Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 26 aug 2012.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ik overweeg deze motoren te kopen voor de Caledonia ,

    [​IMG]

    Iemand hier ervaring mee ?

    Mvg,

    Bart
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    [mod]Op vraag TS maar even verplaatst naar vliegende schaalmodellen, dank[/mod]
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Lijken wel best bruikbare motoren.
    Ga je elke motor afzonderlijk van een esc voorzien? of ga je ze per twee bundelen op een esc.
    Dacht hierbij aan mijn Junkers 52 waar de drie motoren op een esc staan, vandaar mijn vraag.

    Johan.
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Johan ,

    Meerdere motoren op 1 esc bij brushless is volgen mij niet mogelijk dus elke motor krijgt zijn eigen esc , het sturen tijdens het taxiën zal ook d.m.c differential throttle gebeuren.

    Is jou tante ju die van Graupner ?

    mvg,

    Bart
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Is inderdaad die van Graupner, maar heb er een chrasch mee gehad, eigen fout, te vlug van de grond gehaald met stal als gevolg.
    Denk als ik ze nog moest herstellen ik ook 3 nieuwe motors ga plaatsen.
    Niettegenstaand ze gevlogen heeft met de drie Graupner motors, vind ik dat ze wel over wat meer power mag beschikken.

    Johan.
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik zag dat je de staart van je model groter maakt
    Ik heb van yke begrepen dat je daar meer na dan voordelen van hebd
    Net zoals het vleugelprofiel
    Gebruik het profiel wat zo dicht mogelijk bij het orgineel licht
    Er is een reden waarvoor ze toen kozen voor dat profiel


    Kijk naar een spitfire model
    Hoe beter op schaal
    Hoe beter hij vliegt
    Ik heb zelf gevlogen met een sport schaal spit
    en met een schaal spit
    De schaal spitfire vloog beter
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Jeroen ,


    Dit ben ik niet helemaal met je eens , want het model word kleiner maar de lucht monuculen niet dus de earodynamica is bij het model anders ( minder efficiënt ).
    Dit model zal overgens zeer licht worden en het is de bedoeling dat het zeer langzaam kan vliegen net zoals de Short solent 400 van Ivan's plan welke als leidraad voor mijn S.23 dient. Maar in iedergeval bedankt voor je imput ;) Er is overgens een draadje op RCgroups van sopwithmike die heeft de s.23 precies op schaal gemaakt en depron 1:24 en dit was een fiasco An Empire Boat in Depron - RC Groups.

    foto van de Mike's 1:24 depron Empire
    [​IMG]



    Hier kan je goed het verschil zien in de vleugelprofielen, de bovenste is de tekening van Ivan's Solent400 en de onderste is tekening van de Short .s23 in 1:16.5.

    [​IMG]

    En hier nog een filmpje van de se Short solen 400 om een idee te krijgen van het vliegbeeld.



    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ik heb me bedacht en toch de constructie voor de staart gewijigd.
    Hier de plaatjes :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik denk dat de constructie zo een stuk lichter zal zijn.


    Mvg,

    Bart
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Bart,

    Je bent goed bezig hoor ziet er super uit en je hebt het tekenen al lekker in de vingers.

    Ton
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Ton ,

    Bedankt , het heeft wat uurtjes gekost maar nu gaat het idd lekker. Het is zoals je al zij een kwestie van veel doen. Het kunner werken met deze software geeft wel een hele toevoeging aan de hobby.
    Voor wat betreft het stabilo , er komt nog een koolstof staaf in want het is de bedoeling om de stabilo delen afneembaar te maken.
    Ik moet alleen nog even iets moois verzinnen voor de aansturing van het hoogteroer.
    Ik wil de aansturing in de romp hebben en dan voor het roer een afneembare as hebben.
    Zoiets als een technisch lego as zeg maar.

    [​IMG]

    Ik heb al een aantal mooie ideeën gekregen zoals een inbussleutel en een boutkop of in elkaar passende profielen maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
    Mischien heb jij nog een goed idee hiervoor?


    Mvg,


    Bart
     
  11. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Hallo Bart,
    Jan Hermkens heeft een 3-tal grote Short Sunderlands (3m45) gevlogen naar eigen ontwerp.
    Hij kan je zeker vertellen welke profielen, instelhoeken e.d. zullen werken bij je ontwerp. Zo te zien zit er niet zo heel veel verschil tussen deze kisten, misschien gebruikten ze wel dezelfde vleugel en/of profielen in werkelijkheid.
    Op zijn site staan ook de gebruikte profielen e.d. onder technical solutions
    Vleugel NACA 4415 wortel, 2415 tip. Stabilo NACA 0012

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2012
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Rob ,


    Bedankt voor je reactie , ik heb de site van jan al heel vaak met veel bewondering bekeken. En inderdaad je hebt gelijk de ontwikkeling van de S.23 'c' class en de S.25 sunderland liep gelijk op de S.23 vloog voor het eerst en 1936 ( G-ADHL Canopus ) en de S.25 in 1937.
    Jan heeft ook een ander vleugelprofiel toegepast dan de het Gottingen 436 mod van de echte.
    Ik gebruik de tekening van Ivan's Short s.45 Solent voor de profielen/instelhoek e.d. omdat mijn model op zij n constructie gebaseerd is.

    Ivans's solent
    [​IMG]


    Mvg,

    Bart
     
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Tjonge Bart, je doet mij versteld staan, jij bent ook van alle markten thuis!
    Ik zit hier met bewondering naar te kijken al gaat het wel boven mijn pet!
    Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat, dus ga ik het op de voet volgen.
    Nog even een beetje zomeren, en dan ga ik ook weer eens verder met mijn projectje.

    Gr, Pascal.
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Pascal ,

    bedankt voor de complimenten , nu moet ik het nog echt bouwen ;) .
    Ik hoop maar dat ik het tot een goed einde ga brengen want over balsa bewerken kan ik
    nog wel wat leren.

    Mvg,

    Bart
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    De juiste balsa kiezen is inderdaad niet simpel, te zacht en je schuurt het zo weg, te hard en het kan tijdens het plooien simpel breken of splijten tijdens het drogen.
    Dan heb je dat hard balsa dan weer ideaal is om ribben uit te vervaardigen, zacht balsa is beter om rondingen mee te maken.
    Het nadeel is dat er op de markt niet zoveel goed balsa meer voorhanden is, het is steeds uitzoeken in de vooraad om de beste plankjes, liggers er uit te halen.
    Sommige merken leveren planken 100x10 cm, anderen 90x9,8 cm, opletten dus.
    Sinds balsa gebruikt word in de scheepsbouw 1/1 gaat al het mooie daar naar toe en kunnen wij het stellen met de kneusjes.

    Johan.
     
  16. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    hallo Bart83

    Ik kan je geen foto laten zien op het forum,maar via de website van de club kan het ook.
    Ik heb bij mijn c123 provider ook een afneembaar stabilo en hoogteroer toegepast.
    Bevestiging geschiet door middel van een buis en een centreer pen, plus montage lip met imbusbout.
    Het geheel is (stabilo plus hoogteroer)per kant te demonteren.
    De aanstuur hevels verbindt je met een speciale klembus,( zelfbouw).
    De club is AVIO-EELDE en vervolgens ga je naar fotoalbums c123 1 enzv
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    [​IMG]

    Hoi , bedankt voor de tip ik heb de foto even zichtbaar gemaakt.

    Geweldige kist trouwens !!

    Mvg,

    Bart
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Niet veel tijd gehad dit weekend maar hier even wat foto's van de vorderingen:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groeten ,

    Bart
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Prachtig prachtig prachtig . . . :eek:

    Een vraag: je schrijft ergens: profiel stabilo NACA 0012.

    Wat Rhino tekent lijkt daar (nog?) niet erg op . . . :confused:


    jan.
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Jan ,

    Nee dat profiel gebruik ik niet maar dit was het profiel gebruit door Jan Hermkes.
    Ik houd de profielen aan zoals gebruikt in de tekening van de Solent.

    Mvg,


    Bart
     

Deel Deze Pagina