Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Adam, 2 nov 2006.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Mede forumgenoten.

    In dit topic wil ik een verslag bij gaan houden over de bouw van de Smit Kamara in de schaal 1:50.
    Inmiddels ben ik hier al mee aan de gang vanaf mei dit jaar.
    De reden waarom ik niet eerder een verslag bij gehouden hebt zijn mijn slechte ervaringen in het ASD topic.
    Dit topic is mijns inziens volledig waardeloos geworden door alle niet ter zake doende postings.
    Dit heeft mij (en andere, vandaar dat er weinig meer in dat topic gepost wordt) er van weerhouden om weer een nieuw bouwverslag te gaan bij houden.
    Nu er echter door Robert (op verzoek) deze mogelijkheid geschapen is om je "eigen" topic te editten wil ik weer een poging wagen om een leesbaar, en informatief verslag bij te gaan houden.
    Op voorhand wil ik daar om hierbij aangeven dat ik het topic redelijk "strak" wil editten bij niet terzake doende postings. Ik ben dan ook niet van plan om met mensen in discussie te gaan van wie ik misschien een posting verwijder.

    Maar terug naar de bouw van de Smit Kamara.
    Eerst iets over het orgineel

    De Smit Kamara is in 2005 gebouwd bij de werf van KeppelMarine te Singapore onder bouwnummer H285.
    De SK is een zgn A(nchor) H(andler) T(ug) S(upply) vessel. Ze wordt echter nu ingezet als een offshore platform maintance vessel. In opdracht van Shell worden op de Noordzee onderhoudswerkzaamheden gaan aan aan (onbemande) offshore platforms.
    Speciaal voor het aan boord komen van de platforms is op het achter schip een zgn platform access system geplaats.
    D.m.v. deze "brandweerladder" kan men eenvoudig aan boord van een platform komen. Deze ladder is deining gecompenseerd.
    Tevens is er een offshore kraan geinstalleerd.

    Wat algemene gegevens van de Smit Kamara
    Lengte: 70.90 meter (schaal 1:50 = 1418 mm)
    Breedte: 16.00 meter (schaal 1:50 = 320 mm)
    Diepgang max 7.00 meter ( schaal 1:50 = 140 mm)
    Hoofmotoren: 2x 2460Kw
    Boegschroeven: 2x 550 Kw
    Hekschroef: 1x 550 Kw
    Bollardpull: 82 ton.

    En om welk schip gaat het dan eigelijk allemaal:
    [​IMG]
    Foto: www.tugspotters.com

    Hiermee staat dus dan de eerst posting in het nieuwe bouwverslagen topic.
    Wordt vervolgt
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Die "brandweerladder" maakt het een uniek project.
    Succes er mee in ieder geval (en gefeliciteerd als 1e poster :wink: )

    Heb je meer foto's van die ladder?
    Ik zie achter op wel iets staan, maar dat lijkt mij meer op de kraan.
    Die "ladder" is deining gecompenseerd. Ik neem niet aan dat je DAT wilt gaan doen, maar wordt het wel een werkende ladder?

    Wil je ons ook nog vertellen hoe je aan de info gekomen bent?
    Dit is voor veel mensen het moeilijkste punt.

    Succes,

    Wim
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Op verzoek:
    [​IMG]
    Een foto van de BB kant van het "platform access system".

    Ik wil eigenlijk beginnen met een gewoon dek zoals een AHTS meestal heeft, open, leeg, met een cargorail aan beide zijde.
    Op deze manier kan ik er dan namelijk ook nog mee slepen, iets wat ik graag doe.
    Als optie wil ik eigenlijk een tweede, los dek maken wat in dezelfde opening kan liggen als het "sleepdek" maar op dit dek wil ik dan de installaties bouwen zoals ze nu voor de Shell vaart.
    Maar het kan ook zo zijn dat ik er een soort van "hybride" uitvoering van maak, dus wel het normale sleep achterdek, maar wel met de kraan er op.
    Ik vind het PAS nou eigenlijk niet zo mooi staan :lol:
    Maar dat is voor latere zorg.

    Voor wat betreft informatie vergaring:
    Ik wil eigenlijk alleen maar schepen bouwen die ik zelf bezoeken kan, en dan ook nog liefst van een Nederlandse rederij.
    Die bezoeken heb ik nodig om voldoende foto materiaal te maken, ik wil graag alles zelf gezien hebben.
    Een Nederlandse rederij is makkelijk voor de communicatie.
    Daarnaast bied een Nederlandse rederij makkelijker de mogelijkheid om eventueel een bezoek aan het hoofdkantoor te brengen, om hier te kunnen laten zien wat je zoal eerder gemaakt hebt.
    Mijn ervaring is: Zien doet verkopen en op die manier trachten mensen enthousiast te maken om hun medewerking te verlenen aan het tot stand komen van het model

    In het geval van de SK ben ik bijna een jaar bezig geweest om tekeningen te bemachtigen, en geloof me ik had toch een aardige kruiwagen.
    Maar op een gegeven ogenblik toch iemand gevonden die enthousiast was over wat ik wilde gaan maken.
    Ik heb echter wel de afspraak dat ik de tekeningen alleen voor eigen doeleinde zal gebruiken.
    Rederijen worden "gek" gezeurd om tekeningen door modelbouwers.
    Zelden of nooit zien ze er ooit wat van terug, of in een nog slechter geval worden de tekeningen voor grof geld verkocht, het zij aan modelbouwers of aan concurerende partijen.
    Je begrijpt daarom misschien dat ik dat vertrouwen niet wil beschamen dat ik daarom ook er zuinig ben op mijn contacten.

    Daarnaast heb ik ook nog een persoonlijk belang; ik wil ook graag een exclusief model houden 8)
     
  4. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Hi Adam,

    Respect Adam..... :D
    Mijns inziens siert de door jouw beschreven manier de echte modelbouwer. En alleen op die manier lukt het om exclusieve modellen te bouwen.

    Je hebt me er eerder eens over aangesproken omdat ik wellicht toen te enthousiast over mijn plannen was aan het schrijven.

    Echter ook ik denk hetzelfde over de contacten met bedrijven als jij.

    Ik mag dan wellicht nog niet zo ervaren in het bouwen zijn (vanwege de korte tijd dat ik ermee bezig ben) maar ook ik doorloop momenteel het traject dat jij beschrijft.
    De firma Viking Offshore Service Ltd uit Engeland stelt zich zeer coöperatief en vertrouwend op in relatie tot mijn hobby. Vorige week kreeg ik (onder de zelfde voorwaarden als jij) een kopie van tekening van de nog af te leveren reeks "Pioneer-class" Field Support Vessels.

    (overigens ter info...ik heb sinds jouw "advies" aan mij geen firma meer benaderd.) :wink:

    Ik verwacht deze winter met het project te beginnen.....wellicht komt er ook een lijntje.....
    Ik ben wel zeer benieuwd naar jou verslag van de Smit Kamara...(goeie keus trouwens)

    Groet,

    Botsjunge
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Als scheepsmodelbouwer heb ik bij de start van een nieuw model eigenlijk altijd gelijk een probleem: ik hou niet zo van rompen bouwen, maar ja een schip zonder romp is ook niets.
    Ik wil daarom het romp bouwen zo snel mogelijk achter de rug hebben.
    Een aantal jaren geleden heb ik in een Duits modelbouw blad een methode gezien waarin een romp gemaakt werd met horregaas, je weet wel van zo’n vliegendeur.
    M’n Smit-Lloyd 123 was de eerst romp welke ik op die manier gemaakt heb. Hierna volgde de Fairmast.
    Omdat deze methode mij wel aardig ligt heb ik deze methode dan ook weer gekozen voor de SK.

    Omdat ik het spantenplan in een AutoCad file heb was het redelijk simpel (niet voor mij, maar wel voor een kennis) om beide zijde van de spanten in één tekening te maken, dus geen geklooi met spiegelen of dubbel vouwen.
    Ook kon er direct in de juiste schaal afgedrukt worden. (nogmaals bedankt Mathijs)
    Voor de spanten zelf heb ik gebruik gemaakt van 9mm berkenmultiplex. Dit is wel wat duurder dan gewoon multiplex maar splintert veel minder, en omdat de spanten in de romp blijven zitten vond ik dat wel zo mooi.
    Met een spuitbus Bisonlijm de uitgeprinte spanten op het multiplex gelijmd. Voordeel van de spuitlijm is dat als je het even laat drogen voordat je het op het hout plakt, je het papier er later heel makkelijk af kan halen, zodat er (bijna) geen restanten papier op het hout achter blijven.
    Bij deze romp heb ik voor het eerst geen kielbalk gebruikt, eigenlijk afgekeken van Marco B
    In plaats van een kielbalk heb ik bij de lokale DHZ machinaal stroken laten zagen op de breedte van de spantafstand min de dikte van de spanten (in mijn geval: 64mm – 9mm = 55mm).
    Doordat ik ze machinaal in één keer heb laten zagen zijn deze stroken exact even breed.
    Dit is van wezenlijk belang voor het verkrijgen van een rechte romp!
    Door nu het grootspant zuiver haaks, zowel langsscheepse richting en in dwarsscheepse richting op een bouwplank te stellen heb je een goede referentie om vanaf dit grootspant naar voren en achteren te gaan werken.
    Van de stroken van 55mm breed heb ik kleiner stukjes gezaagd. Door deze stukjes nu aan beide uiteinde van het grootspant aan te leggen staat de volgen de spant gelijk op de juiste afstand, en exact parallel aan het andere spant. Vandaar dat de stroken alle even breed moeten zijn anders zou je scheef kunnen gaan.

    [​IMG]
    Tussen de twee zwarte lijmklemmetjes zijn de strookjes van 55mm aangebracht. Samen met de strookjes onder de bodemplaat en de bodemplaat zelf vormt dit een soort "box" constructie

    Tevens dienen deze stroken ook weer als drager en afstand houder voor de bodem plaat.
    Door consequent met deze blokjes te werken blijft je romp vanzelf recht.
    Op strategische plaatsen zijn er ook de nodig verstijving in het spanten frame aangebracht.
    Ook de bodemplaten zorgen er voor dat het frame eigenlijk niet kan torderen.
    Als alles goed gelijmd is ontstaat er een vrij stevig spanten frame.
    Met behulp van een "Powervijl" en een haakse slijper met een schuurschijf heb ik vervolgens de vloeiende lijn in de spanten geschuurd.
    Ook de uitstekende delen van de bodemplaat zijn met de slijper in de juiste vorm geschuurd.
    Hierna heb ik dit hele frame, zowel binnen als buitenkant, twee maal in de G4 gezet zodat water wat eventueel in de romp zou komen niet in het multiplex kan trekken.
    Als het geheel droog is, is het spantenframe klaar voor de volgende fase.
    Tot zover is het nog het redelijk het zelfde als het bouwen van een "conventionele" romp.

    [​IMG]
    En zo ziet het geheel er dan uit. Spanten en bodemplaten moeten hier nog in de vorm geschuurd worden
     
  6. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Hallo Adam,

    De manier van werken bij de romp zoals je die beschrijft is de meer, minder of even bewerkelijk als de traditionele manier ?

    Even terug naar jouw SK. Voor mijn beeldvorming. Er zit wel in de lengte richting een lat onder de spanten die ze aan elkaar verbind ?

    Je hebt alleen geen gebruik gemaakt van een vooraf gezaagd compleet grootspant !? Toch ? Dus het boegdeel en heckdeel zijn in principe losse stukken? Wat is je volgende stap ? (nu de spanten staan>)
    Groet........ Mario :lol:

    Posting een klein beetje in gekort om het "to the point" te houden.
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Mario,
    Ik zelf denk dat het wat vlugger is, maar daar kan je van mening over verschillen.
    Er zit geen "hele" lat onder de spanten, alles bestaat uit stukjes van 55mm, alleen de twee laten aan weerszijde van het achterdek, dit zijn wel twee lange latten.
    Het boeg een hek deel zijn idd lossen stukken.

    Voor de volgende stappen.......... zie vervolg postings :lol:
     
  8. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Adam,

    Het geheel ziet er veel belovend uit :wink: en ik zal dit draadje met veel intresse volgen want misschien is de bouwwijze van je romp ook wel iets voor de bouw van de Bronco waar ik aan ga beginnen.

    Gr Martin :D
     
  9. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Adam,

    Is het erg brutaal gevraagd om een detailfoto van zowel het boegdeel als het heckdeel te maken ? (onder het motto "één plaatje zegt meer dan 1000 woorden")

    In het bijzonder het boegdeel aangezien dat naar mijn bescheiden mening aardig afwijkt van de "traditionele" manier van bouwen.

    Gr...Mario
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Op verzoek foto's van "kop en kont"

    [​IMG]
    Een boven aanzicht van de kop


    [​IMG]
    En een bovenaanzicht van de kont. De aluminium hoeklijn dient alleen ter fixatie van de doorlopende lat. Dezelfde lat als welke zichtbaar is aan de onderzijde van de foto

    De ervaring van de vorige rompbouw leerde mij dat het netjes spannen van het horregaas afhangt van hoe goed het gaas de spant rondingen kan volgen.
    Het gaas heeft tussen de spanten in de neiging om hol te gaan staan. Nu is dat niet geheel te voorkomen, maar wel voor een gedeelte te beperken.
    Vandaar dat ik bij deze romp de bodemplaten nu al tussen de spanten gelijmd heb.
    De ontstane vorm van de bodem lijkt dan een beetje op een waterlijn doorsnede uit het lijnenplan.
    Aan de onderzijde van de bodemplaat is echter een soort van holle ruimte ontstaan.
    In werkelijkheid zou de boven kant van de bodemplaten de tanktop zijn , en daar onder de tanks.
    Deze holle ruimtes het ik volgespoten met PUR schuim, om ze vervolgens grof in de vorm te zagen en hierna met een schuurmachine in de vorm te schuren.

    [​IMG]
    Op de foto is goed de onderzijde van de bodemplaten te zien. Ook is hier goed te zien dat er geen centrale kielbalk gebruikt is

    [​IMG]
    Het achtership volgeschuimd. De linkerzijde is al grof weggezaagd en de rechterzijde is in de vorm geschuurd.

    [​IMG]
    En een detail van het achterschip met het in de vorm geschuurde schuim. In het gat waar je door heen kijkt wordt later de hekschroef gemonteerd.

    Op dezelfde wijze worden ook het middenschip en de kop gedaan.
    Na het nodige schuurwerk is er dan een spantenframe onstaan waar somminge rondingen al in aan gebracht zijn. Hier door zal het horregaas minder "hol" willen gaan staan, is er straks een groter hecht vlak voor de glasmat, en er hoeft minder dik geplamuurd te worden

    Nog wat foto's van het "schuimmodel"
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de volgende posting zal het bespannen van het spantenframe centraal staan
     
  11. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    adam,
    ik zal in het vervolg waneer ik nog eens een boot bouw deze bouw methode zeker toepassen.
    supper.
    groetjes,ronny
     
  12. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi Adam

    Een kennis van mij, heeft dit ook op deze manier gedaan. En die heeft zo gemaakt, dat het schip met motoren en accu niet kon zinken.

    Groetjes huub
     
  13. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Geweldig fijn rompje!!

    Mooie lijnen, zeer proper gebouwd, knap! Dit is het soort bouwverslagen waarbij ik onmiddelijk zin krijg om zelf ook te beginnen. (Helaas heb ik nog 2 rompen in opbouw liggen - en ik heb mijzelf beloofd om die eerst af te werken alvorens ik weer aan een nieuwe begin)

    Maar ik ga dit zeker blijven volgen, want dit schip heeft echt mooi lijnen vind ik.
     
  14. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Hi Adam,

    Ziet er fantastisch uit. Je bent flink opgeschoten.

    Ik vermoed dat de romp lichter zal zijn dan bij een traditionele bouw ?

    Volgende keer het gaas erop ? Dat wordt zo strak als het kan gespannen?
    En dan....glasvezelmatten en Polyester erover.?

    Hoewel ik het werk niet wil onderschatten, heb ik gevoelsmatig het idee dat het sneller gaat dan standaard houtwerk.....
    Ik heb er (jammer genoeg) geen ervaring mee. Ik hou deze methode wel in gedachten voor mijn nieuwe schuit. (Ik kies overigens toch maar voor schaal 1:50. Je hebt me toch aan het denken gezet erover.)

    Ik ben benieuwd naar je volgende posting....

    Gr....Mario
     
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Vooralle duidelijkheid.
    Ik ben sinds mei al bezig met de romp.
    Dat de postings nu kort achter elkaar zitten, wil niet zeggen dat het werk ook in die tijd gebeurd is, zoveel tijd heb ik echt niet :(
    Ik ben nu eigenlijk bezig met een soort in haal slag, straks gaan de updates echt langer op zich laten wachten.

    Zelf denk ik ook dat deze bouwwijze sneller is dan de traditionele bouwwijze met latjes.
    Nu het spantenframe klaar is zou je ook met latjes aan de gang gaan, dus tot hier is het tijd beslag nog het zelfde.
    Ik heb echter na twee dagen polyesteren een dichte romp, en met latjes duurt dat toch aanzienlijk langer.
    Eerlijkheid gebied mij echter wel te zeggen dat er bij "mijn" bouwwijze wel weer meer tijd in het plamuren gaat zitten

    Ik denk zelf dat deze bouwwijze een relatief zware romp op levert, en daarom minder geschikt is voor kleinere schepen (tenzij je er weer een mal van wil maken).
    Gewicht speelt in mijn geval geen grote rol, en daarnaast zit het gewicht op een goede plaats, namelijk in de romp zelf.
    Ik verwacht een vaarklaar gewicht ergens rond de 35-40 kilogram.
    Maar omdat ik nog geen waterverplaatsing van het orgineel heb kunnen vind is het nog een gok.
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Adam,

    Heb je tekeningen nu nog op punten aan moeten passen voor bijvoorbeeld de hekschroef o.i.d.?
    De voorbereiding lijkt me in jouw geval een stuk gecompliceerder dan de traditionele methode aangezien de meeste tekeningen hier op voorbereid zijn.
    Ik vind het resultaat overigens veelbelovend en ben benieuwd naar het eindresultaat.
     
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Die gecompliceerdheid valt best mee, is volgens mij niet heel veel meer dan een normale spantenbouwwijze.
    Ik heb er echter nu bodemplaaten in gemaakt omdat ik graag een "vlakke" vloer in het schip heb.

    Voor wat betreft boeg-, en hekschroef: ik moet hoogswaarschijnlijk één boegschroef door een spant boren, de andere valt precies tussen twee spanten in, en de hek schroef verschuif ik een paar mm dan valt hij ook precies tussen twee spanten in.
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Omdat ik met SL 123 de evaring had dat verschillende materialen onderling blijven werken, en je dus op den duur overgangen gaat zien, scheurtjes en barstjes ed, wilde ik dit bij de SK voorkomen.
    Met name bij de achterverschansing, die bij de SL123 eigenlijk gewoon “koud” op het dek gelijmd is, geeft die werking nog wel een problemen.
    Daarnaast is het koud op dek lijmen ook gevoelig met stoten, de verschansing kan makkelijk los breken, dus de achterverschansing moest één geheel worden met de romp
    Het “koud” op het achterdek lijmen van de achterverschansing van de SK zou dus in de tijd zeker barsten opgaan leveren.
    De SK heeft aan de buitenzijde een geheel gladde romp, geen berghout o.i.d.. dus het “onzichtbaar” onder het berghout weg werken van de lijmnaad was geen optie. Door de gladde buiten zijde zouden scheurtjes ook nog eens extra op vallen.

    Daar waar de SL 123 een terug staande boegverschansing heeft, en dus redelijk beschermd word door de romp zelf, is deze bij de SK juist voor over staand, waardoor deze er, met per ongeluk tegen de kant stoten o.i.d, makkelijk af zou kunnen breken.

    Om deze problemen te voorkomen wilde ik de beide verschansingen mee polyesteren.
    Daarnaast heeft de SK heeft op het tussen dek een soort van “wallegang”. Ook deze wand moest dus mee gepolyesterd worden.
    Om de romp dus hoger te maken zodat ik daar tegen aan kon polyesteren, heb ik van berkentriplex “demontabele” stukken gemaakt.
    [​IMG]
    Het losse stuk ter plaatse van de "wallegang". De getekende lijnen zijn zoals e.e.a. uitgefreesd moet worden. Aan de linker kant sluit hier het polystyreen op aan voor de voorverschansing.

    Deze stukken zijn met houtschroefjes vast gezet aan de romp en dienen er dus alleen voor om de glasmat te dragen tijdens het polyesteren.
    Aan de achter zijde zijn er aan de “tijdelijke” zijverschansing twee blokken gelijmd. Deze zijn in de vorm geschuurd, zodat ook de aflopende vorm naar de ankerrol er direct en uit hetzelfde materiaal er in zit.
    [​IMG]
    De achterverschansing met aangelijmde blokken. Aan de binnenzijde zichtbaar de steunen waarmee de tijdelijke verschansing aan de romp geschroefd kan worden

    [​IMG]
    Achteraanzicht van de blokken. De deellijn zit dus boven het gele schuim, dit wordt later onderzijde dek. Alle losse delen worden met losmiddel ingesmeerd zodat het polyester er niet aan hecht,

    Bij de boegverschansing heb ik het iets anders opgelost.
    De spanten heb ik daar bij het uitzagen al een 2,5 cm hoger gehouden.
    Vervolgens zijn de spanten in de vorm geschuurd, en heb ik vanaf dekhoogte de spanten nog eens 2mm extra terug geschuurd.
    Daarnaast zijn ze op dekhoogte al gedeeldtelijk in gezaagd op ze makkelijker te kunnen verwijderen.
    Nu kon ik van 2mm polystyreen plaat een uitslag maken dit de vorm kreeg van de boegverschansing.
    Deze uitslag is vervolgens tegen de spanten aangelijmd, en dient dan als drager voor het polyester.
    Als het geheel later klaar is schuur ik met de powervijl de spanten gelijk met dek hoogte weg en kan ik het polystyreen plaat weg halen, waardoor er een gladde binnenzijde van de verschansing ontstaan, die zonder lijmnaad één geheel vormt met de romp
     
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De constructie is nu zo ver dat het horregaas op de spanten geniet kan worden.
    Het horregaas dient eigenlijk alleen als drager voor de eerste laag glasvezeldoek.
    Het is daarom zaak om het gaas dus danig te spannen dat het niet te strak (het gaat dan “hol” staan tussen de spanten), maar ook weer niet te slap staat (dan draagt het het doek weer niet)

    [​IMG]
    Het gaas ligt ruw "gedrapeerd" op de spanten constructie. Aan de boven en onderzijde zijn die nietjes te zien waarmee het gaas op de spanten geniet zit. Later zijn er om de 2cm nietjes in elke spant gezet

    Na twee rompen gemaakt te hebben op deze manier is mijn ervaring dat je het beste in het midden van het schip kan beginnen (meestal het grootspant).
    Door er voor te zorgen dat het gaas mooi “haaks” op de romp ligt, dus één rijtje gaatjes volgt mooi het spant, had ik een referentie of in het gaas wel zonder al te veel spanning vast gezet werd.
    Zet dan het gaas met behulp van een tacker (nietmachine) goed en netjes, zonder dat je heel veel spanning in het gaas brengt, vast op deze eerste spant.
    Vervolgens heb ik op dekhoogte het gaas naar het voorschip toe strak op de dekdragers geniet.
    Hierna ben ik vanaf dekniveau het gaas strak gaan spannen naar de bodemplaat.
    Enige hulp bij het bespannen is zeker op z’n plaats, een extra hand doet wonderen.
    Het gaas laat zich met meer handen toch wat beter in model trekken, en het is dan ook direct goed vast te nieten.
    Hier komt nu ook de volgeschuimde bodem goed tot z’n recht; door dat het schuim hier als drager functioneerd was het niet nodig om het gaas ook op de bodem te hebben.
    Hierdoor had ik veel minder “loos” gaas wat weer moeilijk weg te werken is.

    [​IMG]
    Hier is goed te zien dat er terplaatse van het schuim geen gaas zit

    Ook het volgeschuimde achterschip maakt het werken makkelijker. Het had heel veel nietjes gekost om het gaas, door de complexe rondingen in het achterschip, netjes strak op de spanten te krijgen.

    Na alle overtollige gaas restanten weg gesneden te hebben heb ik de spanten nog twee maal ingesmeerd met G4.
    Ten eerste om te voorkomen dat er ooit misschien eens water in de niet gaatjes zou kunnen komen, en ten tweede zorgt de opgedroogde G4 dat het gaas overal ook nog eens een soort van gelijmd op de spanten komt te zitten.
    Hierdoor kan het gaas tijdens het aanbrengen van de mat ook niet een beetje tussen twee nietjes heen en weer schuiven.

    [​IMG]
    Het eindresultaat klaar om met polyester bekleed te gaan worden
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het begint er gewoon echt al erg gelikt uit te zien zonder ook maar een druppel polyester. Erg netjes Adam. :worship:
     

Deel Deze Pagina