bouwverslag sleepboot maria 1:10

Een enkele Speed 900 zou wel erg lijden met zoveel boot te verstouwen. Een aantal van die motoren tesamen zou het wel kunnen trekken.

Hier gebruiken we 3 Graupner Speed 900 BB Torque motoren om een hydraulische pomp mee aan te drijven.
mantis_pompgroep.jpg

Een motor uit een auto van zo.n fan (radiator0
Zijn bere sterk
En 12 volt

Dat is uiteraard ook een heel mooie oplossing.

Gerard,

Ik heb nog een splinternieuwe Robbe Power 1000 liggen.
Ik heb i.p.v. de Power 1000 een Fan-motor gebruikt.
Laat maar ff weten of je interesse hebt.

Groet, Cees

Gerard,

Ik heb nog een splinternieuwe Robbe Power 1000 liggen.
Ik heb i.p.v. de Power 1000 een Fan-motor gebruikt.
Laat maar ff weten of je interesse hebt.

Groet, Cees

hallo sorry voor de late reaktie maar ik zat in Frankrijk en ik heb daar geen mobiel internet.

Nog bedankt voor het aanbod maar ik ga even kijken of ik wat een buhler motor kan gaan beginnen type 1.13.063.407 deze is wat sterker maar ik hou het aanbod in de gaten

gr g

Prima Gerard, ik hoor het wel, de motor eet geen brood, dus geen haast of zo.
Hoop dat je een leuke tijd hebt gehad in Frankrijk. :)

Groet, Cees

Goedendag

We zijn alweer een stukje verder met de bouw van de Maria.

Ik heb er al een gedeelte dek ingelegd waar de woning en stuurhut komen,was niet al te moeilijk om dat op maat te krijgen was een kwestie van overtollig dek wat uitstak weg vijlen.De steunen die op dek staan was een beetje voor de proef om te kijken of het een beetje met de boeiing zou gaan kloppen is dus maar tijdelijk dat ze daar staan.

Ik heb de woning en de stuurhut al op maat gemaakt ,de ramen van de woning zitten er nog niet in ,de bovenbouw van de stuurhut wordt van hout en dat is in principe nog maar een kwestie van pas maken en erop lijmen.

Ik heb voor de woning nog met de eigenaar van de Spes (ex Maria)gemaild om te vragen op welke afstanden en hoogtes deze ramen zitten zodat ik deze er nu wel in zou kunnen maken aangezien ik de maten heb gekregen,tevens heb ik de afstanden van het bordes naast de stuurhut gevraagd aangezien deze niet op de tekening staan maar wel van de nieuwbouw is,mijn dank nog hiervoor Fam de Waardt

De rondingen van de woning heb ik gemaakt van een pvc pijp de rondingen kwamen overeen met wat ik in de tekening zag wel 2 verschillende pvc pijpen gebruikt voor voor en achter zijn 2 verschillende rondingen.Ik heb er in principe 2 dekken in gelegd om de zijwanden van de woning recht te krijgen en het makkelijker was om de woning te vormen.

Er wijkt wel meer van de tekening af maar de grote lijnen kloppen wel.Gelukkig heb ik nog wel een paar foto''s van vroeger waar ik wel het een en ander uit kan halen

Wat betreft de motor ben ik wel wat verder maar ik wil hem rechtstreeks op de schroefas aansluiten maar ik kom dan vaak assen tegen met een diameter van 8 mm of meer en weet niet of dat daar koppelingen voor zijn die van 8 of meer naar 6 mm gaan.Wel alvast een schroef besteld met een diameter van 13 cm .

gr gerard

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo gerard

als je een passende motor zoekt die ook nog sterk is, dan kijk
eens bij www. mat-con.de
misschien is het wat om met een getande riem en passende tandwielen
het toerental aan te passen.
sukses.

m vr gr jan

Zijn er nog vorderingen omtrent dit project, Ik vind dit erg leuk omdat ik de eigenaar van de spes erg goed ken en de boot vaak in het echt gezien heb.
jeroen

Beste Gerard,

Heb je al aan borstelloos gedacht?

Als je toch alles nog aan moet schaffen kan een setje borstelloos zomaar goedkoper uitkomen dan een borstelmotor aan te schaffen met bijbehorende regelaar.

Hier een mogelijkheid qua motor.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy G160 Brushless Outrunner 245kv (160 Glow)

Combineer dat met deze regelaar
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Boat Series 70A ESC

Dan heb je ongeveer 1,5 kWatt aan vermogen in de boot zitten op 24 Volt en je bent met verzending voor ruwweg 100 dollar klaar en dat is ongeveer 70 euro!
Moet meneer de douane natuurlijk niet meekijken want dan komt er nog een 30 eurootjes bij.
Blijft het natuurlijk toch nog een mooie prijs. Zoek het maar eens in borstelmotoren voor dezelfde prijs.

Beste Gerard,

Heb je al aan borstelloos gedacht?

Als je toch alles nog aan moet schaffen kan een setje borstelloos zomaar goedkoper uitkomen dan een borstelmotor aan te schaffen met bijbehorende regelaar.

