Bouwverslag Sig Kadet LT-40

Op de foto lijkt er niets mis mee te zijn.. misschien ben je te streng?

Het ziet er allemaal erg goed uit hoor en zeker voor je 1e kist!

Folie is rotspul om te snijden. Voor de voorlijst; er nog niet omheen folieen maar alleen aan de bovenzijde van de voorlijst vastzetten. Dan een nieuw mesje pakken (zonder houder, gewoon mesje tussen wijsvinger en duim langs de onderzijde in 1 haal snijden, terwijl je je vinger plat op de vleugel houdt (het mesje snijdt dan dus 1 vinger dik 'onder' de vleugel. Daarna vastfolieen.

Dat werkte bij mij prima.

Oratrim werkt an sich wel maar laat in mijn ervaring na verloop van tijd los. Dan kun je beter stroken van een stuk zwarte folie snijden en die eroverheen strijken. Je hebt daar overigens ook een speciaal apparaatje voor, om stroken folie te snijden. Zal iets van 30 euro kosten, zoals elk handig stukje gereedschap zo ongeveer.

je hebt inderdaad oog voor detail, word zeker nog wat in de toekomst :wink: ( alhoewel het eigenlijk niet beter kan dan dit)
om een nette voorlijst te krijgen gebruik ik altijd de buitenste rand van het vel als voorlijstoverlapping, die is standaard uit de fabriek toch al recht en je gaat het meest economisch om met de rol :wink:

En er is weer een hoop voortgang.

Ik heb nu ook de tweede vleugelhelft aan de bovenkant van folie voorzien. Op de manier die Danny ook beschreef: Eerst de voorkant vastzetten en dan pas de rest. Maakt het hele folieproces wel een stuk moeilijker. De andere helft had ik keurig vanuit het midden gedaan. Eerst op de hoofdligger, daarna de 2e ligger en daarna achter en voorlijst. Dan komt het vanzelf mooi glad te liggen. Als je aan een kant begint komen er toch wel een hoop kreuken in (althans, bij mij). Die gaan er vervolgens wel weer heel makkelijk uit als je de bout een paar standjes hoger zet :-)

Kortom: het is gelukt en ik ben aardig tevreden hierover. Wel heb ik iets heel doms gedaan bij het afsnijden van de folie aan de achterkant. De bedoeling was de folie van de bovenkant (geel) op de achterlijst (achterkant, niet bovenkant) over de witte folie te plakken die er al op zit. Snij ik 'm verkeerd af :hammer: Bah. Heb maar een klein geel randje hier overheen geplakt. Anders zou ik opnieuw naar de modelbouwzaak moeten om een stuk folie te gaan halen. Ik ga er maar vanuit dat ik vast een keer iets doms doe en de vleugel opnieuw moet bespannen...

Intussen zijn ook de zender en motor zijn gearriveerd. Motorsteun heb ik intussen gemonteerd maar nog geen foto's van. Ook het plankje met de servo's is gereed gemaakt. Foto's komen nog. En alle stuurvlakken gemonteerd. Spreekt voor zich denk ik.

En: de staart!
Hier gaat het stabilo erop
DSC_4602.JPG

DSC_4603.JPG

(die Robbe doos onder het bureau is een heeeeeeeeeeeeeeel erg oude 40Mhz zender, laten we het daar maar niet over hebben)

en de rest van de staart
DSC_4604.JPG

Ben druk aan het meten geweest met vleugel en staart om de boel haaks te krijgen....
normal_DSC_4605.JPG

normal_DSC_4606.JPG

Overigens had ik me eerder al verbaasd over de volgorde in de handleiding. Als ik hier op het forum bouwverslagen lees dan zie ik altijd dat de romp helemaal gebouwd wordt, inclusief staart. En daarna de folie erover. De handleiding van de Kadet laat je eerst de losse delen folieen en daarna de boel in elkaar lijmen. Op zich gaat dat welk, maar je blijft die lijmnaden zien. Zal wel makkelijker zijn voor beginners als ik op deze manier...

Een los kielvlak is natuurlijk wat makkelijker vast te pakken dan eentje die al aan een toestel vastzit.

Voor de volgende keer; monteer de vleugel op het toestel, zet het toestel op z'n kop op 2 blokken piepschuim, zodanig dat die blokken onder je vleugel staan en de hele handel recht staat.

Dan het stabilo erop en daar ook weer twee blokken piepschuim onder. Je toestel ligt dan dus op de kop op 4 blokken piepschuim; 2 onder de vleugel (op dezelfde plek) en 2 onder je stabilo.

Zo weet je zeker dat je stabilo recht staat tov. de vleugel.

Gezien de rest van je bouwen en de foto's is het je prima gelukt om het recht te krijgen, maar bovenstaande gaat wat sneller / is makkelijker.

Het ziet er allemaal goed en netjes gedaan uit hoor! Complimenten!

wat ik eigenlijk bedoelde met die methode is dat ik de rand van het vel op de voorlijst vasthoud ( of tijdelijk vastplak met een stukje tape)
en dat ik dan het vel over het vleugeloppervlak leg en het op de hoofdligger vaststrijk, waarna ik eerst de rest naar achteren toe vaststrijk, en dan mooi de voorlijst vastzet :wink:

Danny Mulders zei:
wat ik eigenlijk bedoelde met die methode is dat ik de rand van het vel op de voorlijst vasthoud ( of tijdelijk vastplak met een stukje tape)
en dat ik dan het vel over het vleugeloppervlak leg en het op de hoofdligger vaststrijk, waarna ik eerst de rest naar achteren toe vaststrijk, en dan mooi de voorlijst vastzet :wink:
Ok. Misschien een beter plan inderdaad. Mijn resultaat is uiteindelijk wel zeer aardig geworden, maar het was wel even zweten :-(

Zo, even wat achterstallig schrijfwerk inhalen:

Motor gemonteerd:
scaled.DSC_4615.JPG

scaled.DSC_4610.JPG

Tijdens het vastdraaien van de boutjes van de motorsteun is de schroefdraad van een van de boutjes beschadigd geraakt. Moet dus op zoek naar een vervanging. Hoop dat ze metrisch hebben bijgeleverd, maar ik vrees dat het Amerikaanse maten zijn...

Het landingsgestel is gemonteerd:
normal_scaled.DSC_4617.JPG

Ook het neuswiel is gemonteerd inclusief aansturing daarvan. Hier een detailopname:
scaled.DSC_4620.JPG

Sig heeft onderdeeltjes bijgeleverd om te voorkomen dat er 'z-bends' gemaakt moeten worden. Da's allemaal wel leuk, maar die dingen hebben 2 problemen:
  • Dat koperkleure busje wordt in een zwart plastic ringetje gedrukt. Dat is alles. Geen schroefdraad, geen borging ofzo. Ik ga er maar een druppeltje secondenlijm opdoen. Ben toch bang dat dat een keer loslaat
  • Het imbusboutje om je stuurstang vast te klemmen heeft geen metrische maat. Moet dus nieuwe imbussleutels gaan kopen. Of die dingen vervangen door metrisch exemplaren

De servo's zijn gemonteerd in de romp:
scaled.DSC_4614.JPG

Als je de achterste servo's (hoogte & richting) allebei keurig in het midden van hun vakje monteerd, raken ze de verstevigingsblokken van het landingsgestel. Moest ze dus iets verplaatsen. Ook hier zie je van die klembusjes op de servohevels zitten voor de stuurstangen voor het voorwiel en het gas.
Hoogte en richting roer zijn met plastic kwiklinks vastgezet.

De draden van de servo's heb ik met kleine tie-wraps gebundeld. Precies naast elkaar in de volgorde waarmee ze de ontvanger in moeten.

En dus de roerhoorns geplaatst op hoogte- en richtingroer.
normal_scaled.roeraansturing.JPG

normal_scaled.DSC_4622.JPG

De roerhoorn voor het hoogteroer is wat scheef. Niet scheef gemonteerd, maar dat ding zelf is krom. Misschien dat ik 'm voorzichtig opwarm en recht probeer te buigen.

En niet te vergeten de rolroeraansturing:
scaled.DSC_4609.JPG

De kwiklinks aan de kant van de servo's moesten gesoldeerd worden (wederom vond Sig het nodig om 'z-bends' te voorkomen). Ik heb de stangen voor het solderen opgeschuurd en schoongemaakt. Daarna vloeimiddel erop en heet maken met een grote soldeerbout. Soldeer vloeide uitstekend, dus het resultaat is OK.

Wat wel een probleem is, is (met moeite) zichtbaar op de volgende foto:
scaled.DSC_4608.JPG

Bij gelijke positie van de rolroeren (gelijk met onderkant vleugel) staan de stangen onder een verschillende hoek. Hierdoor zijn de stuurstangen van verschillende lengte (dat is wel redelijk zichtbaar). Op zich werkt het allemaal wel, maar de aansturing is hierdoor wel iets assymetrisch. Zal wel weer geen ramp zijn, maar het ziet er niet echt lekker uit :(

Volgens mij ben ik nu weer redelijk bij met schrijven.

Ik ben nu een heel eind met de bouw, moet in ieder geval nog de volgende dingen doen:
  • vleugelpennen brandstofproof maken
  • brandstoftank plaatsen
  • ontvanger, accu & schakelaar plaatsen
  • nieuw boutje voor motorsteun
  • nog wat stikkertjes plakken (niet te veel...)
  • een hoop schroefjes definitief vastdraaien en borgen
  • zwaardepunt goed krijgen

Als ik jouw was, zou ik wat krimpkous om de plastic kwiklinks doen.

Er is een kans dat de kwiklinks open gaan staan, ondanks dat je ze over het balletje hebt gedrukt.
Mocht dit het geval zijn, en het valt je niet op. Dan moet de kwiklink zijn krachten via 1 zijde aan de rudderhoorn doorgeven.
Na een bepaalde tijd zal dan het pinnetje afbreken, door het heen en weer bewegen, wat mogelijk einde kist kan zijn.

Door de krimpkous eromheen te doen, blijven de pootjes lekker klem bij elkaar zitten

stuur buizen (waar de buitenste beginnen ) nog wel even vastleggen door een paar balsa strookjes. :wink:
scaled.DSC_4614.JPG

Ze gaan anders verbuigen en je hebt dan geen roerwerking. :oops:

Ook als geschreven krimpkous of stukjes spritslang over de kwiklinks schuiven. :wink:

Mvg Johan

salamander zei:
Als ik jouw was, zou ik wat krimpkous om de plastic kwiklinks doen.
Dat gaat inderdaad gebeuren, zonder kom ik toch niet door de keuring op de club.

plotterwelt zei:
stuur buizen (waar de buitenste beginnen ) nog wel even vastleggen door een paar balsa strookjes.
Daar twijfel ik een beetje over. Op onderstaande foto's kun je zien hoe het nu zit:
scaled.DSC_4624.JPG

Het laatste stuk van de stuurbuizen is gevuld met een 18 cm lang stuk staaldraad die in de binnenste plastic buis zit. Deze staaldraad loopt tot ongeveer 2 cm voor het eerst spantje. Dus de kabel bestaat (bij de uiteinden) uit drie delen: stalen binnendraad, binnenste plastic buis, buitenste plastic buis. Door die staaldraad is de boel al behoorlijk stevig.
Bovendien:
scaled.DSC_4625.JPG

Op de foto kun je zien dat ik de kabels bij de tussenspanten al ondersteund heb met extra balsa latjes.
Ik vraag me af of er nou echt extra ondersteuning nodig is. Ik hoor het wel.

So iets is makkelijk te testen bij standaard servo´s. :wink:

Je houd het hoogteroer vast en geeft met de zender vol up.

Standaard servo zou nu moeten blijven staan.

Doet hij aber niet :oops: , hij verbuigt namelijk jou stuurstang tussen servo en eerste gaatje waar hij in gelijmt zit.

Wedden. :?:

Mvg Johan

plotterwelt zei:
So iets is makkelijk te testen bij standaard servo´s. :wink:
Je houd het hoogteroer vast en geeft met de zender vol up.
Standaard servo zou nu moeten blijven staan.
Doet hij aber niet :oops: , hij verbuigt namelijk jou stuurstang tussen servo en eerste gaatje waar hij in gelijmt zit.
Wedden. :?:
Mvg Johan
Ok, heb het even uitgeprobeerd. Als ik het hoogteroer echt klem vasthoud (nog moeilijk ook), dan geeft de stuurstang geen krimp. De servo blijft op z'n plek stil staan, en maakt ernstig protesterende geluiden...

Ik heb nog geprobeerd er een filmpje van te maken met mijn mobiele telefoon, maar dat is zo'n beroerde kwaliteit geworden dat je daar niets op ziet.

Bij de keuring van mijn toestel bij de club gaat hier ook op gelet worden. Dat is mij eerder al duidelijk gemaakt. Mochten ze het daar niet goed genoeg vinden, dan zal ik er alsnog iets aan doen. Ik laat het nu maar zo. Als ik er na de keuring nog iets aan moet doen, dan zal ik dat in deze draad melden. Dat is wel zo handig voor eventuele nieuwe Kadet bouwers.

ah net te laat, ik wou eigenlijk de weddenschap aangaan :lol:

ik zie trouwens wel iets wat over het hoofd gezien is.
de stokjes waar de elastieken voor de vleugel aan moeten zijn nog niet fuel proof :wink: en ik zou ook meteen een klein likje van dat spul in het gat in de staart hangen voor het geval er druppels olie aan de randen blijven kleven die in de romp zouden kunnen komen als het toestel met de neus naar beneden gehouden word....

Dan heb ik verloren. :oops:

Als het so is kan je het laten.

Alleen de krimpkous of siliconslang er wel op doen , deze kwiklinks zijn niet de sterksten en gaan so open.

Mvg Johan

Danny Mulders zei:
Ach, het resultaat is nog niet definitief. Zal het resultaat bekend maken na de keuring :-)

Danny Mulders zei:
de stokjes waar de elastieken voor de vleugel aan moeten zijn nog niet fuel proof :wink: en ik zou ook meteen een klein likje van dat spul in het gat in de staart hangen voor het geval er druppels olie aan de randen blijven kleven die in de romp zouden kunnen komen als het toestel met de neus naar beneden gehouden word....

Die stokjes stonden al in mijn in ieder geval nog te doen lijst (+/- 5 posts terug, ik noemde ze daar 'vleugelpennen'). Dat gat achterin zal ik inderdaad maar even mee schilderen. Klinkt als een goed plan.

Danny Mulders zei:

Hey danny.

Voordat de olie achter is aangekomen zal hij wel weer eens schoongemaakt zijn.

En die aansturing van je neuswiel met dat kunststof ringetje is sterk genoeg.
Heb ze zelf ook op USA modellen, je krijgt dat ringetje er bijna niet meer af als hij er goed op zit.
pict0070xc3.jpg

De onderste is van graupner met een stopmoertje

Mfg Johan

Zo, de Kadet is af. Nu nog even wat achterstallig schrijfwerk doen.

Montage batterij & ontvanger:
De stekkertjes van de servo's en batterij zijn met een elastiekje vastgezet op de ontvanger. De aansluiting van de batterij aan de schakelaar is met een tie-wrap om het stekkertje geborgd. Het schuim om de batterij & ontvanger zijn de resten van een PVC isolatiebuis.
scaled.DSC_4627.JPG

Om de drie servokabeltjes van hoogte, richting en gas zitten tie-wraps om ze in de goede volgorde bij elkaar te houden. Zo kan ik ze 'blind' inprikken in de ontvanger in de goede volgorde. De antennekabel (oranje) verdwijnt in de antennebuis die onder in het toestel ligt.
scaled.DSC_4628.JPG

De schakelaar is intussen gemonteerd evenals een vulopening voor de tank. Helaas was ik met de schakelaar een beetje onhandig geweest. Keurig op de buitenkant een plek afgetekend, gat gemaakt. Helaas is de schakelaar breder dan het frontje. Daar zat een stuurstang voor het neuswiel in de weg :hammer: . Dus nieuw gat maken en het oude afdekken met een stukje folie.
normal_scaled.DSC_4629.JPG

Na het behandelen van de vleugelpennen met 2-komponenten-lak heeft de schilderstape delen van mijn stickers meegenomen. Bah. :( Ik had de schilderstape vantevoren nog wel op m'n broek geplakt, om 'n wat minder sterk te laten plakken. Mocht niet baten.

Back