Bouwverslag sonarboot (basis Smit Nederland)

Wel heel gaaf natuurlijk!
En resultaat.
Maar wat zie je op de plaat? Ik zie een tweetal contouren. Is dat een reliëf in 2D?

Erik, Gefeliciteerd met het resultaat. Wat ik op mijn fishfinder (als echolood op mijn zeilboot) zag was ook een soort dubbele bodem. In een betonnen sluis was dat weg. Mijn vermoeden is dat het komt door een zachtere bovenlaag van de bodem. Gr. Klaas.

Wel heel gaaf natuurlijk!
En resultaat.
Maar wat zie je op de plaat? Ik zie een tweetal contouren. Is dat een reliëf in 2D?

Erik, Gefeliciteerd met het resultaat. Wat ik op mijn fishfinder (als echolood op mijn zeilboot) zag was ook een soort dubbele bodem. In een betonnen sluis was dat weg. Mijn vermoeden is dat het komt door een zachtere bovenlaag van de bodem. Gr. Klaas.

Klopt. Het is een soort van dubbele reflectie die veroorzaakt wordt door slib/ plantenresten op de bodem. In zuiver zandige bodems zie je dit niet terug komen:

81C04F99-AC9A-4A58-AE6E-5254A8731080.jpeg

Afgelopen week een serieuze test gedaan. Een oude zandput van 11 hectare ingemeten. Ik heb hem in twee keer gemeten (had nog geen tweede accu en na 2 uur varen durfde ik hem niet meer naar de overkant te laten varen
:weetnie:). Diepste punt bijna 17m.

19DFC730-F761-4881-BFCC-81358F26C2A6.jpeg

Mooi resultaat Erik! Met een goede 7 Ah accu moet je wel een uur of 4 kunnen varen. Neem aan dat het niet steeds volle kracht. Gaat er nog een tweede accu bij? Bij mij staat er een tussen de motoren en de tweede er dwars voor. Maar daar zit bij jou de pijp zeker in de weg? Wens je veel vaarplezier met veel meetgegevens. Gr. Klaas.

Back