfde dingen gaan bespreken in dit bouwverslag EN in het algemene Scalpel topic....
     
  17. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Op dat idee was ik idd ookal gekomen.. sorry..

    Je mag van mij die laatste berichten best verwijderen is nu een beetje dubbel..
     
  18. moth1

    moth1 Guest

    ik vroeg me af wat een rijklare scalpel zou kosten en waar ik ermee kan rijden en hem krijgen.
    Als ik besluit om er een te kopen (of een 1/12, maar die zijn nieuw een beetje te prijzig voor mij...) dan koop ik alles nieuw (ik heb wel een regelaar, maar die is niet echt goed en voor zo'n snel race wagentje is een knuppel zender niet echt handig lijkt mij (mijn eigen ervaring dan heh...).

    vrgt Vicktor
     

Deel Deze Pagina