Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Chapeau man, prachtige prestatie! :thumbsup: :banana:
Vliegbeeld bij de low passes en het aanvliegen voor de landing is echt prachtig.
Vele goede vluchten toegewenst :D.

Groeten, Ralf

Wooooo Bart gefeliciteerd man, dat ziet er super uit weet zeker dat je daar heel veel mooie vluchten mee gaat maken.
Zo en nu snel de filmpjes bekijken.

Ton

short s23

Bart ,wat een genot om naar je bouwkunst en vliegwerk te kijken .
Werkelijk een staaltje van kunnen en doorzettings vermogen om zo,n project tot een goed einde te brengen
Vogelman.

Bij deze wil ik iedereen heel erg bedanken voor de getoonde intresse , reacties , advies en complimenten voor mijn project. Ik heb door dit project ontzettend veel geleerd.
Voor nu hoop ik veel mooie vluchten te maken met deze kist. Ik ben weer begonnen met het bouwen van een nieuwe vleugel voor mijn G44 Widgeon welke binnekort ook weer moet gaan vliegen :)

a5731543-144-Empire%20%28105%29.jpg

Volgend project . . . ? ? ?

Zat ideeën : Martin Mars , Dornier Do24K . . . . . .. maar eerst :

Rebublic RC-3 Seabee !!

Deze word met 174cm wat kleiner dan de Empire:

a5731575-153-12.jpg

a5731576-255-18.jpg

a5731577-137-23.jpg

a5731578-190-32.jpg

a5731579-59-36.jpg

a5731582-36-43.jpg

a5731585-79-44.jpg

a5731586-112-49.jpg

a5731587-44-5.jpg

a5731588-63-51.jpg

a5731589-238-7.jpg

a5731595-198-Mars%20%26%20C%20Class.jpg

a5731605-190-Do-24_p585.jpg

a5731604-142-Do-24_p134.jpg

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
Ook van mij gefeliciteerd met je prachtige vliegboot, Bart!

Ook je nieuwe project is weer een uitdaging, zie ik.
Uit eigen archief (Florida, Sun 'n Fun 2000):
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgend project . . . ? ? ?

Zat ideeën : Martin Mars , Dornier Do24K . . .

Hoe zou je deze vinden? Het was een concept, is nooit gebouwd, maar wel interessant.

Koolhoven100TonVliegboot.jpg

Projecta.gif

In 1932 Frederick Koolhoven foresaw the potential value of the commercial flying boat and started to give shape to his vision. At the end of the 30's his ideas resulted in a side and front view of an obviously enormous flying boat, projected with four engines driving two big propellers. The design could easily have competed with the flying boats Boeing, Sikorsky and Consolidated had in mind during that short era before the second World War.
http://www.bel-air-models.com/models/civil/Koolhoven100TonVliegboot.asp

Bij deze meld ik mij vast aan voor een shortkit van de Dornier Do-24!! hahahaha :yes:
Geniet van je vliegtuig en het vliegen!

M.v.g,

Marco

Wel Bart, volgens mij heb je een geweldige prestatie geleverd.
Mooi uitgedacht, getekend en dan gebouwd... ook nog eens perfect vliegend bij de maiden! Hoe bestaat het!
Ik denk dat er veel Short-kitjes besteld gaan worden!
Groetjes Bas

Te wauwww Bart dat heb je mooi geflikt en kun je trots op zijn.
Wat een pracht om te zien vliegen!

Hoe zou hij klinken met 4 4taktjes....hmmmm moet ik zelf dan m:Daar maken

Superlatieven zat waar ik niets aan toe kan voegen, dus ik hou het maar bij "een geweldige kist" :-) :yes:
Ik vind overigens ook de bouwtijd geweldig kort. Van 26 augustus 2012 tot 25 april 2013 is slechts 7 maanden!

De volgende kist? De Spruce Goose? ;-)

Erg mooi verslag , erg mooi vliegtuig, ook ik heb ervan genoten.

Als je nog zo een project aangaat , zou je helemaal bij het begin willen beginnen , ook het tekenen op de computer (stap voor stap), dat zou ik erg interessant vinden.

Ik kijk al uit naar je volgend bouwverslag,

Cor

@ Max : Bedankt , en idd de seabee is ook weer een uitdaging. Maar mischien ga ik eerst wel de Dornier 24K doen , even over denken :)

@ Henri , geweldige kist , nog nooit iets van gehoord bedankt voor de link

@ Edwin , thanks , 4x4takt , wel erg mooi maar ook erg zwaar denk ik. Mischien is een geluismodule een betere optie

@ Thieu , spruce goose ? mooi maar staat nog niet op mijn lijst

@ Cor , ooit wil ik nog eens een tutorial maken voor rhino , het is alleen erg lastig uitleggen en kost ontzettend veel tijd.

