Bouwverslag sonarboot (basis Smit Nederland)

Met zilversoldeer is het nóg beter,
maar dat is een kunst die niet iedereen machtig is.


Machtig mooi.
Alles is te leren,
ook solderen.

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Eric, toen ik je uithouders goed bekeek, leek het erop dat het soldeer niet helemaal was doorgevloeid... Met een soldeerbout gedaan?
Als je nog eens iets moet solderen, kun je beter het met een brander doen. Daarbij is het de kunst om beide messing delen te fixeren, dan een paar losse stukjes soldeer erop te leggen en beide messing delen te verhitten. Op een gegeven moment zie het soldeer vloeibaar worden en naar het heetste deel 'kruipen'. Dan de verhitting stoppen, de zwik laten afkoelen en eventueel schuren/polijsten. Dan heb je een door-en-door gesoldeerde verbinding.
Met zilversoldeer is het nóg beter, maar dat is een kunst die niet iedereen machtig is.
Je uithouders straks in ieder geval goed in de verf (liever nog een laagje epoxy) zetten; soldeer blijft een mengsel van tin en lood en dat is nu eenmaal een behoorlijk on-edele legering.
Ha Roel,
Ik heb gesoldeerd met een brander. Het soldeer is er mooi tussen gevloeid. Ik ben alleen te ruim geweest met het soldeer, een en ander geschuurd maar niet geheel vlak.
Dank voor de tip epoxy/lak!
 
Even een update.
- Schroefaskokers ingevet met uierzalf;
- kokertjes voor de roeren bevestigd;
- geheel water dicht, check. Hoe diep/ hoeveel gewicht hebben jullie in je Smit Nederland liggen?
- servo gemonteerd voor test werking zender ontvanger/servo. Hebben jullie nog goede adviezen voor locatie, bevestiging, afstellen ed?
- linken ontvanger - zender ;
- test aan de stroom... dat was wel even spannend, gewoon dat er stroom op het geheel komt te staan.. geen boem of rook.
- Gas er op! linker knuppel naar voren of opzij... niks..
- rechter knuppel naar voren> roer naar rechts
- rechter knuppel naar links - gas vooruit!
- Zender losgehaald en gekeken welke kanalen waar zitten, aansluitingen aanpassen op de juiste kanalen en zie daar !


Nu de servo nog op de juiste plek vastzetten en afstellen. Tips zijn welkom!

Grt Erik
 
Proficiat Erik met het resultaat! Nu nog even finetunen. Leg de Bühlers met hun buik op de grond om de hoek in de koppelingen kleiner te maken. Geeft minder herrie en vemogensverlies. Draai desnoods de steunen om. Complete boot weegt 9,5 kg. Voor water aan de onderkant van de ankerkluizen, achter 2 cm onder het berghout (dikke rand). Voor de servo heb ik een "stoeltje" gemaakt, aan BB. Hieronder een video met het geluid van mijn boot.


 
Laatst bewerkt:
Ik hoor niet veel... wel een sjonnie met een lekke uitlaat in de verte :)

Vaart mooi Klaas!

De assen moeten idialiter mooi in lijn staan met de motoren. Wat Klaas beschrijft geeft het minder vermogensverlies. Scheelt behoorlijk.

Maximaal 5 graden zo uit mijn hoofd. 0 is het beste. Heb daar ergens een notitie van...

Een hulpje om te richten...
Buisje om de cardan... of kaarsrecht op de tafel en met schilderstape verstarren. Zo recht mogelijk.
Met een kartonnetje nieuwe steuntjes aftekenen.

Met PlayDoh kan je tijdelijke steuntjes kneden.
Dat prop je dan onder de motoren.
Dan staat het tijdelijk goed en kan je gaan aftekenen met kartonnetjes.
Niet van dat ribbelgolfkarton, maar van verpakkingen of schoenendozen.

Maar dat uitlijnen kost wel tijd. Ook lang zoet mee geweest. Letterlijk suf gemeten. Tijd voor genomen.
Daar de zaak ingesloten is, moest ik de trukendoos wel open trekken.
Onder wat plaatjes. De assen nog niet eens verlijmd en zo is alles vrij te richten.

3137EEAB-4997-4E57-B16F-EA2FE68881EC.jpeg
E52F884D-427B-4D40-A745-AD058BBE99AF.jpeg
14DDBF22-5C71-468B-89D3-F0768ABDD2E4.jpeg

Ik heb het motorcompartiment eindelijk opgefrist. Rot klus, dus leuk. En de motorsteunen staan nu in de eerste laklaag in kleur... als het klaar is kan het verlijmd worden.

Het richten begint dan opnieuw... maar dat is dan de fijnafstelling.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Aan de buitenkant hoor je (bijna) niets Bas. In het laatste filmpje geef ik te schielijk gas en stop te abrubt. En een plaatje van de servo-opstelling. Gr. Klaas.

20180422_102925.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zal em morgen nog effe nabeluisteren op de PC!
Scheepje vaart veuls te soepel :yes:

Abrupt... dat is de regelaar of de curve in je zender. Ik kan de motoren behoorlijk langzaam laten roteren tot het stotterend gaat. Brushless. Ook nog eens geholpen door de vertragingen, kan je de slagen van de props tellen. Stuwkracht is er dan eigenlijk al niet meer. De borstelmotoren liepen destijds ook mooi. Graupner Navy 40R...
speed 600BB14,4v motoren... en boxen met rechte vertanding... gierden een beetje... liep duivels mooi.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bas, Laten wij als ouwe knarren Erik nu niet nerveus maken! Komt best goed Erik! Ook ik en zelfs Bas hebben ooit een soort inhaalslag moeten maken. Gr. Klaas.
 
Dank voor de opmerkingen mannen, maar ik begin het toch wat warm te krijgen... de motorsteunen zitten al een maand vast op de bodem.. zie eerdere posts.
Ik kan kijken of het geheel nog los te krijgen is
 
Geen vrees hier. Ja... dat is echt minder moeilijk dan je denkt. Veel lijmen geven het op bij 100 graad of fractie meer.

Mijn bootje mag dan ook niet aan het braadspit... zou als een marshmellow ineen zakken.

Schroefassen zijn meestal verlijmd met epoxy, de kokers althans... die stook je uit met de soldeerbout.
Zodra er de minste of geringste beweging in komt, wrik je het al voorzichtig los.
En het hout hoef je niet te verbranden daarmee. Zeker niet bij de alu steuntjes. Alu geleid goed de warmte, is het vlot los.

Met een brandertje zou ik wel uitkijken. Hitte van zo een vlam reikt ver. Dan moet je de omgeving afschermen met gipsplaat of glasdeken.

Daarna alles ontdoen van lijm.
Oogt het niet mooi meer? Dan likje verf. Heb je dat motorplankje boven en onder nog gewaterproofed?

Geduld is een van de beste gereedschappen die ik heb.

Soms is het wel 3x over gebouwd voor ik tevree was.
Werk veel eerst uit in karton als het geheel zelf bedacht moet worden.
Met die opzetjes kan je maten verkennen en bijstellen.

Past het naar behoren, gaat het in hout. Haast moet je niet hebben.
Welke weg je ook kiest, geeft altijd voldoening.
 
Laatst bewerkt:
Erik, De motorsteunen zitten toch op de bodemplank geschroefd? Eerst eens kijken wat er te winnen is met de motoren plat op de "vloer". Daarna de steunen aanpassen. De askokers zou ik nog even niets aan doen. Hooguit een beetje schuiven met de assen om de spanning van de kruiskoppelingen te halen. Hoeft maar een fractie te zijn. Kan ook door de koppeling iets te verschuiven. Geen as(sen) klem tegen de blokjes in de koppeling(en)? Je lost het best wel op! Je zou zelfs een stukje uit het horizontale deel van de steunen kunnen halen. Als er maar een paar oortjes blijven zitten voor de schroeven. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Eerst eens één motor proberen los te krijgen. Dank voor de tip van het verwarmen Bas! Ik zal eens kijken hoe dat gaat.
@klaas, motorhouders zitten gelijmd en geborgd met een schroefje. In dit geval iets te enthousiast.. Meestal maak ik iets dat vast moet blijven en zorg daar vervolgens voor :):)
 
Dat is een goede slechte epoxy.
Die stook je vlot los.

Zelf gebruik ik de epoxies van Z-Poxy.
Verkrijgbaar bij Hobby-In.
5 minuten en 30 minuten.
De 30 minuten is veel sterker. Gebruik ik het meest voor verlijming.
Gebruik ik tevens om kleine hoeveelheden epoxyplamuur aan te maken met glasparelpoeder tot pasta.
Als spatel gebruik je een afgedankt type bankpasje. Dat geeft een goed doseerbare afspateling.
Pot life is 30 minuten. Dus ruime verwerkingstijd. Dat is zeer prettig.

5 minuten epoxies willen nog wel eens verrubberen. Het merk Devcon had daar vroeger last van. 5 minuten voor snelle klusjes die niet bikkelhard verlijmd hoeven te zijn. Afgelakt verouderd het minder snel.

Zeer sterke epoxy is bijvoorbeeld UHU Endfest. Die kan je afbakken in de oven.
In de bijsluiter staat een bak tabel voor de te bereiken eindsterkte.

Betekent ook dat na de bakovenronde je lijm ook razendsnel eindsterk is.

Kan je snel verder werken.
 
Laatst bewerkt:
Kombi Power is op polyurethaan basis. Vind het zelf prettig spul om mee te werken. Voordeel t.o.v. epoxylijm is dat het niet loopt en ook te gebruiken is voor klein plamuurwerk.
Heb dus geen glasparels zoals Bas. Zou de motorsteunen alleen maar vastschroeven. De motoren kunnen tussen die twee steunen geen kant op. Bij mij zitten ze aan de aandrijfkant met 2 M4-boutjes tegen een alu T-profiel. Als de achterkant van de motor net niet laag genoeg komt licht dan de voorkant eens een paar mm op en kijk en voel wat er dan gebeurt. Zou gewoon eens een test doen met één motor plat op de vloer en met de hand vasthouden. Dan een beetje schuiven etc en dan hoor en voel je wel wat wel en niet goed is. En eer je er erg in hebt, heb je het in de vingers. Succes, moet lukken! gr. Klaas.
 
Zou gewoon eens een test doen met één motor plat op de vloer en met de hand vasthouden. Dan een beetje schuiven etc en dan hoor en voel je wel wat wel en niet goed is. En eer je er erg in hebt, heb je het in de vingers.

Bovengenoemd geschreven door de vakman. Indien zo uitgevoerd, dan kan je er tig. Ampère of andere meet instrumenten aanhangen, maar deze zullen bij de minste afwijking een slechtere waarde aangeven.
 
Back
Top