Bouwverslag Smitwijs Singapore

Hallo allemaal,

Nu ik de laatste hand aan het leggen ben aan mijn Amsterdam ben ik alvast begonnen met de bouw van de Smitwijs Singapore. Het leek me wel leuk om de vorderingen hier te laten zien, dus bij deze:

Ik ben dit model aan het bouwen aan de hand van de tekeningen van de Smit Rotterdam die ik bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers heb gekocht. Ik wilde eerst ook eigenlijk de Smitwijs Rotterdam maken, maar toen in afgelopen februari op de modelbouwbeurs in Goes was zag ik zoveel Rotterdam’s staan dat ik maar besloot om een andere te maken.

Ik ben toen eens gaan kijken op de internetpagina van Smitwijs en zag toen de Smitwijs Singapore, Rotterdam, London en de Waker (Smit Houston). De Waker is een stuk kleiner en London vond ik teveel op de Rotterdam lijken, het moest dus de Singapore worden (ook leuk, de Singapore is in hetzelfde jaar geboren als ik, 1984). De Singapore is door een bouwfout iets langer dan de Rotterdam/London, maar dit verschil is op schaal vrijwel niet te zien (11,4mm), dus dat vergeet ik maar even. Het achterdek van de Singapore is wel heel anders dan de Rotterdam/London, daarom heb ik (na tips hier op het forum) bij het Nationaal Sleepvaart Museum het spanten- en algemeenplan van de Smit Singapore gekocht, dit moet nu dus ook geen probleem meer zijn.

Na de beurs in Goes, waar ik de tekeningen van de Smit Rotterdam gekocht heb, ben ik langzaam begonnen met de bouw. Ze moet dezelfde schaal worden als mijn Amsterdam, dat is dus schaal 1:50 (ze wordt dus 1,5m). Eerst een plaat multiplex wezen halen en met behulp van de tekeningen van de Rotterdam de kiel en spanten gemaakt. Het resultaat is hieronder te zien:

afb2921.jpg

Ik heb spant 8 iets aangepast ten opzichte van de tekeningen, want ik ga twee Power 1000 motoren van Robbe gebruiken en die zijn wat groter dan de normale motoren.

Dit was het voor nu even, als iemand opmerkingen, aanmerkingen, tips of iets dergelijks heeft hoor ik het graag.

Groetjes Danny.

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik het hout halen voor de bekleding van de romp (2mm triplex), maar ik heb een vraag.

Is het nu het slimst om de schroefassen te plaatsen (zie de twee alumunium buisjes op bovenstaande foto) en vervolgens de romp te bekleden, of eerst de romp bekleden en daarna pas de schroefassen plaatsen. Het lijkt mij lastig om als de schroefassen al geplaatst zijn te beplanken, maar gaten boren voor de schroefassen in een schuin aflopende romp te boren (schroefassen zijn namelijk 22mm!).

Als iemand van jullie tips heeft hoor ik het graag,

Groetjes Danny.

ik zou zeggen eerst bekleden. Ook al zijn ze 22 mm, je hoeft die gaten niet in 1 keer te boren, je kan beginnen met een 2 mm boortje en dat uitbreiden als het naar je zin is. Maar goed, ik weet niet hoe de rest erover denkt

als je met een speedboor de gaten wil boren zal voor boren niet gaan je kan dan beter kiezen voor een gatzaag met lange centerboor

Hoi Allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik met mijn Smitwijs Singapore bezig ben geweest, maar zoals het er nu naar uitziet ga ik binnenkort weer verder.

In eerste instantie heb ik weining geddaan aan de Smitwijs Singapore omdat ik eerst de Amsterdam af wilde hebben (voor werkschependag :D ). Ook kon ik nergens geschikt hout vinden voor de bekleding van de romp, ik wilde eigenlijk platen die langer zijn dan 150cm zodat ik geen lassen zou hoeven maken, maar die platen zijn simpelweg nergens te vinden :( . Dus heb ik besloten om het te doen met platen van 100x75x0,1cm die wel te krijgen zijn. Nadeel is natuurlijk wel dat ik dan alles zelf moet zagen dus ga ik binnenkort een lintzaagje van Proxxon kopen en dan moet het lukken.

Als bezig ben met bekleden plaats ik wel weer wat foto's :) .

Groetjes Danny.

Zelf heb ik een paar rompen gebouwd met horregaas.
Zeker in deze grootte is dat goed mogelijk.
Je niet horregaas op je spanten en brengt hier vervolgens glasmat met polyestherhars op aan.
Op deze wijze kan je redelijk snel een romp maken die niet krom kan trekken.
Geen gerommel met "te korte latten", geen last van water in de romp.
Een houten romp zul je nader hand ook nog moeten behandelen tegen water inwerking.
Je krijgt wel een relatief zware romp, maar och, je hoeft niet op een kilootje te kijken.

Hoi Adam,

Dat is zeker een goed idee :D , maar blijft de romp dan wel goed in vorm? Ik kan me voorstellen dat je bij het voor- en achterschip in de problemen komt, omdat het horregaas gewoon rechtuit gaat. En hout zal in zo'n geval rond gaan staan.

En je kunt toch ook over een houten romp een glasmat met polyhesterhars aanbrengen? Dat het dan zwaarder wordt is helemaal niet erg, als een model van 1,50m tot aan de waterlijn in het water wilt hebben heb je behoorlijk wat gewicht nodig :? .

Groetjes Danny.

Als je het gaas goed op de spanten vast niet volgt het gewoon de vorm.
Je moet dan wel nietje naast nietje nieten :lol:
Wat je wel heb is dat het tussen twee spanten recht loopt.

Het scheel dus nog al wat werk als je toch van plan bent om je houten romp te polyesteren.
Op deze manier heb je dus geen hout nodig (goedkoper) en het is sneller.
Als je het spantenframe eenmaal hebt staan, (wat je toch ook nodig zou hebben bij hout bouw) kan je in een dag of twee een stevige romp hebben.
Doordat het tussen de spanten wat recht loop is het wel wat meer plamuur werk, maar met een plamuurmes heel goed strak te krijgen.

En de wat zwaardere romp is idd helemaal geen probleem. Het gewicht zit op een plaats waar het de stabiliteit niet nadelig beinvloed.

Hoi Adam,

Als ik je goed begrijp bedoel je het op deze manier.

Dat zie ik alleen niet helemaal zitten :? , bij mijn Amsterdam heb ik constant ruzie gehad met het kunststof en hout, dus ga ik het toch via de "hard way" proberen. Het zal dus toch hout worden, mocht dat niet lukken kan ik altijd nog met polyhester en galsmatten doen.

Natuurlijk toch bedankt voor je reactie :D ,

Groetjes Danny.

bij mijn Amsterdam heb ik constant ruzie gehad met het kunststof en hout

Waarom dan?
Als je van te voren op de juiste plaatsen je balken plaatst om je te op te lijmen heb je juist extra stevigheid.
Bij mijn SL 123 heb ik de dekken zelfs van aluminium gemaakt en dat zit na 15 jaar nog als een huis.

Hoi Adam,

Ik weet niet waarom, maar als ik met kunstsof bezig ben breekt en altijd wel iets :oops: . Ik heb zelfs een behoorlijke scheur in de romp van mijn Amsterdam gehad, die heb ik gelukkig weer aardig kunnen dichten.

In eerste instantie ga ik de romp bekleden met triplex latjes van 1mm dik. Daarna ga ik met epoxyhars aan de gang zoals hier beschreven staat.

Als ik hier mee ga beginnen maak ik nog wel een topic aan over mijn ervaringen met epoxy, want volgens mij zijn er niet zoveel modelbouwers die epoxy gebruiken (polyester wordt meer gebruikt).

Misschien mislukt het dan wel helemaal, maar dan kan ik in ieder geval niet zeggen dat niemand me gewaarschuwd heeft :wink: .

Groetjes Danny.

Als ik je goed begrijp bedoel je het op deze manier.

Nee op deze manier doe ik het niet.
Ik maak geen mal.
Vind ik zonde van het werk als je er toch geen meerdere rompen van gaat trekken.
Tenzij het nodig zou zijn voor gewicht besparing, maar dat is bij jou het geval niet.
Ik heb helaas geen foto's meer van hoe ik het gedaan heb (heb ik mee gegeven bij de verkoop van m'n laatst schip).
Het zal best lukken op de wijze zoals je doorgelinkt heb, maar ik vind het vrij omslachtig.
Maar hou ons op de hoogte, wie weet kan je me overtuigen van de voordelen van jou methode :wink:

hallo

ik gebruik op blankhout G4
daarover heen polyester met geweven doek
daar doe ik naargelang de lengte van de boot een of meerdere lagen van aanbrengen.
als ik de laatste laag doe dan span ik daar een speciaal plastiek vel overheen en zuig met de stofzuiger alles vacuum
na het uitharden kun je dat vlies er zo vanaftrekken en heb je een mooie gladde romp
plamuren mlet yachting plamuur en dan aflakken met DD lack en klaar is mijn romp
binnen in zet ik alleen G4
nooit een kromme romp gehad en boten gebouwd die 2.45 meter lang waren

sportieve groeten raf

Hoi Allemaal,

Quote:
Maar hou ons op de hoogte, wie weet kan je me overtuigen van de voordelen van jou methode

Ga ik zeker doen.

Maar dat gaat nog wel even duren, de proxxon lintzaag die ik nodig heb is hier in de buurt niet makkelijk te krijgen. Ik ga hem bestellen, maar het gaat dan drie weken duren voordat ik hem binnen heb :cry: .

Even geduld dus nog......

Groetjes Danny.

Danny

Praxis (mega versie) heeft compleet assotrie van proxon op voorraad en anders twee dagen levertijd.

Hoi Han,

Daar ben ik al geweest, maar daar hadden ze alles behalve (natuurlijk) de lintzaag. Ik ben toen naar Hornbach gegaan (die zit er bijna naast) en daar hadden ze hem ook niet, maar zeiden dat het drie weken duurt voordat de lintzaag binnen is. Ik heb bij praxis niet gevraagd naar de levertijd maar ga ik morgen toch eerst maar eens doen (mijn werk zit tussen die Hornbach en Praxis in :D ).

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Die lintzaag gaat toch nog even duren, bij de Praxis hadden ze hem niet op voorraad, en deden een beetje moeilijk over bestellen (Proxxon gaat bij hun uit het assortiment). Daarnaast was die lintzaag ook nog eens ruim €30,- duurder dan bij de Hornbach, dan toch nog maar liever een paar weekjes wachten 8) .

Ondertussen kan ik dan mijn Amsterdam helemaal afmaken en misschien al wat aan de opbouw doen. Zo ben ik gisteren begonnen met het tekenen (in AutoCAD) van de opbouw tussen het hoofd- en bakdek. Hierbij heb ik de tekeningen van de Smit Rotterdam van het NVM en de tekeningen van de Smit Singapore van het sleepvaartmuseum gebruikt.

Door deze tekeningen en de foto's die Han, Kor en Ronald op hun sites hebben staan te vergelijken met elkaar kwam ik erachter dat er wel heel veel verschillen tussen de Smit Rotterdam/London en de Smit Singapore zijn 8O .

Iets wat al snel opvalt zijn het aantal ramen, de plaats van de ramen is meestal wel gelijk, maar soms heeft de Singapore 3 ramen in plaats van 2 of andersom. Ook de deuren zijn anders, de Rotterdam en London hebben aan beide kanten 2 deuren zitten, de Singapore niet, die heeft er aan beide kanten maar 1 zitten. Dan heb je ook de lier controle kamer nog, deze heeft een andere vorm en ook het dek wat daar overheen komt is heel anders.
In het begin dacht ik dat er maar weinig verschillen zaten tussen de Rotterdam/London en de Singapore, maar nu weet ik wel beter (en dit was nog maar een klein stukje van de sleper). Ik wil haar zoveel mogelijk als het origineel bouwen dus het kan nog wel even duren voordat ik alle verschillen eruit heb (die lintzaag komt toch pas over drie weken), maar dat maakt het natuurlijk toch veel leuker :D .

Groetjes Danny.

Back