Bouwverslag Smit Hunter(offshore uitvoering)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Ronaldp, 18 okt 2006.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb met het afwerken van mijn Smit Finland een paar tubes Kombi Power gebruikt. o.a. om de styreen verschansing op het dek te lijmen. En kleine kiertjes geplamuurd. In 1976 bij de bouw van mijn Bugsier 3 Stabilit Express gebruikt. Vind dat de Kombi Power bij het aanmaken iets beter te doseren is en aangemaakt is het een zalfachtige substantie, die zich goed laat verwerken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2021
    Ronaldp vindt dit leuk.
  2. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Ben met de opbouw bezig.
    Zit er aan te denken om bij de ramen een omlijsting(kozijn) te maken.
    Maar welke diameter moet je daar voor gebruiken?

    20210527_192540.jpg

    Mvg ronald
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Neem aan dat je dikte of breedte bedoelt Ronald. Je zou in het raam tegen de buitenkant een dun lijstje kunnen lijmen dat aan de buitenkant ee halve mm uitsteekt. In die periodebouwde men een bronzen of alu frame tegen de binnenkant. Daar zat een soort borst aan die ongeveer 2 cm naar buiten stak. Aan de binnenkant zat pakking en de naad werd dichtgeverfd. Wat je ook wel ziet is dat er een frame om de ramen wordt gelijmd. Kijk maaf even hoe Ja-fa en Macrabbit dat doen. Maar die bouwen moderne schepen. Bij de patrijspoorten van mijn Smit Finland heb ik die lijstjes in de patrijspoorten gemaaktvan dunne RVS plaat. Maar dat is haast niet te knippen. Bij mijn coastertje is het bij de patrijspoorten gemaakt van een kaart die tussen de HEMA onderbroeken zat. Stuurhuisramen gedaan met RVS. Wat misschien het gemakkelijkst werkt is dun koperdraad uit een trafo. Dat fixeer je met CA-lijm en schildert het dan af. De verf kruipt in de naden en zo lijm je de boel vast. Gewoon een paar proefjes doen op een testplaatje. Desnoods een malletje maken om de draad in model te buigen. Maak een latje dat precies in de ramen past en wikkel daar strak naast elkaar koperdraad van 0,5 mm omheen. Daarna snijd je in de lengterichting van het latje het koperdraad door. Heb je een aantal identieke lijsten. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2021
    RenéH en kaapstander vinden dit leuk.
  4. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Eerst weer een foutje weg werken.
    In het railing werk had ik allemaal de zelfde draad dikte gebruikt.
    Dat klopte dus niet.Bovenst moet 1mm zijn.Die eronder 0.8mm

    20210528_075730.jpg
    Foute railing.

    20210528_102754.jpg
    De juiste railing.

    Mvg ronald
     
    Marc w vindt dit leuk.
  5. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Ik zie dat je steeds beter wordt en voor jezelf de lat steeds hoger legt, ga zo door en schroom vooral niet om anderen om hulp te vragen.
    Succes met de hobby.


    Rene.
     
  6. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Wil graag het dak van de stuurhut demontabel maken.(het gedeelte waar het railing werk zit)
    Hoe hebben jullie dat gedaan?
    20210529_090733.jpg

    Mvg ronald
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Bij mijn coasterje ligt het dak er los op en wordt gefixeerd door een 4-tal magneetjes. In de stroomvoorziening naar schijnwerper en dekverlichting zit een 3-aderig stekkertje en het asje van de radar kan naar boven werden verwijderd. Gr. Klaas.
     
  8. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Klaas,
    Heb je een voorbeeld van de magneetjes?
    Op het dak van de smit hunter komt aardig wat te staan met ook een hoge mast.
    Zouden de magneetjes dan wel sterk genoeg zijn?

    Mvg ronald
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald dan gebruik je op elke hoek 2 neodymium magneten. Wel goed vastlijmen en zo dat ze elkaar aantrekken. Schat dat je met 8 magneten van ongeveer 10 mm doorsnede wel een 5 kg kunt optillen.
    Even gesteld dat ze op elkaar aansluiten. In mijn geval gaat het om magneetjes uit het sloopcircuit. Heb er ooit een 8-tal kleinere gekocht bij RC Point. Zie de link hieronder voor de houdkracht en afmeting.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...m-schijf-7x3mm-77013-envelop/a-15898-10000271
    Heb helaas geen foto's waar de door mij gebruikte magneetjes duidelijk op staan. Je hebt er ook niet zoveel aan omdat het bij jou veel sterker moet worden. Mij mij zitten voor en achter onder de opbouw, die op de romp komt 2 x 2 magneetjes en onder het stuurhutdak ook. Vind je die magneetjes met daaronder een balkje niet zo mooi, dan kun je ook een paar stukjes hoeklijn tegen de binnenkanten van de hut lijmen en daar draad in tappen. Vastzetten met een paar kleine boutjes vanaf het dak. Kijk maar wat je het beste lijkt. Gr. Klaas.
     
  10. acura

    acura

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    105
    Locatie:
    maasdam
    Magneetje bij een bloemist gevraagd. Werken ook goed
     
  11. acura

    acura

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    105
    Locatie:
    maasdam
    Deze magneetjes worden voor corsage gebruikt.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi om te zien hoe elke modelbouwer zijn eigen weg vindt en onverwachte bronnen aanboort voor onderdelen. Magneetjes zitten ook in handtassen, portemonnees, covers voor tablets en lasers van harde schijven, cd en dvd spelers. Dus weet je gelijk waar mijn sloopmagneetjes vroeger zaten. Gr. Klaas.
     
  13. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Toch besloten om het kluisgat aan te passen.
    Ga eerst proberen de pijp waar de ketting door loopt verder achterin het kluisgat te plaatsen.
    Hoop dat het anker dan wel beter past.
    Anders ga ik me er toch aan ergen.
    Nu nog moed verzamelen....om er eens aan te gaan beginnen.

    Mvg ronald
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Als je de kluispijp naar achteren brengt loopt het anker nog eerder klem. Kijk even waar het anker de meeste ruimte nodig heeft. De kluis is verkeerd ontworpen en is ter hoogte van de kluispijp niet "diep" genoeg. Heb een schetsje gemaakt om het beter uit te kunnen leggen. Ter hoogte van de pijlen moet de kluis voldoende diepte hebben om het anker binnen de huid te laten vallen. Zou op mijn gemakje een schets maken en van karton een "testkluis". Heb je gelijk een mal om de nieuwe kluis op de romp af te tekenen en uit te tekenen op een stuk(je) plaatmateriaal. Kijk maar wat je hebt liggen.
    Succes ermee! Gr. Klaas.

    20210602_133044 Ankerkluis.jpg
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  15. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Pff ..denk dat hem niet gaat worden.

    Heeft er iemand een voorbeeld van de ankerkluis in de smit hunter/happy hunter zoals je hem gebouwd hebt?
    En special waar jullie de koker hebben geplaatst.

    Mvg ronald
     
  16. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo zitten ze opmijn Smit Finland.

    RIMG0762.JPG

    En zo hangen de ankers erbij. Puur omdat het model van de kluis niet goed is.

    20191128_191859.jpg

    Excuxes voor de op zijn kant liggende foto. Denk dat het slim is om de ankers op te meten en de diepte van de kluizen en dan te bepalen of het zin heeft om de pijpen te verplaatsen. Zoals ik het bekijk is er onder de pijpen in de kluis te weinig ruimte om de ankers niet uit te laten steken. Meer kan ik er niet over bedenken. Succes met de aanpassing. Gr. Klaas.
     
  18. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Klaas.

    Bedankt voor de foto's
    Daar kan ik wat me.
    Bij jou zit de pijp ook dichter bij de ronding.
    Bij mij zit die dichter bij de romp.

    Mvg ronald
     
  19. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Diverse hek railingen geplaatst.
    Het begint wat te lijken. 20210604_163149.jpg 20210604_163218.jpg 20210604_163224.jpg 20210604_163242.jpg 20210604_163252.jpg

    Mvg ronald
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2021
    RenéH vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi resultaat.
    Voor mij, aangehaalde citaat is een "understatement".
    Dus voor mij een een afzwakking
    Voor mij, met respect heb ik je huidige huidige stand gevolgd.
    Groet, Henk, die uitkijkt naar je verdere vorderingen.
     

Deel Deze Pagina