Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MichielNED676, 19 sep 2012.

  1. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Oké, ben overtuigd en die plastic haakjes was geen goed idee!! Van de week even naar de bouwmarkten rijden!
     
    J.B vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik gebruik altijd de zogenaamde schroefzadels. Zowel voor bekabeling, brandstofleidingen, accu's etc etc.. Zet ze vast met een 2.9mm parkertje. Accu's zet ik altijd vast in combinatie met klitteband.

    Momenteel ook weer de nodige schroefzadels in de 1/4 P51 gezet.


    [​IMG]
     
  4. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    DE PUP VLIEGT!!!
    Vandaag was het zo'n mooi weer dat ik met de Pup naar de club ben gegaan. Eigenlijk met de bedoeling om de kist te laten keuren (verplicht bij ons) zowel technisch als geluidstechnisch. Er was niets op aan te merken, iets wat ik ook had verwacht! Het geluid is op 7 meter afstand op 4 punten gemeten. Resultaat is 79,4 DB, dus onder de 80DB, anders mag er ook niet gevlogen worden. Toen alles klaar was wilde ik naar huis totdat een clubgenoot zei, en nu vliegen! Oeps, dat was eigenlijk niet de bedoeling, ook qua tijd kwam het niet uit. Maar het weer was prachtig, het was niet druk op de club (!) en ik had een goede vlieger naast me staan die het eventueel over kon nemen want ik vond het erg spannend. Dik 3,5 jaar mee bezig geweest!! Dan moet er niks verkeerd gaan. Neus in de wind en volgas!!! Beetje up er in en volgas blijven vliegen, het vermogen had hij echt wel nodig. Misschien wel iets te weinig! Eenmaal airborn langzaam door blijven stijgen om snelheid op te bouwen en de eerste bocht. Ging allemaal prima maar je moet echt snelheid opbouwen. Het filmpje, even snel in elkaar geplakt, zie je de tweede start. `er komt nog meer filmmateriaal binnen en die zal wat beter zijn maar wilde jullie al vast iets laten zien! De eerste start ging redelijk recht, de tweede start stonden wielen niet recht, in combinatie met zijwind. Het gras was een uur ervoor gemaaid, er lag veel los gras en dat remt ook. Zwaartepunt lag goed, er zou misschien nog wel een beetje lood bij kunnen. Gaan we allemaal uitproberen. Ik ben voor nu tevreden en ook een beetje trots dat ik zo'n gevaarte heb kunnen bouwen en vliegen! Volgende keer start ik op een korte grasmat en hoop dat de startsnelheid dan wat hoger is. Motor is nieuw, als die is ingelopen misschien ook wat meer uit te krijgen. Maar voor nu ben ik tevreden!

     
    Arnold 85, jve, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Dikke proficiat met de maiden , een kist zo lang aan gebouwd en zo mooi zorgt al wel snel voor knikkende knietjes ;-)
    De eerste vluchten zitten er op en nu veel vlieg plezier .

    Grtjs Blitske
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Fantastisch Michiel! :feli::bier:
    Wat zul jij een eer van je noeste arbeid hebben, proficiat!
    En net op tijd klaar voor de Dawn Patrol, perfect getimed :D

    Prachtig! Groeten, Ralf
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Mooie pluim op je werk !:friends:
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Gas dicht en voor je het weet heb je een stall/zakt door/glijdt 'ie af in een bocht . . . :eek:

    Zag er mooi uit, gefeliciteerd! :thumbsup:


    jan.
     
  9. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Filmpje nu met start en landing.



    Wat bedoel je Jan? Geen up erin met het stijgen? Na de eerste bocht krijgt hij zijn vliegsnelheid en kan het gas naar 50% toe.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zo'n ding heeft nogal wat weerstand.

    Abrupt van het gas af, en voor je het weet krijg je gevolgen zoals aangeduid (is mijn ervaring met een (weliswaar kleinere) Pup).


    jan.
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    gefeliciteerd!
    dat zal spannend zijn geweest!
     
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Mooi.

    De eerste vucht is altijd spannend nadat je er zo veel uren in de bouw is gaan zitten.
    Dat er nog veel vluchten mogen volgen.

    Ton
     
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Proficiat Michiel, mooi moment uitgekozen en kan me voorstellen dat het heeeeeel spannend is geweest. Maar...... hij doet het!!!!
    Fijne vluchten toegewenst en ik hoop dat je de kist snel showt op ons veld.
     
  14. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Als er geen crosswind staat aanstaande zaterdag JW!
     
  15. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    En gister op de clubdag weer een vlucht gemaakt. Wat een heerlijke grote kist om te vliegen.

     
    strutter vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtige beelden, wat een ontstellend mooi model.
    Vliegen? ... hier vooral niet... gister exact een baan miezerzijkregen over het veld. Enn... geloof het of niet? Vandaag weer. Vanochtend vooral zon!
    Voor de zoveelste keer kan ik mijn accupakketten weer gaan ontladen... ik dacht... laat ik eens wat elektro gaan vliegen... maar zodra ik wijs naar die cellen... breekt buiten de pleurage uit... zou het aan mijn lader liggen? Merk is 'Rain dances, van Camel electronics' geloof ik...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2016
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ronald tipte mij op het droeve nieuws dat Toni Clark gisteren is overleden... :(

    https://www.toni-clark.com/index_en.htm

    Jouw kist met aandrijving komt uit zijn ideeën voort.
    Vlieg hem met trots in zijn nagedachtenis :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  18. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Bas, het was gisteren ook een drama met het weer. De hele clubdag is verregend en heeft de Pup in de garage gestaan, thuis, droog en warm. Maar om 1830 uur werd het mooi weer, geen wind, en een zonnetje. Echter om 2000 uur begon het weer te bliksemen en stortregenen! Snel afbreken en weer naar huis! Zal morgen nog wat foto's plaatsen die nu binnendruppelen.

    Triest, het overlijden van Toni. Hij is een belangrijk en innovatief persoon geweest binnen onze hobby, heeft er ook zijn werk van gemaakt en is een serieus bedrijf. Dan moet ik inmiddels aan twee mensen denken als ik ga vliegen. Vliegvriend Gerard Rutten is een maand geleden ook overleden. Aan hem heb ik het schaalvliegen te danken en heeft me veel details geleerd tijdens de bouw van de Pup. Het leven gaat voort, en dat doen we dan ook met veel plezier. Lekker genieten en vliegen in de hobbytijd. Dank Ralf voor het berichten van het overlijden van Toni.
     
  19. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Foto's zijn afgelopen weekend gemaakt door de vrouw van een clubgenoot. Dit zijn lage resolutie foto's, kun je nagaan als je ze op de hoogste kwaliteit ziet. Als jullie interesse hebben om haar op een evenement uit te nodigen stuur maar een bericht. Kwaliteit ten top!!


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2016
    Zeiler vindt dit leuk.
  20. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965

Deel Deze Pagina