Hier een mogelijkheid qua motor.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy G160 Brushless Outrunner 245kv (160 Glow)

Combineer dat met deze regelaar
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Boat Series 70A ESC

Dan heb je ongeveer 1,5 kWatt aan vermogen in de boot zitten op 24 Volt en je bent met verzending voor ruwweg 100 dollar klaar en dat is ongeveer 70 euro!
Moet meneer de douane natuurlijk niet meekijken want dan komt er nog een 30 eurootjes bij.
Blijft het natuurlijk toch nog een mooie prijs. Zoek het maar eens in borstelmotoren voor dezelfde prijs.

Goedendag Wiggie

Ik heb even op de site gekeken en er zijn er nogal wat zeg,Ik had al een paar sites bekeken en dat was wel wat minder ,en de prijzen vallen ook mee
Als ik het goed begrijp met kv verhaal is het zo dat de motor zoveel toeren maakt per volt dan zou ik bij deze rond de 3000 RPM zitten en dat moet wel aardig in orde zijn bij 12 volt dan tenminste ,als ik het goed tenminste goed begrijp.Ik zit alleen met die 8 mm assen ieder keer,want ik wil hem met een koppeling rechtstreeks op de schroefas aansluiten en heb er eigenlijk geen zin om tandwielen of v snaren te gaan gebruiken,ik ben er toch niet gerust op dat dit goed is voor de schroefas als er trekkende of duwende beweging op staat.ik weet eigenlijk niet of er verloopstukken of koppelingen zijn van 8 naar 6 mm of wat de maximale maat van koppelingen eigenlijk is. Maarja als het niet anders kan zal ik wel met tandwielen gaan werken en dan heb je op deze site wel wat keuze dacht ik zo,misschien moet ik het plan van rechtstreeks aansluiten maar laten varen .Ik ga er steeds maar vanuit dat rond de 3000 teoren op de schroef wel kan maar weet dit eigenlijk helemaal niet zeker of dat niet een beetje veel is lijkt me wel veel maar de schroefas kan tot 11000 dus dat is geen probleem als iemand hier iets over weet hoor ik het graag.Is trouwens wel een flinke motor waar je aan komt zetten zeg.

Wat betreft brushless ben ik wel een voorstander van heb je dan in principe geen omkijken meer naar

bedankt voor de tip heb ik weer wat om naar te kijken

gr gerard

Laatst bewerkt:
Zijn er nog vorderingen omtrent dit project, Ik vind dit erg leuk omdat ik de eigenaar van de spes erg goed ken en de boot vaak in het echt gezien heb.
jeroen

Goedendag

Wij zien hem zo nu en dan ook nog wel eens,we wilden eigenlijk naar Vianen maar het kwam niet uit we moesten varen .

Ik heb sinds de 14de eigenlijk niet meer veel gedaan aan de boot zelf,Ik zit nog op kunstof platen te wachtten die ik besteld heb en nog wat ander spul zoals profielen enz.Ik ben nu ook niet in de buurt om de spullen te halen dus we zouden wel al wat kleine dingen kunnen doen .Ik had er de laaste week niet zoveel zin in was een beetje warm en had nog andere dingen te doen,maar we gaan op het gemakkie verder.

gr g

Beste Gerard,

Te groot kan eigenlijk niet met een 130 mm schroef. Ga je voor drieblads of voor vierblads?
Vergis je niet in hoeveel water zo'n schroef verplaatst en wat je er niet instopt kan er ook niet uitkomen, toch?

Op 12 volt kom je inderdaad op ongeveer 2940 toeren (12 x 245) onbelast, zal neerkomen op 2800 toeren belast. Dan zit je volgens mij nog onder de cavitatiegrens van de schroef bij vier bladen zodat je het vermogen ook daadwerkelijk kan benutten. Een driebladsschroef mag wat meer toeren hebben.

Het theoretische vermogen ligt dan rond de 60 x 12 = 720 Watt. Dit haal je echter nooit hoor. Dan zou je max. amperage moeten trekken en dat redt je in de praktijk niet. Als je de 15 A op volgas haalt is het echt heel veel.
Tijdens normale vaart kom je waarschijnlijk niet boven de 3 tot 5 Ampere uit.

Misschien kun je nog denken aan een "stoomschroef". Die hebben een grotere spoed dan een normale schroef omdat een stoommachine niet zo'n probleem heeft met warmlopen, doorbranden, kortsluiten oid. Warm is ie al van zichzelf namelijk:D.
Kortsluiting met een borstelloze motor kan in principe ook niet. Wanneer de schroef geblokkeerd raakt door planten oid. herkent de regelaar namelijk dat de motor niet meer draait en stopt dus met het geven van spanning naar de motor. Ook heeeel handig op het water.

Ikzelf vaar met een schottel met vijfblads schroef van 110 mm. Die wordt aangedreven door een G46 motor van hetzelfde merk en bedrijf (even zoeken op de site en je vindt hem) Die draait 670 toeren per volt en komt dus met 12 Volt op 8000 toeren.
Dit wordt dan weer vertraagd met een factor 1:5 naar 1600 toeren op de schottel. Stroomverbruik volgas ligt onder de 15 A maar detrekkracht per schottel schat ik op 4 kg . In totaal liggen er twee onder de boot dus zou ik de 8 kg moeten kunnen halen. Dit is wel theoretisch welteverstaan, ik moet het nog meten buiten.

ALs koppeling tussen de motoras en de schroefas kun je gebruik maken van de koppelingen van Raboesh. Dit zijn losse koppeling die je naar eigen wens in elkaar kunt zetten met inzetbussen e.d. Ook kun je er een dubbele koppeling van maken zodat de uitlijning naar de schroefas wat minder critisch is.
Hier de link naar een voorbeeld.
RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Het is geen reclame voor het bedrijf hoor maar enkel een voorbeeld.
Koppeling naar 8 mm bestaat niet maar een verloopbusje van 8 mm naar 6 mm maak ik zo voor je op de draaibank.

Goedendag

We zijn weer een beetje verder ,de kunstof platen waren binnen en deze maar even opgehaald zodat ik weer verder kon.

We hebben er al een gedeelte van de boeiing opgezet en dat is goed gegaan ,ik had er een beetje een hard hoofd in of de ronding erin zou blijven zitten als ik de hulpspanten weg zou halen ,maar hij gaf geen krimp dus goed zo.Wel van te voren de bolders geplaats voor ondersteunig van de boeiing ,ik hab deze door het dek laten lopen ga er onder dek nog iets omheen bouwen en dan vol laten lopen met hars voor de stevigheid ,er moet ook aan de bolders getrokken kunnen worden zonder dat ze eraf vliegen.

We hebben de maten in de woning van de ramen ook op maat gemaakt zodat ik er tzt de ramen in kan plaatsen als het verfwerk daar gebeurt is maar dat duurt nog wel even..Tevens zijn we achter de stuurhut verder gegaan met de machinekamer en met het maken van de lichtschijnkap met schoorsteen deze staan nog los .Het gedeelte van de woning met stuurhut en machinekamer wordt los ,daarachter komt de sleephaak met beting deze wil ik vast aan het casco gaan maken zodat ook hier aan getrokken kan worden,alleen kan ik hier nu nog niet aan beginnen ik wil namelijk eerst de motor erin plaatsen om te kijken hoe ik dat met de beschikbare ruimte ga doen.Ik ben al een tijd aan het kijken bij hobbyking maar ze hebben deze al een paar weken niet op voorraad .

Maar gelukkig zijn er nog zat andere dingen die te doen zijn ,waaronder het overtollige lijm en dergelijke weg te halen en het weer een beetje glad te krijgen.

gr gerard

k
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Gerard, de motor heb ik geen moeite mee, die zal je boot best op snelheid krijgen, echter met de regelaar uit de link zal het afstoppen een probleem zijn, want die heeft geen achteruit...

Hobbyking heeft er wel een paar die een achteruit functie hebben, te beginnen met deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC
Maar ik weet niet hoe fijngevoelig deze regelaar werkt op lage toeren.

Voor een buitenloper gebruik ik zelf een autoregelaar, die is wél in staat op de lage toeren goed te regelen.
Afhankelijk van het te regelen vermogen is zo'n regelaat uitgerust met een fan; eventueel zou je het koellichaam kunnen vervangen door eentje met waterkoeling.
Bijvoorbeeld:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy TrackStar 150A 1/8th Scale Brushless Car ESC

Groeten, Jan.

echter met de regelaar uit de link zal het afstoppen een probleem zijn, want die heeft geen achteruit...

Wedden van wel!

Letterlijk van de site af geplukt

Spec.
Weight: 81g
Size: 85x41x15mm
Cells: 2-7S Li Po
Continuous Current: 70A
Burst : 90A
Bec: No BEC (Opto)
Reverse: Yes

dsc02666os.jpg
Hallo Gerard; schitterend zo'n grote Maria, ik ben zeer benieuwd naar het eind resultaat ik zal proberen de bouw te volgen .
Ik heb hem zelf in het klein als waterlijn model gemaakt,(23cm lang).
In een mix van drie eigenaren nml de naam van jouw opa Gerrit Verweij,het model van de stuurhut en pijp zoals hij bij Douwe Huizing (Adea) was. En grotendels de kleuren van Wim de Waardt (Spes). Gerard ik wens je veel succes met de verdere bouw. misschien een kleine tip, kijk goed naar de lijn van de golfbreker, deze loopt iets op ten opzichte van de boeing, dit is op verschillende foto's goed te zien.
Mvrgr Piet.
dsc02668ip.jpg

Wedden van wel!

Ik zie ook bij de recensies niet zulke hele goede info staan mbt de regelaar over de afgelopen 3 maanden.

Misschien toch de optie van Pompebled aanhouden.

P.S. Wel heel erg leuk zo'n kleine Maria .

Misschien mag ze bij het 1:10 model van GVshipping mee als 1:10 model aan boord? :)

Back