Ik had al heel wat rondgekeken op internet naar leuke tweede toestellen. Bij mijn club, de Red Eagles, staan nogal wat Calmato Sport modellen, maar ik wilde geen ARF - een keer echt bouwen moest ik toch een keer gedaan hebben. De Hobbyin adviseerde mij toen de SIG Fourstar te nemen - goed te bouwen en ook leuk en goed te vliegen. Toen ik deze kist op internet nazocht kwam ik een heleboel positieve verslagen tegen, met de nodige tips over verbeteringen of aanpassingen die je kon doorvoeren.
http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitexpertreview.cfm?editorial_id=183&kit_id=222
http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitbuildtips.cfm?kit_id=222
en degene waar ik het meest aan heb gehad, ook weer met een flink aantal extra URL's naar verslagen:
http://www.tompierce.net/rcplanes/sig4star/index.htm
Eerst de doos gekocht bij Hobbyin, en toen ik een kleurenschema had bedacht een week later ook de Oracover (Parelmoer blauw en geel), lijm, nieuwe servo's, tank, glasfiber en wielen - toevallig bij Quartel omdat zij een hele goede aanbieding voor servo's hadden. En dan beginnen! Eerst maar eens alles uitgestald in en uit de doos:
En toen kon het bouwen beginnen! Ik mocht van mijn vrouw in de woonkamer aan het werk, een rechte tafel had ik dus wel - voor de bescherming alleen een stuk hardboard gekocht. Als absolute beginneling ben ik gewoon op de tekening zelf gaan bouwen, geen kopietjes gemaakt. Dat doen we de volgende keer dan wel goed
De vleugel, daar begint het natuurlijk allemaal mee. Een van de tips was om de vleugel een spant minder lang te maken, wat resulteert in iets minder lang doorvliegen bij het landen (dat is inderdaad wel even overschakelen en wennen voor mij!!) en sneller en strakker kunnen rollen - die tip heb ik niet opgevolgd, de vleugel is de volle breedte gebleven.
En dat ging eigenlijk best snel! Zoals ik al eerder aangaf dacht ik een winterproject van vele avonden te gaan hebben - bij elkaar zat die vleugel al in 4 of 5 rustige avonden in elkaar, zonder nou echt hard door te werken...
Alleen het middendeel van de vleugel wordt echt bekleed - dat zie je hier.
Ik zag ergens een tip om de trailing edge (achterkant) van de vleugel extra te verstevigen met kleine stukjes balsa. Een malletje gemaakt van een stukje van een balsa plank waar de spanten uit kwamen, en vervolgens een hele stapel van die kleine stukjes gemaakt en verlijmd.
Op de laatste foto zie je een eerste stukje leuker werk - het met mesje en later met schuurpapier netjes schuin afwerken van de trailing edge. Vereist enig gevoel, volgende keer zal het nog wel wat strakker en voorzichtiger gaan - ik heb nu vooral het mesje gebruikt, en voor je het weet snij je NET iets te veel weg... :evil:
Net zo moest de voorkant van de vleugel heel netjes rondgemaakt worden - dat heb ik eigenlijk alleen met schuren gedaan, en het resultaat is daar ook strakker geworden.
Toen kwam er een extra modificatie op de vleugel. Ik wilde geen hoekige wingtip, maar een mooi vloeiende vorm. Ik heb de rechttoe-rechtaan manier gekozen, bij het volgende toestel zal ik het blok balsa misschien nog wel uithollen voor de montage, maar aan de andere kant werkt dit wel erg makkelijk, en kan je de wingtip werkelijk helemaal perfect afschuren tot hij precies op de vleugel past. En met de Saito .56 die ik er op heb gezet is het gewicht niet het allerbelangrijkste. Hieronder eerst de basis (2 balkjes van 25x25 mm) en daarna de grofweg afgewerkte wingtip - hoofdzakelijk weer met het mesje gedaan zoals je ziet, de rest is voor het bekleden/bespannen fijn afgeschuurd, maar dat kwam pas later.
Het werd langzamerhand tijd voor de romp. Twee triplex plaatjes op elkaar geeft de nodige stijfheid en stevigheid voor de zijkanten van de romp - die moesten netjes en strak verlijmd worden. Daarna was het een kwestie van elastieken eromheen, alle spanten netjes op hun plek laten vallen (past allemaal perfect) en verlijmen maar!
Ding-dong, ding-dong, de twee vleugelhelften moesten in de echt aan elkaar verbonden worden! Deze keer heb ik 30-minuten epoxy gebruikt, de 5-minuten die ik op mijn eerste Calmato gebruikt had was wel ERG snel, als je nog net iets wilt bijstellen.
Het doosje van het beoogde aileron-servo was precies hoog genoeg om de juiste V-stelling te bereiken en vooral te fixeren.
Enige tijd later kon de vleugel verder worden afgewerkt - ik heb gekozen om een extra versteviging voor het aileron-servo te maken, en daarnaast waren er standaard kleine latjes hardhout voorzien voor de plek waar de vleugelbouten door de vleugel gaan. Dat was nog wel even puzzelen, want ik had geen ervaring met schroefdraad tappen en wilde ook van die amerikaanse maatvoering af - daarom heb ik 4mm slagmoeren in de blokjes gemonteerd, maar daarmee moesten de netgenoemde latjes ook wat "platter" in de vleugel gelegd worden omdat nu de bouten niet meer schuin door die blokjes zouden gaan lopen, maar haaks op de slagmoeren... Heel verhaal - kijk zelf maar.
En tot slot onderkant en bovenkant voorzien van wat fijn glasvezel doek - een bredere strook dan de 2,5cm die meegeleverd is met de kit, dat leek mij wel goed voor de stevigheid:
Eind november, heerlijk gevlogen met mijn Calmato Trainer de hele zondagmiddag, de hele tijd soepele landingen en alles onder controle. Nog één rondje dan! En ja hoor, ik wist precies de windmast te vinden op het verder helemaal vrije veld - vleugel tegen de mast aan, en de romp uiteengereten omdat de motor wel rechtdoor wilde maar de romp het niet bij kon houden. Motor had gelukkig alleen een nieuw kapje nodig, maar het toestel was wel behoorlijk aan gort. Ongetwijfeld nog wel te repareren, maar ik was nu al zover met mijn Fourstar - ik ben in sneltreinvaart gaan doorbouwen om niet teveel weekenden vliegen te missen. Dus de verhouding bouwen/foto's maken liep wat anders dan voorheen - wat minder foto's dus...
8O
Goed, snel verder dan maar!!
De tank heb ik iets groter gekozen dan standaard - 300ml i.p.v. 250ml. Gevolg is dat je de tank eerst goed moet inbouwen voordat de "motorkap" er op gaat. Hier zie je hoe de brandstof-doorvoeren door het motorschot lopen, en aan de zijkant zie je een nippel om de tank gemakkelijk te kunnen vullen zonder steeds de slangetjes los te moeten halen van de motor. Ook zie je de doorvoering van de servo-kabel voor de gashendel - dit is een flexibele kabel met tube die is meegeleverd, en ik heb het zo uitgemeten dat deze soepel door de motorsteun bij de motor terecht komt.
Dan nog een leuk detail - van de site van Tom Pierce heb ik de tip overgenomen om het gedeelte achter de cockpit te beplaten met dun balsa, en dat mooi rond te maken in plaats van het gewoon te bespannen met Oracover. Dat bespannen is minder mooi en minder stevig - een van de zwakke plekken van dit toestel is juist dat de cockpit vaak door de bespanning heen gaat schuren of prikken.
De buitenste tubes voor de bediening van het hoogte-roer en richtings-roer netjes doorgevoerd en afgesneden; dat kan heel strak met een ouderwets scheermesje of verfkrab-mesje:
Het bespannen vond ik best spannend! Ik strijk nooit (ouderwets, ik weet het), en had geen enkele ervaring op het repareren van mijn Calmato na, bij de eerste grotere crash. Maar dat was puur op hout bespannen, en nu moest de vleugel ook. Het viel me eigenlijk 100% mee - het lastigste was uiteindelijk eigenlijk alleen het folie-over-folie strijken omdat je daarmee nog wel eens luchtbelletjes krijgt. Als je de standaard stickers gebruikt die zijn meegeleverd heb je dit probleem niet, ik was alleen zo eigenwijs om zelf een eigen "stickers" te maken.
Eerst de wingtips gedaan, dan de grote vlakken netjes vaststrijken op de houten platen en ribben, en pas nadat de hele vleugel zo was ingepakt alle stukken tussen de spanten en ribben om-en-om (boven- en onderkant) en in meerdere fasen gestreken en strakgetrokken.
Zoals gezegd heb ik mijn eigen patroon ontworpen. Heel simpel eigenlijk - het vliegtuig een beetje nagetekend met het freeware programmaatje Serif Drawplus
http://www.serif.com/, en een aantal mogelijke kleurcombinaties met patronen gemaakt tot ik tevreden was. Vervolgens alles lekker groot uitgeprint en de A4'tjes aan elkaar geplakt, en dan is het een kwestie van met een potlood of pen overtrekken van de patronen over de folie heen, en dan langs die lijnen uitknippen of uitsnijden.
Een aantal van de uitgeprinte patronen - ook de tekst heb ik op dezelfde manier gemaakt.
Overgetrokken en uitgeknipt
De sterren waren nog een vak apart - met een scherpe punt op alle hoekpunten doorgeduwd, en vervolgens met een scherp hobby-mesje de lijnen uitgesneden. De sterren ook netjes overgehouden, want die moesten aan de onderkant van de vleugel.
Het resultaat was ook wel fraai, al zeg ik het zelf.
De teksten op de zijkant voor en na het opstrijken:
En natuurlijk moest het stabilo netjes recht gemonteerd:
Het monteren van de motor en de cockpit heb ik niet meer mooi op de foto gezet, want ik wilde gaan VLIEGEN!!!
Wel vermeldenswaard is dat ik net als Tom Pierce de cockpit kleiner heb gemaakt en achterstevoren heb gemonteerd. Ik heb hem niet zo klein gemaakt als hij, want mijn Goofy moest er nog in passen. Monteren was een kwestie van aan de voorkant een epoxyrandje leggen en aan de zijkant en achterkant een mooi strookje blauw Oracover strijken.
9 december 2006 was de maidenflight - ik moest nog wat bijstellen aan met name de gas-servo, maar toen de motor eenmaal weer netjes liep heeft Jan Leeuwenstein mijn FourStar netjes in de lucht gebracht, getrimmed, en nadat hij er alles mee gedaan had wat je maar kunt bedenken en het nog steeds niet uit elkaar gespat was, viel alleen de motor uit. Geen paniek, want de FourStar doet het ook zonder motor nog erg goed, het lijkt wel een zwever - Jan maakte er nog steeds een perfecte landing van. Zelf ook meteen een paar vluchtjes gemaakt met nog wel wat ruige landingen - ik moet nog wennen aan de omschakeling van een hoogdekker naar een laagdekker en vooral ook aan het niet meer hebben van een neuswiel, maar dat begint ondertussen (begin januari) al te komen.
Ik wil er een hele tijd mee gaan doen, maar begrijp wel dat de mannen van Red Eagles zeiden dat het duurste aan deze hobby is dat je steeds kriebels krijgt om weer een nieuw toestel te gaan bouwen. Die kriebels beginnen nu al weer bij mij - nog maar 1,5 maand nadat deze FourStar af is... We zullen het zien, ik probeer het uit te stellen tot de zomer :wink: