Bouwverslag Scheibe SF-33

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Alex Söntgerath, 2 dec 2006.

  1. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hallo mensen,

    Hier volgt een bouwverslag van een motorzwever Scheibe SF-33, spanwijdte 5,33 meter en lengte 2,4 meter. Gewicht 20kg. Motor 38CC Zenoah met boordstarter (FEMA).

    De kit is nog in produktie bij Irmin Barnert uit Duitsland en deze ga ik pas eind januari 2007 halen dus het duurt nog wel even voordat er echt iets te zien is.

    De geschatte bouwtijd zal ongeveer 2 jaar zijn, mede gezien de investeringen die er mee gemoeid zijn.

    Zodra ik weet hoe ik foto's hier in kan zetten dan zal ik een eerste plaatje erin zetten.

    Groeten en veel leesplezier,

    Alex :wink:
     
  2. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    De foto, later volgen er meer en duidelijkere:

    [​IMG]
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Lijkt mij een hele mooie kist, maakt me alvast nieuwsgierig naar het verslag :p
     
  4. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    mooi kistje,
    Lijkt precies wel op een Fournier F4.
     
  5. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Definitieve afspraak met Irmin op Zaterdag 20 Januari :D :D . Wel even 4 uur heen rijden naar Stadthagen maar goed je moet er wat voor over hebben. Tekening en foto CD heb ik inmiddels binnen dus als ik binnenkort tijd heb dan zal ik ze posten.

    Groeten,

    Alex
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    20 kg, 5,3 meter, das nog eens de moeite... ben benieuwd!
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    20 kg, 5,3 meter, das nog eens de moeite... ben benieuwd!
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Pfoe, da`s nogal een kist zeg.


    Als ik kijk naar de FR-4 (niet schaal) van Onno dan gaat dat ineens hard omhoog (qua gewicht en motor).
    Die kist heeft 4 meter spanwijdte, weegt 6kg en heeft gevlogen met een 15cc 4-takt (zit nu een 6,5cc 2-takt voor)
    [web:e7fda494cc]http://www.bosmodelair.nl/onno/Fournier4/fournier4.htm[/web:e7fda494cc]
     
  9. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Zo vandaag heel wat autouren gemaakt (4 heen en 4 weer terug, om 6.00 aangereden en om 19.30 weer terug) maar het spul is binnen.....de romp is erorm!! Morgen zal ik wat foto's posten.

    Het landinggestel heb ik ook gelijk laten maken met de speciale wiel inclusief het staartwiel. Irmin is nu bezig met de motorbevestiging, de uitlaat, de luchtinlaat en de gehele gelamineerde vleugelverbinders. Zodra deze klaar zijn worden ze opgestuurd. Daar dit zo'n speciale onderdelen zijn waar hij mallen voor heeft etc. laat ik die hem maken.

    Zo morgen weer, dan de foto's!
     
  10. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hier wat foto's:

    Zo moet hij worden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Aankomst:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De megaromp (zonder motorkap en richtingsroer 2,2 meter, compleet 2,5meter, 25cm breed:
    [​IMG]
    [​IMG]
    (verstevigd met 2mm foam)
    [​IMG]
    [​IMG]

    De motorkap met ingeharste staalplaatjes:
    [​IMG]


    Voor wie er ook 1 wil bouwen:
    [​IMG]

    Het landdingsgestel:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het staartwiel:
    [​IMG]

    Wat tekeningen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo even genoeg kijkvoer. Ik ga me eerste bezig houden met het maken van de spanten, die laat ik frezen. Verder ga ik op zoek naar grenen latten voor de liggers, 5x10 totaal 8stuks van 2,6m.

    Groet,
    Alex
     
  11. viktor

    viktor Guest

    Alex,

    I do not speak dutch - I live in Berlin/ Germany - but I hope that I understand a bit Smile

    any progress in your Scheibe project? I´m going to buy one and wanted to electrify it. The question is how is the weight of the rear part of the fuselage? Is it not to heavy for a large Plettenberg or AXI + 10s2p A123 (the weight is about 2-2,3kg) I would not like to use any lead Smile

    regards

    Viktor
     
  12. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hi Viktor,

    Very good you are building one to! Have you met Irmin, it's is a very nice person. The last time i met him was at the "motorsegler" meeting at the Wasserkuppe, see also http://www.motorsegler-ig.de/.

