Bouwverslag Smit Siberië

• Topicstarter Topicstarter Pascal82
  • Startdatum Startdatum
P

Pascal82

Guest
hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Pascal en ik heb al een aantal scheepsmodellen gebouwd. Top nu toe was dat eigenlijk alleen statische modelbouw maar ik heb nu besloten om over te gaan op een RC schip.
Mijn keuze was gevallen op de Smit Siberië. Was omdat het model alweer een tijdje op de plank lag. Maar gelukkig heeft dit forum mijn enthousiasme weer terug gebracht en ben ik weer begonnen.
De Smit Siberië dus. Ik vind de lijn van deze schepen net wat mooier dan die van de Smit Nederland, vandaar niet de bouwdoos.
Als basis voor het schip heb ik gekozen voor een Billingboats romp van de bekende Smit Nederland. De rest van het model wordt allemaal eigenbouw.
De kenners van het schip zullen hier en daar wat fouten herkennen, maar ik probeer de algemene lijnen van het schip er in te krijgen en mis nog ervaring om alles exact goed te krijgen.
Ik ben me er ook van bewust dat de volgorde van bouwen en schilderen hier een beetje mis is gegaan, maar goed, daar is niks meer aan te doen. Destijds is het enthousiasme van bouwen wat doorgeslagen tenopzichten van het geduld voor schilderen.
Ik zal hier en daar nog even goed in de bouwverslagen op dit forum moeten lezen hoe we het elektrisch gaan aanpakken, maar het verslag van de Walcheren lijkt me een goed uitgaanspunt.
Uiteraard zijn alle tips welkom!

Eerst wat foto`s:

Kijk ook eens naar de Smit Siberie van DreBo !!
(Hij heeft er overigens nu 2 - een grote en een kleintje)

Hij kan je misschien nog wel tips geven !

Gr.
Mario

Thanks Mario,

Ik heb al even zijn website bekeken. Mooi werkstukje!

Hoi Pascal,

Voordat je verder gaat met bouwen even dit; je bouwt de Smit Siberie nu op de romp van de Smit Nederland. Eigenlijk klopt dat natuurlijk niet, de romp van de Smit Siberie is ongeveer een meter langer en breder dan de Smit Nederland. Ik weet niet hoeveel waarde je daar aan hecht en of je misschien al wat hebt aangepast om het stuurhuis passend te krijgen op de romp van de Smit Nederland, maar de romp van de Smit Siberie is ook in 1:33 te krijgen :D.

Kijk maar eens bij SMB Rompen daar kun je de romp van de Smit Siberie en zusjes kopen. Dan klopt het wel helemaal :wink:.

Verder niets dan lof hoor, het ziet er allemaal netjes uit :thumbsup:.

Groetjes, Danny.

Hoi Danny,

Bedankt voor je reactie, mooie rompjes van SMB. Toen ik destijds begon aan het project had je die niet denk ik, anders had ik dat wel gedaan. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het niet klopt, maar ik wou toch nu zo maar verder gaan.
Ik heb al een aantal aanpassingen gedaan die die niet meer echt redelijk terug te draaien zijn, ben ik bang.
De benadering is zo ook wel aardig ookal zal het voor de echte liefhebber misschien niet goed genoeg zijn.
Denk dat ik in deze fase beter het geld voor een nieuwe romp in een mooi zendersetje kan gaan investeren.

Ik heb al een hoop gelezen over de problemen met de schroefassen van billingboats en gelukkig heb ik die er niet in zitten.
Ik las in het verslag van de Walcheren dat de Graupner 321 assen het beste passen. Nu heb er Graupner 411 assen in zitten.
Gaat dat problemen geven als ik die wil koppelen met 720BB Torque motoren?

Hoi Pascal,

Dan is de keuze inderdaad snel gemaakt, gewoon doorbouwen op de romp van de Smit Nederland :D.

Wat de schroefassen betreft, de 411 is iets langer dan de 321 dat betekend dus dat de motoren iets verder naar voren komen te staan. Op zich maakt dat niet zo gek veel uit, maar je moet even uitvissen hoe dat uitkomt het de accu's. De accu's zullen wel passen maar gooi de romp even in het water met al het gewicht en kijk of de neus niet te diep ligt :D.

Groetjes, Danny.

Is het stuurhuis al volledig verlijmd met de rest van de accomodatie?
Zo ja, hoe ga je de binnenkant schilderen/ aankleden? :?

Anders niets dan lof voor je bouwkunsten hoor. 8)

Droop

Nee het stuurhuis zit nog als een losse unit op de rest van de accomodatie, net als de schoorstenen trouwens. Alles is nog uitneembaar. De inrichting moet ik nog maken, maar ik heb eerst wat verlichtingsdraaitjes aangelegd. Als die netjes weggewerkt zijn ga ik een stuurconsole etc maken.

Beste Pascal

het ziet er al fraai uit, maarre voordat je verder gaat met handreling etc, zou ik eerst het houit eens lekker gronden en glad schuren, nu kan het nog, mat allerlei details erop wordt het een stuk minder gemakkelijk om te doen......

Tom Boere

Back