Bouwverslag SS France

Hallo Marc,

De dekplanken bij een zeegaand schip beginnen vaak om de 3 a 4 verspringende lengtes weer met een hele lengte. Niet zoals je bij je Titanic-model hebt gedaan om-en-om. Deze fout maakte ik ook in het begin maar sprak meerdere mensen die op de grote vaart gevaren hebben. Zowel bij de handelsvaart als bij de marine.

Begin bij de hartlijn van het schip met hele strekken om daarna te verspringen met een derde of een vierde van de lengte.

Succes met de bouw.

Groeten Paul
 
Hoi Paul! Dank voor je advies. Al doende leert men.. Zal het idd meenemen als ik aan de dekken toe ben. Zal tzt foto’s posten! [emoji106]
 
Afgelopen dagen bezig geweest met achtersteven. Wilde de openingen in de huid t.p.v. het achterste mooringdek echt open hebben en niet geplakt op de romp. Uitgezaagd uit 1,5 mm triplex en moet zeggen, goed gelukt! Achterste dek ligt nog niet vast. Ook voordek erop gemaakt en nog wat huidplanken aangebracht. Tussendoor nog begin gemaakt met verandadek, wat bovenop de spanten begint....
IMG_4118.JPG
IMG_4119.JPG
IMG_4120.JPG
 
Een van de mooiste passagiersschepen ooit gebouwd, ben erg benieuwd naar het eindplaatje.
Denk 30 jaar terug deze bouwdoos in mijn handen gehad, helaas toen niet gekocht.
Waranda dek is niet de juiste bewoording, dit behoort promenadedek te zijn.

Mvg,

Pascal.
 
Een van de mooiste passagiersschepen ooit gebouwd, ben erg benieuwd naar het eindplaatje.
Denk 30 jaar terug deze bouwdoos in mijn handen gehad, helaas toen niet gekocht.
Waranda dek is niet de juiste bewoording, dit behoort promenadedek te zijn.

Mvg,

Pascal.

Hi Pascal! Heb ook lang getwijfeld hoor, voordat ik ‘m eindelijk kocht. Had op internet gelezen dat het geen beginnersdoos is.... nou dat is nog zacht gezegd... Ben bijna net zoveel tijd bezig met puzzelen hoe eea in elkaar zit dan dat ik bezig ben met echt bouwen. Veel onderdelen worden simpelweg niet geleverd, ook niet qua materiaal (zoals de raampartij achter die ik net gemaakt heb)... En dat voor bijna €600 (!)...

Veranda dek was zoals genoemd op de tekening, ik had in eerste instantie ook promenadedek gebruikt...[emoji6]
 
Druk bezig geweest met beplanken van SS FRANCE. Komt een mooie lijn in... Boeg- en achtersteven vulstukken moeten toch nog verder geschuurd worden; schip is nog scherper.... Komt wel als de romp helemaal dicht is....
Verder ook alvast dekken voor de opbouw op maat gemaakt en gelijmd. Gaat de goede kant op!
IMG_4136.JPG
IMG_4137.JPG
IMG_4140.JPG
 
Zo, romp is dicht. Best goed gegaan. Daarna de gillingplaten voor en achter eraan gemaakt en de raampartijen op maat gemaakt en gemonteerd. Romp is nu klaar tot aan promenadedek. Gelijk achterste dekken gefit en op maat gemaakt, net als voorkant accommodatie.... Op naar het schuren! [emoji106]
IMG_4149.JPG
IMG_4146.JPG
IMG_4147.JPG
IMG_4145.JPG
IMG_4148.JPG
IMG_4150.JPG
 
Wat een boeg ! Ontworpen voor de North Atlantic.Daar kunnen die moderne cruiseliners niet aan tippen

Klopt, dus varen ze daar ook niet in een bepaalde periode.
Een passagiersschip wat aller tijden de Atlantic kan bevaren is circa 40% duurder om te bouwen.

Mvg,

Pascal.
 
Klopt, dus varen ze daar ook niet in een bepaalde periode.
Een passagiersschip wat aller tijden de Atlantic kan bevaren is circa 40% duurder om te bouwen.

Mvg,

Pascal.

Die mooie lijnen zijn voor mij toch wel een van de redenen om dit model te bouwen... Morgen eerste schuurbeurt. Boegblokken moet nog scherper om een vloeiende lijn te krijgen Foto’s volgen!

Qua kosten geloof ik zeker dat deze een stuk duurder zijn... Ik heb de geschiedenis van SS FRANCE eens gelezen, maar dat was ook geen onverdeeld succes. Na enkele jaren transatlantische overtochten (liep 35 knopen op z’n proefvaart! [emoji15]) gemaakt te hebben, verloor ‘ie ‘t toch van de vliegtuigen. Paar jaar opgelegd gelegen in Le Havre en toen verkocht en verbouwd tot cruiseschip NORWAY. Toen nog wel succesvol geweest. Uiteindelijk het strand opgevaren en gesloopt... Zonde...
 
Zo, tijd voor een update... Afgelopen week romp geschuurd, geplamuurd en wederom geschuurd. Net voor de tweede keer in de grondverf gezet. Nog een paar plekken bijwerken...
IMG_4158.JPG

Na de eerste keer schuren, zonder plamuren...
IMG_4167.JPG

Na plamuren en tweede keer schuren...
IMG_4170.JPG
IMG_4169.JPG

Na tweede grondverf laag... Als gezegd, nog een paar putjes wegwerken, maar de lijn zit er wat mij betreft goed in.... haarscherp op de waterlijn, bredere “bulb” en bovenwaterschip. [emoji2]
 
Mooie verzameling schepen op de achtergrond Marc. Zie ik daar een Rode/Pool zee-klasse op de achtergrond staan en in welke schaal?

Groeten Paul
 
Mooie verzameling schepen op de achtergrond Marc. Zie ik daar een Rode/Pool zee-klasse op de achtergrond staan en in welke schaal?

Groeten Paul

Hoi Paul, dank voor je bericht! Inderdaad, een NOORDZEE in schaal 1:100 behoort ook tot de collectie. Vroeger bij Smit gewerkt (op kantoor), dus veel Smit schepen gebouwd. SMIT SINGAPORE (1984), NOORDZEE, ZWARTE ZEE, SMIT SEMI 1 (model is verkocht) en TAKLIFT 4 in Oosterschelde-uitvoering. Alles statisch gebouwd hoor. Groeten, Marc
 
Tijd voor een update van FRANCE:
Romp is zover klaar. Schuren en plamuren is klaar, ankernissen gemaakt, schroefassen, schroeven en roer gemonteerd. Alleen patrijspoorten nog. Tussendoor ook bezig geweest met dome voor zwembad en rookterras 1e klasse. Wordt al wat!
IMG_4179.JPG
IMG_4180.JPG
IMG_4181.JPG
IMG_4182.JPG
 
Dat zijn 4 mooie schroefjes.

Ik zie dat je de dekplanken goed versprongen hebt.

Bouw ze...

Groeten Paul

Dank je wel Paul.... Hoewel statisch, probeer ik toch altijd de juiste schroeven eronder te maken. Standaard worden die bouwdozen altijd met 3-bladige schroeven geleverd, maar da’s denk ik meer om goed vaargedrag te krijgen.... FRANCE had eerst 4-blads schroeven, maar al na een jaar zijn die vervangen door 5 bladige exemplaren.... heb die dus maar gekocht en eronder gemaakt....[emoji2]
 
Back
Top