Bouwverslag Smitwijs Tempest 1:50

Hallo mede modelbouwers.

Ik ben al geruime tijd actief op het forum, en vind het nu wel tijd om toch een bouwverslag bij te gaan houden van de bouw van de: Smitwijs Tempest.

Gegevens van de Tempest:
TEMPEST

1977 TEMPEST, 1999 SMITWIJS TEMPEST

Tug/AHT
Registered: IMO 7515377 /(VUT) ON 800
1368 GRT, 410 NRT, L48,11m(42,02), B13,85m, D6,389m(7,01) - fifi, ice
2 cpp +fix. nozzle, bowthr. 450bhp, 2x diesel 4tew 6cyl Stork-Werkspoor type 6TM410, 8500bhp-6875kW total,

sp 16kn, bp 120t

1976: Built by "Scheepswerf Van der Giessen-De Noord" at Alblasserdam (YN 908)
1976: delivered to "Bureau Wijsmuller" at Ijmuiden, managed by "Wijsmuller Salvage BV"
(NLD flag, call sign PHXV)
1983: fit with bowfenders
1988: to Vanuatu flag
(VUT flag, regd. Port Vila, ON 800, call sign YJZQ4)
1991 -xx/12: To "Smitwijs Towage CV", a joint-venture between "Wijsmuller Holding" and "Smit

Internationale" at Rotterdam
1999: renamed SMITWIJS TEMPEST

Zie hier een aantal foto's van het orgineel en de bouw tot nu toe:

full

full

Zo kreeg ik de romp binnen.

full

Begin gemaakt aan het voordek.

full

Boegschroef ingebouwd.

full

Boegschroef netjes afwerken aan de buitenzijde van de romp.

full

Straalbuizen, Schroefassen en roeren geplaatst. Helaas heb ik hierbij een fout gemaakt waar ik te laat achter ben gekomen. :(

full

Onderwaterschip in kleur geschilderd. Wordt nog over gespoten in Motip primer rood.

full

Jan Dootjes heeft mij geholpen met de duwneus te maken voor de Tempest:)

full

De skeg geplaatst en geverfd.

full

Begonnen aan het tussenstuk van het achterdek naar het voordek.

full

Na een weekendje knutselen zijn we tot zover gekomen.

Tot slot nog een fototje van een model wat bij Wijsmuller op kantoor heeft gestaan, en wat nu bij Svitzer op het kantoor staat.
full

Tot zover is de bouw nu gevorderd, van de inbouw van electronika heb ik helaas geen foto's meer.

Vriendelijke groet,
Marco Leistra.

Laatst bewerkt door een moderator:
Marco, zag je al even bezig op FB. Maar doe alsjeblieft die plastic schroeven weg, dat hoort toch niet op zo'n stoer schip...

De Fairplay 32 en 33 hebben inderdaad dezelfde romp, zij het zonder bulb.
Echter de uitrusting en motoren zijn natuurlijk van de hedendaagse standaard. Klaarblijkelijk was de romp een succes! Ook de Pegasus/Centaurus van Harms Bergung zijn er vanaf geleid.

Gr.
Pim

@Pim, Die plastic schroefen heb ik enkel gebruikt om te kijken of alles soepel draait. Daarna heb ik ze in de vuilnisbak gegooid niks waar die dingen.
Er zitten nu 4 blads messing schroefen onder van 60mm.

@Jan, Dankje!! een paar fototje's bekeken en een uurtje later zat de neus er op :worship:

Hey Coen,

Zoals Pim al zei is dit inderdaar bijna het zelfde als die schepen.
De romp van de Tempest/Typhoon voldeden zeer goed omdat ze alle kanten op konden met het schip. Mijn vader noemde het ook wel uit de kluiten gewassen havensleepboten. Hij vertelde mij dat hij er net zoals een ASD haven sleper mee kon varen. ( mijn vader was kapitein op de Tempest van 2001 tot 2005 )

Groet Marco.

Hallo Marco,

De Tempest heeft ook mijn belangstelling. Maar ja, zo zijn er nog een aantal:confused:. Ziet er tot zover goed uit en blijf je volgen.

Groet
Sjoerd

Ouwe kerel

Ik zie weer veel haast, doe rustig aan aub! Deze 2 waren trentsetters in O&G.
Nogmaals, geen haast, goed verfwerk etc anders hebben er weer iets bij wat eigenlijk k"t is.
Keep up!
grt
Hawser

@Sjoerd, Dank u!! Ik ken het ik wil ook van alles bouwen maar Jan heeft me toch zover gekregen om het bij 1 schip te houden

@Joris, dankje jou opdurkkertje ziet er ook goed uit!!

@Hawser, Zo heel veel haast heeft het allemaal niet. Ik ben vorig jaar september begonnen met bouwen.

Groet Marco.

De Fairplay 32 en 33 hebben inderdaad dezelfde romp, zij het zonder bulb.
Echter de uitrusting en motoren zijn natuurlijk van de hedendaagse standaard. Klaarblijkelijk was de romp een succes! Ook de Pegasus/Centaurus van Harms Bergung zijn er vanaf geleid.

Gr.
Pim

Ik heb laatst met iemand van Fairplay gesproken, dezelfde persoon waarvoor ik het LEGO model van de 33 heb gebouwd, en de heren technici van Fairplay zeiden dat ze de 33 maar snel moesten verkopen. Het schip rolde teveel, zelfs zo erg dat ze er een tank uit hebben gehaald en er (ik dacht) 40 ton aan ballast in hebben geplaatst.

Het schip rolde teveel, zelfs zo erg dat ze er een tank uit hebben gehaald en er (ik dacht) 40 ton aan ballast in hebben geplaatst.

Ik zei, de rompvorm is een succes. Wat die duitsers er vervolgens in proberen te prakken is natuurlijk hun eigen verantwoording :)

Gr.
Pim

Wellicht als ze die 10m extra hebben gehad dat ze minder rol waren.

Je maakt een romp zelf onstabiel. Door wat Pim zegt.. Alles wat je er zelf ingooi.

Wat die duitsers er vervolgens in proberen te prakken is natuurlijk hun eigen verantwoording :)

Het blijven Duitsers hè!!

Een kleine update.

full

Deze lier heb ik ongeveer 3 jaar terug gemaakt voor in een Amsterdam. Nu ik niet meer met dat model vaar heb ik besloten om de lier er uit te halen en in de Tempest te plaatsen.

full

Het ziet er raar uit maar helaas is het niet anders want ik beschik niet over de tekeningen om de orginele lier natemaken :(

full

full

Een foto van een tijdje terug, samen met de Witte Zee van Jan.

Groet Marco.

Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes Marco,

Hehe, die foto komt me bekend voor, maar de TS-61
staat ook nog op de foto, als je midden boven in de foto in de deur
kijkt zie je in spiegelbeeld de voorkant van de TS staan:D

Jan

tempest

Dat model wat bij Wijsmuller, en nu bij svitzer op het kantoor staat, is door mij gebouwd, in de tijd dat het schip net z'n bluskanonnen kreeg.
Die staan dan ook op het model.
Wijsmuller heeft het model toen van mij gekocht, het is helemaal van hout op spant gebouwd, en daarna bekleed met alluminimum.
Ik ben toen 2 x op het schip geweest, het lag toen in Amsterdam in het dok.
Groeten bocdan

Back