Bouwverslag Sleper Butse Kop

• Topicstarter Topicstarter jddegroot
  • Startdatum Startdatum
J

jddegroot

Guest
Hallo allemaal,

Het afgelopen jaar lees ik bijna dagelijks alle updates van de bouwverslagen en andere topics op het scheepsbouwforum, vaak met ontzag over de mooie creaties die sommigen maken.
Nadat ik vorig jaar de smaak te pakken had gekregen na het maken van een lelievlet-model van onze zeeverkennersgroep de Jan van Galen uit Leiden, kwam ik op het idee om ook onze sleper na te gaan maken. Één klein probleempje, er bestaan geen tekeningen van. Dus na twee middagen meten en daarna twee dagen tekenen in AutoCad had ik eindelijk (voor mij begrijpbare) tekeningen van de sleper, de Butse Kop.

Vele van jullie heb ik de afgelopen maanden al bestookt met allerlei vragen over hout buigen, motoren, schroeven en weet ik al niet wat.
Nu m'n afstudeerstage erop zit heb ik eindelijk tijd om alle tips van jullie in de praktijk te gaan brengen.
Hieronder zien jullie wat foto's van m'n eerste creatie, m'n lelievletje van de zeeverkenners, onze sleper de Butse Kop en de eerste stappen tot het maken van het modelslepertje.
Zoals je op de foto's kunt zien, ik ben geen profi scheepsbouwer, en ik ben nog een echte noob op het modelbouw gebied, dus ik zal jullie hulp nog vaak genoeg nodig hebben, maar 'k heb er lol in en dat is toch het belangrijkste...

Afmetingen model:
Schaal 1:10
Lengte: 91 cm
Breedte: 25 cm
Diepgang: 8 cm
Motor: één Graupner Speed 720BB Torque
Schroef: Raboesch Type A, 45 mm

Dit is m'n lelievletje

De Butse Kop

Op het droge...

Mijn "profesionele" tekeningen...

Tekeningen op papier geplakt, klaar om te zagen...

Hallo Jddegroot,

Zeeverkenner, klinkt me erg bekend in de oren, altijd leuke herinneringen aan overgehouden.
NaWaKa, dat was nog eens een belevenis, op trektocht van Brielle naar Roermond, in die vletten, op sleeptouw achter een binnenvaarder.

Mijn groepen: Bas 't Hart, later naar M.H.Tromp.

Je bouwverslag zal ik zeker volgen, ziet er erg goed uit!

Groeten marcus

:evil: m'n mooie Samsung digi-camera is overleden :roll: ik kan dus ff geen foto's plaatsen van m'n bootje.

De werkzaamheden gaan natuurlijk wel langzaamaan verder.

De spanten heb ik nu allemaal vastgezet op de bouwplaat.
met karton heb ik de huid proberen te maken, smalle gebogen stroken geknipt en die zo bijgeknipt dat ze allemaal mooi aansluiten op elkaar.
Daarna deze stroken overgetrokken op hout (2mm berkentriplex) en uitgezaagd.
Ze liggen nu, met tape in een boog gespannen, in de douchebak te weken in water, zodat ze mooi hun gebogen vorm krijgen.

tot de volgende keer,
Jan

Dit vind ik dus interessant om te volgen, al is het omdat ik 5 jaar zeeverkenner ben geweest (nu Wilde Vaart ;) )

Bij onze groep is ook iemand die een model van een vlet en onze sleper heeft gemaakt, ik kijk wel of ik die nog kan terugvinden.

Leuk project!

Hierbij toch nog wat foto'tjes die ik van m'n camera heb kunnen redden

Ziet er goed uit jddgroot!

Enkel een vraag;

De spanten, hoe dik zijn die?, ze lijken nogal dun op de foto, kun je de beplanking er goed op monteren?

Groeten marcus

hoi hoi,

Ik heb de spanten van 4 mm berkentriplex gemaakt.
De huid wordt van 2 mm berkentriplex. de opbouw denk ik ook, maar dat weet ik nog niet zeker.

vr.gr.
Jan

ik ben nu bezig met de beplanking van de huid, met strookjes 2 mm berkentriplex. 1 cm breed ongeveer
Ik had ze eerst afgetekend op dun karton en dan overgenomen op het hout, maar ik krijg het niet mooi.
Is het beter om de huid van allemaal rechte smalle latjes te maken? ik had nu allemaal gebogen latjes, uit de losse hand getekend.
Hoe is het het beste om het te maken?

Ik had van iemand gehoord dat hij een bootje had gebouwd van dun karton, eerst een laag stroken in de lengterichting, daaroverheen een laag in de breedte, daarop dan een laag polyester en dan weer een laag in de lengte met daarover weer een laag polyester.
Zou dit stevig genoeg zijn voor mijn bootje, een sleper van 91 cm?

Ik hoor graag hoe jullie erover denken.

vr.gr.
Jan

Back