Bouwverslag schoener Altair 1:16

Hallo allemaal,

Mijn eerste bouwverslag op het forum gaat over de schoener "Altair" die ik ga bouwen op schaal 1:16.

Korte achtergrond;
De gaffelgetuigde schoener "Altair" is in 1931 door de Schotse jachtbouwer William Fife III ontworpen en in gebouwd. In 1987 en 2007 is de "Altair" grondig gerestaureerd. Hierdoor behoort zij tot één van de in beste staat verkerende vooroorlogse jachten.
Voor de liefhebbers, voor een €7 miljoen ben je de trotse eigenaar. :p

Ben deze week begonnen met het uitzagen van de spanten. Van het weekend zal ik mijn bouwverslag opleuken met foto's.

René het is mijn bedoeling om hem RC te maken. Het wordt wel een "flinke"dame met haar lengte van ongeveer 2,6 mtr. Gelukkig is de romp maar 2 mtr, de resterende 0,6 mtr zijn boegspriet en uitstekkende gaffel.

Gisteren heb ik alle spanten met klemmen op de bouwplaat gezet, hierbij bleek dat één spant te smal was. D.w.z. smaller dan het spant ervoor en erna. Voor de rest zag het er goed uit, alleen moet ik het foute spant nog even opnieuw maken.

Vandaag heb ik hout gehaald voor de masten. Beide masten zijn ongeveer 25 mm in diameter en bijna 2 mtr lang. Ik gebruik voor deze masten Oregon Pine, gelijk als het orgineel.

Hoe ga je deze vervoeren? je woond michien dicht tegen het water? komt er losse ballast in de kiel? dat zijn wel een hele hoop vragen :D

Gelukkig woon ik een maar paar honderd meter van het water (Gooimeer). Op dit moment vaar ik met een K-klasse, deze is 1,9 mtr en past in de auto. Uiteraard gaat de mast lost mee. De Altair is maar iets langer en moet er dus ook in passen.

Waarschijnlijk komt een deel van de ballast onderin de kiel. Restende ballast plaats ik onder de kiel, hoe precies weet ik nog niet.

Een foto van het orgineel.

full

View image in gallery

Even een foto van een aantal spanten. Ik heb de spanten als 2 halve spanten uitgezaagd en zet ze later aan elkaar. Hiermee zijn beide zijden van het spant direct identiek.

De bouwplank met daarop een paar spanten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen weekend de hoofdmast samengesteld uit 4 delen. Om te zorgen dat alles strak en recht gelijnd is heb ik het aanrecht maar even "misbruikt"
Om te zorgen dat de 2 te verlijmen delen aan twee kanten recht waren heb ik ook gebruik gemaakt van een aluiminium hoekprofiel.
Nadat de eerste 2 delen verlijmd waren heb ik de volgende 2 op identieke wijze gelijmd. Vervolgens zijn beide delen aaneen gelijmd.

Ik heb nu een mooie rechte vierkante mast die zodra het weer het toelaat rond gemaakt gaat worden.

De mast is van binnen een beetje hol zodat ik hier draden voor de dekverlichting in de mast doorheen kan laten lopen.m

pntx3035small.jpg

Hallo Peter,

mooi project, deze ga ik zeker volgen.

Ik heb vandaag juist de "dorade" van Amati
opgehaald. deze wil ik in RC uitvoering maken.
Komt uit dezelfde periode.

veel succes met de bouw.

Groeten,

Martin

Afgelopen week op de schaarse droge moment ben ik begonnen met het rond maken van het onderste deel van de hoofdmast.
Eerst heb ik de mast vierkant gemaakt op de juiste maat. Vervolgens heb ik de mast geschaafd naar een achtkant en later naar een zestienkant.

Oftewel eerst ouderwets handwerk (ik ben bang dat elektrisch schaven te hard zou gaan) en daarna de mast rondschuren met schuurpapier.

Na 2 avonden schaven en schuren was de mast klaar.

pntx3130small.jpg

pntx3131small.jpg

Nog maar 3 andere mastdelen en een boegspriet te gaan :p

Gedurende de regen ben ik verder gegaan met de romp. Alle spanten heb ik op de bouwplaat vastgezet. Ik ga de romp beplanken met vuren latjes die ik bij de Praxis heb gehaald. Deze latjes zijn ongeveer 2,5 mtr lang en 4 mm dik. Zodra het weer het toelaat schaaf ik deze af tot 3 mm. 4 mm vind ik net even te dik.

pntx3038small.jpg

pntx3041small.jpghttp:

pntx3041small.jpg

Ha de spanten, krijgen we al een goede indruk van de vorm van deze schoonheid :).
4 kant 8 kant 16 kant dat is de methode , het verjongen van de botter mast werd maar aan een kant gedaan, zo liep de draad van het hout aan de zijde met de meeste belasting van de voet tot de top :cool:

Wel leuk om te zien dat je ongeveer het zelfde werkt als ik, gewoon in de keuken. Enzo.... Bij gebrek van een bouwplaats. :rolling:

Maar de bouw is er niet minder om, zo te zien. Gaat lekker zo door, het ziet er goed uit. :p

Back