Bouwverslag Sig Kadet LT-40

Alle kwiklinks (metaal & plastic) zijn geborgd met stukjes brandstofslang.
scaled.DSC_4632.JPG

Eerder had ik een probleem met een dolgedraaid boutje van de motorsteun. Ik heb even moeite gedaan om aan Amerikaanse maten te komen, maar dat bleek op korte termijn hopeloos. Dus ik heb de oude inslagmoeren verwijderd (poeh!) en nieuwe M4 inslagmoeren geplaatst. Dat zit oerdegelijk.
scaled.DSC_4633.JPG

Voor het plaatsen van het tankje moest er nog een houtje achter om verschuiving te voorkomen.
normal_scaled.DSC_4634.JPG

Het tankje is van een extra gaatje voorzien (standaard maar twee) voor de vulopening (bovenste).
normal_scaled.DSC_4635.JPG

Het tankcompartiment van div. schuim voorzien en de onderkant van het tankje ook van wat (dun) schuim voorzien tegen mogelijk schuren.
normal_scaled.DSC_4637.JPG

En zo ziet het er dan compleet uit:
scaled.DSC_4639.JPG

Op de onderkant van de vleugel heb ik 2 zwaartepunten gemarkeerd:
het beginnerszwaartepunt (de voorste)
het 'normale' zwaartepunt (de achterste)
scaled.DSC_4640.JPG

Verder heb ik alle boutjes waarmee de motor vastzit, de kraagjes waarmee de wielen vastzitten en nog veel meer plekken met metaal-op-metaal met Locktite geborgd. De kunstofringetjes waarme de aansturingen op de servo's zitten hebben een druppeltje secondenlijm gekregen.

Tevens heb ik de vleugeltips nog even een opvallend kleurtje gegeven.
scaled.DSC_4644.JPG

En zo ziet 'ie er dus nu uit. Ik heb verder nog geen stickers aangebracht. Dat komt nog wel een keer als ik er zin in heb.

@ Captain V24

Ziet er allemaal goed uit, lekker felle kleur.
Hou ons op de hoogte van je vliegervaringen.
Ik heb je bouwverslag met plezier gevolgd en zodoende weer aangestoken de hobby op te pakken.
Hartelijk dank daarvoor :wink:

Mvg
Verdouche (alias Hans)

Hee CaptainV24,

strak gebouwd hoor !

Ziet er uit alsof ie klaar is voor de maiden 8)

We zien de foto's (en als het kan een filmpje) graag tegemoet :D

Tja, en verder is het toestel intussen goedgekeurd en heeft twee vluchten gemaakt. Daarvan nu verslag.

Aangezien ik moeite heb om tijd vrij te maken op zaterdagen, ben ik naar de club in Rozenburg gegaan (EMCR). Daar kan ik ook door de week lessen.

Als eerste moest het toestel gekeurd worden. Ik heb als uitgangspunt voor een 'zelfkeuring' de checklist van de KNVvL gebruikt. Op basis hiervan heb ik nog schuim aangebracht op de rompdelen die de vleugel dragen. In mijn plafond heb ik een haak gedraaid zodat ik het toestel aan touwtjes kan ophangen om 'm te balanceren. Thuis had ik bepaald dat er minimaal 120 gram in het tankcompartiment moest om 'm redelijk vlak uit te trimmen. Aangezien de handleiding stelt dat het toestel voorover moest hangen, heb ik dat tijdens de keuring met de instructeur besproken.

Totaal bleek er 200 gram in het tankcompartiment te moeten om 'n voldoende voorover te trimmen. Verder bleek ik een foutje gemaakt te hebben: de busjes in de servorubbertjes had ik verkeerd om gemonteerd. Dit bleek verder geen punt voor de eerste vlucht, ik heb het intussen wel gefixt.

Ook bleek de vleugel niet goed gebalanceerd te zijn, maar ook dat mocht de pret van een eerste vlucht niet drukken.

