Bouwverslag Smit Orca

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Mythos, 16 jan 2006.

  1. Mythos

    Mythos

    Lid geworden:
    22 apr 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    De Kooy
    Hallo,

    In navolging van mijn collega reders ben ik op zoek gegaan naar een passend schip schaal 1:50. Dit is dus de Smit Orca geworden. Ik vond het altijd al een stoer schip en nu moet het maar eens van de bouw komen.

    Allereerst wil ik wel 2 mensen bedanken die me een behoorlijk stuk op weg hebben geholpen met het vinden van de juiste documentatie:
    Adam Louwen en Stefaan Joris, many thanks :thumbsup:

    De bouw zal het volgende omvatten :
    Het bouwen van de (verloren) romp, waarvan ik een negatief zal trekken, deze gevolgd door de daadwerkelijke romp
    Opbouw word van Polystyreen, en de rest zoveel mogelijk van messing

    Voor diegene die het schip niet kennen (lijkt me stug):
    [​IMG]
    Foto: R.van der Ent @ Tugspotters

    Groet,
    Andre
     
  2. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Goedeavond
    Wat was de lengte en breedte van dit schip ook alweer? :oops:
    Ik had het ergen gelezen maar weet niet meer waar. :oops:
    Ik heb al gekeken op Tugspotters daar staat ze wel maar geen
    LxBxdxh op.
    Groetjes Nick
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Andre,

    Kijk, that's the spirit, weer een URS-sleper voor de modelvloot :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

    Een erg leuk project (toch weer eens wat anders dan de doorsnee sleper) en ik ga dit draadje dan ook zeker volgen :D .

    @Redcheesehead, de maten; Principal dimensions : Length o.a. : 50.77 mtr, Breadth o.a. : 11.80 mtr, Depth : 4.70 mtr, Draught max. : 3.80 mtr :D .

    Groetjes, Danny.
     
  4. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo Andre,


    Het is zeker weer eens iets anders maar zeker een stoer Schip, ik wens je erg veel modelbouw plezier bij de bouw ervan. En ik pik deze tros ( om in het jargon te blijven )ook op. :wink: Ben benieuwd naar het verloop van de bouw.

    Groetjes Martin
     
  5. rdriesse

    rdriesse Guest

    Suc6 Andre met de bouw, ik zal het ook zeker gaan volgen, misschien kan ik ook er nog iets van leren, ik zelf maak houten opbouwen, maar heb nog nooit met polysytreen gewerkt, dus ben ik zeker benieuwd hoe jij dat gaat doen.
    En heb je zelf al in gedachte hoelang je er over wilt gaan doen?
     
  6. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    @Richard hoe lang hij er over gaat doen zegt mij niets de een werkt er 10 uur per dag aan de ander 10 uur per week aan zijn Model.

    Je zou een Logboek bij moeten houden, met de uren dat je er aan gewerkt hebt, dit geeft een indicatie.
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Mooi bootje voor in de vloot André!

    Met de vaarkwaliteiten van sommige onder ons voorzien ik een goede bezettingsgraad voor een bergingsvaartuig 8)
     
  8. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo Andre,

    Leuk model, ben benieuwd naar de bouw en zal je vorderingen zeker volgen. Succes!

    Marco
     
  9. Mythos

    Mythos

    Lid geworden:
    22 apr 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    De Kooy
    Hallo Allemaal,

    Bedankt voor de reacties !

    Wat me inderdaad erg aanstaat is dat er meerdere functie in het schip zijn onder te brengen, maar er desondanks toch een sleeplier in staat.
    We're not a tug, but we tow !

    Ik heb er de vorige keer niet aan gedacht maar ga nu inderdaad een logboek bijhouden, van de besteede uurtjes. Tot op heden 1½ uur bezig geweest met het bestuderen van de plannen en het uittekenen van de spanten

    Polystyreen bouwt erg prettig, het scheelt je in ieder geval om op een gegeven moment het hele gebeuren te moeten plamuren, niet echt een hobby van me (tenzij het machinaal kan) . In principe zet ik lijm ik altijd houten latjes aan de binnenkant om het wat meer body te geven. Tijdens de montage fixeer ik de te verlijmen delen met een paar druppels secondelijm, waarna ik het volledig aflijm met Isarplast of een soort gelijke lijm.

    Adam, er komt nog een Yokohama Fender bij, e.e.a ter bescherming van de tanker !

    Groet,
    Andre
     
  10. Stefaan

    Stefaan

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Wijnegem
    Hoi Andre

    Bedankt voor het complimet. Ik zal proberen dit onderdeel op het forum te volgen.
    De werschependag valt weer eens samen met een evenement in België. We zullen zo een dag zelf moeten organiseren om deze in het zuiden te krijgen denk ik. Wie weet ooit zien we elkaar wel eens ergens.

    Mijn site is ook wat aangepast. http://users.pandora.be/stefaan.joris/
    de pagina van de Noordhoek Singapore is aangevuld met nieuwe onderdelen.

    Stefaan
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Jammer, een vaartuig als een Smit Semi had natuurlijk bij uitstek een welkome verschijning geweest op de werkschependag.
     
  12. Mythos

    Mythos

    Lid geworden:
    22 apr 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    De Kooy
    Zo, daar zijn we weer

    Het heeft even geduurd, maar het beginnetje is gemaakt
    Alle spantjes uitgezaagd en voorlopig even op proef op de bouwplank gezet
    binnenkort alles vastzetten op de bouwplank en dan de dekken er in lijmen

    Groet,
    Andre

    [​IMG]
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Andre,

    Om een romp te maken heb je geen rails nodig hoor................. :lol: :lol: :lol: ( :wink: ).

    Zijn dat alle spanten die je gaat gebruiken? zijn dat er niet wat weinig? Vooral tussen spant B en C zit er nogal veel ruimte terwijl de romp daar toch behoorlijk vervormd, kom je dan niet in de knoei met de beplanking?

    Maar goed het ziet er alweer netjes uit :D .

    Groetjes, Danny.
     
  14. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Heel veel succes gewenst.
    Ik ben al sinds 2003 bezig met hetzelfde model maar dan van tekeningen van de NVM. :evil:
    Alleen heb ik de schaal iets aangepast van 1:100 naar 1:75.
    Het is wel veel werk maar een erg leuk model en ook ik zal dit lijntje zeker gaan volgen.
    Groetjes Norwin :wink:
     
  15. Mythos

    Mythos

    Lid geworden:
    22 apr 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    De Kooy
    Danny, dat is vanwege de soort zaag die ik gebruik
    die loopt namelijk als een trein door het hout heen, tja en dan heb je toch rails nodig :wink:

    Norwin, de tekeningen zijn inderdaad niet je van het, maar ja het moet maar. Met de bouw van de 7-Seas had ik stapels met tekeningen (4 dozen). Dan is het met maar 2 tekeningen toch even wennen
    Die romp wordt daardoor wel een behoorlijke puzzel

    Groet,
    Andre
     
  16. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi, ter informatie ik heb vanavond in het fotoalbum een draadje geopend over de Smit Orca, kan je mijn capriolen ook een beetje volgen.
    Groetjes Norwin
     
  17. Mythos

    Mythos

    Lid geworden:
    22 apr 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    De Kooy
    Hi Norwin,
    Ik had ze al gezien !
    Ziet er mooi uit zeg, kom jij toevallig ook naar de WSD ?

    Helaas ben ik nog niet veel verder gekomen dan het uitzagen van de spanten en de kiel. Ben daar in Januari aan begonnen, maar nog niet verder mee gegaan. ik heb de afgelopen periode weinig gebouwd.

    Ik wil eerst de 7-Seas vaarklaar gaan maken, om me daarna op de Orca te gaan storten. Dat zal wel ergens tegen de winter gaan worden, dus voorlopig zal het hier nog wel rustig blijven.

    Groet,
    Andre
     
  18. Steef

    Steef Guest

    Mooi schip de Smit orca. Wilde hem ook wel bouwen, maar geen werftekening. Sinds 5 mnd de werftekeningen van de Barracuda van Smit. Dat is de voorloper van de Orca. Begin dan ook meteen met de Smit Bronco, die tekeningen heb ik inmiddels ook. Kijk uit naar het resultaat van je model. Gr Steef
     
  19. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi ik ben wel op de WSD geweest maar heb mijn model niet meegenomen.
    Wellicht volgend jaar als hij dan eindelijk af is.
    Hoop ik :evil:
    Ik zal er weer even een plaatje bij zetten.
    [​IMG]
    Groetjes Norwin
     
  20. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo Steef

    Wil graag foto's zien als je de Smit Bronco bouwt?

    Groetjes machinist van de SMIT BRONCO

    Ronald
     

Deel Deze Pagina