Bouwverslag S-100 Klasse Schnellboot

Het mixen in de juiste verhoudingen moet wel nauwkeurig gebeuren.
Heb altijd met West Epoxy gewerkt. Richt zich vooral op de jachtbouw. Echter mijn oude voorraad was op. Die nieuwe... wilde niet uitharden!
Nieuw type verpakking... vast andere leverancier. Ik moet er nog mee terug naar de speciaal zaak.

Maar het hoort knal hard te worden. Niet te rullen bij schuren.
Het kan zelfs zijn dat je teveel harder er hebt ingemikt.
Gooi je er te weinig in, hard het netjes uit, maar blijft het te broos.

Iedergeval ga ik opzoek naar een ander merk. Bij de F5B vliegers zit veel kennis.
Ik laat wel even weten.

Dus het werk kan overnieuw? Zucht! Zja... dan kan je met kleinere patches gaan werken en met kwastjes. Dat gaat vast een stuk prettiger werken.
 
Nouja,

Ik had naast de luchtbellen die onder de epoxy zaten extra markeringen aangebracht zodat ik kon zien als ik de hele bel eruit had geschuurd. Als ik normaal, rustig schuurde was dat niet zo een probleem en ging het zeer traag maar gestaag. Als ik te ongeduldig werd en "sneller" ging schuren, dan ontstond er een soort krijze kauwgom achtige mix van kneedbare epoxy en het zwart van de marker gemengd. Op die plekken heb ik hem dus helemaal kaal geschuurd.

Qwa menging:
Op de verpakking stond: 1 gewichts deel harder, 3 gewichts delen epoxy. Omdat mijn keukenweegschaal kapot was, heb ik maar volumedelen genomen. Ik heb misschien iets teveel harder gebruikt met de redenering: liever te snelle harding dan helemaal geen harding! Volgens mij klopte het aardig, en het kan absoluut niet zoveel hebben gescheeld. En aan de menging kan het ook niet hebben gelegen, daar ben ik normaal wel erg keen op. Ik heb het geroerd tot het een gladde, goedgemengde, vloeistof was. Er zaten hooguit een of 2 luchtbellen in van het stevige roeren.

Waar ik niet heb geschuurd kan ik de textuur van de glasdoek er nog doorheen voelen, dus die is nog wel in orde. Over de gebieden waar ik mijn twijfel over heb, daar komen nieuwe patches glasdoek op en de rest krijgt nog een mooie laag (goedgemixte) epoxy. Ik ben van plan om zo lang door te gaan tot het glanst als een spiegel en er geen oneffenheid meer op zit.

Hoe lang duurt het normaal voordat de epoxy helemaal zou zijn uitgehard? Ik heb het ongeveer 48 laten rusten.

Simon
 
Hallo Simon,

Hoe snel epoxy uithardt, hangt van de gebruikte soort af en de omgevingstemperatuur.

Als ik 'haast' heb, zet ik een doos over het werkstuk heen met een gat, waardoor een blaaskacheltje de boel opwarmt tot een graad of 50, dan is het uitharden van 24u epoxy een kwestie van uren.

Als je zoiets doet, blijf er bij, ventileer de ruimte goed en zorg er voor dat het werkstuk niet rechtstreeks in de warme luchtstroom staat, anders wordt het plaatselijk te heet en kan de boel vervormen...

Groeten, Jan.
 
Ok korte vraag:

Eerst wordt er door H.B. aangeraden om de epoxy thermisch te verdunnen, dus dat maakt het vloeibaarder en jij raadt me aan om het te verwarmen en daardoor de harder beter te laten werken?

Zijn deze adviezen niet tegenstijdig, of wordt het eerst vloeibaarder en dunner, en hardt het daarna als een gek uit?

Simon
 
Hallo Simon,

Het kan allebei; als je de pot met epoxy verwarmt, wordt de epoxy dunner én verkort je de verwerkingtijd.
Als je het op omgevingstemperatuur verwerkt en het werkstuk naderhand verwarmt, houdt je de volledige verwerkingtijd en versnel je alleen het uithardingsproces.

Voor het in de glasweefsel zetten van een romp heeft de laatste methode mijn voorkeur, ik kom meestal verwerkingstijd te kort...

Groeten, Jan.
 
Gebruik van epoxie.

Hallo Simon,

Lees al een paar dagen je vragen, heb ten eerste respect voor je bouw.
Doe zelf al een tijdje aan modelbouw en verwijs je even naar mijn site.
ABT MODELSCHEPEN - ABT MODELSCHEPEN
Hier staan wat modellen die in de loop der jaren door mij zijn gebouwd.
Doch heb nooit epoxie gebruikt waarom het is reukloos en zeer giftig.
En het luisterert nauw aan de verdeling van harder etc.
Zelf gebruikte ik polyester van Albastine en harder werkt prima
en gebruikte GEEN mat maar flieseline een en knipt deze op 5 cm breedte
stroken, en bracht deze dan op de romp aan.
En deze was binnen 20 min droog, dit wel in een temperatuur van 15 of liever hoger. En maakte steeds een een een beetje aan, gezien het snel onde je kwast droogt.
Hoop je hiermee een tip te hebben gegeven.
mt.vr.gr.
ABT
 
Vele wegen leiden naar Rome.... Abt's methode zal ook perfect werken... gezien zijn fraaie resultaten...

Maar styreen is ook niet bepaald fris. Instant hersenverweker.
Maar dat geld G4 ook, alle thinnerbased verven.

Klein klusje zonder kapje... maar een uur werk, dan heb ik een maskertje op met koolstofpatroon erin. Warm krijg ik het er wel van.

Als je met kleinere patches gaat werken is het wellicht handig om de romp af te tekenen met vakjes? Zo me kunnen voorstellen dat je dan wat houvast hebt.

Rompen strak krijgen....
De Theodor Heuss van mij is van Styropor. Die heb ik toen ik 13 was afgespachteld met een epoxyplamuur die bedoeld was om drijflichamen te maken voor objecten op grote waterdiepte. Gingen er grote glasbollen door.
Pa werkte toen voor shell, en Lab Delft had een pot voor mij. Wel het zat er op, gezond was het vast niet.... 100% tevreden ben ik er nooit mee geweest.

Bij de wederopbouw van de boot heb ik het plamuur er met heel veel moeite afgeschuurd en gepeld. Wat een taai en weerbarstig spul. Ben er mee onder douche gaan staan. Zat geen hout meer op de kale romp.
Vervolgens heb ik de romp gecontroleerd aan de hand van een spantenplan van een VHT-Aeronaut tekening van het zusterschip bremen. Scannen, kartonnen mallen uitknippen en passen. Het styro meer in model geschuurd dan het veel te bolle Graupner model, vervolgens beplakt met losse epoxyplaatjes, waarvan de ik de vorm van te voren met papieren stukjes had opgemeten, de boeg en het achterschip conform het echte schip scherper kon modelleren.
Alle plaatjes ingetekekend in de computer... niet te volgen... maar ik ben grafisch ontwerper en doe zoiets betrekkelijk snel op de mac.

Die plaatjes maakte ik zelf, met 5 minuten epoxy en glasmat op het printpapier. Na harding snel uitknippen en snijden. Voor het doorharden harden waren die nog goed soepel en kon ik ze op de romp plakken. Bakboord/stuurboord en zo de hele romp verder. Symetrisch werkend.
Ben er wel even zoet mee geweest. Daarna weer heel hard aan het schuren geweest, plamuren. En een laatste dunne glaslaag. Het lijkt nu ook meer op het echte schip. Zwaar is het niet, kan er wel een bal mee wegmeppen (Roel)
Ben er nog lang niet klaar mee, maar het onder schip oogt al prima.
Volgende stap is het dek. Dat wil ik ook uit 1 grote plaat home made epoxyplaat maken. Ook weer een grote laserprint als basis voor de maatvoering, bovenop een gewaxte glasplaat. Volledig expirimenteel.
Want er zijn nog andere methoden of aanpakken mogelijk...

Kortom... back on toppic.. S-100! Doorwerken en heel mooi maken!

t.z.t. zet ik wel een paar plaatjes in mijn fotoarchiefjes....
Joepie.
 
Laatst bewerkt:
Nou,

Gisteren was het weer lekker weer en ik kon het niet laten om maar weer te Epoxyen. En wat een resultaat! Ik ben er nu echt voor 95% tevreden over. Eerst de hele boot ingesmeerd, daarna op strategische plekken glasmat erin gelegd en toen nog een keer met de roller nagerold, om te zorgen dat die glasmatjes er goed diep en stevig in lagen.

Daarna heb ik de fohn van mijn vriendin gejat. Je had haar eens moeten zien kijken toen ik met mijn veiligheidsbril, koolstofmasker, handschoenen en kapuchon van mijn trui omhoog de slaapkamer in kwam om haar fohn te halen... Dat gezicht vergeet ik nooit meer!

Enfin,

Die fohn was een gouden tip, en dan niet vanwegen de reden dat het was aangeraden. Toen ik met de fohn de rom bewerkte kwam ik er pas achter hoeveel "lopers" er in de epoxy zaten. Ik heb toen een schoon rollertje en een bijna drooggeveegde kwast genomen en heb toen alle overtollige epoxy er vanaf en uitgevreven.

Ik had mijn romp laten rusten op eenoude balk, die voldoende uit stak over de rand van de balk zodat de druppels vrij op de (afgedekte) tafel konden druppelen. Ik had alleen geen rekening gehouden met de boeg.
Daarin had ik met balsa en plamuur al heel netjes de torpedo-buizen gemodelleerd. Toen ik vanochtend echter de boopt bekeek plakte de boeg vast aan de balk. En je weet wat balsa doet als je er niet voorzichtig mee bent:
Toen ik de romp oppakte, bleef de balk eraan hangen, en toen uik hem helemaal in de lucht had scheurde de balsa uit elkaar. GRRRR. De boeg is dan ook het enige deel dat ik nog een keer ga schuren-plamuren-epoxyen.

Verder is hij zo glad en glanzend als een spiegel.

Een tip voor mensen die nog met patches gaan werken: Als je stukjes afknipt en ze erop wilt lijmen, zorg dan dat je de eerste 5 of 6 draden van de rand los trekt. Als je namelijk met een kwast in de weer gaat tijdens het epoxyen, trek je die er ook uit, en dan heb je lelijke klontjes draden in je mooie romp zitten. Dit is mij een paar keer gebeurd, en heb ze er met sate prikkers eruitgepulkt, waarna ik de epoxy weer mooi glad heb gemaakt met een kwast/roller.
Maarja, al doende leert men.

Ik moet eerlijk zijn dat mijn ervaringen met Polyester veel gunstiger waren... Ik had de romp van mijn vorige boot opgebouwd uit 1,5mm pvc. Dat is goed buigzaam, maar pas op dat je het niet te warm maakt, want dan is het niets meer waard! Volgens een aantal experts pakte Epoxy niet op PVC, dus toen heb ik maar Polyester gebruikt. Ik zal van de week nog wat foto's plaatsen als ik de boeg ga restaureren.

Simon
 
Hallo Simon,

Mooi dat het goed gelukt is!

Toen ik je eerste alinea had gelezen, dacht ik al: oh, oh... te dik, zakkers, maar gelukkig ben je er bij gebleven en heb je ze kunnen wegwerken.

Over het algemeen wordt polyester en epoxy behandeld alsof er geverfd wordt, je weet nu, dat je veel schraler moet werken.

Groeten, Jan.
 
Recente vorderingen

Zo waarde mede-modelbouwforum leden,

Na een winter met andere hobby's is het tijd om weer terug te keren naar het modelbouwen. Met Epoxy of Polyester spelen kan ik helaas alleen maar buiten dus heb al die tijd geduldig moeten afwachten tot het buiten beter weer werd. Ik heb nu weer wat foto's verzameld van mijn recente vorderingen.

Zoals te zien ik heb ik de vorm van de torpedobuizen nog meer aangepast.
Verder is het dek van de boeg ook aangebracht en verder geplamuurd:

phpz3vxa0am.jpg


phprsfjn9am.jpg


phposrequam.jpg


Ook ben ik be4zig geweest met het bouwen van de brug. Ik had bij Cammett een resin-brug aangeschaft, maar vond dat ik het eigenlijk niet kon maken om die zomaar te monteren. Op een of andere manier vond ik dat ik me er dan te makkelijk vanaf maakte. Ik heb die dan ook gebruikt als voorbeeld/ mal. En o, o, wat een klotewerk was dat! Ik geloof dat ik er wel 3 heb gebouwd, om elke keer halverwege opnieuw te beginnen. Maar uiteindelijk ben ik nu tevreden met het resultaat. Ik heb voor de "superstructure" gebruik gemaakt van 6 & 8mm vliegtuig-triplex. Dat omdat de modelbouw-winkel hier in Eindhoven al 3 maanden dicht is voor verhuizing en verbouwing. Die triplex had ik nog liggen voor het dek, en er was zat over.

phpzip8pvam.jpg


phpjfz6fiam.jpg


phppgm9v4am.jpg


phpbar3hpam.jpg


php8nb3vkam.jpg


Als laatste was ik in de stemming om wat detailwerk te doen. Daarom dacht ik dat het maar een goed idee was om de torpodo-buizen-ingang-uitstekende-kleppen-ofhoezeookheten maar te maken. Ik kwam er achter dat de buizen volgen de tekening precies de diameter hadden van sigarenkokers. En dat gaf me weer een excuus om sigaren te mogen roken van mijn vriendin met oud en nieuw. Zie hier het resultaat:

php6tdkylam.jpg


phplri9xvam.jpg


Uiteindelijk zet het nu allemaal ongeveer zo:

phpurc43ram.jpg


phpieefswam.jpg


php8nb3vkam.jpg


Ik kwam er ook achter dat ik een paar foutjes had gemaakt met de achterkant van de romp:

Ten eerste had ik de ruimte in de kiel voor de schroefas te klein gemaakt. Die moest dus worden uitgeboord. Ik kon alleen nergens boren vinden die lang genoeg zijn. Dus heb zelf een draad-einde plat geslagen en dat heel langzaam gebruikt als boor. Verder is de achterkant gebogen. Daar ga ik me nu mee bezig houden.

phposdyheam.jpg


php38tddwam.jpg


Morgen ga ik weer lekker knutselen dus dan misschien meer.

Trouwens sorry voor de kwaliteit van sommige van de foto's. Had mijn camera niet bij de hand en heb ze met mijn GSM gemaakt.

Simon
 
Laatst bewerkt:
Back
Top