bouwverslag smit(wijs) rotterdam

Discussie in 'Foto-Album' gestart door kor van Essen, 16 sep 2003.

  1. Zoals belooft begin ik hierbij het bouwverslag van mijn toekomstige smitwijs rotterdam. Met foto's(excuseer de kwaliteit...daar is een webcam net goed genoeg voor) en een klein beetje tekst kan de bouw hier gevolgt worden. En er is nog iets leuks aan. Omdat dit een heel goedkoop bootje is om alleen te laten varen heb ik een nieuw clublid (van een jaar op 13-14) voorgesteld om deze ook te bouwen als beginners bootje. Hij bouwt de smit rotterdam volgens bouwpakket met de bijbehorende romp, en ik bouw de smitwijs rotterdam zoals die er op het moment bijligt met een romp van smb rompen en een paar extra functies. Een leuke vergelijking tussen beide rompen en vorderingen van de bouw. Alle commentaar is welkom en ik sta overal voor open... Op of aanmerkingen?? laat maar horen :D

    Ik had het over goedkoop...let op:

    2 bouwpakketten van de smit rotterdam direct van de importeur=24,24 euro
    4 schroefassen+4schroeven=18 euro
    4 vaartregelaars op school gemaakt naar een regelaar van conrad=ongeveer 10 euro (4 conrad regelaars=56 euro. een besparing van 46 euro).
    4 oude servomotoren=weinig

    met een 30 euro per bootje zijn we klaar :lol:...het leven moet natuurlijk wel leuk blijven

    de romp van smb rompen is vorige week dinsdag binnen gekomen en vandaag ben ik er mee bezig geweest de eerste schroefas erin te zetten. En dat is aardig goed gelukt moet ik zeggen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    en hier is de smit rotterdam van Shonie, het andere clublid

    [​IMG]


    word vervolgt...
     
  2. Vandaag is er weer veel gedaaan aan de Smit rotterdam en de Smitwijs rotterdam. Shonie en ik hebben aardig wat schilderwerk verricht en hij heeft tegelijk ook een les afplakken gehad(is altijd leuk bij deze schaal :? ...). Ook is zijn tweede schroefas geplaatst en ik heb nog wat kleine dingen gedaan zoals het in elkaar zetten van de mast.

    Shonie's smit met een dekdeel in de romp en een ernaast
    [​IMG]

    de tweede schroefas is geplaatst
    [​IMG]

    Opbouw plus een paar dekdelen
    [​IMG]

    en alles op elkaar
    [​IMG]

    en hier een paar dekdelen van mijn smitwijs rotterdam
    [​IMG]

    op het achterdek is de overkapping van de werkplaats afneembaar gemaakt om voor meer ruimte te zorgen om bij de motoren te kunnen komen.
    [​IMG]

    een paar onderdelen van de opbouw. De mast waar nog het een en ander aan verspijkerd moet worden, twee delen van de schoorstenen en het bovenste dek. Daarvan is te zien dat er een brandslang loopt. Vroeger liep deze brandslang ook door naar de achterkant van het dek omdat daar een derde bluskanon stond maar die is vervangen door een schijnwerper. vandaar>>>schuren!!!
    [​IMG]

    Word vervolgt...
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hey Kor,

    Dit vind ik nu eens een leuk initiatief: met z'n tweetjes elk een identiek model bouwen. Welke schaal is dit?
    Het beloven alle twee juweeltjes te worden.
    Ik blijf het bouwverslag volgen hoor. :wink:

    Groetjes,

    Droopy
     
  4. inderdaad, dit is pas een leuke instap voor shonie in de modelbouw dacht ik zo. Het is 1:200 dus een centimeter of 37 lang. Trouwens, het worden geen identieke bootjes. Vandaag kwam het grandioose idee(ahum) in ons op dat hij het bootje bouwd zoals het een slordige 25 jaar geleden de vaart in ging, en ik bouw hem zoals die er op het moment bijligt. Een leuke vergelijking leek ons.

    enne...zijn het geen schatjes???
    [​IMG]

    Dit is de eerder door mij gebouwde smit rotterdam en ongeveer zo moet die van shonie worden:
    [​IMG]

    en die van mij in deze richting
    [​IMG]


    duz... daar gaan we voor!
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik ben al benieuwd naar het eindresultaat. :D

    Zijn wij nu de enigen in Nederland en Belgiƫ die een schip aan 't bouwen/verbouwen zijn? :?
    Komaan modelkapiteins, neem foto's van jullie in aanbouw zijnde pronkstukken en laat ons meegenieten.

    Groetjes

    Droopy
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hai Kor,

    Waarom heb jij gekozen voor een andere romp dan die van de bouwdoos?

    De R'dam die ik destijds heb gebouwd uit de standaard romp (dus zoals Shonie 'm bouwt) is mij goed bevallen.
    (Zoals wellicht bekend heb ik die toen ook varend gemaakt. Ook ik had op dezelfde wijze een luik in het achterdek gemaakt, maar verder naar achteren was er niets verwijderbaar. De stuurhendels aan de roerkoningen zijn in de loop der jaren los gelaten dus daar kon ik toen niet meer bij om het te repareren!! :cry: )

    @Droopy:
    Ik heb gisteren de spanten van m'n "imitatie Micro Magic" uitgezaagd en vanavond op de kielbalk gezet, dus daar zit wellicht ook een on-line verslag in.....

    Wim
     
  7. nou het zit zo:

    Ik hem dit bootje dus al eerder gebouwd met de originele romp en dat ging op zich wel aardig goed. Maar na een tijdje kreeg ik lekkage en dat bleek te komen uit de naad tussen de rompdelen. Steeds weer bleef ik repareren door het veel te kleine luikje dat ik gemaakt had. Dat risico wil ik deze keer niet nemen en daarom heb ik een glasvezel romp via de hmbc site besteld.
    Ook omdat ik van plan ben dat hele ding vol te duwen met elektronika. Je kent het wel: ankerlier, sleeplier, werkend kraantje... dus ik wil zeker zijn dat die dicht is. En zeker ben ik nu.
     
  8. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Kor,

    Heb jij de website van de importeur voor mij, ik wil ook een smit rotterdam maar kan hem in de winkel niet meer vinden.
     
  9. website weet ik niet, maar als het goed is kan elke modelbouwwinkel het bouwpakket bestellen. Even naar vragen lijkt mij
     
  10. gister weer even bezig geweest met zn tweeen. En weer wat foto's gemaakt.

    even wat kleine dingen geschilderd zoals de voorkant van het achterdek.
    [​IMG]

    het blijft wel een bouwpakket :lol:
    [​IMG]

    en zelf ben ik weer bezig geweest met wat leuke details zoals deze. een paar patrijspoorten op voordek zijn dichtgemaakt zoals op de foto te zien is. En als dat op de echte zo is....dan moet dat bij mij ook :D
    [​IMG]

    bovenin onder het plato tussen de schoorstenen zitten op het echte schip 4 schijnwerpers. Twee daarvan wil ik werkend hebben met heeeeeele kleine ledjes. De andere twee worden dummie's
    [​IMG]

    en ook shonie is met zijn stuurhuis bezig geweest:
    [​IMG]

    Zo, dat was het weer...
     
  11. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ehhhh Kor,

    Nou wil ik je helemaal niet opjagen ofzo, maar gebeurt er niets meer :lol:

    Ik ben reuze benieuwd naar wat je er allemaal van aant maken ben ;)

    Marco.
     
  12. Nou, ik ben weer een klein beetje bezig geweest...maar vooral met elektronika. Maar toch nog een paar foto's hierbij.

    Ik heb weer een leuke verandering ontdekt op het schip. In de mast zit een "uithouder" voor het touw waar de flag aan hangt. Vroeger zat deze van het bovenste naar het middelste plateau in de mast, maar deze is een verdieping naar beneden gegaan. Uiteraard moet dat ook op mijn smitwijs rotterdam, dus is deze verhuist. Voor de duidelijkheid is de uithouder bij de foto van de echte smitwijs rotterdam even rood gemaakt. Hij is gewoon zwart in het echt
    [​IMG]

    En de lier moest ook nog van een snelheidsregelaar voorzien worden. Een servoprint is hier uitermate geschikt voor. En ik heb er meteen eindschakelaars bijgebouwd
    [​IMG]

    Weer een stukje van het stuurhuis geschilderd, het plateau waar de schoorstenen op komen te staan. De gaten die erin zitten zijn om de stroomdraden van de minileds door te voeren
    [​IMG]

    En in navolging op het achterdek en het middendek is nu ook het voordek geschilderd
    [​IMG]
     
  13. En daar zit je dan...gespot door andre ros in Soesterberg. Denk ik lekker even te klussen aan mn enorme project, kom je deze foto later tegen op de site van de hmbc
    [​IMG]
     
  14. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja Kor, het was voor ons ook schrikken om je te zien op de site van de HMBC :wink:

    Maar zo te zien gaat het lekker met je SmitWijs Rotterdam!!!
    Succes met de verdere bouw

    ciao, Ronald
     
  15. Het gaat zeker lekker, maar ik moet tussen het modelbouwen door ook af en toe nog even naar school. En daar gaat steeds meer tijd in zitten :cry: Maar goed, het gaat zn gangetje en ik haast me niet
     
  16. Nou mensen, ik ben vandaag weer hard bezig geweest en heb weer een heleboel gedaan...FOTO'S!!!!

    [​IMG]
    vandaag het stuurhuis in elkaar gezet. Alle onderdelen waren al geschilderd, alleen nog even in elkaar zetten.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    zo, de hele verlichting is ook in het stuurhuis gezet. 2 schijnwerpers op het achterdek gericht en een stuur en bakboord licht. Alleen de blauwe led rechts moet nog even van een filter voorzien worden dat die groen word.



    [​IMG]

    En hier heb ik een beginnetje gemaakt met de werkende kraan op het voordek. De messing buis die daar staat daar word een kraan omheen gebouwd en gaat draaien. En als het lukt komt er ook een draad doorheen waarmee gehezen kan worden. Maar of dat gaat lukken is afwachten

    [​IMG]
    Op het achterdek zijn de overkapping van de werkplaats en nog een ander deel aan de achterkant bruin geschilderd

    [​IMG]
    Het middendek is ook vandaag in elkaar gezet.


    [​IMG]
    en hier is alles in elkaar gezet. Ik moet zeggen, hier ben ik echt trots op...ik ben echt heel blij dat er weer een rotterdammetje in mn bezit is. Nou, Het scheepje moet nog voorzien worden van details en alle elektronika behalve de verlichting moet erin gezet worden. Dat gaat nog wel even duren vrees ik, maar komt goed.

    U hoort nog van me...
     
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Kor,

    Ze wordt moooooooooooooooooooooiiiiiiiiii!!! :D

    Groetjes,

    Droopy
     
  18. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
  19. super, dank je wel....ik ga ff in mn toetsenbord klimmen en wat vragen aan diegene stellen...Droopy, thanks!! Enne, trouwens, op het moment ben ik zelf ook bezig met een site over de smitwijs rotterdam. Over een maandje moet die wel klaar zijn denk ik.
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    I'm looking forward to it :wink:

    Groetjes,

    Droopy
     

Deel Deze Pagina