    The Scheibe is a very beautiful glider, at this time al my other project almost have been finished so i get some time for the Scheibe. I have al parts know and the motor also, maybe i hope this weekend i can find some time to place some photo's. The motor i use is a Zenoah 38CC, mounted on a motormounting made bij Irmin and it can be started bij a FEMA onboardstarter. The motor is startet with a 10cell NimH 3300mAh battery.

    The total weight of of the motor, motormount, 3 servo's, FEMA, accu etc. is about 3 to 3,5 kg. That is no problem for the plane because it has a very short nose. If the motorunit has less weight you have to put weight in the nose. Also it is very important to build the tail as light as possible.

    So maybe this weekend some photo's.

    Regards,

    Alex Söntgerath
     
  13. viktor

    viktor Guest

    Alex,
    sorry for the delay, I´m ill - haven´t touched the computer for several days. I bought the model not from Irmin but unfinished "second hand". I will have the model in about one month and habe to buy some small additional details. Wright now I´m looking for an electric motor. I have two 10s A123 pacs - this will make real 28V. But I will need 3p or 4p because of the weight - which will make a very comfortable 2kW- on 70A. Wright now I´m thinking about an Axi 5030/18 or an Actro 60 - 175. The weight is not a problem.
    Where do the magazine photos come from - could you send me a hi res scan?
    Any additional pictures will be appreciated.

    Rgards

    Viktor
     
  14. viktor

    viktor Guest

    Meanwhile I got the plans and the parts for stabs and the wing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Viktor
     
  15. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ben weer wat verder!

    Afgelopen tijd weer druk in de weer geweest:

    * Bouwplek ingericht (plank 18mm multiplex 3 meter lang aangeschaft, mijn andere bouwplank was maar 2,5 meter)
    * Liggers gemaakt. Uit latten van 5x10x2000 mm door middel van lassen lengtes gemaakt van 2,7 meter. Totaal daarvan 4 stuks.
    * 2 laag van de liggers gemaakt 5x10x1700. Laatste stuk van 560mm van deze ligger verjongd met een schaafje (zeer fijn afstellen) naar 0,5 mm. Zo krijg je een evenwichtige krachten verdeling. Voor het gelijkmatig verjongen heb ik een truukje om dat mooi en gelijkmatig te doen.
    * Vervolgens de verjongde ligger verlijmd met de lange 2,7meter liggers. Zo ontstaan liggers aan de wortel 10x10 en aan de tip 10x5mm. Alles grenen uiteraard.

    Overigens heb ik de latten van 2 meter besteld bij Heerdegen in Duitsland, van de verzendkosten word je niet vrolijk maar de kwaliteit is super.

    Alle 4 liggers zijn nu verlijmd en deze vormen het hart van de vleugel. Deze liggers moeten nu verlijmd worden aan de worteltongen.

    Later meer en foto's!!!

    Groeten,
    Alex
     
  16. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Wat een megaproject!
    Ga ik lekker volgen :)
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Later meer foto's.

    Dat is wel lang wachten hoor.

    Han.
     
  18. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hoi,

    Klopt helaas gaat het bouwen bij mij voor het posten op het forum. Probleem is dat ik ontzettend weinig tijd heb, mede door mijn werk, ik probeer 4 avonden in de week 2 uurtjes te bouwen en in de weekenden zo'n 4 uur. Maakt bij elkaar 12 uur per week. Die tijd heb ik nodig aangezien er zo'n 1000 tot 1500 uren in gaan zitten, totaal dan bijna 3 jaar. De avonden die ik dan nog over heb wil mijn gezin me ook nog eens zien !! Ik heb gemerkt als ik eenmaal me meer op hert forum ga "bemoeien" met allerlei discussies of allerlei draadjes ga volgen ik niet meer voldoende aan bouwen toe kom. Dus helaas zullen jullie moeten wachten op de foto's.

    Gr.
    Alex
     
  19. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Bijna een vleugel helft klaar


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2008
  20. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    1 helft is 2,7m lang dus dat is echt een lengte.

    De papieren kokertjes die je ziet zijn gewikkeld om een cfk staaf van 8mm en worden in de vleugel gelijmd als geleidingsbuis voor de bedrading van de rolroeren, flaps en de verlichting.

    Wat nu nog aan deze vleugelhelft moet gebeuren is het aanbrengen van het achterste del van de vleugelbeplanking, de stoorkleppen, de bekabeling uiteraard, de scharnieren van de rolroeren (hol-bol) en uiteraard het vleugelwiel.

    Tot later!
     

Deel Deze Pagina