Bouwverslag SIG Piper 1/4 Scale (word nu afgemaakt door Johan Snijders)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch weer iets gedaan tussen de andere projekten door .

673849bbed4935bef.jpg

673849bbed4966945.jpg

Morgen eerst de vleugelbevesteging (breekbout) inbouwen voor de boven beplanking er op gaat .

Ook de rest van de rolroer moet eerst nog er in . ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is weer een projekt klaar .

EMHW Funtana , kunnen we weer verder met de Piper (volgende week).:D

673849c246059bcc8.jpg

673849c246070bbbf.jpg

673849c2460739e4d.jpg

Mvg Johan

Inmiddels is mijn ZG20 aangekomen. Moest nog wel even een (holle) houten steun maken omdat de inlaat in de romp zit en de carborateur uitsteekt. Tony Clark verkoopt die uiteraard ook maar kost toch weer 20 euro. Nu een half uur figuurzagen, lijmen en je bent er ook. Maar het geheel past prima onder de kap, dat is zeker. De demper zal er waarschijnlijk wel onder komen hangen.

Hier de inlaat vanaf de onderkant genomen.

Zonder rubbers is het advies maar eerlijk gezegd heb moet ik het ook nog maar eens zien.
Maar Plotterwelt wel, en die zal dit bericht vast snel lezen, die heeft al veel gevlogen met de ZG20. Het schijnt dat het meevalt en deze motor rustig loopt. Mocht het te gek worden dan kan ik altijd nog de rubbers er tussen zetten. Met de kap houd ik daar rekening mee.

Hé Johan, ik zie dat je de Funtana met de Flugwerf vleugels klaar hebt. Ziet er schitterend uit, inspireert mij om door te bouwen. Ik zat net met de vleugels te stoeien; heb jij de rolroeraansturing ook door de eindlijst heen gemaakt? Zo ja, hoe? Zou je dat hier of in mijn topic kunnen laten zien?

Dank,

Hugo

Zonder rubbers is het advies maar eerlijk gezegd heb moet ik het ook nog maar eens zien.
Maar Plotterwelt wel, en die zal dit bericht vast snel lezen, die heeft al veel gevlogen met de ZG20. Het schijnt dat het meevalt en deze motor rustig loopt. Mocht het te gek worden dan kan ik altijd nog de rubbers er tussen zetten. Met de kap houd ik daar rekening mee.

Geen rubbers gebruiken bij de ZG-20 , motorschot bij deze grote van modellen is veel te klein om iets positivs er me te bereiken .

Je krijgt daar door geen mooie stationaire loop meer heen omdat hij gewoon staat te ruttelen .

Belangrijk is de prop goed te balanceren .(ook de APC en G-Sonic's) ;)

Hé Johan, ik zie dat je de Funtana met de Flugwerf vleugels klaar hebt. Ziet er schitterend uit, inspireert mij om door te bouwen. Ik zat net met de vleugels te stoeien; heb jij de rolroeraansturing ook door de eindlijst heen gemaakt? Zo ja, hoe? Zou je dat hier of in mijn topic kunnen laten zien?

Dank,

Hugo

Verkeert gezien Hugo .

Dit was alles orginal EMHW , in opdracht afgebouwt . :cool:

En je moet de aansturing niet door de endlijst zetten.

1: je krijgt geen grote uitslagen meer .
2: de weg van het scharnier punt tot de roerhevel moet groot zijn om de krachten beter te kunnen opvangen , daarom zitten de scharnieren ook vaak boven , en de grote kavanscharnieren gebruiken (5 stuks op 1 rolroer), komen bij mijn onder de beplanking .;)
3 : ook de servohevel moet vrij groot zijn.

Bij een scale kist met kleine uitslagen kan je iets wegwerken maar niet bij een 3Dkist .

Mvg Johan

Oh, dit is niet die van Niels? Daar had je toch wel een Flugwerfset voor?

1: je krijgt geen grote uitslagen meer .
2: de weg van het scharnier punt tot de roerhevel moet groot zijn om de krachten beter te kunnen opvangen , daarom zitten de scharnieren ook vaak boven , en de grote kavanscharnieren gebruiken (5 stuks op 1 rolroer), komen bij mijn onder de beplanking .;)
3 : ook de servohevel moet vrij groot zijn.

1: Dat snap ik niet, de uitslag wordt nu toch net zover begrenst door dat de vleugellijst en de rolroerlijst tegen elkaar komen?
2: Dus een lange arm op het roer.
3: En dus ook een lange arm op de servo, om de grote uitslag te bewerkstelligen.
Gelijke krachten als bij 2x een korte arm. Wat is het voordeel van 2x lange arm? Ik werk met kogelgewrichten die spelingsvrij (horen te) zijn.

Dank voor uitleg,

Hugo

Dat was niet mijn heropbouw Funtana .

Dit was een Pro Funtana . ;)

Spelingsvrij is een woord wat voor een scharnierpunt niet bestaat , dan moet het vast zitten .

Minimale speling krijg je ook bij goede kwiklinks makkelijk voor elkaar.
Als je met kogellinks werkt moet je deze tussen 2 hoorns zetten en op de servo's heel dikke hevels (of van alu) nemen anders krijg je door torsie weer meer speling als met 2 kwiklinks en passende gaten in de hevels.

En de speling vermenigvuldigt zich naar verhouding tussen hevel lengte en rolroerbreedte .

Mvg Johan

je kan er nog mooi remkleppen in maken johan, niet dat hij ze echt nodig zal hebben. maar je kan hem dan wel extreem langzaam binnen laten komen.

Nou reageer ik op een item van alweer een paar weken terug maar snijders had het over remkleppen (flaps) ik ben zelf een 1/6 schaal model van deze piper aan het maken en heb hier wel oren naar heeft iemand enige suggesties hoe dit te realiseren (tekeningen bv??)

Ja ik bedoelde idd een paar weken;) ik liep zoals gewoonlijk weer eens op de zaken vooruit, Ik had het idee van flaps omdat zoals dhr snijders al zij "de kist mooi langzaam binnen te laten komen", ik denk dat flaps met dit vleugeloppervlak idd niet nodig zal zijn. hoop overigens voor de bouwer van de deze versie van de sig piper iets minder drama tekening en handleiding bevat als bij die van mij, ze hadden me namelijk net zo goed een foto van een piper en een stapel balsa kunnen geven..... maar goed dat maakt het bouwen des te meer interresant.

hoop overigens voor de bouwer van de deze versie van de sig piper iets minder drama tekening en handleiding bevat als bij die van mijt

Deze bouwer (ik dus :mrgreen:) heeft geen probleem met de SIG piper , bij de 1/6 piper zit toch ook een 1:1 tekening bij en een handleiding ?

Is wel engels en de maten zijn inch maar das ook het enigste .

Mvg Johan

Hoever ben je inmiddels met de bouw??
Er zit idd een 1:1 tekening bij en de inches vind ik geen probleem, misschien komt het door mijn onervarenheid (10 jaar geleden voor het laatst een kist gebouwd) maar ik vind dat er een hoop giswerk is bij de bouw. Ik zag in de detail fotos van jou dat je bv de hardhouten latjes van de romp (lees: cabine styl) over degehele lengte van de romp hebt verlijmd, bij de 1/6 worden ze er gewoon bovenop gelijmd iets wat ik een beetje "gammel vind".
Ik heb b.v ook geen idee waar ik de servo's ongeveer kan plaatsen (of kan dit pas na de bepaling van het zwaartepunt??)

Romp is klaar een volgende week gaat de bouw verder met de vleugels .

Heb eerst nog een Seawind gebouwt voor het watervliegen volgend weekend.

Ik bouw er wel 3-4 elk jaar. ;)

Sig geeft toch wel aan waar de servo's komen?
Bij de 1/4 piper is dat zo .

Maar ik kijk ook altijd even naar het CG of het wel past met de motor die er op zal .
Beter de servo's verplaatsen als er na lood in moeten doen .

Mvg Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back