Bouwverslag S.T.O.L. Pigeon

Hoi allemaal!

Na klaar te zijn met mn lazy bee, is het weer is tijd voor wat anders, en gezien mijn voorliefde voor dubbeldekkers, gaat dit er ook weer eentje worden!

Na wat zoeken en twijfelen welke tekening het ging worden ben ik uiteindelijk gegaan voor een S.T.O.L Pigeon. Toch een beetje een vreemde vogel, en kan nergens op het hele internet maar ook 1 foto hiervan vinden! Slecht teken? Geen idee! Daarom ook mijn vraag, heeft iemand meer info over dit toestel? De tekening ligt al 20 jaar in de kast, en ook geen idee waar hij vandaan komt.

Naast de vreemde vorm van de romp, ook flaps in de bovenste vleugel en ailerons in de onderste. Heb ook nog nooit zoiets gezien, maar goed, ik kom natuurlijk ook pas net kijken ;)

Hier wat foto's van de tekening:

20120528233924.jpg

20120528233831.jpg

Wat denken jullie? Doen of niet? Twijfel nogal.. Want heb nog een tekening van een andere vreemde vogel namelijk:

De FSW-3:

a1779212-157-FSW-3.jpg

Ook weinig over te vinden. Info is daarom erg welkom!

Ga er deze week aan beginnen, dan zullen ook de eerste foto's verschijnen :)

Laatst bewerkt:
Welke van de twee het ook wordt, lijkt me hoe dan een leuk projectje.
Die S.T.O.L. Pigeon lijkt mij een leuke. Tekening heb je al, ben je de eerste die een foto op het web plaatst. ;)

Groeten.

Toch aan de pigeon begonnen!

Had niet helaas niet heel veel tijd vandaag!

Eerst de tekening in delen onder mn 3 in 1 printer gelegd, zou zonde zijn om er in te knippen of snijden! Alle ribben firewall en dergelijken gekopieerd, en deze uitgesneden!

20120531233453.jpg

28 de zelfde ribben hebben, wel lekker simpel :) Eerst een malletje gemaakt, en deze 28 keer overgetrokken:
20120531233515.jpg

2 uur verder, en de in totaal 34 ribben uitgesneden. Dat dat stapeltje 28 ribben zijn! Zou het haast niet geloven :)
20120531235417.jpg

Nu wel kreupele vingers van het snijden, dus ik laat het vandaag even voor wat het is. Morgen ga ik de rest uitsnijden/ zagen. En beginnen aan de 2 vleugels!

Ben van plan dit toestel te gaan bespannen met lamineerfolie, en dit spuiten. Nooit zo gedaan, dus dat wordt spannend!

Uit de Webster Dictionary:
Definition of STOOL PIGEON

1
: a person acting as a decoy or informer; especially : a spy sent into a group to report (as to the police) on its activities
2
: a pigeon used as a decoy to draw others within a net

Lijkt me een geschikte kandidaat voor fpv :mrgreen:

Uit RCM magazine December 1986:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
haha inderdaad ;) Heeft ook een flinke cockpit, meet zich ook nog is perfect voor een camera oid!

Net weer even zere vingers gekregen, maar ook de rotklusjes moeten gedaan worden ;) de vleugeltips, en de middenstukken gezaagd en gesneden:
20120601115448.jpg

Voor de leading edge heb ik 10x12mm balsa nodig, helaas heb ik geen 10mm liggen, wel 6mm, dus deze gelamineerd:
20120601120958.jpg

En nog een plankje 5mm in latjes van 5x5mm gesneden. Zie hier de ingredienten voor de 2 vleugels:
20120601121534.jpg

Nu de leading edges maar even laten drogen, dan kan ik beginnen aan het daadwerkelijke bouwen van de vleugels! :)

Max, geweldig! Zo gaat hij er dus uitzien ;) Weet ik dat ook weer :) Heb je er toevallig nog meer info over? Het verhaal eindigt niet op deze pagina :)

Lijm gedroogd, tijd om verder te gaan met de vleugels. Merk wel dat als je een dubbeldekker bouwt van ongeveer een meter span, je beter allebei de vleugels tegelijk kunt bouwen als ze het zelfde zijn, worden ze mooi gelijk :)

Eerst de linker vleugel helft:
20120601153353.jpg

2 uurtjes laten drogen, dan is de (witte) lijm al redelijk droog, en door met de rechter vleugel helften!

20120601175800.jpg

Toch mooi, een wcrol is de perfecte hoogte om de vstelling goed te krijgen ;)

to do voor de vleugels:
Sheerwebs erin, ailerons en flaps er aan en nog wat indekken met 1,5 mm en natuurlijk servo's

Leuk! Ga het volgen, vind de FSW-3 overigens ook wel een aparte verschijning.

Freek

Back