Bouwverslag Special Navy Typ IIa

Allereerst hier de staart van de IIa : de roerscheg is verwijderd omdat ik deze steviger wilde uitvoeren. door de ontstane gleuf steek ik nu een stukje epoxy plaat in dezelfde vorm. Dit plaatje wordt ook de kapstok voor de pushrods en de servo's (die dus in het water komen te liggen).

full


eerst moesten de roertjes steviger worden uitgevoerd, met messing assen. Dat heb ik gedaan met epoxylijm als "giethars" en een malletje van plasticine (een soort was).
zie ook snel-vormpje-maken.

Ik ben erg tevreden met het duikroer. dit moet namelijk door de printplaat heen steken, maar dan kan je de printplaat niet meer verwijderen. dus moest ik het duikroer demontabel houden. daarvoor heb ik de helft van het (vierkante) asje met vettigheid ingesmeerd voordat ik het in de lijm drukte. in de andere helft heb ik een gaatje geboord en er een messing draadje doorheen gestoken. daarmee zit een roer vast aan het asje, maar het andere kan roer kan van de as afschuiven. door de vierkante vorm van het asje kunnen de duikroeren, ook de schuifbare, niet ten opzichte van elkaar verdraaien.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier zie je de printplaat, waaraan de ashouder voor het roer achteraan is bevestigd.
dat moet nog een tikje degelijker....

door alles uit de printplaat te halen heb ik nu een degelijke scheg. ik was bang dat elke andere aanpak binnen de kortste keren een afgebroken scheg zou opleveren.

ook een van de waterdichte servo's ligt op de plaat. in de plaat wil ik een gat maken zodat de servo op de middellijn ligt. hij (en ook de tweede servo) moet namelijk passen tussen de twee aandrijfassen voor de schroeven.

full


en dat past dan als volgt. alle kanten waar ik nog niet zeker van ben zijn nog niet op maat.

full


De uitdaging is nu de externe ophanging van de assen. hiervoor lijkt het me het beste om te silversolderen, en die spullen heb ik nog niet. ik heb er wel wat ervaring mee.

Deze ophanging moet ook het duikroer opsluiten.
een kort-duse lijkt me momenteel erg aantrekkelijk, omdat die veel meer oppervlakte biedt voor degelijke en zelfs demontabele verbindingen.

De assen zelf komen niet vast te zitten aan de printplaat, maar worden vastgezet aan de romp zelf. Dit kan niet anders omdat de printplaat van bovenaf door de gleuf moet, maar de assen recht naar voren er uit zouden moeten.

overigens, het plan is de twee assen met tandwielen aan elkaar te zetten, en middels een derde (klein) tandwiel aan te drijven. het derde tandwiel, en dus de motor zit dan plm. in het midden, hetgeen voor de wtc beter uit komt.
De verbinding tussen de tandwielen en de assen is waar de zaak uit elkaar kan. de verbindingsmoffen zijn ex-wielen van dezelfde robot als waar ik de tandwielen van af heb.
het is hetzelfde idee als de verbinding tussen een servo as en de hevel.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
over het plan voor het duiksysteem had ik al wat tekst geproduceerd, dus zonde om dat hier te herhalen; zie
[post9]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet een uithouder maken voor de assen, want de plastic kit levert deze in onderdelen en dat is niet stevig genoeg. in lijm heb ik dan geen vertrouwen.

Dus heb ik een 3-D modelletje gemaakt van die uithouders, en dat gaan we opsturen naar shapeways. hun materiaal "strong white flexible" is gesinterd nylon, en dat is stevig spul.

het raster op onderstaande screenshot is in millimeters. het 3D tooltje waarin ik dit doe is freeware, het heet wings-3D.

full


het produceren duurt helaas een paar weekjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zojuist ontvangen !

zijaanzicht, het onderdeel komt op de plek van de marker streepjes.
de "voorgebakken" maar te krappe asdoorvoer blijkt ook makkelijk uit te boren.

full


achteraanzicht van het onderdeel
het idee is de onderste poten met een M1 boutje te fixeren op de pcb.
de bovenste verbinding tussen rechts en links wordt nog doorgezaagd.

full


ik heb achteraf nog een beter ontwerp gemaakt, misschien dat ik dat nog laat printen.
In de tussentijd kan ik proberen de uithouders nog wat af te ronden. ze zijn nu wel erg hoekig...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ronald,

Ziet erfgoed uit allemaal, zeker met die moderne CAD technieken erbij. Mag ik vragen wat je nu kwijt bent voor het laten printen van die uithouders. Een paar jaar geleden was het namelijk nog vrij kostbaar om dit te laten printen maar het aanbod van printers is een stuk groter geworden dus de prijs zal ook wel omlaag gegaan zijn denk ik.

Groet Albert
 
dit onderdeeltje kostte 2 euro zoveel. plus een dikke avond zwoegen op de computer...
de shipping weet ik even niet meer.

je betaalt per volume gebruikt materiaal. dat houdt in dat een twee keer zo grote versie van dit onderdeel 8x zo duur is : twee keer zo hoog, twee keer zo breed, twee keer zo lang.
het is dus ideaal voor kleine onderdelen die niet makkelijk zelf te maken zijn.

daarnaast is het best wel moeilijk en een klap de goede maten te hebben. ga er dus maar van uit dat je het onderdeel een paar keer uitprint voordat het helemaal naar wens is. Ik wel ten minste.
 
ik probeer in de IIa een (voor mij) nieuw duiksysteem uit :
de boot drijft uit zichzelf met een klein stukje toren boven water. om 'm verder uit het water te krijgen pomp ik de ruimte tussen wtc en plastic romp leeg.

Afgelopen zaterdag heb ik dank zij Jan de K een paar prachtpompjes gevonden :
de propellers van twee kleine racebootjes. de afmeting is ongeveer 1 cm diameter.
een hiervan heb ik in een pijpje gemonteerd, aan een servo gesoldeerd, en in een plastic bootvormpje gemonteerd.

De test laat zien dat dit uitstekend werkt, en snel ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo ronald

je moet dus constant pompen om boven te blijven ???
das een raar systeem maar als het werkt waarom niet
gr raf en succes
 
je moet dus constant pompen om boven te blijven ???

@Raf,

Volgens mij is het de bedoeling dat als de motor niet draait de toren boven water is en middels het getoonde motorsysteem kan Het scheepje hoger of lager in het water komen te liggen.

@ronald, als je dat andere pompje niet gebruikt( wat in mijn Seawolf zit) dan heb ik wel interesse. Enne.... Ziet er goed uit hoor!!

Jan
 
Tja, het is een raar systeem.
maar wel het allerkleinste dat ik kan verzinnen.
Dit kost in de boot de ruimte van een micro servo.

full


en het is in principe veilig, als het uitvalt drijft
de boot nog steeds (een heel klein beetje)

@jan : any time. heb je het snel nodig of gewoon voor reserve ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een eerste versie van de WTC laten printen.
Spannend !
- kloppen de afmetingen wel ?
- is dat spul waterdicht ?
- past alles er in ?
vanwege de kosten heb ik zo veel mogelijk de wanden weggelaten, want je betaalt voor het materiaal dat je gebruikt.

De wtc :

full


hoe de wtc in de romp past :

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top