bouwverslag SFM Mustang P-51 GP/EP

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 23 mrt 2018.

Tags:
  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Heb begin deze maand een nieuwe doos gekregen met daarin de SFM (super flying model munafacture) Mustang. Was toen nog druk bezig met mijn eerste balsa kit: de Viejo Die moest ik nog afronden.
    De nieuwe doos is veel groter en heeft veel meer stukken, en een boekwerkje. Ik was vorige week begonnen met het loshalen van alle stukjes, en de volgende dag gesorteerd op letter C (canopy) W (wings) F (frame) en nog wat losse stukjes en stukken plastic en decals enz.
    [​IMG]

    Het pakket neemt aardig wat ruimte in beslag. Ik wist niet waar te beginnen, maar deze week wist ik het. Ik begin gewoon op blz 1.
    Dat was de C sessie. Een constructiefout in C4 en C3...de uitsparingen zijn omgedraaid. Alert blijven dus.En verderop staat al een fout in het boekje, want ze zijn vergeten C11 te vermelden (zijn 2 stukjes).Ook had ik een alsa plank goed natgemaakt en opgerold en laten drogen. Dag 1 klaar met blz 1
    [​IMG]

    Dag 2 begint op blz 2, het geronde balsahout bovenop dat framepje plaatsen, stoeltje erin, en nog wat gekke dingen achter het stoeltje. Pilootje uitgepakt en met klein schroefje vastgezet. Canopy uitgeknipt en met 4 kleine schroefjes vastgezet.
    [​IMG]
    en dit is de onderkant:
    [​IMG]
    En ook nog de luchtinlaat gemaakt, stukje voor onder de vleugel..
    [​IMG]

    Dag 3 begint op blz 5, nog eerst een hoek schuren in het stuk van de luchtinlaat. En dan begint het frame.
    Eerst moeten er op de 2 lange zijdelen, nog een extra deel worden geplaatst....ik moest lang kijken en meten om te kijken wat ze nou bedoelden. De zwart/wit fot's zijn niet heel erg duidelijk. Op wat spanten moet nog een extra stukje gelijmd worden.
    [​IMG]
    Nadat ik de spanten in het zijframe heb gedaan, moet ik , inmiddels op blz 8 onderaan, stukken preparen, maar zie dat er een stuk ontbreekt...stuk F13. Overal zoeken...maar het ontbreekt gewoon.

    Gelijk met de verkoper gemaild, en hij zocht voor me mee, Hij heeft de leverancier om een nieuw stuk gevraagd. Het ging om de servo mount vertelde hij me. Maar dat kan ik natuurlijk ook zelf even maken. En dan kan ik nu weer verder, Heb nu het frame inelkaar met elastiek. Het staat klaar om gelijmd te worden:
    [​IMG]
    Die pijl wijst naar ontbrekende stuk die ik van afval triplex heb gemaakt.

    Tot zover begin van de bouw,
    tot laters,

    gr
    dave
     
    B3rnard en freekt vinden dit leuk.
  2. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    VERVOLG,

    Heb de frame-delen gelijmd. Alles past mooi. Brak nog wel een spant tijdens aandrukken, maar is netjes gerepareerd.
    De balsa latjes netjes op maat gemaakt en erin geplakt. En wat geschuurd:
    [​IMG]

    en dit is de onderkant :
    [​IMG]

    Had gelijk wat frame-dekking balsa nat gemaakt om te buigen, om morgen daarmee te beginnen, maar het was zo droog, dus alvast wat geplakt en geschuurd. De foto's waren goed dit stuk, en ook geen fouten in beschrijving. Ja , het begin gaat altijd snel met bouwen, Dag 4 is geëindigd op begin blz 14. 3 delen nu, het frame moet nog afgemaakt worden :
    [​IMG]
    maar ik zie hier al duidelijk de body van een mustang....

    tot laters,

    gr
    dave
     
    mig 3, ISOLA2, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Bouwdag 5...heb de body afgemaakt, en ben begonnen met voorbereidingen staartstuk en elevator en motorspanten. Ben geëindigd halverwege blz 17.
    Daarna gaat de vleugel beginnen. En kwam er vandaag achter dat er ook een bouwtekening bij het pakket zat...da's wel handig voor de vleugels. De bouwtekening bestaat uit 2 delen....2 delen die aan elkaar moeten, en is wel heel erg groot. Dat past even niet met al die bende nu....daar moet ik eerst even wat aan doen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    alvast een fijne zondag !
    gr
    dave
     
  4. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Je gaat hard zeg. Ziet er al goed uit. Kende deze kit helemaal niet. Succes verder.

    Freek
     
  5. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dag Freek.

