Bouwverslag Speedboot

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Mattijn

Guest
Hee,

ik ben van plan zelf een eigen speedboat te bouwen [electro], helemaal custom. Op dit moment ben ik nog bezig met het ontwerpen ervan, maar hier komt dus het bouwverslag, ik pas wel elke keer deze post aan.

14/06/06:

Ontwerp gemaakt, van de zijkant gezien ben ik er wel tevreden over, nog een paar kleine veranderingen.
Ook had ik een soort van tekeking van de voorkant gemaakt en van de bovenkant. Om te kijken of dit lukte probeerde ik een stukje romp te bouwen van karton, maar dat lukte niet omdat ik de 2 stukken niet kon verbinden omdat ik dan het "hout" [karton dus] moest buigen en dat kan hout niet.

16410520951.jpg

onderin zie je dus de 2 dingen waarop de buitenkant van de romp komt, het bovenste [als je hem in het water zou zetten het onderste dus] lukt wel , de onderste [bovenste als je hem in het water zou zetten] ook wel maar de middelste niet, dit komt omdat de hoeken niet gelijk zijn, maar dat weet ik dat ook weer :P

14/06/06:

Nieuw ontwerp, maar alleen van zijkant en bovenkant, ik heb nog niets bedacht over de onderkant en hoe de neus gaat lopen, wat boven de romp loopt gaat het nog even niet over, dat komt later nog wel, maar wel iets in die richting word het, maar daar gaaat het dus nu even niet om :P. Ik wil weten wat jullie er van vinden en/of jullie nog tips of ideeen hebben, voor zover jullie dat kunnen hebben bij deze schets.
16412512965.jpg

De schets dus, de maten kloppen niet zie ik nu, bij de ene heb ik centimeters gemeten en bij de andere de kleine hokjes van 5 mm by 5 mm

14/06/06:

Ik weet niet of het veel uitmaakt maar misschien is het beter om een rechte bodem te hebben bij het stuk wat rood is op de tekening, wat is misschien goed voor wat meer stabiliteit?

maar de bedoeling is wel dat een stuk van de lange spitse neus boven water steekt, en zeker als hij vaart lijkt het wel mooi dat hij een stuk boven het water uitsteekt, of niet dan? :P
16413021719.jpg

Het rode lijntje d us

Ja was ik ook van plan, ik ben nu een beetje aan het kijken hoe dik hij moet enzo, maar het idee is een beetje een lange spitse speedboot te maken, maar ik ben nu een beetje aan het tekenen en proberen.

hoeken die het water raken moeten altijd scherp zijn. en de spiegel haaks.

dus die ronding achterin moet weg gelaten worden. en gewoon vlak worden

inderdaad wat cheeta zegt, alles wat straks het water raakt moet zo scherp mogelijk zijn
Mogelijkheid hoe de onderkant eruit kan zie is dit:
naamloos.jpg

verder moet je bootje niet te hoog worden i.v.m. de hoogte, is alleen maar onstabiel

ga verder zo door, het is altijd leuk als er nog mensen zijn die zelf ontwerpen en bouwen! 8)

succes verder

Cheeta zei:
hoeken die het water raken moeten altijd scherp zijn. en de spiegel haaks.

dus die ronding achterin moet weg gelaten worden. en gewoon vlak worden

Zo dus?

normal_schetsje.JPG

EDIT:
jurriaan zei:
inderdaad wat cheeta zegt, alles wat straks het water raakt moet zo scherp mogelijk zijn
Mogelijkheid hoe de onderkant eruit kan zie is dit:
naamloos.jpg

verder moet je bootje niet te hoog worden i.v.m. de hoogte, is alleen maar onstabiel

ga verder zo door, het is altijd leuk als er nog mensen zijn die zelf ontwerpen en bouwen! 8)

succes verder

ja dus ;P

Maarr, hoe krijg je een romp zo rond? want hout is recht, en niet buigzaam...

Triplex is buigzaam

neem gewoon 0,8 mm triplex...te koop bij de modelbouwzaak
voor de spanten kan je het best balsahout gebruiken...dit is omdat het dan lekker licht is :wink: ...welke dikte weet ik niet
Ik denk iets van 2mm dik :P

Succes met de bouw...en als je geld overhebt..neem een flexasje..dit gaat net wat sneller :wink:

Ik denk dat je beter 3-5 mm dik balsa kan nemen! is net nog wat sterker! enne, je kan het makkelijk nog wat versterken door dunne triplex latjes er op te lijmen!

de hoek van de schroefas is te steil, de prop moet zo vlak mogelijk in het water komen.

bij een starre as kan je wellicht de as uit de spiegel laten komen.

Patrick

ik heb nog geen ideeen gehad voor de schroef, het was gewoon om aan te geven wat de achterkant enzo was :P,

maar als ik dus van die tussenstukjes maak, kan ik dan gewoon triplex eroverheen buigen ofzo? en dan vast plakken?

En balsa is toch van dat hele zachte hout? maar dat is toch om te schuren en niet om een romp mee te maken??

Hoe heten die dingen eigenlijk waar je de romp overheen spant? :P. Maar als ik er latjes overheen kan doen is dat wel een stuk makkelijker gelijk want dan kan je hte veel ronder maken, maar dan moete het wel hele dunne latjes zijn denk ik want je kan ze niet in de lengte en breedte buigenof wel dan?

-mattijn

jaa dat snap ik maar, bij de neus, waar het omhoog buigt buigt het ook naar de andere kant, in de lengte en in de breedte of niet dan? moeilijk uit te leggen maarja...

bstar zei:
Ik denk dat je beter 3-5 mm dik balsa kan nemen! is net nog wat sterker! enne, je kan het makkelijk nog wat versterken door dunne triplex latjes er op te lijmen!

Heb je iets van een foto ofso wat je bedoelt? Want balsa is toch dat superzachte hout wat ze vooral bij vliegtuig modelbouw gebruiken?? Oomdat je daarmee goed de vleugel kan schuren?

Zoals Aad(bstar) al zegt...bij het balsa doe je b.v. 0,8mm triplex overheen door het gewoon erop te lijmen...hierdoor verstevig je het een stuk

Balsahout wordt ook bij boten gebruikt :wink: ...hoe lichter hoe sneller :)

gebruik je balsa dan voor de romp of voor die houtjes die de vorm aangeven? Maar die houtjes die dus de vorm aangeven, waar je dus de buitenkant van de romp overheen doet, kan je daar gewoon triplex overheen buigen?? Want ik snap dr n nix mir van;p

-mattijn

BigBoat zei:
Ik zou eens naar dit ontwerp kijken en eventueel aanpassen.
http://www.modelbouw.gompy.net/deepvee/deepvee.htm

haha die boot is bijna precies het zelfde als de schets die ik gisteravond nog even had gemaakt [niet gepost nog].

maar dat is wel een mooie boot :D, maar ikv ind deze http://www.modelbouw.gompy.net/Key/index.htm ook wel vet, heeft iemand hier een blouwplan voor, of iets wat er op lijkt?

Of zo'n catamaran speedbootje? die vind ik ook wel vet :P

-mattijn

Als je bij bouwverslag hydromite of Wiesel kijkt, krijg je een beetje een idee hou je met hout werkt en wat voor een soorten hout gebruikt wordt.

Verder zou ik gewoon eens kijken naar een bestaande tekening en die eventueel wat aanpassen. Begin niet te moeilijk!!!! De Deepvee van Bigboat, de wiesel of de hydromite zijn zeker goed te doen voor een beginner

ja zon hydromite lijkt me dan denk ik de beste oplossing om mee te beginnen, heeft er iemand een bouwtekening van? En de benodigde materialen? :p.

-mattijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back