Bouwverslag SIG Riser 100''

Hallo,
Op de achterkant van het bouwinstructie boek van de Riser 2mtr stond:
''If you like the Riser, you will love the Riser 100'' (leuke reclame)
De Riser 100'' is eigenlijk de perfecte opvolger het kleine broertje, alle zwakkere punten van de kleine zijn verbeterd.
Gister heb ik de Riser 100 besteld bij Lynx en ik moet een compliment geven want hij lag vanmorgen al op de mat:D
(niet dat hij door de brievenbus heen kon hoor:mrgreen:). Ook is het een vintage kist wat ik natuurlijk helemaal leuk vind.

375745514.jpg

375745560.jpg

375745582.jpg

375745609.jpg

Heerlijk zo'n grote doos vol met hout.
375745646.jpg

Ik zal hier wat bouwfoto's plaatsen en tips vragen over de motorisatie, ja want die komt er in.
Ik merk namenlijk vaak dat ik niet hoog genoeg kom met de kleine Riser aan de hoogstart om een bel te pakken,
wat in tegenstelling met bijv. de Easy star beter lukt.
Ook is het makkelijker als ik een keer op de club ga vliegen, ik niet een hoogstart uit hoef te rollen.
Ik lees het wel.

mvg Rick

Laatst bewerkt:
Rick,

Ik had al gezien dat er eentje weg was bij LYNX. Was benieuwd, maar jij hebt 'm. Een goed(e) koop.
Zelf heb ik er geen uit de doos gebouwd maar wel van tekening. Een heerlijke kist: een echte "floater". Geschikt voor niet teveel wind. Misschien is het zinvol om er remkleppen in te zetten. Verder niks aan veranderen (ailerons) want daar hebben de vliegeigenschappen onder te lijden.
Een BLO van 100 gram moet voldoende zijn om de zaak voortvarend omhoog te sturen.
Probeer 'm onder de 1500 gram vliegklaar te houden.

745848dfea0c97f57.jpg

Veel plezier met de bouw en succes.

JH

Laatst bewerkt door een moderator:
@JH
Zie ik het nou goed dat de vluegel met elastieken vast zit?
Is dit een bewuste keuze, ik was namenlijk van plan om het met nylon bouten te doen omdat ik dit mooier vind dat post elastieken.

mvg Rick

Zie ik het nou goed dat de vluegel met elastieken vast zit?
Ja dat is bij de standaard Riser toch ook zo?
Ik heb mijn Riser gemaakt met een bevestiging met boutjes... is inderdaad mooier, maar na een mislukte landing was de zaak wat beschadigd en toen heb ik er alsnog maar elastiek van gemaakt...

In de kit en bouwbeschrijving is alles meegeleverd en beschreven om er een
''bolt on systeem'' in te maken, zie foto 4.

Bolt on is inderdaad veel mooier, maar ivm de kwetsbaarheid heb ik bij mijn BIRD ook maar gekozen voor de elastiek bevestiging.

Nou ik heb nu een aantal modellen gehad met nylon bouten, en ik geloof dat er nog nooit een is gebroken bij een crash... wat soms inderdaad structurele schade tot gevolg had...
Maar, ook bij mijn Nova, die van origine elastiek heeft (want ook vintage) heb ik sterk geaarzeld om het met bouten te doen, en misschien verander ik het nog wel eens.

ik heb gemerkt dat een elastiek veeeel meer krachten verdeeld bij een crash
zo is mijn elektra eens aan de hoogstart gehangen maar de schakelaar niet goed aangedaan.
dus van 200meter volle peer de grond in.... door de elastieken was er zelfs niets aan mijn vleugel, buiten mijn ribben aan het midden die vanachter wat losgekomen waren aan de lijmnaad.

de nylonbout is is bruter in het opvangen en is de kans wel wat groter dat er wat meer breekt buiten de bout.

ik ga mijn riser 2m bouwen met elastieken.
ik probeer dit met zo veel mogelijke toestellen te doen.
ik heb er meer vertrouwen in dan een boutje :) (nylon wel te verstaan dan)

ik ben alvast in afwachting van de eerste gelijmde ribbetjes :)

Met elastiek heb ik geen ervaring.

Om eerlijk te zijn (mijn mening hé!) vind ik het er ook niet uitzien.

Mijn varta fly "hangt" aan 2 m4 nylon boutjes en ook het staartdeel zit hiermee bevestigd.

Aangezien dit mijn oefen-toestel is gebeurd er nog weleens wat....:rolleyes:

Die breekboutjes hebben regelmatig erge schade voorkomen bij mij!:mrgreen:

Maar goed, 't is mijn mening. Doe ermee wat je wilt!:sniper:

Louis

kijk, ik stem helemaal in met je mening... ik vind het ook aardslelijk....
maar zie je op 20meter nog of er een boutje inzit of een elastiek rond??
laat staan op 200meter hoogte :)

het is ieder zijn ding zowat, maar ik heb ervaring in het crashen aangezien ik al heel wat mijltjes gevlogen heb op die 3jaar als beginner... 2-3x per week op het plein staan en dat vaak 4-5uren per keer.
zeker omdat ik verzot ben op hellingvliegen (de plaats om je nieuwe toestellen in stukken te vliegen)
en dan is mijn ervaring dat zelfs tot 3meter kistjes het beste heel te houden zijn als de elastieken kunnen losspringen bij een onzachte landing of crash.
daarom mijn voorkeur :)

het is bij een riser van 2meter dus maar de vraag wat je wil... zeker als beginnerskist...
moet het er mooi uitzien? of wil ik het zolang als mogelijk heel houden eh:)
ik kies voor het laatste aangezien ze niet gratis zijn.

de riser 100 is misschien beter met boutjes omdat een grotere vleugel is.
ieder zijn keuze uiteraard.

Het punt met de breekbouten is dat er meestal te dikke bouten die niet goed op afschuiven belast worden gemonteerd zijn. Zoals Loeki zegt dat er 4mm bouten gebruikt zijn zit je met de maat al goed maar vaak zie je dat er 6mm bouten gemonteerd zijn, en ja die breken pas als de rest allang kapot is :(. Moraal is dus dunne boutjes en let op het afschuiven dan gaat het goed. Bij het gebruik van elastieken is het veel sneller goed.

We hebben een keer meegemaakt dat iemand beteuterd naar zijn kist stond te kijken na een crash, vleugel bouten waren niet afgebroken, vleugel wel, de prutser had er stalen "breek"bouten in zitten en dan nog beweren dat het erger geweest was als hij plastic breekbouten gebruikt had :rolleyes:

hehe :p

ik zorg dat mijn elastieken maar NET over mijn bevestiging komt, zodat bij de minste landing op de tip van de vleugel de elastieken losspringen.
een vleugel kan van 300meter hoogte zelfs naar beneden komen en zonder stukken landen.
helaas is van die hoogte de romp wel een speer die tot 50cm in de grond gaat ;)

maar zoals ik al zei, het is voor de slechtere landingen beter.
en boven in de lucht is het toch niet zichbaar.

In geval van ongelukkig uitkomen voor een landing heb ik natuurlijk wel een voordeel, ik namelijk altijd weer de motor aan zetten en een nieuwe poging wagen

Ik heb al even naar een set-up gekeken, zeg maar wat jullie er van vinden.
Het totale gewicht moet rond de 1500gr worden dus een BLO van 100 tot 130 gr moet voldoende zijn:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-36 1400Kv / 550w $16.79
115gr
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 35-42A 1450kv Brushless Outrunner (Eq: 2820) $24.95
132gr
Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste,
Regelaar
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Mystery 40A Brushless Speed Controller (Blue Series) $23.79

Back