bouwverslag sleepkist (Superchart XL)

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door flymax, 27 dec 2011.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Gisteren de Watt-meter er tussen gehad. Met de 16x8 prop was hetbopgenomen vermogen maar 400 watt. Genoeg om stevig te klimmen, maar niet genoeg voor de zwevers die ik er achter wil hebben. Dus deze week maar eens een andere prop halen!
    Max
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Max,

    Die 410kv motor draai je toch op 6S?
    Dan zou het vermogen op een ruime 1000W moeten zitten. Als je 400W meet klopt er ergens iets niet.
    Heb je toevallig naar de spanning van de lipo bij volgas gekeken? Die zou minimaal 21V moeten zijn, en eigenlijk nog dichter richting 22V+.

    Als de motordata kloppen en de lipo in orde zijn lijkt 16x8 me al behoorlijk maximaal voor deze motor, nog groter heb je kans dat hij te warm wordt. Ik zou eerst wat dingen controleren voor je een andere prop aanschaft (spanning lipo, komt de regelaar volgas etc).

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Gerben, dank voor je reactie. Ik verbaas mij er ook over dat het zo laag is. Ik zal de regelaar nog een keer opnieuw programmeren want de spanning van de accu's zat wel op 22 volt.

    Max
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vertrouw niet te veel op een wattmeter. Mijn ervaring is dat die dingen geweldig afwijken....
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Er is niets mis met mijn watt meter, de unisens-e gaf gelijkwaardige waarden op mijn big lift.

    Max, als je 'm nodig hebt hoeft je het maar te zeggen.

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Gerben, het zat hem toch in de regelaar. Ik heb hem opnieuw geprogrammeerd en nu is de trekkracht angstaanjagend!
    Max
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Max,
    Gelukkig maar :)
    Houdt je de motortemperatuur in de gaten, want een 16x8 met 1100a1200W lijkt me al aardig op het randje voor een 260grams motor, zeker bij gebruik in een sleper, waar de motor langere tijd volgas draait (bij een 3d kist zou ik er minder bang voor zijn).

    In de Ibis zit bijvoorbeeld een 720grams motor, bij 2.3-2.5kw, dat gaat bij optimale koeling prima. Dat is 3.5W/gram, bij jouw combi zit je al aan 4.5W/gram.

    Groetjes,
    Gerben
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik vroeg het zaterdag nog :)
    haha, mooi dat het opgelost is Max.

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2014
  9. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik zal er op letten! Het motorspant is van voren net zo open als de motor zelf, dus er gaat maximaal lucht door de wikkelingen. Als het echt te gek wordt ga ik een maatje kleiner qua diameter van de prop.
    Max
     

Deel Deze Pagina