    Ik kon deze kit ook helemaal niet, en had er maar 1 verslag van gelezen. Maar het zag er grappig uit, en dit is wel een uitdaging dacht ik. Maar de bouw is, door de goed vallende stukjes a piece of cake. Toch raak ik even in de war bij de vleugels...en heb gelijk minder zin....Even een paar dagen gestopt, huis is te erg, en had gisterenavond goede reden om het op te ruimen. Vanmorgen in opgeruimd huis verder...eerst de bouwtekening op de vloer proberen te plakken, maar het ene stuk papier is iets meer uitgerekt als het andere. Besluit om gewoon uit het boekje verder te gaan. Beginnen met de vleugel dus. Het is best wel even puzzelen, maar dan heb ik iets wat op de tekening lijkt. Wauw...en hoe mooi kan het zijn dat als je bezig bent met bouwen, de bel gaat en je spullen arriveren....de servo's , mooi op tijd....Groter als ik gewend ben.2x een 45g servo Blue bird bms-620 en 4 x turnigy tgy-225mg 26g servo's. Als motor een Quantum II 40 en een 60A ESC Quantum Ripmax.

    [​IMG]

    [​IMG]

    gr
    dave
     
    koosvani, eric_laermans en freekt vinden dit leuk.
  6. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    hier vervolg van de mustang,

    Geraamte vleugels wat geschuurd, en gisteren begonnen met hout op de vleugels, de bovenkanten Overtollige hout eraf geschuurd. Vanmorgen begonnen met de onderkanten. En nog de tip van de wings geschuurd, alvorens te lijmen. Nadat balsa was geplakt, moest er op de kale ribben nog een strook hout worden geplakt, nadat je ze op maat hebt gesneden. Daarna vleugel wat geschuurd, en voorkant moest je wat afronden. Daarna een blokje geplakt aan onderkant vleugels en de tip van de wings. Daarna schuren en vleugels vergelijken.
    [​IMG]
    daarna de laatste rib geplakt, en de vleugel geschuurd zodat hij in de body past. Daarna het v stukje erin om te kijken hoe het staat en hoe het zit.
    [​IMG]
    het wordt tijd om wat oracover te bestellen....

    een Vrolijk Pasen allen !!!

    mvg
    dave
     
  7. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Gisteren nog wat kleine dingen gedaan...blokjes gesneden voor servo's vast te zetten. De zender programmeren en de electronica testen. Servo's in de body( Ele en Rud) vastgezet. Landingsgestel in elkaar gezet.Achterwiel vastgezet. Motorspnten gelijmd. En ik heb de oracover besteld en toch maar betere scharnieren. Heb alleen nog 2 stukjes over in de bouwdoos....2 hulpstukjes waar straks de schroeven doorheen moeten van de vleugel.
    De vleugels zijn nog 2 delen...na het folieën pas plakken met de 2 hulpstukjes, en daar komt dan nog de luchtinlaat aan.
    Dit was echt wel een mooi bouwpakket...maar de volgende wordt zeker goedkoper en iets meer zelf frutselen. Maar vanaf dit punt, gaat het wel ff duren voordat de Mustang helemaal klaar is....en klaar is voor zijn maiden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die zender programmeren (DX8) vond ik wel even ingewikkeld. Heb ELE/RUD/THR/2AIL en 2 flaps, en een 6 kanaals ontvanger.

    op de ontvanger aangesloten:
    1 thr - esc
    2 ail - einde y stuk servo's
    3 ele - ele
    4 rudder - rud
    5 gear - linkerflap
    6 aux1 - rechterflap

    in menu Switch Select heb ik bij FLAP : gear ingevuld.
    heb een y-kabel tussen de ailerons

    flap system op : INH

    bij Mixing: Op Mix1: GER>LFL rate 100
    100
    OFFSet: 0
    SW: on

    en in het menu Servo Setup heb ik Speed bij Gear aangepast naar 4 seconden.

    Zo werkt het zoals ik wil....uiteindelijk. Liever had ik bijde ailerons apart in de ontvanger, maar volgens mij kom ik kanaal te kort. Ook voor landingsgestel blijft er dan geen kanaal meer over.
    Bestaat er ook een Y kabel die 1 van de kanalen omdraaid ? Kan dat ? Dan heb ik extra kanaal over.
    Heb ik de zender goed ingesteld ? of kan dit op een betere manier ?

    mvg
    dave
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Kan je de servo van de flap niet omgedraaid monteren? Dan hoef je de draairichting niet om te draaien namelijk.

    Nu liggen ze waarschijnlijk gespiegeld, maar als je ze allebei op dezelfde manier monteert kan je de beide flapservos op een v kabel en heb je een kanaal vrij voor de rolroer servo
     
  9. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    ja...dat is wel een goeie
     
  10. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    zag nog de delen van de cawl en de flaps en ailerons...

    [​IMG]

    [​IMG]

    nu zit alles erop...
    nog kleuren, en de boel vastzetten (ailerins,flaps,staartstuk,elevator servo's enz)

    mvg
    dave
     
  11. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Na een paar dagen te hebben gekeken, en te hebben genoten van dit model , wordt het echt tijd voor het afmaken van de Mustang....
    Dat is zeker niet mijn favoriet...met de bout het folie opstrijken....ben er niet goed in. Eerst maar even wat plamuren en schuren van vertikale staartstuk en rudder voordat ik ga beginnen. En vast wat gaten maken voor de scharnieren. Dan het eerste strijkstukje...Om wat in te komen begin ik maar met de rudder....heb nog nooit iets gestreken waar geen materiaal onder zit. Had eerst nog even goed op youtube wat filmpjes gekeken. Ondanks dat ik goed had gekeken en m'n best heb gedaan, zie ik duidelijk toch mijn stijl werk....niet perfect....
    Daarna met mijn Kwik Hinge Slotter tool het reeds bestaande gat wat vergroten....piece of cake met dit spul. Echter het wat hardere houten vertikale staartstuk laat zich maar moeilijk doorboren (was ook niet voorbewerkt), maar de aanhouder wint.
    [​IMG]
    Ook nog stukje uitsnijden voor wielbevestiging.En deze met secondelijm geplakt....ik was niet snel genoeg en liep echt te porren....
    [​IMG]
    De ProHinge lijm is top...maar als je er 3 tegelijk moet verlijmen, moet je toch wel heel snel zijn, gelukkig had ik het niet gebroken bij aandrukken...scheelde niet veel.
    [​IMG]
    Om die rudder af te maken, moet ik alleen nog de control horn erop. En om die erop te zetten, ga ik eerst de stuurstang maken. Lange staaf ijzer met schroefdraad aan 1 kant, voor de achterkant. Met een dremel haar ik er een stuk af. Op een houten staaf geplakt, en andere stuk 'op maat' gemaakt voor de andere kant van staafje.
    Aan de servo-arm zit gewoon een connector.
    [​IMG]
    Heb wat speling bij bevestiging wiel aan body, en ga er dit plankje lijmen
    [​IMG]
    Aan de binnenkant heb ik een extra blokje geplakt voor schroeven staartwiel bevestiging.
    [​IMG]
    Nou...dat viel niet mee....tijdrovend...
    Kijken wanneer ik volgende stukje ga doen....

    gr
    dave
     
  12. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    vervolg...

    Vandaag de stuurstang gemaakt voor de elevator. Daarna het horizontale staartstuk met oracover, gaten maken voor scharnieren, en vervolgens de elevators. Dat ging iets sneller als gisteren. Dus nog even naar de winkel om wat verf te kopen om de canopy op te leuken. Ook had ik stukje oracover mee, om een spuitbus te kopen, voor canopy en cawl. Had de canopy met oracover bedekt, en de binnenkant wat kleurtjes gegeven. Ik dacht slim te zijn, een klein plastic bekertje te gebruiken voor de verdunner, maar dat lost het plastic gewoon op...gelukkig zat ik op balkon. Canopy is best wel gelukt. Ook de luchtinlaat met oracover geplakt, en de rand (van de inlaat) met zwart ducttape. Ik kreeg de oracover er niet mooi op...heb het 2x geprobeerd, en laat het zo.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan wordt het echt tijd voor de vleugel...daar zie ik echt wat tegenop. Moet eerst nog de servo's vastzetten, en die blokjes lijmen. Als ik ergens tegenop kijk, komt het nauwelijks van de grond...Maar ga er zeker binnenkort aan beginnen,dat is het plan.

    gr
    dave
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    het was even doorbikkelen met de vleugel....en dat oracover...vind het erg lastig. Al met al wel tevreden, maar kon zeker beter. In ieder geval....ready for take off :

    [​IMG]

    [​IMG]

    en uiteindelijk is het dit geworden :
    [​IMG]

    voor ik de maiden ga maken, ga ik er eerst nog een tijd naar kijken...nu het nog kan.

    Het is voor mijn huisje best wel een joekel van een ding...

    einde bouwverslag Mustang P51 van SFM (super flying models)
     
    E.hof, ISOLA2, beekman en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. verweg53

    verweg53

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Winsum
    Hallo Dave (denk ik uit de naam af te leiden:))

    Ik heb je verslag gelezen.
    Mooi uitgebreid.
    Ik wil voor de eerste keer een vliegtuig zelf bouwen.
    Dit lijkt me een erg mooi vliegtuig.
    Is dit te doen voor een beginnende bouwer?
    Waar heb je de bouwdoos aangeschaft?
    Kun je ook een onderdelen lijstje maken, wat je nog nodig had buiten de bouwdoos?

    Fijn als je me kunt helpen.
    Voorbaat mijn dank,

    Ad
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi compleet verslag!
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ben benieuwd naar de vliegervaringen!


    jan.
     

Deel Deze Pagina