Bouwverslag Sig Kadet LT-40

Huibert zei:
Dat van die shearwebs is vreemd! Methode zoals Theo omschrijft is de manier om dit op te lossen.

Ja en nee, ik denk dat de shearwebs precies op maat zijn en dat de liggers iets dunner uitvallen dan ze op tekening staan. Dit maak ik tenminste op aan de speling die de liggers hebben in de voorgesneden plaatsen in de ribben.

Vleugeltip ingelijmd. Aangezien deze nogal scheef staat t.o.v. de liggers en ribben ontstaan er nogal een hoop kieren. Het houtje voor de vleugeltip heb ik aan de kant van de laatste rib met een schaafje afgeschuind zodat deze maximaal lijmoppervlak heeft. Bij de ribben ontstaan kleine kieren die ik maar opvul met houtjes. Ziet er wat beter uit.

Met kieren
DSC_4429.JPG

Eindresultaat
DSC_4430.JPG

Alleen bij de voorlijst blijft er nog een ondiep kiertje over. Later maar eens wat balsavuller ingooien.

Overigens maak ik veel meer foto's dan ik hier in m'n berichten plaats. Zie hiervoor mijn foto's op foto.modelbouwforum.nl

Ik kon eerder niet op een vertaling van 'shear web' komen. Toch maar eens opgezocht in mijn modelbouwboekje uit 1978, "liggergordingen" zijn het. Weet ik dan ook weer.

N.a.v. de discussie over hoogte van de liggergordingen heb ik nog eens de ribbetjes en de gordingen voor de rechtervleugel erbij gepakt. Zonder de schuifmaat erbij te pakken schat ik in dat de gordingen ongeveer driekwart millimeter (3/4 mm) te laag zijn.
DSC_4439-crop.jpg

Hierdoor zakken de bovenliggers dus ook iets omlaag en dat geeft het beeld uit de eerder foto's.

Misschien dat ik voor de rechtervleugel er 0,6mm latjes onder leg. Maar dan bouw ik de rechtervleugels anders dan de linker. Ik weet niet of dat wel zo'n goed plan is. Voorlopig hou ik het er maar op dat ik de rechtervleugel identiek aan de linker bouw. Dan zijn massa en massaverdeling over beide vleugels zoveel mogelijk gelijk denk ik.

Ik moet nog drie puntjes van de handleiding afwerken voor de linkervleugel. Daarna ben ik wel even van de straat voor de rechter. Een tijdje radiostilte dus.

Zo te te zien ligt de waarheid in het midden :D . Zou de andere vleugelhelft gewoon op de zelfde manier bouwen. Met Theo's manier is dat uitstekend op te vullen. Geheel ziet er tot zover zondermeer uitstekend uit :thumbsup: Mijn complimenten hierbij.

Ach ja, het zijn maar allemaal kleine dingen die voor kunnen komen. Gewoon de andere vleugel opdezelfde manier bouwen om geen verschillen te krijgen.

Daarnaast heb ik ook alweer enkele dingen geleerd. Je gebruikt een aantal heel leuke hulpjes die eenvoudig en handig zijn.

gaaf !!

mijn aller eerste kist 15 jaar geleden, was een SIG Kadet seniorita , de best vliegende trainer die ik ooit gehad heb !!

alleen het bouwen was erg veel werk ...anders dan jouw kit ,zie ik dat er veel voorgesneden delen aanwezig zijn ,
mijn kadet werd geheel uit balsa latjes gebouwd , dankzij de de duidelijke stap voor stap foto beschrijving , kreeg ik het als beginner toch voor elkaar . na de eerste paar crashes werdt het model steeds gemodifiseerd , zo werd de romp beplankt
waardoor de kist wat steviger werd , maar ook iets zwaarder en minder wind gevoelig ... de 6.5cc asp tweetakt werd opdenduur vervangen door een Saito 65 viertakt , het neus wiel kwam te vervallen en er werd een alu landingsgestel op gezet , ook kreeg de kist rolroeren ! , dit verbeterde het vliegen aanzienlijk , sterker nog , ik heb naderhand nooit meer zo een makkelijk te vliegen kist gehad !! helaas was hij na de laatste crash niet meer te herstellen :cry: de stekker van de ontvangeraccu werd uit de ontvanger getrokken doordat de draad door een servo arm werd gegerepen ...sindsdien ligt de bekabeling vast in elke kist die ik bouw .

leuk project dit , en een goede keus als trainer zowel voor het bouwen als vliegen .
succes er mee , ik volg t draadje :wink:

Ten eerste bedankt voor alle reacties en complimenten. Het is erg leuk om dit zo bij te houden en te delen met anderen!

Zoals gezegd de laatste activiteiten voor de linkervleugel...

Wing sheeting bovenkant
DSC_4433.JPG

Wing sheet onderkant
DSC_4441.JPG

Het eindresultaat (met opening aileron servo)
DSC_4442.JPG

DSC_4443.JPG

En nou kap ik ermee voor vandaag.

@Stijn: Rustig, rustig, een kapitein moet zo af en toe voor z'n schip zorgen :)

Ben met de rechter vleugelhelft bezig en daar is qua fotootjes niet veel nieuws aan te melden.

Naar aanleiding van mijn eerdere ervaring met net niet aansluitende delen, ben ik nu wat voorzichtiger geworden en heb de schuifmaat en de weegschaal maar eens van stal gehaald.

Toch wel bijzondere resultaten denk ik:

De zogenaamde W5 rib, 8 stuks per vleugel, heeft een massa tussen de 3.4 en de 6.5 gram. Aangezien deze allemaal identiek zijn qua oppervlak, moet de dichtheid of de dikte nogal aardig schelen. Erg jammer dat ik dat niet bij de eerste vleugel al ontdekt had, dan had ik ze keurig over beide vleugels kunnen verdelen, zodat het totaalgewicht per vleugel gelijk uit kan komen. Nu moet ik maar afwachten of ik per toeval een gelijk setje bij elkaar geraapt heb. In de handleiding wordt niet gerept over wegen van je ribben...

Ik vraag me af of dit normaal is voor bouwpakketten?

Nog zoiets: de onder & boven hoofdliggers moeten twee identiek balkjes zijn. Als ik ze meet is de een 6.35 mm dik en de ander zeker 6.65 mm dik. Hier kies ik niet op maat, maar kies ik ervoor om de meest rechte van de twee onderin te gebruiken zodat alles daar eerst aan vast zit.

En met deze overdenkingen is het bedtijd geworden.

Denk wel dat het normaal is, je moet het in perspectief plaatsen, het doel van het toestel en de kostprijs.

Het is een trainer, bedoeld om gebouwd te worden door beginners. Hoe je die ribben er ook inlijmt qua gewicht, vliegen zal het ding echt wel.

Wat niet wegneemt dat het wel beter is om zaken op gewicht en afmeting te selecteren/sorteren.

Ach ja, kon het toch niet laten. Toch nog even wat gedaan.

Klein probleempje opgelost met een stukje wingsheeting dat iets te klein was.
DSC_4447.JPG

Als ik de achterligger rechtstreeks tegen de wingsheeting zou lijmen, zou ik alle ribbetjes een fractie moeten inkorten. Daar heb ik geen trek in. Klopt ook niet volgens tekening. Dus maar een klein vulhoutje gemaakt. Meteen een beetje taps, want de achterligger loopt iets schuin weg van de wingsheeting.
DSC_4454.JPG

En nu is het echt bedtijd!

@hezik:
Ja, ik had al het idee dat ik het een beetje overdreef. Voel me weer op m'n plaats gezet :)
Mocht ik ooit iets serieuzers gaan bouwen, dan komt mijn kritische geest misschien meer tot zijn recht.

Ik vond de prijs van het pakket inderdaad zeer keurig. Als je ziet wat er allemaal bij zit, wielen, tankje, aansturingskabels, hevels, etc., dan is er duidelijk zorg aan besteed. Je hoeft niet naar een modelbouwwinkel, anders dan voor folie, motor & besturing.

Het kan dan niet concurreren met een ARF, maar ik vind dit bouwen veeeeeeeeel te leuk!

een echte perfectionist zie ik al, gaat helemaal goedkomen :wink:

al heb ik bij sommige stukjes wel iets van waar maak je je druk over, die driekwart milimeter bij de ribben ga je echt niet merken. met houtlijm is dit al op te vullen, en al had je de ribbetjes iets afgeschuurd, dan nog merk je er niets van tijdens het vliegen.

verder wel heel erg netjes, ga maar vast een Top-flite kist halen want dit gaat goed komen ( qua bouwen in ieder geval :wink: )

Deze gewichtsverschillen zijn voor zo'n bouwdoos niet bijzonder. En voor een trainer model ook niet erg. Bij het gebruiken van niet geheel rechte liggers moet je zorgen dat ze bol of hol staan bij het plaatsen en niet krom. Op het mpment dat deze met de shearwebbing verlijmt zijn kan dit geen kant meer op.

En toen waren er twee!

DSC_4468.JPG

Die groothoeklens maakt er wel bolle vleugeltjes van :oops:

De onderdelen om de vleugels aan elkaar te maken liggen klaar. Eenmaal een maat voor onder een vleugeltip en tweemaal een 'dihedral brace' (tegen elkaar geschoven). Hoopte ze vanavond nog aan elkaar te maken, maar dat vergt toch wat meer tijd dan er nu nog voor hande is.

Na het weekend maar weer.

Hehe, de vleugels zitten aan elkaar.

Lastig klusje om te doen. Alles moet netjes en makkelijk in elkaar schuiven. Het moet in een keer goed. Deze keer PUR lijm gebruikt om de boel vast te zetten. Geeft een hoop tijd om de klemmen goed te krijgen en vult kiertjes mooi op.

Eerste stap is het vastlijmen van de dihedral braces in de rechter vleugelhelft:
DSC_4472.JPG

En daarna de beide helften aan elkaar:
DSC_4473.JPG

Ik ben hier dus twee uur mee in de weer geweest. Passen en meten. Vijlen en schuren. En weer passen, enz. enz. Daarna een 'klemmenplan' maken. Ik probeer altijd van tevoren te bedenken waar ik al mijn klemmetjes ga laten, in de hoop wat minder voor verrassingen te komen staan.

Mijn volgende stappen zijn:
  • Rolroeren
  • Wing sheeting afmaken
  • Schuren van de wing sheeting
  • Servo houder
  • Aan elkaar glassen van de vleugelhelften

Aangezien er aan de vleugel nu het e.e.a. moet drogen, ga ik vast verder met de romp:

Inslagmoeren t.b.v. neuswiel in het motorschot:
DSC_4483.JPG

en de dubbelingen op de romp zijkanten gelijmd:
DSC_4484.JPG

Proefpassen van de romp:
DSC_4487.JPG

even binnen kijken:
DSC_4491.JPG

En natuurlijk kan ik het niet laten de vleugel er even op te leggen:
DSC_4493.JPG

Ik volg de tip van RCUniverse om een antennebuis onder in de romp te leggen. Dus gaatjes geboord in alle spantjes na het motorschot.

DSC_4494.JPG

En dan nu het eerste spant verlijmd:
DSC_4495.JPG

Back