Bouwverslag sonarboot (basis Smit Nederland)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erik82, 13 nov 2019.

  1. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Hoi allemaal,
    In dit topic zal ik de bouw van mn sonar boot bijhouden! Ik heb een lijstje gemaakt en deels onderdelen gekocht.

    In het algemene topic heb ik reeds wat achterliggende informatie gegeven. Doel van de boot is het meten van bodemprofielen van open water en het signaleren van vis. Geen modelbouw tot in de puntjes maar een bruikbaar schip die dieptes moet gaan meten met een Deeper.

    Als romp wordt een Smit Nederland gebruikt. En gevuld met onderstaande materialen.
    Ik heb reeds de straalbuizen en twee vierbladige 147 (55mm) Raboesch schroeven gekocht (links en rechtsdraaiend). De rest wordt aan gewerkt door de beste man uit Spanje en waar nodig zelf aangeschaft.

    Ook heb ik een zender via MP gekocht, Futaba T4YF. Hierbij moet ik nog een ontvanger kopen. Ik zat te kijken bij rc-point en zag daar tal van verschillende soorten en maten die bij de zender zou passen variërend van €22,- (R-4SF) tot ca. €35,- (GR-7SF). Maar wat zijn de verschillen tussen dit soort ontvangers, behoudens het verschil in aantal kanalen?


    Groeten, Erik
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, die duurdere heeft buiten de 7 kanalen ook een 3-assige gyro, wat je vliegtuig stabieler laat vliegen. Jij komt uit met de goedkopere 4 kanaals. Gr. Klaas.
     
  3. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Bedankt Klaas!
     
  4. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Alle onderdelen (muv accu) in huis gehaald! Het knutselen kan beginnen ! De straalbuizen op maat gemaakt de rest volgt ☺️.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een goed begin Erik! Installeer de motoren zo dat de rode draden aan elkaar liggen. Dat houdt in dat de ene motor de draden aan de voorkant heeft en de ander aan de achterkant. Op die manier is bij vooruit draaiende schroef het toerental gelijk en vaart de boot met minimale roeruitslag mooi rechtuit. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  6. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Ik was inderdaad van plan de motoren twee richtingen op te laten draaien. Wat ik me afvroeg of het nog uit maakt welke motor welke kant op draait. Moet ik daar ik daar nog rekening mee houden met het plaatsen van de motor of kan ik dat achteraf regelen met het aansluiten van de bekabeling?

    ik zal ook eens een poging doen om een schema in elkaar te knutsen☺️
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Vooruit draaiend moet de rode draad aan de positieve uitgang van de regelaar liggen. Omdat je (voorlopig) één regelaar gebruikt gaat die naar de rode draden van beide motoren. Omdat de schroeven tegen elkaar in te laten draaien keer je een motor om. Dat is het fijne van deze motoren, met aan beide kanten een uitgang. Eigenlijk had ik moeten beginnen met de uitleg dat een elektromotor vooruit en achteruit niet evenveel kracht ontwikkelt. Heeft te maken met de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten. Scheelt niet veel, maar met een dubbelschroever zou de boot een kant op willen. Gr. Klaas.
     
  8. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Check, ik vat hem
     
  9. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Ik heb even het elektriciteitsschema in elkaar gezet. Ik heb hierover een vraag. De ontvanger (R-4SF) bevat twee grijze losse draden, de beschrijving erbij is erg summier en geeft mij geen informatatie wat deze kabeltjes inhouden. Ik kan me voorstellen dat dit is ten behoeve van het ontvangst van de zender(?). Wat ik me dan afvraag is; hoe krijgt de ontvanger zijn stroom? Gebeurt dat via het kabeltje (oranje, plus, min) vanuit de regelaar?

    Grt Erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Die grijze draden zijn de antennes van de ontvanger. De dunne uiteinden zijn de feitelijke antennes. Die moet je zo hoog mogelijk boven de waterlijn plaatsen. Water en 2.4 GHz radiogolven gaan niet goed samen. De uiteinden moeten een hoek van 90 graden met elkaar maken. Bij voorbeeld één verticaal en een horizontaal of één naar voren wijzend, de andere naar de zijkant.

    Als je motorregelaar een ingebouwde BEC heeft dan krijgen de ontvanger en servo's een spanning van 5 volt via het kabeltje dat van de regelaar naar de ontvanger loopt. Als je een tweede regelaar aansluit, dan moet je de BEC daarvan uitschakelen. Twee BEC"s kunnen elkaar gaan beinvloeden.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, De draadjes aan de ontvanger vormen de antenne. Is op zich niet kritisch hoe die ten opzichte van elkaar staan. Althans in een boot niet. Wel boven de waterlijn plaatsen. De ontvanger ligt bij mij onder het achterdek net voor de roeren. De ontvanger krijgt zijn stroom uit de motorregelaar. Daarop zie ik staan + BEC. Die loopt inderdaad door de rode en zwarte draad. De andere draad is voor de stuurpuls uit de ontvanger. In wezen zitten op de print in je ontvanger alle + pinnen op één strip en de - pinnen ook. Dus staat er vanuit de regelaar stroom op alle + en - pinnen. Daarvan maken de servo's voor hun energie ook gebruik. De derde draad geeft vanuit de ontvanger de stuurpuls door. Die is meestal wit, geel of oranje. Er zijn ook leveranciers met een andere kleur voor de stuurpuls. Zie dat N.P.S. ook al heeft gereageerd. Gr. Klaas.
     