Hij is dus goedgekeurd! In een keer. En toen dus motor inlopen en vliegen. Uiteraard heeft de instructeur 'm op laten stijgen. Hier en daar wat trims aangepast (vanwege de niet gebalanceerde vleugel voornamelijk). En toen mocht ik. Al mijn vlijt op de simulator bleek vluchten af te werpen, want ik bleek het toestel te vliegen in plaats van het toestel mij. Bleek aardig te gaan voor iemand die dat nooit eerder had gedaan. Na het leeggaan van de tank heeft de instructeur het toestel geland. En toen nog een vlucht.

Helaas heb ik nog geen foto's van het toestel vliegend, maar die zal ik snel maken om dit bouwverslag af te sluiten.

Hieronder nog een lijst met aandachtspuntjes die uit de keuring en vlucht zijn gekomen:
- Servobusjes omkeren
- Vleugel beter balanceren
- Trimgewichten in romp definitief bevestigen
- Spinnertje blijkt te trillen => vervangen
- Betere prop kopen
- Kanaalvlaggetje voor aan m'n zender :-)
- Naam & adres in toestel zetten

En nu rest mij alleen nog maar het bedanken van de lezers van deze draad in het bijzonder en de mede-forummers in het algemeen.

Door alle reacties op mijn draad en alle andere bouwverslagen die ik gelezen heb, heb ik een toestel kunnen bouwen zonder al te veel domme fouten te maken. Zoals jullie hebben gelezen is er wel zo af en toe het een en ander mis gegaan. Sommige zaken waren puur cosmetisch van aard. Jammer dan. Het toestel is in een keer goedgekeurd, en dat is mede te danken aan dit forum.

En nu? Nu moet ik op zoek naar een nieuw knutselwerkje tijdens het lessen met de Kadet. Een zwevertje ofzo? Een mens moet bezig blijven tenslotte :D

Die koperen busjes in de servorubbertjes zitten altijd juist! :D

In de handleiding staat dat de kant met kraag onderaan moet en niet onder de schroefkop. In het algemene doen modelbouwers het andersom, nl die kraag wel tegen de schroefkop. Ik heb beide manieren al gebruikt en het maakt eigenlijk niet veel uit. Niet de moeite voor 16 servoschroefjes los te draaien en daarna weer vast.

Verdouche zei:
Ik heb je bouwverslag met plezier gevolgd en zodoende weer aangestoken de hobby op te pakken.
Hartelijk dank daarvoor :wink:
Dat is nog eens gaaf om te horen :proost:

En ook weer inspiratie om mijn na-maiden-flight-ervaringen te blijven beschrijven. Dus:

Ik heb de vleugel gebalanceerd. Touwtje om het midden van de vleugel aan een haakje aan het plafond:
scaled.DSC_4653.JPG

Je ziet hierboven dat de vleugel intussen uitgebalanceerd is. Het totaal gewicht hiervoor is €2.05, oftewel 11.5 gram.
scaled.DSC_4654.JPG

Hierna heb ik 11.5 gram lood afgeknipt en in de tip van de vleugel geplakt. Hiervoor heb ik wel de oranje covering weg moeten halen. Daarna door de witte heengesneden en het lood ingeplakt. Hierna nieuwe oranje covering aangebracht. Uitbalanceren moet je dus doen voordat je de boel bekleed. Scheelt snij en plakwerk. Al doende leert men... Dat zijn nou van die dingen die niet in de handleiding staan.
Het gewicht is aangebracht onder de bovenste hoofdligger. Neutraal t.o.v. het zwaartepunt dus.

volgend toestel, top-flite kist zonder twijfel....hezik heeft er zelfs een als eerste toestel gebouwd...

met jouw bouwkunsten en oog voor detail moet elke top-flite kist bij jou een prachtkist kunnen worden :wink:

Wow...wat een heerlijke lees was dit bouwverslag zeg !

Ik heb echt van pagina 1 tot en met 9 genoten, alles heel duidelijk beschreven en brengt toch het enthousiasme in je op om zelf ook eens zoiets te proberen.
Ook al denk ik dat ik met mijn eerste kist niet zo'n success zal boeken als jij ;) want ik moet zeggen echt petje af voor je aanpak !

En als ik jou was zou ik lekker een stap verder gaan in het bouwen van een nieuwe kist, wat je hebt de potentie om hele mooie dingen te bouwen !
Success en veel plezier met vliegen, en hopelijk kunnen we binnenkort weer genieten van nog zo'n mooi bouwverslag.

Mijn cijfer: 9.8 (ja je moet altijd wat overhouden he, hahaha)

PB ontvangen :wink:

Inderdaad een zeer mooi bouwverslag en een, zo te kunnen zien, goeie kist! Ik moet wel toegeven dat ik niet allen 9 pagina's zorgvuldig heb gelzen maar ik was benieuwd of er al een maiden is geweest?

Mzzl,

Tjen

Tjen il-Vec zei:
Inderdaad een zeer mooi bouwverslag en een, zo te kunnen zien, goeie kist! Ik moet wel toegeven dat ik niet allen 9 pagina's zorgvuldig heb gelzen maar ik was benieuwd of er al een maiden is geweest?

Intussen heb ik met de Kadet een stuk of 20 vluchten gemaakt. Het lessen gaat wel aardig, ik kan nu gaan oefenen voor m'n brevet.

Hier een aantal observaties van mij en de instructeur over de Kadet:
  • Instructeur: Het toestel schijnt prettig en stabiel te vliegen. (Ik heb hier zelf uiteraard geen mening over, want: geen vergelijk)
  • Mijn onbenullig harde landingen laten de pootjes aardig doorbuigen. Heb ze nu alweer twee keer moeten terugbuigen. Intussen gaat het landen gelukkig beter...
  • Ik vind het effect van het hoogteroer zeer fors. Mijn eerst looping was af voordat ik het gas had kunnen terugnemen. Kalm aan dus, met die stick. Ben er nu wel aan gewend.
Intussen heb ik ook wat stickers op de Kadet geplakt, zodat 'ie er wat beter uitziet. Zal binnenkort nog een fotootje posten.

Zoals beloofd nog even een paar foto's van de Kadet met wat stickers beplakt. De stickers zitten bij het model. Echter, de rompsticker is normaal een rode en een zwart band. De zwarte heb ik er af geknipt.

scaled.DSC_5053_2.JPG

scaled.DSC_5083_3.jpg

scaled.DSC_5089_3.JPG

En nu wordt het tijd voor een volgend project!

Hoi CaptainV24,

Leuk die foto's van je kist.
Goed te horen dat het lessen zo goed gaat.
Ik ben druk bezig de mijne luchtwaardig te krijgen, leg nu de laatste hand aan de vleugel.
De romp nog wat afwerken en dan klaar om te folien.

Afgelopen dinsdag m'n lidmaatschapsformulier ingeleverd, en de romp door de heren "oud" gediende laten beoordelen.
Oordeel is positief :D
Da's een hele gerustelleing.

Wat gaat je voldende project worden ??

C 'Ya
Hans

Ook ik ben me aan het orienteren om een vliegtuig te gaan bouwen. Enkele vragen betreffende de Sig Lt-40;
Wordt het neuswiel tegelijk met het staartroer bediend of hoe werkt dit?
Waar kun je Sig modellen kopen want in de meeste online modelbouwwinkels heeft men geen Sig modellen.

Bedankt, Jacko Breuers

Enkele vragen betreffende de Sig Lt-40;
Wordt het neuswiel tegelijk met het staartroer bediend of hoe werkt dit?
Deze wordt inderdaad tegelijkertijd met het staartroer bediend.

Waar kun je Sig modellen kopen want in de meeste online modelbouwwinkels heeft men geen Sig modellen.
Ik heb 'm zelf gekocht bij Hobby-In in Waalwijk. Deze had 'm destijds gewoon in voorraad. Een telefoontje en je weet het, ze versturen ook trouwens.

Veel plezier!

Vraagje: Ik je verslag met veel plezier gelezen en wellicht heb ik het gemist maar wat voor merk en type motr heb je op deze kist gemonteerd? Als ik hem ga bouwen (zo goed als zeker) wil ik een OS Max monteren maar die zijn er vaak alleen in 4cc of 7,5cc. Sig adviseert 4,9 - 6,6cc, wat is nu verstandig?

Groet Jacko

Back