Bouwverslag SAR Reddingsboot "Gillis Gullbransson"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Paul Nieuwenhuijse, 24 okt 2012.

  1. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    omdat ik bijna jarig ben mocht ik een boot uitkiezen na dat ik veel heb getwijfelt tussen de survey loodsboot van Bertus, en de herta jeep van henk (beter bekent als indoorvlieger)en aan gezien dat ik dat de mooiste vond heb ik hem gekocht bij conrad, zondag ben ik pas jarig dus kan ik het pakettje in elkaar gaan zetten!. ik hoop dat jullie mijn verslag volgen, ik denk dat het een leuk bootje is, en er veel plezier van zal hebben. we gaan het zien, ik hoop dat jullie mij weer willen helpen!

    groetjes Paul

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Vlijmen
    alvast gefelicteerd dan hé ! :) Is wel een leuk cadeau om te krijgen. Veel succes met de bouw!
     
  3. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Goede keus, fraai scheepje met mogelijkheden.
    Ga volgen hoe de bouw verloopt.
    Succes en alvast van harte!
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Leuk dat je deze in Nederland wat minder voorkomende boot hebt genomen. Officieel is het trouwens de Gillis Gullbransson, dus misschien is het handig de titel nog even aan te passen en de naam erbij te zetten, dan is het makkelijker terug te vinden als iemand naar dit bouwverslag mocht zoeken.

    Je kan uit de Graupner bouwdoos diverse uitvoeringen van deze 9.5 meter SAR boot maken. Naamstickers en het bijbehorende registratienummer zijn voor, ik dacht 4 verschillende uitvoeringen, meegeleverd. De Hertha Jeep (genoemd naar een donateur als ik het goed heb begrepen) is daar een van. De verschillende boten zullen onderling wel iets verschillen, maar op internet zijn wel aardig wat foto's te vinden.


    Op verzoek van Paul plaats ik hier een paar filmpjes van de mijne in actie:










    Als je van plan bent vaak in flinke golven te varen, is het aan te raden de kuip zelflozend te maken. De mijne heb ik gebouwd gekocht, en tot nu toe niet de moed gehad om dit aan te passen. Dus na een tijdje over de golven "dansen" komt er een plasje water in de kuip te staan. Kan niet direct kwaad, maar het is natuurlijk beter als het water weg kan.

    Kies ook de schroef niet te groot, de meegeleverde Speed 400 motor warmt snel op.


    Edit: op verder verzoek van Paul nog een paar foto's...


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Graag gedaan Paul, en veel bouwplezier. Henk kan je wel door de moeilijke zaken loodsen.

    Trouwens, wist je dat je als starter van een bouwverslag berichten kunt wissen door te klikken op het rode kruisje rechts bovenaan de berichten?

    Dan kan je zo af en toe eens berichten die niet echt ter zake doen in je verslag (zoals dit bericht en de twee voorgaande) wissen, dan blijft er wat meer lijn in je verslag.

    Succes ermee, en niet wakker liggen van de spanning!!!! En als je dan begonnen bent, niets overhaast doen. Als je iets niet zeker weet, eerst vragen. Het corrigeren van dingen die fout gegaan zijn kost dikwijls veel werk en komt de kwaliteit van het eindproduct meestal niet ten goede.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    hallo ad,
    nee zeker lig ik er niet van wakker & mijn vader helpt ook nog een beetje, enne, het moet niet in een keer klaar het is een hobby en een hobby moet leuk blijven dus een leuk winterprojectje om alles klaar te krijgen. ook wil ik graag verlichting en zo, maar dat is de toekomst ;p

    groetjes Paul

    ps: ik haal af en toe de bezem er eens door, maar die staat nog in het vooronder van mijn spits :p
     
  7. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    ben benieuwd Paul!

    blijf je volgen


    Jan
     
  8. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    bedankt jan!
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Op verzoek van Paul nog wat foto's zijn aan mijn eerdere bericht toegevoegd.

    Nog wat uitleg bij de foto van het binnenwerk. De bouwer van mijn 9.5 meter boot heeft de roerservo achterin gezet, en een luikje in de kuip verschaft toegang tot de roerhevel. Standaard wil Graupner de servo voor de motor hebben, waardoor je verplicht bent de accu's onder de kuip, naar achteren te schuiven, en eigenlijk al met 2 accu's te werken, aan beide kanten van de schroefas eentje. Met de opstelling zoals in mijn boot kun je met 1 accu ook toe.

    De snelheidsregelaar zie je rechts naast de motor, op een verhoging. De metalen schroef die je bij de regelaar ziet uitsteken is om een elastiek, dat aan de opbouw zit, vast te haken. Dan kan de opbouw niet eraf kieperen.

    De ontvanger is zo klein dat die onder het kunststof plaatje zit waar je ook de aan/uit schakelaar ziet zitten. Die dient bij mij voor de hele boot, en niet voor de verlichting, zoals bij de vorige eigenaar het geval was. Is wel een makkelijke plek, even de opbouw iets omhoog kantelen, boot aan schakelen, en varen.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Doe dat dan binnen 4 weken, dan kan je zelf nog editten.
    Na die 4 weken is alleen vegen nog mogelijk.
     
  11. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    hallo, nu ik vandaag jarig ben zijn we (pa en ik) direct met de bouw begonnen. omdat foto's meer zeggen dan duizend woorden. plaats ik foto's. INDOORVLIEGER als je dit toevallig leest, wat voor accu's zou ik er in doen? groeten Paul en hoe zit met jouw de opbouwvast? die van mij waait zo weg met een beetje wind.

    EDIT:
    [​IMG]
    Eerst kreeg ik deze ^

    [​IMG]
    nadat ik hem opengemaakt had zo ^

    [​IMG]
    en vanochtend om half 9 zo ^

    28 oktober om 16:20
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    ^^^^^^
    dank zij pa en mij :p

    ik doe alles wat er op de tekening staat, en ik doe alles op het gemak, deze winter ga ik toch niet meer varen, en als ik ga varen is het in goes.
    mag ik de link waar u uw accu besteld heeft?
    groeten Paul

    ps heel veel zit er ook niet bij dus het is een beetje waardeloos.
    maandag gaan we even conrad bellen.

    foto's komen vanavond!

    wat er niet bij was:
    de kuip verhogingen schroefjes (te weinig), roer zit veel anders in elkaar als dat je bij conrad krijgt. maar het is wel een leuk model!

    bedankt jes, maar ik kan niet anders kiezen dan wat ik op de sticker heb! ;d maar voor meer vragen moet je ff PB naar indoorvlieger doen die heeft meer ervaring als mij, en kan precies zeggen wat je wilt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Leuk dat je de boot nu in huis hebt. Ik heb er een 6 volt 4300 mAh NiMh accu in zitten, en daarmee is de mijne vlot genoeg, zoals je op de video's ziet. Graupner had een 7.2 volt accu in gedachten, maar dan 2 stuks. De boot wordt dan wel zwaarder, en dan zul je de extra spanning waarschijnlijk wel nodig hebben

    Aan de opbouw zit een elastiek, dat vasthaakt aan de schroef die je bij de rode snelheidsregelaar ziet uitsteken. Daarmee zit de opbouw goed vast.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat zijn de accu's die Graupner aan raadt, en dan 2 stuks. Die moeten dan in de lengte deels onder de kuip, wat het lastiger maakt ze te wisselen. Zoals ik de enkele accu heb liggen zit die goed vast, maar heb ik hem binnen 10 tellen in en uit de boot. Een enkele 7.2 volt zal waarschijnlijk ook nog net overdwars passen, en als je die nog hebt liggen kan je het daarmee proberen. Mocht de boot daarmee echt te snel varen, dan kun je misschien op de zender het gas wat begrenzen.

    Ik snap dat je snel wil varen, maar probeer niets te haasten. Het is geen moeilijke bouwdoos, maar een beetje extra nadenken kan nooit kwaad. Weet je al of je de kuip zelflozend gaat maken, zodat water wat erin blijft staan weer weg kan lopen? En waar ga je de roerservo plaatsen? Zoals op de tekening, of meer achterin, zoals bij de mijne?
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als je de roerservo volgens de tekening inbouwt, krijg je wel een lange stuurstang van voor naar achteren lopen. Ik vind de oplossing die ze in mijn boot hebben toegepast wat eleganter. En als je een kleine servo neemt, en het luik in de kuip werkend maakt, kun je er achteraf nog redelijk bij.

    Weet je al welke uitvoering je gaat maken? Het zou leuk zijn als je niet de Hertha maakt, maar 1 van de andere 3 versies. Mochten we dan ooit een keer samen varen, dan is het niet alsof je dubbel ziet... ;-)
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2012
  15. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    ? u loopt een beetje achter hahaha;) grapje

    nu pa ook wat van de modelbouw geroken had, en toch al verliefd was op sleepboten heeft hij ook wat gekocht trouwens, gisteren zijn we om een "opknap"zwarte zee geweest ;d[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Leuk Paul, ik ga Dit draadje zeker volgen, ik heb deze week vakantie dus kunnen we meshien eens samen gaan varen?

    Veel suc6 met de bouw!
     
  17. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    : Ontopic:haha brecht leuk! dat je me volgt ik volg jouw ook op je springer tug!, eum ik moet deze week nog naar school maar dinsdag ben ik half 12 uit dus? als je pa en ma zin hebben om eens een dage je uittegaan welkom! koffie staat klaar!. als het door gaat stuur maar een PB nu weer: Ontopic:
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Zelfs 6 namen, zo zo. Ik heb de boot 2e hands en had nog 3 namen op het stickervel zitten. Daarom nam ik aan dat je 4 opties had, maar het zijn er dus nog een paar meer.

    Van de Ingwersen zijn ook aardig wat foto's te vinden, wat makkelijk is om de details goed te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2012
  19. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    jammer jes weet je wat je nu gaat kopen?
     
  20. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    oke er is weer geveegd mensen we blijven :eek:ntopic:
     

Deel Deze Pagina