Beste Gerard,
Te groot kan eigenlijk niet met een 130 mm schroef. Ga je voor drieblads of voor vierblads?
Vergis je niet in hoeveel water zo'n schroef verplaatst en wat je er niet instopt kan er ook niet uitkomen, toch?
Op 12 volt kom je inderdaad op ongeveer 2940 toeren (12 x 245) onbelast, zal neerkomen op 2800 toeren belast. Dan zit je volgens mij nog onder de cavitatiegrens van de schroef bij vier bladen zodat je het vermogen ook daadwerkelijk kan benutten. Een driebladsschroef mag wat meer toeren hebben.
Het theoretische vermogen ligt dan rond de 60 x 12 = 720 Watt. Dit haal je echter nooit hoor. Dan zou je max. amperage moeten trekken en dat redt je in de praktijk niet. Als je de 15 A op volgas haalt is het echt heel veel.
Tijdens normale vaart kom je waarschijnlijk niet boven de 3 tot 5 Ampere uit.
Misschien kun je nog denken aan een "stoomschroef". Die hebben een grotere spoed dan een normale schroef omdat een stoommachine niet zo'n probleem heeft met warmlopen, doorbranden, kortsluiten oid. Warm is ie al van zichzelf namelijk

.
Kortsluiting met een borstelloze motor kan in principe ook niet. Wanneer de schroef geblokkeerd raakt door planten oid. herkent de regelaar namelijk dat de motor niet meer draait en stopt dus met het geven van spanning naar de motor. Ook heeeel handig op het water.
Ikzelf vaar met een schottel met vijfblads schroef van 110 mm. Die wordt aangedreven door een G46 motor van hetzelfde merk en bedrijf (even zoeken op de site en je vindt hem) Die draait 670 toeren per volt en komt dus met 12 Volt op 8000 toeren.
Dit wordt dan weer vertraagd met een factor 1:5 naar 1600 toeren op de schottel. Stroomverbruik volgas ligt onder de 15 A maar detrekkracht per schottel schat ik op 4 kg . In totaal liggen er twee onder de boot dus zou ik de 8 kg moeten kunnen halen. Dit is wel theoretisch welteverstaan, ik moet het nog meten buiten.
ALs koppeling tussen de motoras en de schroefas kun je gebruik maken van de koppelingen van Raboesh. Dit zijn losse koppeling die je naar eigen wens in elkaar kunt zetten met inzetbussen e.d. Ook kun je er een dubbele koppeling van maken zodat de uitlijning naar de schroefas wat minder critisch is.
Hier de link naar een voorbeeld.
RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen
Het is geen reclame voor het bedrijf hoor maar enkel een voorbeeld.
Koppeling naar 8 mm bestaat niet maar een verloopbusje van 8 mm naar 6 mm maak ik zo voor je op de draaibank.