Bouwverslag smit rotterdam

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 29 jun 2020.

  1. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    nee hoor, zeurkous is het verkeerde woord. Ervaren bouwer is beter op zijn plek... ik gebruik koperen spijkertjes... en ik weet van mijn huisjes dat die prima glad schuren... maar ik ga zien of ik ze er uit krijg. Bijna dicht, nog een paar plekjes, ben druk met spits toelopende opvullingen snijden.
     
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Yay, laatste houtje erin gelijmd, de romp is dicht! Dat berkentriplex is zo buigbaar dat ik er graag nog even mee had doorgebouwd. Nu plamuren, schuren en dan lakken.. ik heb drie opties en ik kan niet kiezen....
    Optie een, verven met olieverf en penseel. Ik hik er tegen aan... olieverf droogt langzaam....
    Optie twee, spuiten met autolak, met zo’n spuitbus van de automaterialenhandel.
    Optie drie, afplakken en laten spuiten bij een autospuiterij....

    hebben jullie nog andere opties voor mij? Heeft geen haast, ben wel even druk met plamuur en schuurwerk.
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.439
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Optie twee.
    Motip lak.
    Krijg je geheid geen spijt van.
    En dan die speciale gele en blauwe kleur even met een kwastje.
    Daarna (zo je dat wil) nog een laagje zijdemat erover.

    Bijkomend voordeel: Motip is over tig jaar ook nog verkrijgbaar.
    Ik heb destijds mijn SR met HEMA verf gespoten.
    Een paar jaar geleden moest ik wat bijwerken.
    HEMA verkocht geen spuitverf meer dus dat werd een ander merk.
    De kleur die ik voor de antifouling gebruikt had was niet eens te benaderen, maar zelfs het zwart bleek net even een andere kleur zwart dan er op zat.

    Kortom: het bijwerken werd een compleet nieuwe verfklus.

    Bij een autospuiter laten spuiten moet je niet doen jôh.
    Veel te duur.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Marijke,
    Ik had het geprobeerd met Action primer en gewone lak in RAL kleur. Een tijdje geleden haalde ik een stukje tape van de romp en trok gelijk de verf mee. Nu is de romp weer helemaal kaal en kan ik overnieuw beginnen. De volgende poging wordt een 2 componenten lak in een RAL kleur, zodat ik later altijd de zelfde kleur kan laten maken.
    Succes met de beslissing.
    Roelof 20200711_162607.jpeg 20200711_181426.jpeg
     
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.439
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Action primer ;-(
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.111
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zet je nog een laagje epoxy met glasweefsel over de verschansing voorop, of heb je dat al gedaan Roelof? Gr. Klaas.
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik ben het eens met bootjebouwer. Sinds ik overstap gemaakt heb naar die Motip, ben ik zeer tevreden. De primers zijn zeer goed! Ze hebben ook fillers en spray putty. Werkt ook fijn als je het glad afgewerkt wilt hebben. Overigens zijn alle ralkleuren wel te mengen en is er een zeer goede webshop die het ook nog eens voor een leuk prijsje verkoopt!

    Autospuiterij zou ik echt niet aan beginnen. Het is prima zelf te doen en met de Motip busjes heb je het al snel netjes.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Nou kijk daar heb je wat aan. Onderdelenhandel zit om de hoek, dus dat busje verf is zo geregeld. Ik kreeg een prijs door van twintig euro voor het spuiten in de spuiterij, ze spuiten regelmatig zwart en nemen m dan even mee. Vond ik niet duur, maar dan ben ik m een week kwijt omdat die daar dan moet liggen wachten.... dat vond ik geen fijn idee... die primer, is dat echt noodzaak? Misschien een domme vraag, van een onervaren scheepsschilder... wij kunstschilders gebruiken geen primer, maar gesso, (gips) die overeenkomt met plamuur. Dat vult en zorgt voor een betere dekking. Dus ik dacht er mee weg te komen om alleen te plamuren...
    Andere vraag, bouwen jullie een “spuitruimte” van grote stukken karton? Dat zag ik ooit ergens op tv bij een hobbyprogramma.
     
  9. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dat heb ik nog niet gedaan Klaas. Maar dat staat voor dit weekend gepland. Er zit nog een putje net boven de bulb, dus ik wil een matje met epoxy onder bij de kiel vandaan over de overschansing trekken, dan heb ik daar gelijk een versteviging. Ook moet ik de kunststof straalbuizen nog voorzichtig schoon zien te krijgen zonder dat ze loskomen. Groeten Roelof.
     
