Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 22 okt 2019.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb wel een voorbeeld van een klamp aan de kardeelknecht, waar het halende part van de kardeel takel op word belegd,
    JPG_5383_2963_bewerkt-1.jpg
    Maar het is zeker niet bedoeld om een ra te hijsen of te vieren. De grootmarsra had over het algemeen dubbele vallen en ook dubbele takels en stonden geheel apart. Kardeelknechten zijn voor de fokkera, grootra en soms ook de kruisra. Helaas heeft er nog niemand anders gereageerd, want ik zou eerlijk gezegd niet met zekerheid kunnen zeggen waar het bewuste armpje voor dient. Ik heb al mijn boeken afgezocht, maar kan het niet vinden. Ik weet wel dat er soms een aparte takel werd ingeschoren om het zware kardeelblok op zijn plaats te krijgen, misschien dat het daarvoor dient..??
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Daar zat ik inderdaad ook aan te denken voor het hijssen van het kardeelblok.
    Staat er helemaal niets op tekening getekend of in het tuigageplan beschreven Stephan?
     
    Stephan Kertész en pietsan vinden dit leuk.
  3. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Die foto met dat armpje is van de Prins Willem. Volgens mij staat dat op de tekening van Corel aangegeven, waar je vervolgens ook wel kunt terugvinden waartoe dat dient in het tuigage plan. Wellicht staat het ook in het boek van Herman Ketting genoemd, maar dat weet ik niet zeker.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Jan dit is ook een foto van jouw. Wel ben ik het op Pinterest tegengekomen, helaas zonder beschrijving. Ook op een verdwaalde bouwstof in een Oostblokland. En in een boek. En die laatste kan ik niet terugvinden. Wel weet ik dat het galjoen was. Maar dat zijn de meeste Nederlandse schepen ook. Zelf was ik ook aan het denken wat jij zei Piet. Om het kardeelblok op zijn plaats te krijgen. Lijkt mij ook de meest logische plek. De kardelen voor de andere ra waren ook vanuit ondere gemonteerd. Er kwamen nogal krachten op. Er zit dan in het nagelbankje een katrol in de paaltjes. Ik ga nog eens zoeken in alleboeken die ik heb. Ik ben hem ergens tegengekomen. In de tekeningen van corel had ik hem niet staan. We komen erop terug en als het overbodig gaat hij ervan af. Hoe kunstig hij ook is. Maar zijn nog experts genoeg hier die het antwoord zo weten.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ben volslagen de weg kwijt nu. Hopelijk staat er nu een expert op:)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je bent niet de enigste
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik durf het niet te zeggen maar wat begint je schip mooi te worden zeg!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Als ik alles terug lees nu. Ontstaat er nu niet een verwarring omdat jij hier de knecht de kardeel noemt?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Wat roep ik fout. Want nu begint het mij ook te duizelen. Kardeel en knecht hebben toch hetzelfde doel? Kardeel is 1 grote balk die ergens diep in het ruim begint. Knecht of knechten zijn die paaltjes rond de mars. En die noemden ze zo van wegen die koppeltjes. En waren ook tot doel om de ra op te halen. Meen ik, of zei ik het ergens verkeerd?
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Kijk dan hebben we het helder en is het de spraakverwarring. Maar zijn de beantwoordingen ook nog eens correct zoals Piet dit omschreef.
    De bovenste afbeelding is de grote knecht. Hier aan zit die arm van je.
    De onderste afbeelding is het kardeelblok of kardeel. Dit is niets anders als de takel met 3 of 4 schijven er in. Afgebeeld dus met 3 schijven. Soms zo zwaar dit kardeelblok dat er een klein takeltje op zat alleen al om dit blok te lichten. Nu dachten we dus dat dat armpje bedoelt was om enkel dat zware blok te takelen via het kleine takeltje wat direct geplaatst zit op je kardeel.
    20200102_183649.jpg 20200102_183538.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben eruit. Herman Ketting had het antwoord. Gelukkig is mijn Duits heel goed.
    Om plaats te besparen aan dek werd de knecht voor de rareep van de grootmarsra niet op het dek gezet, maar tegen het kardeel (of de grote knecht) gemonteerd.
    plaatje erbij:
    knechtmetarm.jpg

    Ik heb het met dat armpje min of meer geromantiseerd. Het was niks anders dan een balkje met 1 of 2 rollen erin om te kunnen takelen. Nou hij kan blijven zitten, of het in zijn geheel klopt met dit galjoen, dat weet ik niet. Daar is niks over te vinden. Maar ik weet dat het niet de eerste keer is dat ik dit zag op een galjoen. Ik meen dat ik een bouwverslag van de Mary Rose gezien heb waar dit ook zo zat.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoek en gij zult vinden;)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tja. Wat is volgens jou nu de knecht en wat is nu het kardeel?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Kardeel of kardeelknecht is hetzelfde ding. Het is een uit de kluiten gewassen knecht. En het kardeelblok is een uit de kluitengewassen blokje :). Dat dus met zijn jongere broertje opgetild moest worden omdat hij zo pompeus was.
    Is me toch een dingetje. Wel is me op mijn zoektocht duidelijk geworden dat het woord kardeel niet zo heel vaak gebruikt wordt. Het woord knecht wordt vaker gebruikt.
    Ik zie ook niet echt een verschil tussen die dingen. Dus ik kan me wederom vergissen en dan hoor ik dat graag.
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Een knecht en het kardeel is niet het zelfde,
    KARDEEL> de onderra's werden opgebracht en gestreken met het kardeel, een takel van meer schijf blokken en de kardeelknecht, die was voorzien van 3 of 4 schijven en functioneert als het onderste blok. Ook is het kardeel en de kardeelknecht niet het zelfde het kardeel is de hele takel installatie en de kardeelknecht fungeert als het onderste blok. (knecht met meerder schijven 3 tot 4 stuks)

    Knechten heb je voor allerlei andere doeleinden betreffende de tuigage, alleen het kardeel is specifiek voor de fokkera, grootra en kruisra.
     
    Hans Groenenberg en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk Stephan weer wat geleerd, nooit meer vergeten ;)
     
    Hans Groenenberg en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Heb je verslag even een paar dagen gemist en zit nu bijna een uur met open ogen te bewonderen wat je in een paar dagen allemaal gefabriceerd hebt!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dus als ik het goed begrijp is het kardeel, de knecht het blok, de touwen en wat er nog meer bijhoort. En de kardeelknecht of knecht is het onderste deel. Net als een autowiel bestaat uit een band en een velg.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zo zou je het inderdaad kunnen zeggen, kardeelknecht, kardeel blok en de takel vormen te samen het kardeel, waarbij het kardeel blok verbonden is met de val (die meestal dubbel is uitgevoerd) van de draaireep. Te samen dienen ze om de groot-, fokke- en kruisra te hijsen en/of te vieren.
     
    Hans Groenenberg en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Maar werd dat kardeel dan voor alle drie gebruikt. Of had ieder zijn eigen "kardeel"? (die knechten)

    Laat maar ik lees weer verkeerd. Hij is alleen voor de onderste ra. De groot-, fokke- en kruisra zoals je aangaf. Joehoe ik snap hem helemaal.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2020
    Freubelaer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina