Bouwverslag: Schumacher Mi1

Pasqual

Forum veteraan
Na te zijn begonnen met een Schumacher Mi2 al diverse jaren geleden en daarna de Mi3 en inmiddels overgestapt ben naar de Mi4. Was ik al een tijd opzoek naar een nette Mi1 voor een leuke prijs om de serie compleet te krijgen. Diverse zien langs komen maar was het allemaal net niet en waren vaak allemaal RTR waar ik niet op zat te wachten.

Toen kwam ik een aantal maanden geleden op redrc tegen dat Schumacher de Mi1 opnieuw ging uitbrengen voor de beginners markt. Met Kerst waren er leuke kortings aanbiedingen dus voor weinig de Mi1 kunnen kopen.

In dit topic ga ik weer is een bouwverslagje maken dat is alweer een hele tijd geleden dus werd wel weer is tijd. Dan zie je op zich dat de Mi1 ook een leuke beginners auto is naast de Tamiya TA-05 bijvoorbeeld en toch net wat goedkoper als vele nieuwe wagens die zijn afgeleid van hun grotere competitie broers als bijvoorbeeld de T3r, Mi4 Race en ga zo door.

Hier een plaatje van de Mi1 op de doos van de Schumacher Mi1.

89792683.jpg

De Schumacher Mi1 is er in een kit te krijgen die je zelf kan bouwen en is ook gebouwd te krijgen. De gebouwde versie is een paar tientjes duurder. Persoonlijk is het bouwen altijd veel leuker en bij deze dus ook goedkoper dus ik ben voor de kit gegaan. Hier onder alle inhoud van de doos.

Wat gelijk opvalt is dat ze de Mi1 Lipo ready hebben gemaakt en een gelijke bodemplaat hebben gegeven als de Mi4LP en Mi4CX waarin het chassis redelijk smal is en helemaal geschikt voor Lipo.

In mijn kit kwam ik ook nog een leuk extraatje tegen een Lipomount kitje zodat je de accu kan monteren zonder te tape wat voor de beginner ook interessanter en makkelijker is als het tape.

Op de achtergrond nog de Mi4LP is dus niet de Mi1 ;)

82641209.jpg

Binnenkort ga ik beginnen met de bouw.

je zou hem ook de Mi1 V2 kunnen noemen met die extratjes;).

Opzich heet ie al anders als vroeger. Toen hete deze nog echt de Mission zonder die 1. Dat hebben ze inmiddels al omgedoopt naar Mi1. Ze hadden hem inderdaad ook de V2 kunnen noemen of de Mi1.5 ofzo...

Het is wel slim dat ze het chassis aangepast hebben voor Lipo. Steeds meer mensen rijden dat en ook voor wedstrijden wel interessant.

Zo hier weer een aantal stappen van de bouw van de Schumacher Mi1. Tijdens de bouw kom je er toch wel achter dat de Mi2 behoorlijk van deze is afgeleid. Ook kom je er na een tijdje achter dat een aluminium/carbon auto van tegenwoordig veel makkelijker schroeven is als een chassis waarin veel plastic is gebruikt. Schroeven gaat veel makkelijker in dat aluminium.

60959480.jpg

Normaal start de bouw met het bouwen van de servosaver en de shocks. Ik heb deze stappen overgeslagen en heb eerst langs alle randen van de FRP delen nog even een schuurpapiertje gehaald om het wat gladder te maken.

Zoals op de foto's is te zien loopt er een lange snaar van het voor diff naar het achter diff met een korte snaar naar de layshaft met spur. Dit zie je tegenwoordig niet veel meer en bij de 2de versie van Mi2 heeft Schumacher dat ook vaarwel gezegd.

De diff's van de Mi1 zijn zowel voor als achter ball diff's. Deze waren al voorgemonteerd geleverd maar was er niet echt te vreden over hoe deze liepen. Ik heb ze nog is uit elkaar gehaald en opnieuw gebouwd.

Bij het monteren van de diff's op het chassis kwam ik toch een probleempje tegen en dat was dat 1 van de gaten in de bodemplaat niet verzonken was. Dit was gelukkig snel opgelost maar toch jammer. Verder moet ik zeggen dat de schroeven heel netjes verzonken zijn in het chassis. Ik kan me nog wel herinneren dat dit bij de bouw van de Mi2 heel anders was. Daar staken ze soms toch nog net wat uit.

99956452.jpg

Hier toch maar de servosaver gebouwd. Deze is dus standaard op het chassis aanwezig en er hoeft op de servo niet een servosaver gemonteerd te worden.

40801754.jpg

Als laatste voor vandaag de onderste draagarmen aan de voorkant gemonteerd. Voorzover niet echt problemen met de bouw. Al gaan de schroeven best zwaar in het plastic en Schumacher gebruikt overal toch behoorlijk lange schroeven.

82244219.jpg

Binnenkort weer verder.

Was zo lekker bezig met bouwen dat ik geen foto's meer heb gemaakt van de bouw. De Mi1 is inmiddels klaar en hier wel nog een foto waar ik alle 4 de Missions naast elkaar heb gezet.

65714881.jpg

Schumacher Mi1, Mi2EC, Mi3.5, Mi4LP (vlnr.)

Ik zou de Mi1 niet snel aanraden denk ik. Je merkt gewoon dat het een oud ontwerp is. Voor hetzelfde geld heb je iets beters.

waarom zou de Mission1 niet goed genoeg meer zijn ? Voor hetzelfde geld iets beters ?
Het is idd een al wat gedateerd ontwerp in vergelijking met de huidige toerwagens maar voor veel beginners toch echt een stuk beter rijdende auto als bv een TT01. Pluspunten van een TT01 zijn echter de body die erbij zit. Dat verkoopt bij Tamiya toch echt de auto.

Back