Bouwverslag Sig Kadet LT-40

Goed bezig hoor :thumbsup:

Even een tip: Ik zou straks bij de uiteindelijke montage van het toestel nog wel kleine driehoeklatjes monteren tussen het kielvlak en het stabilo en evt. ook tussen het stabilo en de romp. Wordt de boel veel stijver en sterker van, en dat is erg fijn bij een trainer... natuurlijk wel eerst even de folie wegsnijden voor je gaat lijmen, anders helpt het nog niet veel :oops:...

Stefan

De romp kijkt me al enige tijd schuldig aan. Voordat ik die ga folieen moet ik 'm nog brandstof bestendig maken op div. plekken.

Wat is daar nu geschikt voor? Ik heb staan:
- Injecteer epoxy van polyservice
- Epoxy hars van polyservice
- Jachtlak (PU gebaseerd)
- DD coat van Den IJssel (2 komponenten lak)
- div. 'gamma' lakken

Is iets hiervan geschikt of moet ik iets beters zoeken? En hoeveel lagen? Eentje?

Mijn gevoel zegt met te kiezen voor eenmaal dun de injecteer epoxy (met een kwastje dan...)

Zo, eindelijk weer eens wat vorderingen:

Een heleboel berichten terug ging het over hoogteverschillen tussen de ribben en de liggers. Voorstel van Theo Coenen was om het hoogteverschil op te lossen door op de liggers dunne balsa latjes te lijmen. Aangezien ik de vleugel nu helemaal klaar wilde maken voor folieen heb ik dat maar eens uitgevoerd. Met een balsaschaafje heb ik hele dunnen balsa latjes geproduceerd.
DSC_4575.JPG

En mijn favoriete elastiekjes weer in actie:
DSC_4577.JPG

Overigens doet mijn gips bouwplaat het nog redelijk. Je moet alleen opletten dat je op nieuwe plekken prikt, anders schieten de punaises je om de oren :-)

Eerder heb ik ook stukjes van de romp gelakt. Het gebied rond de motor, tank en bevestiging van het landingsgestel zit in de witte double coat. En de randjes van het tankluikje.
DSC_4578.JPG

DSC_4579.JPG

Heb intussen ook de onderkant gefolied. Aangezien ik horizontaal een kleurovergang op de zijkant van de romp wil hebben, heb ik 'm maar eens op z'n pootjes gezet. Volgende stap is dan de laser uit de kast halen en een mooi horizontaal lijntje tekenen.
DSC_4581.JPG

Er liggen twee bussen lijm voorin om te zorgen dat 'ie niet achterover kiept.

CaptainV24 zei:
Volgende stap is dan de laser uit de kast halen en een mooi horizontaal lijntje tekenen.
DSC_4581.JPG

Er liggen twee bussen lijm voorin om te zorgen dat 'ie niet achterover kiept.

Gaat ook met een potlood op een hoge verfbus. :lol:

Danny zei:
niet slecht :wink:

Beter kan je eigenlijk niet bouwen.
Hij zou rustig aan een TF,GP of TC bouwdoos kunnen beginnen.

Mvg Johan

Ik hoop als het zou gebeuren het voor jou geen FW word. :oops:

Maar zo iets gaat hij nooit doen , een model bouwen die als hij kompleet klaar is 5 x zo duur is als de bouwdoos.
Af gezien van de normale dingen zoals folie en motor. :wink:

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Gaat ook met een potlood op een hoge verfbus. :lol:
Helemaal gelijk. Die laser bleek niet handig. Heb uiteindelijk gewoon met de winkelhaak op de bouwplaat kleine streepjes gezet op een gelijke hoogte. Daarna met een lange lineaal verbonden. Als ik iets had gehad met precies de goede hoogte, zoals die verfbus, dan had ik dat gebruikt. Veel handiger.

Intussen is ook de andere zijkant van folie voorzien. En de eerste stickers geplakt. Begint er nu wel aardig uit te zien.
DSC_4586.JPG

Tankluikje is ook gefolied en zit er nu op geschroeft.

Overigens nog bedankt voor de complimenten van iedereen. Is zeer welkom :-)

Ben trouwens wel even zoet geweest sommige van de opmerkingen te 'decoderen'
plotterwelt zei:
Hij zou rustig aan een TF,GP of TC bouwdoos kunnen beginnen.
Mvg Johan
Zo ben ik er achter dat:
TF=TopFlite
GP=GreatPlanes
TC=?

plotterwelt zei:
Ik hoop als het zou gebeuren het voor jou geen FW word.
FW=Top-Flite Focke Wulf
jou=Danny Mulders vanwege deze draad.

Als ik zo de diverse commentaren lees over "het 2e model", denk ik dat die Focke Wulf veel te hoog gegrepen is. Ben nu tenslotte m'n eerste model aan het bouwen en moet uberhaupt nog leren vliegen. Als ik zo'n TF FW (:wink:) zou bouwen, kan ik er de eerste jaren nog niet mee vliegen. Kalm aan luitjes!

Maar je leert wel snel. :lol:

TC = Toni Clark (duitsland)

Heeft hele mooie hout kits. ( en de Zenoah motoren)

Bij het bouwen van zulke kits zie ik geen probleem. 8)

En vliegen ? Er zijn 6 jarige kids die met een 3 m model het volle 3D program vliegen.

Weet je waarom de hele jonge kids snel en goed leren vliegen.?
Die hebben nog geen Dollartekens op de ogen.

Als je vaak vliegt is het niet abnormaal na 1 jaar een grote kist te kunnen vliegen.

Mijn 3.38 Decathlon is iets groter als jou kadet maar niet moeilijker te vliegen. :wink:

Mvg Johan

Vandaag eindelijk een klusje gedaan waar ik een tijdje tegenaan gehikt heb: het versterken van de vleugelverbinding met glasweefsel.

Dit aangezien ik het idee om dit volledig met secondenlijm te doen (uit de handleiding) toch wat te bizar vond. Epoxy dus. Gewone lamineerhars maar dan met een snellere harder.

Bij de bouwkit zit een smalle lint glasweefsel ('tape'). Laten we zeggen 30mm breed. Iets van 160gr/m[sup:208535f2e7]2[/sup:208535f2e7]. Na divers speurwerk op o.a. dit forum en advies van de club heb ik daar twee dunne laagjes 25 gr/m[sup:208535f2e7]2[/sup:208535f2e7] aan toegevoegd. Maar dan net zo breed dat ze de vleugel beschermen waar deze de romp raakt aan de zijkanten.

Het resultaat:
DSC_4588.JPG

Op onderstaande foto kun je (met enige moeite) zien dat ik het smalle lint uit de bouwdoos ook gebruikt heb. Deze ligt tussen de lagen 25 grams weefsel.
DSC_4590.JPG

Als ik dit afgewerkt heb, ga ik de vleugel folieen.

Overigens heb ik vandaag een Futaba T7 en een OS Max 46 AX besteld, dus met een beetje mazzel heb ik dat nog voor het weekend binnen. Dan kan ik dus ook met de romp weer verder.

Ik heb alles eens vlug bekeken en sta versteld voor een beginner. Dit is allemaal perfect gedaan! Aan deze kist zal je veel plezier hebben, en ze zal veel langer meegaan dan een goedkoop arf'je. Goede keuze motor en nog betere keuze zender.

De naden van de bespanning kan je best even nastrijken zonder het sokje op hoge temperatuur, zo'n 150°C. Ga er dan ook niet te snel over zodat je de lijm van de folie goed tijd geeft om te hechten. Het kan zijn dat je dan een heel fijn wit-achtig spoor hebt aan de naden, maar die was je weg met white spirit.

Tjonge jonge, wat een werk!

Ik dacht vanavond 'even' de vleugel te bespannen. Inclusief het opruimen van een omgegooide theekop ben ik 2 uur bezig geweest met de helft van de helft. De onderkant van de linker vleugelhelft.

Maar het resultaat mag er zijn. Zonder de bout op de 'krimpstand' te zetten zitten er amper kreukels in. Mag van de handleiding pas de kreukels gaan weghalen als de gehele vleugel bespannen is...

DSC_4594.JPG

Links bovenaan onderstaande foto zie je een paar kreukeltjes. Dat is alles!
DSC_4595.JPG

DSC_4597.JPG

diablotinxlpilot zei:
De naden van de bespanning kan je best even nastrijken zonder het sokje op hoge temperatuur, zo'n 150°C. Ga er dan ook niet te snel over zodat je de lijm van de folie goed tijd geeft om te hechten. Het kan zijn dat je dan een heel fijn wit-achtig spoor hebt aan de naden, maar die was je weg met white spirit.

Gaan de naden dan niet 'wandelen'?
De lijm gaat zacht worden en de folie krimpt. Ik had dat bij het bespannen van een van de stuurvlakken (rudder dacht ik). Na het heet nastrijken waren de randjes die ik keurig langs de rand van het balsa had afgesneden toch 2mm opgeschoven.

Overigens begin ik altijd op een lage temperatuur eerst alle randjes en vlakjes vlak te zetten en daarna draai ik de thermostaat omhoog, om de boel goed glad te trekken. Bij de romp heb ik dat al gedaan. Geen schuifproblemen, want daar overlapt alles elkaar behoorlijk. De gele folie wordt dan zowat oranje van kleur als je 'm goed heet maakt. Zo heb ik de open vlakken goed strak gekregen.

Gezien de tijd die ik nodig heb voor een halve vleugelhelft, ben ik misschien nog wat te voorzichtig...

Je folie mag een klein beetje krimpen, maar zeker geen 2mm. Dan ga je of te traag, of te warm. Hij zou zo moeten krimpen, dat het net zichtbaar is.

Vandaag de tweede vleugel onderkant gefolied. En de eerste helft van de bovenkant. Ik had gepland de twee helften van de bovenkant uit een stuk folie te kunnen halen. Helaas had ik 37 cm nodig per helft. De rol is 60 cm. Jammer maar helaas, morgen nieuw stukje halen.

DSC_4598.JPG

De gele bovenkant loopt behoorlijk door langs de voorkant. Een naad aan de voorkant leek me niet zo'n goed plan i.v.m. met vliegwind en brandstof. Bovendien vind ik het er wel aardig uitzien zo.

Het is jammer dat ik die rand (geel naar wit) niet mooi heb weten te kregen. Had eerste het hele vel op de bovenkant van de vleugel bevestigd en daarna de voorkant op maat proberen te snijden. Dat is dus niet goed gelukt. Misschien dat ik nog kijk of ik daar een aardig smal randje (zwart?) overheen kan plakken. Volgens mij bestaat er ook tape achtig oracover hiervoor. Moet eens op zoek.

DSC_4600.JPG

Tja, moet nog een bovenkant dus...

De gele bovenkant loopt behoorlijk door langs de voorkant. Een naad aan de voorkant leek me niet zo'n goed plan i.v.m. met vliegwind en brandstof.

Je denkt er goed over na. :banana:

Misschien dat ik nog kijk of ik daar een aardig smal randje (zwart?) overheen kan plakken. Volgens mij bestaat er ook tape achtig oracover hiervoor. Moet eens op zoek

Dat is Oratrim , hebben de meeste modelwinkels wel. :wink:

Mvg Johan

Back