  10. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Marijke,
    Ik gebruik van dat afplakplastic op een gelijk waar ook tape bijzit. (van de Action). Daar bouw ik een soort doos van waar ik in spuit. Dit statisch plastic en trekt de overspuitende nevel aan.
    Groeten Roelof 20190909_184728.jpeg
     
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk

    Alleen plamuur is niet genoeg. Afhankelijk van de kleur die er op komt, kies je de primer. Donkere lakken zet je een grijze primer onder, lichte kleuren kan je met witte primer doen. Ik kies zelf het liefst een grijze primer, daar kun je de meeste kleuren wel overheen zetten. Bijkomend voordeel is dat je met grijs ook direct veel oneffenheden ziet en het nog kan bijwerken voor de kleur er op komt. Tevens dient de primer ook als een hechtlaag.
     
  12. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    dat wordt dus een grijze primer en zwarte lak. En statisch plastic is een goeie tip! Dank u heren.
     
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    A5E563B5-DFB3-43E2-9D90-9C9E673BB42B.jpeg Boodschappen gedaan.....
     
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.439
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Daar ligt niet veel spul maar wel veel geld.
    Maar het zal zich terug betalen.
    Krijg je geen spijt van.

    Heb je er al eens eerder mee gewerkt?
    Anders zou ik je aanraden om even een proefstukje te doen op een stukje triplex ofzo.
     
    willum vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat hier veel geld ligt geloof ik wel.
    Even voor het lees gemak de foto gedraaid.
    A5E563B5-DFB3-43E2-9D90-9C9E673BB42B gedraaid..jpg

    Maar een vraag:
    Zijn de getoonde Motip spuitbussen op op basis van alkyd of op basis van acryl(verfsystemen)?
    Ik ben geen expert op verf gebied, maar ergens had ik gelezen, dat genoemde systemen, alkyd op terpentine basis en acryl op water basis elkaar slecht verdragen..
    Wel een leuke discussie over de beide verfsystemen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/primer-probleem.270813/
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2020
  16. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.439
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik zou het je zo uit het hoofd niet met 100% zekerheid durven zeggen.
    Maar gezien het feit dat het heel sterk ruikt denk ik dat het alkyd is.

    Watergedragen verf stinkt over het algemeen niet zo.
    Staat het niet ergens op de bus vermeld?
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.111
    Locatie:
    Oostvoorne
    2 van de bussen zijn "waterverf", want daar zie ik acryl op staan. Neem aan dat Marijke wel zo slim is dat ze één systeem heeft gekocht. Succes met het opbrengen en vergeet niet het houtwerk zo goed mogelijk in model te schuren. Anders schuur je op de "bulten" de dure verf weer weg. "Kuilen" zul je moeten vullen met plamuur. Maar dat zou ik pas doen na de eerste laag primer. Dan zie je veel duidelijker waar je moet zijn. Gr. Klaas.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  18. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Klaas, nagevraagd, bij het kopen, het kan allemaal met elkaar. Hij wist waarvoor het was. Ferrarirood leek mij wel grappig... is allemaal acryl, dus ik verbaasd, das watergedragen verf, zegt de man nee hoor, is acrylaathars, weliswaar in water gedispergeerd, maar niet meer met water oplosbaar nadat het uitgehard is. Compleet wat anders als acryllatex verf, die ik met schilderen gebruik. Niet te vergelijken. Die blijft wel wateroplosbaar. Althans, zekur niet watervast. De primer is een nitro cellulosebindmiddel. Daar weet ik verder niks van, maar deze primer was speciaal voor mijn verf. Veel geld? Drie tientjes, op de lakplamuur na, die had ik nog liggen. Ik heb al geplamuurd, na de eerste schuurronde, morgen weer schuren en kijken waar wat nog bijgeplekt moet worden. Die antifouling vind ik een wassen neus, omdat ik nu eenmaal een platbodem heb.... maar vooruit maar. Het staat wel mooi.
     
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    ik heb al triplex klaarliggen, met de vulkit die ik gebruikte, de plamuur erover, en dan weet ik meteen of het goed gaat met alles. Die fout maak ik al jaren niet meer, eerst testen bij nieuwe materialen. Ik heb ooit een groot doek verkloot met verkeerde verf. Dat doe je echt niet nog een keer...
     
  20. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.439
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Goed bezâgh.:beer:
     
    Marijke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina