bouwverslag sig fourstar 40 UPDATE: nieuwe motor os 46 ax

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door stephan1986, 27 mei 2009.

  1. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Beste medemodelbouwers,

    zal me eige eve snel introduceren, ik ben stephan woonachtig in rosmalen en sinds enkele tijd verslaafd aan de modelvlieg hobby.
    ik krijg op dit moment nog vliegles met de leskist van de club (mvvdb) maar er staat hier bij mij thuis al een calmato trainer klaar om na het behalen van mijn oefen brevet verder mee te trainen.

    echter wil ik in deze tijd niet stil blijven zitten en ben ik dus van plan om een fourstar van sig te gaan bouwen, deze kan dan gaan dienen als mijn eerste laag dekker.

    van de week heb ik de bouwkit en tegelijk ook maar een 2,4ghz zender gehaald bij de hobbyin.
    viel me gelijk op de de kit erg goed van kwaliteit is en ook nog eens behoorlijk kompleet.

    ik wil echter niet gaan beginnen met bouwen voor dat ik helemaal goed voorbereid ben en al de tekeningen volledig snap hier staan echter nog veel onduidelijkheden in.

    bij deze ook maar gelijk enkele vragen:
    - op het bouwplan staat de vleugel aan elkaar getekend, moet ik deze gewoon door de helft knippen of is hier een betere oplossin voor?
    - dacht ergens gelezen te hebben dat bij de kit amerikaanse moeren en bouten zaten? klopt dit en zo jah kan ik hier beter iets anders voor bestelen?
    - bij deze kit word qua motor uitgegaan van een saito.50 echter wil ik een sc.46 as gaan gebruiken of een irvine .46abc, kan ik dan voor de motorsteun de zelfde gaten aanhouden die op het plan staan?
    - qua vleugel bevesteging staat er volgens mij in de handleiding dat er schroefdraad ik het hout getapt moet worden? is hier niet een betere oplossing voor met slagmoeren ofzow, heeft hier iemand duidelijke foto`s van hoe dit bij een fourstar 40 opgelost is?

    - en mischien nog wel de belangrijkste vraag: aandachtspunten specifiek op dit toestel gericht

    verder ben ik eigelijk wel voorplan om het stuk achter de cockpit te beplanken. ziet er mooier uit en is nog eens beter voor de folie ivm doorprikken enz.


    hier dan maar enkele foto`s ter zijnertijd zal hier een bouwverslag gaan verschijnen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    en ook maar gelijk een balsa schaafje gekocht want goed gereedschap in het halve werk.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2010
  2. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Helaas op je vragen kan ik geen antwoord geven, maar dit gaat een leuk bouwdraadje worden.
    Hierbij een abbo'tje

    success en veel foto's posten :)
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bij de FS 40 word van een .40 motor uitgegaan , dus 6,5 ccm . :D
    De motorsteunen kan je gewoon op de bedoelde plaats vast maken .

    Voor de vleugel te bevestigen kan je schlagmoeren en breekbouten nemen .

    De inchboutjes van de rest kan je gewoon nemen .

    En voor het doorprikken van folie hoef je de romp rug niet te beplanken .

    Dat dunne balsa is sneller kapot als oracover .
    Kist gewoon licht bouwen en niet gaan "verstevigen " , dan vliegt hij het beste .;)

    Mvg Johan
     
  4. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Posted via Mobile Device
     
  5. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    het gaat mij achter de cockpit meer eigelijk om de vorm.....


    er is weer een vraag bij gekomen: 2 of 4 takt? vind een 4takt wel lekker klinken

    morge zal mijn calmato geupdate worden naar 2,4ghz en daarna zal de bouw van mijn fs daadwerkelijk gaan beginnen.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heb hem zelf gevlogen met een irvine 7.5 cc ( .46). vliegt er perfect mee. Ik heb gewoon de bouwwijze gevolgd zoals ie in het boekje staat, als je dat doet krijg je vanzelf een goed vliegend model.

    De locatie van de motorsteun is afhankelijk van de breedte van je motor. ik dacht dat de irvine .46 36mm breed was tussen de motorsteunen, maar dat moet je voor de zekerheid zelf nog even nameten. de hoogte waarop de motorsteunen worden vastgeschroefd blijft hetzelfde, alleen moet je ze misschien verder uit elkaar of dichter bij elkaar zetten afhankelijk van de gekozen motor. meet dan wel hoe breed de steunen zelf zijn en deel dat door twee, voeg dit toe aan de helft van de breedte van de motor en je weet waar je de gaten moet boren. dat had ik bijna fout gedaan en ik wou bijna de gaten op 36mm van elkaar boren, wat zou resulteren in een niet-passende motor.
     
  7. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    beste mensen,

    bouwen is vandaag gestart en het gaat heel goed en soepel al zeg ik het zelf.
    eerst natuurlijk al het materie geordend en bij elkaar gebonden.
    alles past perfect in elkaar en de handleiding is erg duidelijk.

    ik ben vandaag begonnen met het maken van een bouw plank en gestart aan de rechter vleugel.
    ik heb gebruik gemaakt van snel droogende witte houtlijm die dan ook weer extra sterk is volgens de fles.

    foto`s zeggen meer als woorden:

    eerst maar een bouwplank gemaakt van een plaats vezelgipsplaat en laminaatvloer isolatie
    [​IMG]
    bouwplaat en tekening overspannen van vershoud folie om plakken te voorkomen
    [​IMG]
    materie netjes geordend en waar nodig genummerd en gelabeld
    [​IMG]
    dit zou je dus de bijbel van de fourstar kunne noemen;)
    [​IMG]
    eerste steen is gelegd, echter bleek dat elke balsa plaat een andere breedte had. dit heb ik met het balsa schaafje opgelost.
    [​IMG]
    al de liggers geplaatst en waar nodig vast gemaakt aan de plak met echte oud verwetse glaskoppies
    [​IMG]
    wingribs er eve los opgezet om te kijken of alles wel goed paste.
    [​IMG]
    de hoek van de linker rib heb ik bepaald met behulp van de mee geleverde dual tool. aantal grades durf ik niet te zeggen weet wel dat de v-stelling hierdoor bepaalt gaat worden ofzo.
    [​IMG]
    de eerste 8 (w2) wingribs ingelijmd en alles natuurlijk mooi haaks gezet
    [​IMG]
    en toen stonde de rest van de wing ribs ook weer
    [​IMG]


    ik wil het bouverslag zo uitgebreid mogelijk maken, mocht ik verkeerde termen gebruiken dan hoor ik dat wel.


    zo het is voor vandaag weer mooi geweest, en ga ik lekker een glaasje wiskey drinken(mag wel na dat harde werken aan deze vleugel;))

    gr.
    stephan
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2009
  8. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    echter kom ik nu tot de conclusie dat ik een grote beginners fout gemaakt heb: heb de plans niet gekopieerd maar ze gewoon ik stukke gesneden maarja niks aan te doen we bouwen vrolijk verder



    mischien een stomme vraag: wat betekent fuselage?

    gr.
    stephan
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2009
  9. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    fuselage = romp.

    ziet er goed uit de bouw.
     
  10. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ga ik zeker volgen...veel succes! !
     
  11. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    toch maar weer snel even wat gedaan, een balsa latje aan de voorkant van de vleugel ingelijmd weet zosnel de naam eve niet.

    [​IMG]
    [​IMG]

    gr.
    stephan
     
  12. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    update:

    weer een stukje verder met de vleugel.

    vandaag van die plaatsjes(naam???) tussen de wing ribs geplakt en een balsa en vure lat op de vleugel gemaakt.

    en vandaag ook weer een vliegles gehad gelijk maar het landen getraind met als resultaat in een vlucht van 20 min:
    - 4 landingen
    - nog een paar landings circuits met doorstart
    - vlakke 8
    - opstijgen;)
    - en natuurlijk een looping en rol tussendoor.

    [​IMG]
    [​IMG]

    gr.
    stephan
     
  13. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    weer een kleine update.

    zie de foto`s dat maakt het stukke duidelijker;) in het cht ziet het er veel beter uit krijg het niet echt lekker op de foto!


    vandaag ook maar gelijk een startkist bij elkaargekocht en gebouwd:
    - accu
    - startmotor
    - gloeiplug met een kabel eraan
    - control panel
    - brandstof pomp

    foto`s startkist volgen zodra deze klaar is.

    [​IMG]
    [​IMG]


    tips zijn overigens van harte welkom:)


    kleur van het vliegtuig is denk ik al bepaald ( transparant rood met de fourstar bestikkering en wat personal details)
     
  14. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    rechtervleugel is zo goed als klaar altans de ruwbouw.

    alles moet nog geschuurd ingekort aangepast end worden.

    zat er eigelijk aan te denken om ronde wing tips te maken of werkt dit nadelig op de vlieg eigenschappen?

    bouw linker vleugel is gestart.
    ga hier niet veel foto`s van posten aangezien dit een foto kopie van de rechter vleugel zou gaan worden.

    motor keus: irvine .46
    servo keus: 4x futaba s3001

    [​IMG]
    zo dan staat dat ook weer mooi haaks:)
    [​IMG]

    kunne de bijde vleugels met witte hout lijm aan elkaar verbonden worden?
    of moet dit met epoxy?

    vriendelijke groet,
    stephan
     
  15. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    de 2 vleugel helften zet je in eerste instantie tegen elkaar met epoxi .,en als dat gebeurt is schuur je eerst de naad mooi glad .en dan neem je de romp of de breete daarvan en daar blijf je n centimeter aan bijde kanten binnen ,daar zet je dan n dun!! potloodlijntje dan zie je dr later als de romp eropzit niets meer van .,neem n 50 grams glasmatje en kijkt of de maat klopt en ook of het matje de omtrek van de vleugel haald., je maakt dan 24uurs epoxi aan en je verdeeld dat gelijdelijk en dun!!!, tussen de potlood lijntjes dan leg je de glasmat op zn plaats., en dan ga je met dezelvde epoxi en kwast de glasmat indeppen todat hij mooi glazig is., en je werkt aan de bovenkant van de achterlijst naar voren sla hem dan om de neuslijst en ga dan weer door naar de achterlijst als alles mooi op zn plek zit zonder teveel epoxi te gebruiken want anders druipt het er aan alle kanten af, dus dat moet je wel voorkomen!!! let je wel op dat je de juiste v stelling inbouwd want dat komt ten goede van zn vliegeigenschappen.


    mvgr johan snijders
     
  16. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    kijk daar hebben we wat aan

    dankje,
     
  17. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    qua motor is een 6.5 tot 7.5 cc tweetact perfect.
    Saito of OS 4-tact 50 tot 60 zijn daar perfecte vervangers voor.

    Ronde af afgeschuinde tips zoals op de calmato trainer zouden een verbetering moeten geven van het vlieggedrag. Niets mis mee. Das het mooie van zelf bouwen.
    Je kunt aanpassen wat je wilt, let op dat je niet te zwaar gaat bouwen.
    Verder niets mis mee.

    Sucses met de verdere bouw.

    Frank.
     
  18. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    @Stephan
    Ik heb de kit een paar jaar geleden gebouwd en kan je het volgende commentaar geven:

    - amerikaanse bouten en moeren. De enige plaats waar je naderhand moeilijk bij zou kunnnen zijn de 3 bouten/inslagmoeren waarmee het landingsgestel aan de romp vast zit. Dat gaat normaal niet kappot, dus kun je rustig gebruiken. Er zitten nog twee amerikaanse bouten bij als assen voor de wielen. Kun je altijd nog vervangen als je dat fijn vind.

    - de tank. Achter het motorschot zit een horizontale plaat die de romp in twee stukken verdeeld: boven de tank, onder de accu. Tenzij je precies de goede tank hebt (koopt) kan het moeilijk zijn de tank in heb bovenste compartiment te schuiven (vrij krap). Ook als je slangetjes wilt monteren/controleren is dit lastig. Ik zou een luik aan de bovenkant maken.

    - Vleugelmontage: de vleugel wordt aan de romp gezet met een paspen (voor) en twee bouten achter (amerikaanse) die vastgeschroefd worden in het hout (geen inslagmoeren). Er staat letterlijk in de text "maak gaten en tap draad met een 5/32 tap"...alsof iedereen die in huis heeft... Hier zou je M4 of M5 inslagmoeren kunnen kopen (en bouten natuurlijk).

    - Cockpit: hiervan moet je houden, zo'n dikke glasbobbel. Er is een amerikaanse instructie op internet hoe je het plasticdeel achterste voren kunt gebruiken en een meer gestroomlijnd model overhoud. Zoek maar op google.

    - stuurstangen: mijn bouwkit bevatte nylon buizen en nylon stuurstangen. Ik heb zelf ontzettende problemen gehad met de passing van de stuurstangen in de buizen (wrijving, met name als er maar ook het minste vuil tussen kwam (olie)). Ik zou iedereen aanraden gewoon 1.5mm stalen stuurstangen te gebruiken. Dat beetje gewicht achter heb jij allang gecompenseerd door een .46 motor (voor) te gebruiken.

    - staartstuk: mijn bouwkit had een bouwbeschrijving waarin de horizontale en vertikale vlakken haaks op elkaar geplakt werden, en dat zo op de romp. Als je dit zo wilt doen gebruik dan zeker epoxy om het te lijmen (niet witte houtlijm) want dit is een zwakke plek. Ik zou zelf bij een herbouw pen-gat verbindingen maken.

    - Staartwiel: het staartwiel zit aan het richtingroer vast, dat richtingroer krijgt dan ook klappen ter verduren. Ik heb zelf alle folie scharnieren van het richtingroer vervangen door nylon pen scharnieren. Dat is absoluut nodig, anders scheurt je roer los, en trek je gelijk via de stuurstang je servo aan stukken (tandwiel poetsen).

    - achterromp: het lijkt een mooie oplossing, die ronding te maken met 5 latjes, maar je moet met transport heel erg oppassen, die latjes breken makkelijk. Je hoeft dit niet aan te passen, maar houd er rekening mee.

    - Ailerons: In de beschrijving staat dat je de ailerons aan het einde moet afronden (rond schuren). Doe dat ook, ik heb zelf in mijn poging het allemaal veel mooier te maken de ailerons scherp afgeschuurd (minder luchtweerstand), maar dan worden ze heel erg slap en flexibel (lange slanke ailerons).

    Harm

    Als je een jaartje met de 4* gevlogen hebt kun je de zaag pakken en van de vleugel aan beide zijden 1 of 2 segmenten afzagen en je 11x6 prop vervangen door een 10x8 ...
     
  19. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    bedankt voor de tips harm!!


    bouw ligt eve plat ivm een calmato die voor het weekend op 2,4 ghz moet werken.

    motor word definitief een .46 van sig

    gr.
    stephan
     
  20. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    @harm:
    heb jij op internet een bouw verslag van jou fourstar staan?

    kan ik er het beste een moter kap op maken dus?
     

Deel Deze Pagina