  12. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Dank voor de uitleg, ik zal (ondanks dat de meningen erover verschillen) voor de zekerheid de antennes onder een hoek plaatsen. met deze informatie en die van klaas (dank daarvoor) zou het schema dan dus correct zijn...?!

    Ik lees her en der het gebruik van een zekering. Waar worden deze het meest toegepast en waarom?
    Cheers,
    Erik
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Meningen over het onder 90 graden plaatsten van antennes verschillen niet. Alle fabrikanten adviseren het. Dubbele antennes hebben geen enkele zin als beiden naast elkaar liggen. De ontvanger controleert continue welke antenne het beste signaal levert en gebruikt dan die antenne. Alleen bij korte afstanden is het wat minder nuttig, maar voor maximale reikwijdte onontbeerlijk!

    Een zekering wordt normaal gesproken zo dicht mogelijk bij de stroombron geplaatst. Een zekering zorgt er voor dat bij extreem hoog oplopen van de stroom, b.v. door het vastlopen van de schroef, de boel niet in de brand vliegt. Een zekering is niet bedoeld om elektronische apparatuur te beschermen. Daar is een zekering veel te traag voor. Een zekering voorkomt brand. Beschermt geen apparatuur.

    Zou ook een verpolingszekere connector opnemen in de verbinding tussen de accu en de motorregelaar. Zo kan je de boot 100% uitschakelen.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, De aanduidingen op de ontvanger in je schema zijn me onduidelijk. Geven waarschijnlijk allen de principes van de twee aansluitingen aan. Puls, + en - draad. Als dat bedoeld is klopt het wel. Fysiek zit het in één stekkertje. Geen idee hoe in jouw ontvanger de pinnen staan. Waarschijnlijk verticaal. Gr. Klaas.
     
  15. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Zit inderdaad in één stekkertje. Op de ontvanger staat het volgende in twee series van twee.
    -oranje (puls) op de ontvanger staat bv CH1
    -rood(+) op de ontvanger staat BAT
    -bruin (min) op de ontvanger staat GDN

    @N.P.S. wat bedoel je met “verpolingzeker”? Een zoekactie hier op t forum levert één verwijzing naar een bericht van jouw. Google wordt ik ook niet wijzer van.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  17. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
  18. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Vandaag even steunstrips geplakt zodat het dek er later op kan liggen. Morgen de accu en zekering binnen. Stap voor stap, het wordt wel wat
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Erik82

    Erik82

    Lid geworden:
    15 okt 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Leek
    Korte update:
    - Roerhiel/ hak verlengd met koperen staafje ter ondersteuning van het roer;
    98A1F076-8562-4919-A95E-F19DCA5AE826.jpeg

    - bodem in de boot geplakt;
    6CD7F1AF-03C2-4F0D-8F36-398D649F0E52.jpeg

    - motorsteunen gemaakt. Ik moet de schroeven nog even voorzien van loctite;

    23897B16-76D4-4596-BB88-F50124DBC122.jpeg


    Ondertussen ook een zekering en verpolingszekere connector gehaald.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Ik zou geen loctite op de schroeven zetten, maar voor de schroef een messing (borg)moertje. Dat is dan gelijk je stuwlager tegen de askoker. Als je uierzalf gaat gebruiken als smeermiddel dan werkt het als volgt. Beetje uierzalf warm maken en opzuigen met een injectiespuit(je) Een paar CC uierzalf in de askoker spuiten. As voorzien van borgmoertje en erin schuiven met de vinger op het andere eind en pas de uierzalf laten ontsnappen als de as niet verder wil. Aan de binnenkant stelring monteren. Borgmoertje iets aandraaien totdat de as zwaarder gaat lopen. Schroef erop en borgmoertje aandraaien tegen de schroef. Als het goed is krijg je daardoor axiaal wat meer speling en loopt de as weer soepel. Op die manier heb je een optimale afdichting en smering. Met die brede steunen moet je even kijken of dat gaat met de accu tussen de motoren. Zo niet dan haal je aan de binnenkant iets van de steun af. In het opstaande deel maak je een sleuf voor de assen. Dan kun je eerst de steunen plaatsen en later de motoren ertussen laten zakken. Wordt wel wat! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina