Bouwverslag Sig Kadet LT-40

Aangezien de bouwer in het draadje op RCUniverse (zie mijn eerste bericht in deze draad) een toeval kreeg bij de instructie in de handleiding dat er secondenlijm gebruikt dient te worden om het motorschot vast te zetten in plaats van epoxy, doe ik dat dan maar. Epoxy dus.

Aangezien ik allergisch ben voor epoxy, voer ik mijn gebruikelijke voorzorgsmaatregelen uit:
  • Arretil barrierecreme op m'n handen
  • Nitril handschoenen
  • Gasmasker

Dat gasmasker niet zozeer vanwege dat kleine beetje epoxy nu, maar omdat ik weet dat ik de rest van de week me nog vaker zo zal moeten uitdossen.

Het motorschot dus:
DSC_4497.JPG

En ik beeindig mijn berichtenstorm met een vraagje:

Mijn volgende stap bij de vleugel is het positioneren van de scharnieren. Nou zitten er geen echte scharniertjes bij dit bouwpakket, maar iets dat nog het meest lijkt op kleine stukjes glasvezelbehang:
DSC_4506.JPG

Moeilijk om er een goed fotootje van te nemen, maar het zijn dus rechthoekige stukjes 'glasvezelbehang'.

Nergens op div. forums kan ik iets over deze dingen vinden. Ze heten volgens de handleiding 'Sig Easy Hinges'. Weet iemand meer van die dingen, en in het bijzonder of deze scharnieren in het algemeen OK bevonden worden?

Sig zelf is er overigens nogal enthousiast over...

ziet er goed uit, beetje een standaard constructie die veel door SIG gebruikt word :wink:

die easy hinges moeten op maat geknipt worden en dan de hoekjes er een beetje afknippen ( zodat je uitgerekte achthoeken krijgt)
hier het midden op markeren en als je alles bespannen hebt sleuven in de lijsten snijden. dan een speld door de middenlijn steken en dan de scharnieren in de sleuven duwen ( helaas willen die krengen nog wel een ombuigen of het papier eraf gaan), zodat de speld tegen de lijst aankomt, hierna het roervlak op het scharnier schuiven ( niet vergeten om de randen af te schuren zodat het roer kan bewegen...).

let wel op dat je eerst alle scharnieren in alle sleuven hebt zitten, doe ze niet om de beurt, want als je ze eenmaal lijmt kun je ze niet meer verwijderen en kun je ook geen scharnieren meer bijschuiven. als alle scharnieren ingeschoven zijn kun je voorzichtig secondelijm in het midden laten vallen, als je een gaatje in de lijst hebt gemaakt zoals in het boekje loopt via dit gaatje de ca over heel het scharnier. vergeet dit niet aan de andere kant van het scharnier ook te doen. het is belangrijk dat het roer al opgeschoven zit aan het scharnier als je dit doet, want als je eerst 1 kant lijmt en dan pas de andere kant erop schuift werkt het niet meer.

hierna een speld door de lijsten ( en de scharnieren) heen steken en vastlijmen als borging. nu kun je de spelden die tussen de vlakken in zaten verwijderen.

ik las dat je pur schuim hebt gebruikt voor het vastlijmen van de vleugel. als dit het pur schuim is wat ik denk dat het is word dit een probleem aangezien dit te zwak is voor die toepassing, epoxy had beter geweest... helaas zit je wel met je allergie :(

Danny Mulders zei:
ik las dat je pur schuim hebt gebruikt voor het vastlijmen van de vleugel. als dit het pur schuim is wat ik denk dat het is word dit een probleem aangezien dit te zwak is voor die toepassing, epoxy had beter geweest... (

"pur schuim" word gebruikt voor isolatie. :lol:

PU-Lijm word ook voor vliegtuigen gebruikt. :wink:

Ik heb al een 4 Meter Piper met alleen PU-Lijm gelijmt.
Daar is dus niks verkeerts aan zo iets met PU-Lijm te lijmen.

Belangrijk is gewoon dat alle delen goed in elkaar/tegen elkaar passen bij het lijmen. :wink:
(dat moet je trouwens ook bij andere lijm soorten)

En dat komt hier helemaal goed. :worship:

Heb al vleugels gezien waar je dwars doorheen kon kijken. :oops:
Die bouwers moeten zich gaan afvragen of dat wel houd in de lucht of het valt uit elkaar bij de eerst beste hardere landing.

Mvg Johan

CaptainV24 zei:
Deze keer PUR lijm gebruikt om de boel vast te zetten. Geeft een hoop tijd om de klemmen goed te krijgen en vult kiertjes mooi op.
staat er toch echt.....

maar zal dan wel een typfoutje zijn ofzo, en anders kan de bouwer er een andere benaming voor hebben :wink:

PU of PUR lijm is het zelfde net als PU en PUR schuim ... de kreten "PU" en "PUR" worden door elkaar voor hetzelfde product gebruikt ...... de "PU" staat voor "Polyurethaan" en de "R" staat voor: gewoon een andere manier om Polyurethaan af te korten ?????? .....

Ik geloof dat mijn vraagje over de 'Sig Easy Hinges' niet helemaal OK gesteld was.

Ik heb hier van Sig een uitgebreide handleiding over het monteren van de scharnieren. Samen met het verhaal van Danny gaat me dat wel lukken.

Ik ben echter meer op zoek naar praktijkervaring over het functioneren van deze scharnieren. Dit omdat ik dit type scharnieren nog niet eerder ben tegen gekomen bij al het voorbereidende leeswerk dat ik gedaan heb. Ik wil niet op de club aankomen met mijn keurig ingebouwde 'Sig Easy Hinges', om daarna naar huis gestuurd te worden om er andere scharnieren in te zetten. Geen zin in...

P.S.: PU(R) lijm is OK :thumbsup: :turn-l:
(zo, dat moet de gemoederen weer even bezig houden :D )

Ca-hinges heten die dingen in normaal gebruik :wink:

Sommigen zweren erbij, anderen zullen ze nevernooitniet gebruiken... Genoeg leesvoor over te vinden :wink:

Stefan

CaptainV24 zei:
Ik wil niet op de club aankomen met mijn keurig ingebouwde 'Sig Easy Hinges', om daarna naar huis gestuurd te worden om er andere scharnieren in te zetten. Geen zin in...

ik denk dat dat niet zo'n vaart zal lopen... op welke club vlieg je ? rozenburg of zwartewaal?

Oei oei, de term 'CA hinges' trekt een flinke beerput open :onweer:. Bedankt voor de tip.

Het plan is overigens om te gaan vliegen bij MVC Voorne-Putten. Lekker dichtbij.

vliegtuig was eerder kapot dan de hinges :wink:
alhoewel er wel 1 rudder hinge gescheurd was op de four-star, maar dit kwam omdat deze veel last moest dragen, bij dit toestel moet het geen probleem zijn :wink:

Die dingen zijn wel te gebruiken op zulke kisten. :wink:
Zullen ook sterk genoeg zijn als je ze naar tekening inbouwt.

Ik zelf ben geen fan van die dingen en gebruik ze hoogstens bij een Foam Model.

Een scharnier moet bij mij een draaipunt hebben. :lol:

Mvg Johan

Ok, weer een beetje eigenwijs geweest. De handleiding spreekt slechts terloops over controleren of de romp wel een beetje recht is. Hoe dat vastgesteld zou moeten worden, wordt in het midden gelaten.

Ik ben er maar vast mee begonnen. Alle spantjes zijn onderin in het midden van streepjes voorzien en de bouwplaat is een potloodstreep rijker geworden.
DSC_4507.JPG

En dan kunnen we rustig verder met de tankvloer:
DSC_4508.JPG

Dit overigens het derde onderdeel dat ik heb vastgezet met CA. De eerste twee waren de stalen buisjes van de aileron aansturing.

Versteviging in de rug:
DSC_4509.JPG

Extra balsa latje aan onderkant tankvloer. Die vond ik wel erg slap namelijk.
DSC_4511.JPG

Onderplaat voorin verlijmen:
DSC_4513.JPG

"Raampje" verlijmen:
DSC_4514.JPG

De extra plaatjes die op het raampje liggen moeten doorbuigen door de lijmklemmen zien te voorkomen. Wil geen krom raam tenslotte :lol:
Bovenplaat verlijmen:
DSC_4516.JPG

Onderplaat achterin verlijmen:
DSC_4518.JPG

Weinig gedaan de laatste dagen. Hardhouten blokje voor het landingsgestel gemonteerd en wat schuurwerk aan de vleugel & romp verricht. En een gat gehakt in de vleugel voor de rolroerservo.

Verder ben ik zaterdag nog naar de club geweest met "m'n verzameling hout" om er eens naar te laten kijken door de instructeurs en div. clubleden. Gelukkig positieve reacties gekregen. De vleugel was "erg recht gebouwd". Men had er wel vertrouwen in. Nog een paar tips gekregen en wat vragen kunnen stellen over bevestiging van stuurkabels enzo. Zeer nuttige besteding van het begin van mijn zaterdagmiddag.

De meeste gehoorde reactie was: " zo, die is groot! ". Heb blijkbaar een flink exemplaar weten uit te zoeken. Spanwijdte is 178 cm. Er werd zelfs over de vleugel gezegd dat 'ie ook wel zonder bespanning zou vliegen, gezien het formaat :lol:

De motor is intussen ook vastgesteld, een OS Max 46 AX gaat het worden. Over de zendapparatuur moet ik nog eens even nadenken. Vooral een afweging tussen investering nu en mogelijk nut in de toekomst. Altijd een lastige.

Om het geheel een beetje compleet te houden hier de fotootjes van vorige stappen:

Sleuf voor scharnier:
DSC_4526.JPG

Aileron afgeschuind aan einde vleugel:
DSC_4520.JPG

Vleugel met aileron:
DSC_4521.JPG

Gat voor aileron servo:
DSC_4523.JPG

Versteviging voor landingsgestel:
DSC_4524.JPG

Zo, ben weer compleet.

hoeveel uitslag heb je op de ailerons? Heb je meer dan de opgave van de fabrikant? Volgens de foto lijkt hete rop alsof je maar heel weinig uitslag kan behalen.

Theo Coenen zei:
hoeveel uitslag heb je op de ailerons? Heb je meer dan de opgave van de fabrikant? Volgens de foto lijkt hete rop alsof je maar heel weinig uitslag kan behalen.

Kan ik even niet meten, aangezien de scharnieren & ailerons eraf zijn. Eerst folien voor definitieve montage. Maar:

De voorkant van de aileron heeft een hoek van ongeveer 125 graden. De maximale uitslag per kant ligt dus tegen de 27,5 graden. (125+27,5+27,5 = 180). De koorde van de aileron is 38mm. De maximale uitslag aan de achterkant is dan sin(27,5[sup:1786883033]o[/sup:1786883033])* 38mm = 17,6mm.

De handleiding geeft aan een 'recommended surface travel' op de aileron van 3/8" = 9.52 mm (up&down). Lijkt me wel OK.

Ik denk dat die foto op de zijkant van de aileron de hoek niet goed laat zien.

En nu maar hopen dat er geen enorme rekenblunder in bovenstaande zit... :?:

[s:8ed2dbc0a2]'t Moet een tangens zijn, maar dan kom je op 19,8 mm up of down uit, dus dat loopt wel los.[/s:8ed2dbc0a2]
Klopt dus niet, de aileronkoorde wordt hier inderdaad de schuine zijde. En dan is het een sinus, maar met deze nog vrij kleine hoek is die nog bijna hetzelfde.

Back