Hallo mede modelbouwers.
Ik ben al geruime tijd actief op het forum, en vind het nu wel tijd om toch een bouwverslag bij te gaan houden van de bouw van de: Smitwijs Tempest.
Gegevens van de Tempest:
TEMPEST
1977 TEMPEST, 1999 SMITWIJS TEMPEST
Tug/AHT
Registered: IMO 7515377 /(VUT) ON 800
1368 GRT, 410 NRT, L48,11m(42,02), B13,85m, D6,389m(7,01) - fifi, ice
2 cpp +fix. nozzle, bowthr. 450bhp, 2x diesel 4tew 6cyl Stork-Werkspoor type 6TM410, 8500bhp-6875kW total,
sp 16kn, bp 120t
1976: Built by "Scheepswerf Van der Giessen-De Noord" at Alblasserdam (YN 908)
1976: delivered to "Bureau Wijsmuller" at Ijmuiden, managed by "Wijsmuller Salvage BV"
(NLD flag, call sign PHXV)
1983: fit with bowfenders
1988: to Vanuatu flag
(VUT flag, regd. Port Vila, ON 800, call sign YJZQ4)
1991 -xx/12: To "Smitwijs Towage CV", a joint-venture between "Wijsmuller Holding" and "Smit
Internationale" at Rotterdam
1999: renamed SMITWIJS TEMPEST
Zie hier een aantal foto's van het orgineel en de bouw tot nu toe:
Zo kreeg ik de romp binnen.
Begin gemaakt aan het voordek.
Boegschroef ingebouwd.
Boegschroef netjes afwerken aan de buitenzijde van de romp.
Straalbuizen, Schroefassen en roeren geplaatst. Helaas heb ik hierbij een fout gemaakt waar ik te laat achter ben gekomen.
Onderwaterschip in kleur geschilderd. Wordt nog over gespoten in Motip primer rood.
Jan Dootjes heeft mij geholpen met de duwneus te maken voor de Tempest
De skeg geplaatst en geverfd.
Begonnen aan het tussenstuk van het achterdek naar het voordek.
Na een weekendje knutselen zijn we tot zover gekomen.
Tot slot nog een fototje van een model wat bij Wijsmuller op kantoor heeft gestaan, en wat nu bij Svitzer op het kantoor staat.
Tot zover is de bouw nu gevorderd, van de inbouw van electronika heb ik helaas geen foto's meer.
Vriendelijke groet,
Marco Leistra.
Ik ben al geruime tijd actief op het forum, en vind het nu wel tijd om toch een bouwverslag bij te gaan houden van de bouw van de: Smitwijs Tempest.
Gegevens van de Tempest:
TEMPEST
1977 TEMPEST, 1999 SMITWIJS TEMPEST
Tug/AHT
Registered: IMO 7515377 /(VUT) ON 800
1368 GRT, 410 NRT, L48,11m(42,02), B13,85m, D6,389m(7,01) - fifi, ice
2 cpp +fix. nozzle, bowthr. 450bhp, 2x diesel 4tew 6cyl Stork-Werkspoor type 6TM410, 8500bhp-6875kW total,
sp 16kn, bp 120t
1976: Built by "Scheepswerf Van der Giessen-De Noord" at Alblasserdam (YN 908)
1976: delivered to "Bureau Wijsmuller" at Ijmuiden, managed by "Wijsmuller Salvage BV"
(NLD flag, call sign PHXV)
1983: fit with bowfenders
1988: to Vanuatu flag
(VUT flag, regd. Port Vila, ON 800, call sign YJZQ4)
1991 -xx/12: To "Smitwijs Towage CV", a joint-venture between "Wijsmuller Holding" and "Smit
Internationale" at Rotterdam
1999: renamed SMITWIJS TEMPEST
Zie hier een aantal foto's van het orgineel en de bouw tot nu toe:
Zo kreeg ik de romp binnen.
Begin gemaakt aan het voordek.
Boegschroef ingebouwd.
Boegschroef netjes afwerken aan de buitenzijde van de romp.
Straalbuizen, Schroefassen en roeren geplaatst. Helaas heb ik hierbij een fout gemaakt waar ik te laat achter ben gekomen.

Onderwaterschip in kleur geschilderd. Wordt nog over gespoten in Motip primer rood.
Jan Dootjes heeft mij geholpen met de duwneus te maken voor de Tempest

De skeg geplaatst en geverfd.
Begonnen aan het tussenstuk van het achterdek naar het voordek.
Na een weekendje knutselen zijn we tot zover gekomen.
Tot slot nog een fototje van een model wat bij Wijsmuller op kantoor heeft gestaan, en wat nu bij Svitzer op het kantoor staat.
Tot zover is de bouw nu gevorderd, van de inbouw van electronika heb ik helaas geen foto's meer.
Vriendelijke groet,
Marco Leistra.
Laatst bewerkt door een moderator: