Bouwverslag San Francisco II

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ssiemerink, 14 apr 2021.

  1. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Na het afronden van mijn eerste schip, de Gjøa en bijhouden van een bouwverslag heb ik me vol enthousiasme op een nieuw project gestort.

    Omdat ik de tips in het bouwverslag van de Gjøa zeer goed kon gebruiken, maak ik van dit project ook weer een verslag in de hoop nog het nodige van jullie op te kunnen steken.

    Dus als je tips of verbeteringen hebt, die zijn welkom. Mocht je alleen willen loeren en meegenieten van mijn ups en downs, schuif dan gerust een stoeltje aan, wel zelf de koffie meenemen aub .
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Scyllar, pietsan, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dit is een mooi project, succes
     
  3. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    +klapstoel, wijn en notitieboek :)
     
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Leuk! We kijken weer mee. Een klein tipje...of vraagje... lukt het om grotere afbeeldingen te plaatsen?
    Het is voor ons als kijker maar ook voor jezelf wat prettiger.
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  5. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Het begin is er, vanmiddag de handleiding die op cd meegeleverd was, toch maar even afgedrukt op papier. Dat lijkt me iets handiger werken dan constant op een scherm te moeten loeren.

    Vanavond alles eens goed bekeken en begonnen met de opbouw van het schip. Ik zie een duidelijk verschil met de Gjøa, er moet hier een winkelhaak gebruikt worden om alles goed haaks te zetten. Dit heb ik bij de Gjøa niet gedaan. Toevallig las ik dit gisteren al in een ander bouwverslag en had al wat kleine winkelhaken besteld, en die komen morgen al binnen.

    Wel een klein begin gemaakt met de opbouw. Morgen alles schuren, goed haaks zetten en vast lijmen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ronk en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Daar is ook deze meekijker het mee eens, kijkt un stuk makkelijker......:p

    Maarruh, ook hier staat de borrel de dipsaus en bijbehorende zaken klaar, dus laat dat moois maar tot ons komen....
    Veul succes ssiemerink
     
    ssiemerink vindt dit leuk.
  7. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    kijk hier even naar:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/

    De 'bouwplank' is hierin je grote vriend :)
    Ook het gebruik van Lego Blokjes om de juiste 90-graden hoek te vinden is uiterst handig.

    voordat je je model in de klem gooit (ik zelf bouw alleen maar op de plank, maar dat is een persoonlijke keuze). moet je zorgen dat je spanten 100% haaks zijn verlijmd, en niet bewegen op je klem
    advies: laat de klem voor wat het is, en ga voor de bouwplank :)

    IMG_8999.JPG
    IMG_9015.JPG

    IMG_9014.JPG
     
    JDS73, Herby63, Ronk en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Dat zou ik graag doen Hans, ik weet alleen niet hoe. Ik plaats de foto's met mijn mobiel met de modelbouwforum app. Als ik de foto's post wordt er wel gevraagd in welk formaat ik dat wil doen, ik kies dan altijd voor het grootste formaat. Ik dacht zodoende dat de foto's er ook in groot formaat op zouden komen.

    Doe ik dan iets "verkeerds" of gaat er iets niet goed?
     
  9. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Ik had weleens zo'n plank gezien, maar wist het doel ervan niet. Dacht dat het ter vervanging van zo'n klem was. Lees nu dat het eem heel ander doel heeft
    Die legosteentjes, daar was ik zelf nooit op gekomen, inderdaad super handig voor de hoeken.
    Ik ga morgen op zoek naar een plank, wat hoekjes en op zoek naar een bak met lego steentjes.
    Dankjewel voor de tips.
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    gewoon via de pc zet de fotos op je hdd en dan upload bestand en kies groot format ,
    als ik een foto via de telefoon plaats zijn ze ook groot , maar ik gebrijk ook geen apps zie meestal het nut er niet van in
     
  11. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Upload je picture
    283CDBE4-8FD1-4765-9C21-1B8CC06A62CC.jpeg


    en dan ga je je text maken en op de plaats waar je de foto wilt hebben klik je op: ‘volledige afbeelding’

    4423D158-26D2-40F6-86F7-A6992742B74E.jpeg

    En voila
     
    Hans Groenenberg, Pingu57 en Ronk vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor deze plaatjes heb je zeker geen bril nodig :)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel plezier met je San Fransisco Ssiemerink:):)
     
  14. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Leuk! Volgstand aan. Ik vond het een super leuk schip om te bouwen. Handleiding op cd-rom heeft voor en nadelen. Ik heb ook een deel geprint toen.
     
  15. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Ik heb je bouwverslag gelezen Prutsertje. Jij hebt een prachtig resultaat gebouwd . Ik hoop dat die van mij enigzins in de buurt komt.
    Ik heb de handleiding ondertussen maar uitgeprint. Vind ik toch iets makkelijker dan steeds op een schermpje loeren.
     
  16. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Afgelopen dagen niet stil gezeten. De spanten vast gezet en allemaal keurig in 90 graden. D nu bezig met het dek.

    Bij de Gjøa heb ik tussen enkele spanten balsahout geplaatst. Dit gaf iets meer steun tijdens het beplanken van de romp. Het was alleen een vreselijk tijdrovend werk. Wat is jullie ervaring ermee? Is het wel of niet nodig?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Ik maak nu foto's met mijn mobiel, en die upload ik rechtstreeks via de app van modelbouwforum im mijn bouwverslag.
    Als ik jou methode gebruik dan moet ik met een fototoestel foto's maken, deze koppelen aan mijn Mac en dan de foto's via een webbrowser uploaden. Dat kost me helaas teveel tijd. Ik zal dus foto's blijven plaatsen op de eerst genoemde manier, ik hoop dat jullie de foto's toch nog goed in beeld krijgen.
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Voor het 1e spant: absoluut dien
    tussen 1e en 2e spant: nuttig, maar in mijn ogen niet noodzakelijk
    Achter het laatste spant: nuttig, maar in mijn ogen niet noodzakelijk
    tussen het laatste en voorlaatste spant: dit is vooral afhankelijk van de rompvorm, maar het kan zeker geen kwaad.
    Tussen de andere spanten: enkel als de rompvorm bijzondere kenmerken vertoont.
    Kortom, waar de latten een korte bocht moeten maken of een speciale tordering krijgen geeft opvullen meer houwvast en kan je op voorhand beter de rompvorm vastleggen.
     
  19. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Nee hoor, mijn voorbeeld was met de iphone gemaakt en de app
     
  20. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Dat is vreemd. Ik zie dat scherm (waar jij een scherm afbeelding van hebt gemaakt) heel anders. Ik krijg dit in beeld;
    IMG_8553.JPG IMG_8554.JPG
     

Deel Deze Pagina