Mvg,

Bart

jammer dat die koolhoven nooit gebouwd is
al moet ik wel zeggen
koolhoven kon mooie ontwerpen maken op papier
en de dingen er zeer mooi uit laten zien op papier
neem bv de eerste ontwerpen van de fk55
schiterend futuristies briljant
en toen de eerste mock up
ook een plaatje
daarna het prototype
dat was een laggertje en niet serieus te nemen

Bart, gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Echt heel mooi gedaan allemaal!

Ik vind je vliegstijl erg mooi, dat past perfect bij het sierlijke karakter van deze kist! Gaaf, die low passes. Ik zou zeggen, mix er geen overmoed bij en hou hem heel, hij is veel te mooi!

al moet ik wel zeggen
koolhoven kon mooie ontwerpen maken op papier
en de dingen er zeer mooi uit laten zien op papier
neem bv de eerste ontwerpen van de fk55
...
dat was een laggertje en niet serieus te nemen

Het is helemaal waar dat Koolhoven z'n dieptepunten had, maar hij had zeker ook z'n hoogtepunten! En tegen de oorlog was de Koolhoven fabriek bezig net zo groot te worden als die van Fokker en werd het een bedreigende concurrent. Je moet ook niet vergeten dat Fokker met een flink oorlogskapitaal zijn herstart in Nederland maakte, terwijl Koolhoven werkloos uit Engeland kwam en helemaal opnieuw moest beginnen.

Je moet de FK55 niet als voorbeeld nemen voor Koolhoven's gehele werk. De FK55 moet je als een 'X-plane' zien, een ontwerp waarmee hij zijn nek uitstak. Het was geen praktisch vliegtuig om in grote aantallen te produceren, zoals de FK56 en FK58.
Dat gezegd hebbende, had de FK55 inderdaad te lijden onder Koolhoven's afkeer van laagdekkers. Een middendekker kon het niet worden vanwege de plaatsing van de motor, dus werd het een schouderdekker en dus werd het intrekbaar landingsgestel een complex en problematisch geheel. Het vliegende prototype had uit praktische overwegingen een vast landingsgestel. Het vliegende prototype was ook maar een 'testbak' om de diverse technische aspecten van het ontwerp te testen en had daarom nog meer afwijkingen van het oorspronkelijke ontwerp. Het was inderdaad een plomp geval, een 'zwangere eend'.
De testvlucht van de FK55 was heel kort. De piloot Coppers steeg op, maakte een bocht en zette hem direct weer (met de wind mee!) aan de grond, waarna Coppers en Koolhoven enkele woorden wisselden. Hier is over geïnsinueerd dat Coppers weigerde de FK55 ooit nog te vliegen. In het Koolhoven archief ligt een rapport met de werkelijke reden: voor een korte testvlucht tank je niet meer dan nodig, maar in die tijd ging het tanken nog niet zo 'professioneel' en men had per ongeluk zo weinig getankt, dat Coppers in de bocht de toevoer hoorde haperen, waarop hij hem voor de zekerheid direct aan de grond zette. Omdat het al aan het einde van de dag was werd de FK55 weer binnen gezet. Vanwege de orders voor de FK56 en FK58 had Koolhoven geen tijd voor het verder testen en ontwikkelen van zijn paradepaardje.

En die vliegboot van Koolhoven was inderdaad een 'papieren droom', zoals de meeste vliegtuigfabrikanten hun dromen op papier zetten. Zonder dromen geen succes, nietwaar? Dat is dus ook niet iets om mee af te dingen op Koolhoven.

Verder had Koolhoven het probleem dat zijn ontwerpen waren gebaseerd op de traditionele vliegtuigbouwkunde. De revolutie daarin die zich in de USA had voltrokken ging aan hem voorbij, maar dat gold net zo goed voor Fokker ... vergelijk de F.XX Zilvermeeuw met zijn tijdgenoot de Douglas DC-2. Fokker verwierf toen de licentierechten voor de DC-2 en wist zichzelf daarmee te redden ... als zakenman, niet als vliegtuigbouwer.

Sorry, kon het niet laten. :rolleyes:

:ontopic:

fokker had niks op met de nieuwe aluminium bouw
hij hield zelf stug vast aan de metode staalbuizen romp met houtbouw vleugols
op zich geen slecht concept want het word voor airobatic toestellen nogsteeds gebruikt
een aluminium gebouwd vliegtuig krijgt op de duur last van metaalmoeheid
en hout heefd daar geen last van
BV de Fokker D21 was het enige toestel uit zen tijd dat was goedgekeurd om in alle omstandigheden + en - 9 g te mogen trekken
daar kon de mesersmit en de spit niet aan
hadden we er meer gehad hadden de duitsers het nog knap lastig gekregen

de finnen kunnen daar over mee praten

Fokker was een zakenman geen ontwerper
Hij had mensen in dienst die voor hem onwerpen maakte
Bij de fokkerfabriek zeden ze
Het gaat hier beter als fokker zelf er niet is

Back