Bouwverslag "Sea Angel"

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Marco_Polo, 15 dec 2012.

  1. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Buiten is het wat koud, en binnen lekker warm, dus al enige tijd aan het bedenken en uitproberen van een nieuw project.

    Sea Angel.

    Uit draadjes van Isola2 ben ik in contact gekomen met Delftschip, waarmee je gemakkelijk een spantenplan kan opbouwen.
    Zelf dus ook maar eens gaan proberen alleen lukte mij het niet om een vaste kiel goed te positioneren.
    Dus dan maar weer zelf een oplossing vinden m.b.v. autocad.
    Sowieso de romp wel met delftschip getekend, en deze als DXF gekopieerd naar een cad-bestand.
    Omdat ik niet erg van het priegelen ben, toch een beetje in dezelfde maatvoering gebleven als mijn vorige boot Moonriver (welke vanwege de kou nog niet los is geweest op het water ). +/- 1,4 meter.
    Ander probleem bij mij is de kiel, ik ben daar bij de "Moonriver" niet erg tevreden over. ( krijg telkens als m'n kids in de schuur komen en ik ben bezig met dat jacht het commentaar dat de kiel foeilelijk is.)
    Dus, dankzij het verslag van Jan Kraak ( Rainbow schaal 1:19 ) impressie opgedaan van een vaste kiel. Bij een J-class.
    Ook via dit forum vond ik tekeningen van de "Enterprise", waarmee ik dus een mix heb gemaakt van een type zeiljacht als de Jeanneau Sun Odyssey 469 en de "Enterprise".

    Wat resulteert in de volgende afbeeldingen:

    [​IMG]


    Vooraanzicht spanten ( het rood bovenop is extra vlees om op de bouwplank te bevestigen.)

    [​IMG]

    [​IMG]



    Alleen m'n twijfels of het roer groot genoeg zou zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Alleen nog bezig om de spiegel onder een hoek, de precieze omtrek te geven.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2015
  2. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Op het tekenwerk niks aan te merken, dat ziet er erg goed uit.

    Wat de romp zelf betreft - puur mijn eigen mening - vind ik het er totaal niet uitzien, zo'n moderne Jeanneau romp op het onderwaterschip van een J-Class. Beetje vlees nog vis zeg maar.

    Anderzijds puur als experiment ben ik dan weer wel benieuwd naar hoe dat zou zeilen - je combineert namelijk een moderne rondspant ( Jeanneau) met een klassieke S-spant.
    Wat dat in de praktijk gaat geven....
    Ik verwacht in elk geval wel romp met grote draaicirkel, en relatief slechte manouvreerbaarheid (je kiel zit bijna over de hele lengte van de romp...)
     
  3. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    grote draaicirkel

    Bedankt Dazzler, heb wel wat tijd gekost om het zoals het nu staat voor elkaar te krijgen.
    Wat betreft de draaicirkel, denk ik dat je gelijk heb, daar de Enterprice meer boeg voor de kiel heeft. En dus ook de fok t.o.v. van de kiel verder staat.
    Eigenlijk zou ik dus korter en dieper moeten gaan?:(
    Maar een afneembare kiel, daar wil ik eigenlijk niet aan, daar ik dan het volle gewicht in m'n handen heb. En met deze vaste kiel kan ik na het te water plaatsen van het jacht het gewicht toevoegen. Das eigenlijk de opzet.
    Maar ik ben nog niet aan het zagen en teken gelukkig digitaal, dus op een pc is de tekening ook sneller aan te passen.
     
  4. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    een soortgelijk ontwerp

    Ben toch nog gaan spitten op het net en kwam aardig in de buurt bij het ontwerp van mij, als je naar deze link kijk...
    http://www.dickkoopmans.nl/news/

    Enig verschil is dat in dit ontwerp van Dick Koopmans de kiel iets verder naar achter hangt, en voorkant van het onderste gedeelte van de kiel iets scherper afbuigt.

    Maar mijn inziens zou hier toch ook de kiel te lang zijn.

    Anders zou ik net als bij m'n eerste zeil(motorjachtromp)boot een boegspriet moeten zetten....:puppydogeyes:

    Vast en zeker dat er meer geleerden tussen jullie zitten, die mij persoonlijk een minder grote draaicirkel kunnen bezorgen en mij aanraden om de erase knop op sommige punten te hanteren...
     
  5. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ik begrijp volledig je opzet ivm het toevoegen van ballast eens het model in het water ligt.

    Anderzijds, heb je dat echt nodig bij dit formaat boot? Wat geeft delftship voor dit model aan waterverplaatsing? Hou er ook rekening mee dat je eigenlijk door het vergroter van het onderwaterschip (S spant met lange kiel) de waterverplaatsing aanzienlijk hebt vergroot (groter volume onder water) en je dus meer ballast nodig hebt.

    De originele rondspant van Jeanneau zit op 11 ton, jij bouwt op schaal 1:10, dus zou je op een schaalgewicht van 11 kg uitkomen.
    Maar door het vergroten van het onderwaterschip met de lange kiel en S-spant, zou het mij niet verbazen moest je hoger uitkomen.

    Dus da's ook weer een beetje dubbel - door de ballast dmv een S-spant verwijderbaar te maken terwijl de boot in het water ligt, creëer je gelijktijdig de nood voor maar ballast, dus moet je uiteindelijk met meer lood richting water zeulen...

    Misschien toch wat verder experimenteren met delftship en kijken hoe de waterverplaatsing zich gedraagd?

    PS Heb zelf jaren gezeild (1:1) met een S-spant, type Sanderling met lange kiel, daarna jaren met een Beneteau First 32 rondspant met korte kiel.
    Dus ik weet erg goed het verschil in vaargedrag, de eerste moest je echt "preventief" de bocht insturen en had je nauwelijks kans tot last-minute correctie, met de beneteau kon ik m'n naam in het water schrijven...
     
  6. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    waterverplaatsing

    Oke, duidelijk... toch misschien dan het onderwater deel korter maken.
    Op zich het vervoeren is gelukkig bij mij niet het probleem, eigenlijk het te water plaatsen is bij mij persoonlijk wat lastiger (handicap), dus om niet te veel van anderen afhankelijk te zijn plaats ik hem zo ligt mogelijk in het water.

    Wat betreft de waterverplaatsing zou ik dus niet kunnen bekijken, daar ik het jacht in autocad verder voorzien heb van kiel.

    Nu weet ik niet of het mogelijk is om m'n tekening als DXF in te laden in Delftschip, nadat het niet helemaal orgineel uit delftschip komt?
     
  7. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Kijk, da's natuurlijk ten volle te begrijpen en je moet zelf de afweging maken wat je zelf kan en hoe je eea doet om je hobby zelfstandig te kunnen beoefenen.

    Elk model dat je ontwerp is altijd een persoonlijke afweging tussen wat je mooi vindt, wat praktisch haalbaar is, wat de middelen zijn die je hebt....

    Ga ervan uit dat hoe korter de kiel (niet diepgang - lengte over te lengte van de boot) hoe beter of speelser je de bochten kan maken.

    Ook is een bepaald gewicht aan balast altijd effectiever als het dieper zit - een ondiepe kiel van 10 kg zal vaak minder stabiliteit geven dan een diepe kiel van 5 kg.

    Misschien kan je de romp vooraan iets verder laten doorlopen voor je naar beneden boegt met de kiel... nu ga je ergens tussen spant 4 en 5 al vrij stijl naar onder, misschien de originele romp iets verder laten doorlopen tot pakweg spant 6 en dan vandaar naar beneden, met iets meer kromming. Visueel heb je dan al veel minder kiel zo ver van voor onder de romp zitten.

    En dan een 2of 3-tal cm dieper laten doorlopen onderaan.
     
  8. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Morgen maar eens autocad opstarten en kijken wat we kunnen aanpassen...
    'T zou inderdaad wel wat rustiger ogen als de kiel qua l.o.a. korter is.
    Sowieso ook wel een leuke uitdaging om het ontwerp aan te passen...:D

    In ieder geval bedankt voor je reacties, kan hiermee toch wat tegenslag voorkomen, voor 't zelfde geld had ik al verder geweest.

    Zo ook met m'n vorige twee bootjes, welke ik zonder internetforum heb gebouwd.
    Dit is dan ook wel te merken aan o.a. het gewicht en bij de eerste de vorm van de romp.

    Om eerlijk te zijn, had ik de spanten (op papier)al wel uitgeprint en gedeeltelijk uitgeknipt liggen.

    Ook dat is maar papier, dus gelukkig niet de kosten...

    Word vervolgt dus...
     
  9. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    wijziging aan het ontwerp

    Zoals ik al aangaf vandaag toch maar weer ff het digitale potlood gehanteerd.

    Qua l.o.a. de kiel ingekort en qua diepgang de kiel 3 cm laten zakken.

    Op het moment dat ik bezig was moest ik wennen, maar als ik nu kijk ben ik tevreden.

    [​IMG]

    De contour aangepast en zoals je ziet moet ik de spanten nog aanpassen, maar toch voor het verschil afgebeeld, zodat er zichtbaar is wat er veranderd is.

    Dit was het makkelijke werk, maar nu vergt het toch weer wat concentratie en geduld om de spanten passend te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2015
  10. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ik blijf het een vreemd beeld vinden zo'n moderne rondspant met dergelijk onderwaterschip :D maar de tekening hierboven is inderdaad wel wat ik bedoelde. Het oogt toch al stukken beter dan in de eerste versie, en zal zeker de vaar eigenschappen ten goede komen lijkt me.
     
  11. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Uhhh kleine wijziging???

    Hoi mede modelbouwers,

    Langs deze weg wens ik jullie allen de beste wensen toe voor 2013 en mogen we allen maar weer een goed bouwjaar hebben.

    Zoals het onderwerp een beetje sarcastisch aangeeft heb ik iets gewijzigd aan het ontwerp.

    Ik wist dat er op het forum ergens anders ook nog een jacht was met een vaste kiel, dus ben ik nog maar eens gaan spitten.
    Zo kwam ik bij het jacht Saudade... en via de foto's die geplaatst waren ben ik zelf gaan aanrommelen in autocad. Dan merk je toch wel, zonder dat ik ervaring met Delftschip heb, dit in Delftschip veel makkelijker zou gaan.

    Maar bij gebrek aan beter toch een poging gewaagd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben van plan om de spanten eerst van karton te maken om te kijken of het wat wordt, daar ik toch nog m'n twijfels heb.

    Beter karton weggooien dan hout.

    Al met al toch weer een verbetering dan vorige ontwerpen, al zeg ik het zelf.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2015
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marco,

    Als het ontwerp ook nog goed moet zeilen met flinke wind, dan zou ik als kiel gewoon een slanke geprofileerde vin met ballastbulb kiezen, dan wordt je windvenster behoorlijk groter en zeilt de boot (afhankelijk van de lengte van de vin, veel) stijver.

    Groeten, Jan.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is een leuke ontwikkeling. En ondanks het ontbreken van een vinkiel, is de bouwdoos-versie van de Saudade een prima zeiler. Welke lengte ga je nemen voor het model?

    Isola2 is zo vriendelijk geweest om voor mij een aantal Delftship-ontwerpen te maken van de Saudade, omdat ik het plan had (en nog steeds heb, maar voorlopig even in de ijskast staat) om een kleinere versie te maken, die met tuigage erop, in de auto mee te nemen zou zijn. Misschien heb je iets aan die tekeningen? Laat het maar weten.
     
  14. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    @Indoorvlieger: Ik heb hier een eigen gemaakt model van een Smaragd staan, en die is 1,36 mtr. En om een beetje in de zelfde lengte maat te blijven heb ik gekozen om de eigen versie "Saudade" af te ronden op 1,40 mtr.
     
  15. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Toch nog een kleine wijziging...

    Ik ben een beetje tegenstrijdig naar mezelf bezig geweest in het vorige ontwerp.
    Mijn bedoeling is zoals eerder vermeld om het gewicht later toe te voegen, en met het ontwerp hierboven komt er naar lange na geen gewicht in.
    Of ik moet ter plekke lood omsmelten en gieten, haha...:confused:
    Maar dan weer de vraag hoe krijg ik het eruit...:(

    Dus toch maar weer de muis gehanteerd en wederom een wijziging gemaakt.
    'T is toch hobby, dus elke wijziging is ook uitvoering van de hobby.

    De kartonnen spanten ga ik maken van de volgende tekeningen, om zodoende te kijken of het gewicht er later toe te voegen valt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    @Indoorvlieger: Ik heb in jouw verslag de afbeelding van het vooraanzicht gebruikt als inspiratie voor het vorige ontwerp, alleen ben ik er dus nu achter dat ik dan niet achteraf het gewicht in kan stoppen.
    Dit vanwege de bulb aan de onderzijde.

    Maar ik hou je aanbod wel in gedachte, mochten de spanten van mij echt voor geen meter kloppen, dan heb ik als het ware nog een stok achter de deur.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2015
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Die verdikking onderaan de kiel is inderdaad een uitdaging, maar wel nodig om voldoende gewicht diep te krijgen. Wat je ook kan doen is het onderste deel vol gieten met lood en epoxy, en dan het gewicht in het gedeelte waar de wanden van de kiel parallel lopen, uitneembaar te maken. Dan kun je toch een deel van het gewicht uitnemen, voor makkelijker transport van de boot, en toch de bulbvorm houden.
     
  17. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    uitneembaar gewicht uit bulb

    Met die gedachte speelde ik ook wel, alleen is bij mij het smalste deel in de kiel een centimeter...
    En ik wilde dan het middelste deel van de bulb ook verwijderbaar,maar of dit echt haalbaar is wou ik dan uitprobereb in karton.
    Maar ik stuur je wel ff een pb-tje indoorvlieger...
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    1 cm dikke kiel bij een boot van 1 meter 40? Bij de Saudade uit de bouwdoos, die net iets meer dan een meter is, is de holte van de kiel zo groot dat er een NiCad of NiMh accupakket in de kiel past, dus vanaf de rompbodem naar beneden gezien, totdat het gedeelte begint waar het in epoxy gegoten lood zat, of liever, nog steeds zit.
     
  19. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Betekend voor mij eigenlijk dus dat het maar goed is dat ik de boel nog verder gaat wijzigen, anders had het misschien bij harde wind verkeerd afgelopen...

    Moet wel zeggen dat het voorste gedeelte zo'n 4 cm dik was, ik heb hem namelijk taps laten toelopen naar achteren toe.

    Neem natuurlijk niet weg dat het altijd beter kan.

    Maar we geven de moed niet op, als ik bij een fout de hobby zou opgeven dan had ik al op m'n 16e moeten stoppen.

    Zat dingen fout gegaan in het verleden, maar daardoor ook veel geleerd.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je de horizontale doorsnijdingen van je kiel bekijkt moet je een vleugel profiel zien met de grootste dikte tussen 30 à 40 % van de voorzijde.

    Naca profiel 640XX

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina