Bouwverslag ss Nieuw Amsterdam II - schaal 1:600

Hoi mensen,

Ik heb al een paar bouwverslagen tegelijk lopen (Net als mijn model bouw, alles tegelijk en door elkaar…haha) Zit momenteel te knutselen aan mijn Nieuw Amsterdam II model. Scratch build in schaal 1:600 (al even te zien geweest in mijn Rotterdam draadje) Eigenlijk verdiend het model een eigen draadje dus bij deze.

01.jpg

Om niet zomaar uit het niets een nieuw plaatje te laten zien zal ik eerst even de bouw geschiedenis vertellen en laten zien.

Dit is een van mijn eerste scratch build modellen, ben aan de romp begonnen ergens in 2003 en in tegenstelling tot mijn huidige bouwtechniek van stapelen is deze opgebouwd met het gebruik van een heus spantenplan!

Het niveau van detail zoals het model nu heeft had ik al voor ogen in 2003, maar toen had ik nog niet de bouwkennis en ervaring die ik nu na een reeks van modellen wel heb. Vandaar dat het bouw proces zo lang is. (en ik hou er van om projecten voor lange tijd even in de kast te zetten) vanaf het begin heb ik er voor gekozen om de jaren 60 HAL livery toe te passen (en dus ook de uitvoering en verbouwingen van die tijd) Het heeft wel het nodige onderzoek gekost maar dat is ook een groot deel van de het bouw plezier.

Wat mij zo aanspreekt van de Nieuw Amsterdam II van 1936 is de “overdreven” aanwezige zeeg, dat was toch wel het belangrijkste voor mij om aanwezig (en accuraat) te zijn in het model.

Hier wat plaatjes van de romp opbouw, de losse spanten geplaatst op de bodemplaat (waterlijn niveau) dan zijwandjes geplaatst in ieder compartiment, iets naar binnen zodat ik de romp later goed kon afwerken met putty.

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

Close-up van de brug en de opbouw.

06.JPG

Ruwe stapeling van de dekken om een indruk te krijgen af de proporties kloppen.

07.JPG

08.JPG

De romp duif grijs geschilderd en de promenadewand aangebracht.

09.JPG

10.JPG

11.JPG

Verdere detaillering van de opbouw, het mooie van een jaren 30 schip is al die “rommel” op de dekken, wel lastig om na te bouwen maar als het lukt zeker de moeite waard.

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

De laatste paar avonden ben ik zwaartekracht davits aan de lopende band aan het maken voor mijn Rotterdam model, dus waarom niet ook voor Nieuw Amsterdam als ik toch bezig ben. Min puntje is wel dat de NA iets meer davits had dan de Rotterdam, in totaal 44. Ach ja het klusje is nu geklaard.

17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG

Een ander punt van de NA wat mij aanspreekt is de mooi romp van overlappende aan elkaar geklonken staal platen. Tot nu toe heb ik naoorlogse schepen gebouwd die over het algemeen een glad ogende romp hebben. Voor een of andere reden vond ik een gladde romp niet staan, het was kaal en leek iets te missen.

Dus tijd om te experimenteren, het moest wel slagen want herstellen zou een enorme klus worden.
De overlappende platen moeten wel met de zeeg mee lopen, ik heb besloten dunne stroken van dun papier te snijden, deze met spraylijm in te sprayen en voorzichtig op de romp te leggen en te buigen.

Om eerlijk te zijn ongeverfd zag het er niet uit, maar na een laag grijze verf is het dan toch goed gekomen. Ik ben nu erg blij met de romp huid, het geheel ziet er “spannend” uit en past goed bij het detail niveau van de bovenbouw.

21.JPG

22.JPG

23.JPG

24.JPG

Voor nu is de koek op en wanneer ik nieuwigheidjes heb met betrekking tot dit model zal ik ze plaatsen. Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Onno

In een woord, SCHITTEREND.

Hoe klein je dit schip ook bouwt, het blijft een imposant schip!

Ik heb bijzondere gevoelens bij dit schip, zo heeft mijn vader zalige haar weg gebracht op haar laatste reis naar de sloop.
Zo is hij ook aan een paar souvenirs geraakt, bv het heklicht wat nu in mijn bezit is.
Ik blijf dit volgen met grote belangstelling en waardering.

Mvg Pascal.

Wat mij zo aanspreekt van de Nieuw Amsterdam II van 1936 is de “overdreven” aanwezige zeeg, dat was toch wel het belangrijkste voor mij om aanwezig (en accuraat) te zijn in het model.

Onno,
In een eerder verslag/bericht zei je dat dekkenplannen je belangrijkste bronnen voor je modellen zijn. Maar de zeeg is daar niet uit te halen. Hoe heb je die bepaald, uit "en profil" foto's?
Op je een aantal foto's van je model is de zeeg wel heel mooi zichtbaar, inderdaad een niet te missen "detail"!!!
Bij de ontwikkeling van de Rotterdam is de zeeg een ontzettend heikel punt geweest. Die is er uiteindelijk toch wel gekomen, maar toch lang niet zo nadrukkelijk als hier.

Groet,

Ad

Inderdaad een mooi verhaal en herinneringen Pascall.
Ik had ergens gehoord dat zelfs bij de Bijenkorf in Rotterdam meubels te koop waren afkomstig van de net gesloopte Nieuw Amsterdam.

Ad, dekkenplannen zijn zeker belangrijk voor mijn modelbouw, maar een profiel tekening is ook niet onmisbaar. Zeker om de zeeg te bepalen. In geval van dit model is de zeeg al mee genomen in het spantenplan dat ik had. Als grafisch ontwerper ben ik van naturen visueel ingesteld en ook in mijn modelbouw is het vaak een gevoelskwestie, kijken naar foto’s om de juiste proporties en krommingen te krijgen. In mijn verslag van de ss Shalom zie je de “trapjes” die ik maak om de zeeg te krijgen in de stapelbouw techniek. Hoe meer “treden” in het trapje hoe krommer de zeeg word.

De zeeg van de Rotterdam is niet altijd goed te zien aan de buitenkant (van binnen uit de promenade wel, vooral als je naar het achterdek kijkt) Denk ook dat de afnemende hoogtes van de dekken een beetje het effect hebben dat de zeeg minder duidelijk is.

info01.jpg

de zeeg van de Nieuw Amsterdam goed zichtbaar in de promenade en onder vanaf het dek gezien.

info02.jpg

Onder een foto die ik gemaakt heb van de zeeg op de Rotterdam, goed te zien dat het achterdek omhoog kromt

info03.JPG

Onder een foto die ik gemaakt heb van de zeeg op de Rotterdam, goed te zien dat het achterdek omhoog kromt

Klopt, hoewel de sterkste zeeg in het voorschip zit (helling meer dan twee maal dan in het achterdek), maar dat is helemaal vooraan, waar geen dekhuizen meer staan.
Dat van die afnemende dekhoogte, weet ik niet of dat wel zo'n rol speelt. De beide promenadedekken zijn inderdaad hoger dan de dekken daarboven, maar die volgen wel dezelfde zeeg. Behalve de ketelhuis top, die over de gehele lengte horizontaal is.
Maar inderdaad, je moet de Rotterdam echt vanuit zekere standpunten bekijken om de zeeg goed te kunnen onderscheiden.

Groet,

Ad

Ik bedoelde eigelijk de afnemende lengte van de dekken, het “trap” effect. Lage achtersteven en het brughuis hoog gelegen. Dit geeft de suggestie van snelheid en naar mijn gevoel is hier door de zeeg minder duidelijk (vooral omdat de zeeg ook voorin het schip het sterkst is)

Vaak is het een gevoelskwestie, “oude” scheepsarchitectuur kon onder verschillende hoeken een verassend effect hebben.

--

Zeker weten Rene, nu staat het model ook al in de vitrinekast, veel te delicaat om zo neer te zetten.

Update.

Detaillering van de dekken. Nu wordt het visuele onderzoek weer belangrijk, Ik heb gekozen om de Nieuw Amsterdam te bouwen en te detailleren zoals ze er omstreeks 1958/59 uit zag. De originele bouwversie vond ik niet echt tussen mijn na-oorlogse collectie passen en de versie zoals ze er het laatste jaar van haar carrière er uit zag (1973) vond ik een beetje een rommeltje van “last-minute” aanpassingen en installaties. Vond zelfs plaatjes uit die tijd waar ze niet eens meer de moeite hadden genomen om de gele band op de romp te schilderen.
Deze versie is precies goed, past ook goed bij mijn Rotterdam model (en nog in de planning zijnde Statendam)

Het is lastig om te zien wat wel thuis hoort op het schip in 58 en wat niet, vaak staan er geen jaartallen bij plaatjes, maar nog erger zijn de kleur verwisselingen b.v. de laadlieren, ene keer zwart, dan licht grijs of zelfs mosterd geel. Gelukkig heb ik een kleuren luchtfoto waar redelijk de plaatsing van deck gerij op te zien is en de kleuren. Dit kan ik dan goed als uitgangspunt gebruiken.

info04.jpg

Ik ben begonnen om het bakdek te voorzien van het meeste dekgerij zoals, laadhoofd golfbreker en bolders. Toen ben ik begonnen aan de twee masthuisjes, lieren, luchtkokers en de masten zelf. Deze staan nog los en verlijm ik pas als ik het model niet meer zovaak hoef te hanteren.

Als laatste ben ik het brug- en gymnasiumdak gaan “versieren”. Waarbij de grote radarmast het meest opvalt. Het is nog niet klaar (kleine radartoren moet nog komen)

Alle sloepenlieren staan ook al op het sloepenbordes.

Hier wat nieuwe plaatsjes van het model, genomen met een lange sluitertijd voor goede detailweergave.

25.JPG

26.JPG

27.JPG

28.JPG

29.JPG

30.JPG

Deze staan nog los en verlijm ik pas als ik het model niet meer zovaak hoef te hanteren.

Ja, ik ken dat. Ervaringsdeskundige, zeg maar. Als ik zo op je twee voorlaatste foto's die prachtige rij davits zie staan, hou ik m'n hart vast.
Is een probleem van alle type schepen, hoor. Bij mijn HMS Victory ben ik aan m'n derde topje van de boegspriet toe. En de vierde is onderweg, want hij hangt er nu ook weer los bij.

Ziet er weer mooi uit. Je "research" aanpak spreekt me ook erg aan. Je keuze is beslist niet de gemakkelijkste omdat vrijwel alle fotomateriaal uit eind jaren '50 zwart-wit is. Maar kennelijk is het je gelukt om toch ook kleurenmateriaal uit die periode te bemachtigen.

Hoe heb je de luchthappers bij de voormast gemaakt? Ze zien er voor deze schaal heel "echt" uit.

Groet,

Ad

Als ik zo op je twee voorlaatste foto's die prachtige rij davits zie staan, hou ik m'n hart vast.

Hoi Ad,

Ja was misschien niet zo slim om die al te plaatsen, maar dit was een stimulans punt for mij om door te gaan aan het model. Gelukkig geeft karton mee in plaats van af te breken en tot nu toe zijn er maar 2 davits los gekomen. Ik verlijm ze met een puntje verdunde houtlijm en bij een sterke stoot laat de hele davit los zonder beschadigingen. Dus de schade valt dan reuze mee.

Kleuren foto’s zijn zeker lastig te vinden, wat ik heb is niet zo veel (wat originele HAL reclame posters uit die tijd en een ingelijste panorama foto die ik op Koninginnedag voor een euro gekocht heb) Dat is voldoende om intuïtief de rest in te vullen. En met mijn algemene kennis van de schepen kan ik ook inschatten wat een kleur is aan de hand van de grijs tint in een plaatje. Maar ja het blijft improviseren.

De luchthappers heb ik van restant framewerk van een bouwpakket gemaakt, een beetje spelen boven een vlammetje, dan wat snijden en als het lijkt gebruiken. (gooi ook een hoop mislukkingen weg hoor)

Hier de panorama van de vertrekkende Nieuw Amsterdam. die ik op de rommelmarkt gevonden heb. De nieuw Amsterdam zoals ik haar bouw. Foto is tussen 1960 en 1970 genomen (de Euromast staat er al op, maar haar extra piek nog niet) Vind het een mooi totaal plaatje, ook omdat het vanuit een hoek in Rotterdam is genomen waar vanuit ik nog nooit een foto heb gezien. Meeste bekende foto’s zijn altijd dichter bij de Wilhelmina kade genomen.

Ook nog wat leuke info: Op achter zijde staat vermeld:
Havengezicht – Rotterdam
Rechts: het pand van Van Rietschoten en Houwens Electrotechnische Mij. N.V.
Links: Het s.s. “Nieuw Amsterdam” (met electrische installatie van R&H)

Dus de keuze van dit perspectief en onderwerp is geen toeval.

info05.JPG

info06.JPG

Kleuren foto’s zijn zeker lastig te vinden, wat ik heb is niet zo veel (wat originele HAL reclame posters uit die tijd en een ingelijste panorama foto die ik op Koninginnedag voor een euro gekocht heb)

Dag Onno,

Ik hoop dat die HAL folders/posters die je hebt een wat betere kleurstelling hebbben dan onderstaande van de Rotterdam.

1294934123_resized.jpg

Want de kleuren hiervan lijken natuurlijk nergens op.
Jij weet als grafisch ontwerper veel beter dan ik hoe dit soort materiaal wordt gemaakt, want je hebt me al een keer op de vingers getikt toen ik een schilderij voor een foto aanzag. Maar hier twijfel ik echt, het zou natuurlijk een schildering naar een foto kunnen zijn. Maar wat me wel opvalt is dat de later toegevoegde ventilatiekanalen op het observatiedek er niet op staan. Heb jij een idee?
Ik ben overigens ook nog eens aan het speuren geweest of ik ergens foto's kon vinden van het model dat de RDM aan de HAL geschonken heeft, maar tot nu toe niet kunnen vinden. Ik heb ook de video van de tewaterlating erop nagekeken, want daarin is ook te zien dat het model aan Koningin Juliana "geshowd" wordt, maar ook daarin is geen bruikbaar shot te vinden.

Dit ging wel weer over de Rotterdam, maar ja de Amsterdam was toch een beetje haar moeder, hè.

Groet,

Ad

Hoi ad dit affiche is een litho gemaakt door Eppo Doeve ca 1960.
Denk dat het gemaakt is aan de hand van de proefvaart foto’s of zelfs wel aan de hand van een werkmodel. Als affiche werkt het prima, straalt snelheid, betrouwbaarheid, verlangen naar… uit.

Kleuren zijn ondergeschikt en vaak is de kleur afhankelijk van de aantal drukgangen. In dit geval zou ik zeggen zwart, blauw, grijs geel en oranje. (het wit is afkomstig van de papier kleur) iedere extra kleur zou een nieuwe drukgang en dus extra geld kosten. Ook zou ik als ontwerper meer op zoek gaan naar kleuren die de boodschap beter over brengen dan kleuren die op de werkelijkheid berusten.

Ik heb ook een stel kunstenaars affiches van de Nieuw Amsterdam, maar deze gebruik ik echt niet als waarheidsgetrouw materiaal voor modelbouwen. De posters waar ik het boven over had zijn echte foto’s, als souvenirs en winkel materiaal.

Ik geloof dat ik nog wel wat foto’s heb van dat grote Rotterdam model (heeft geloof ik ook nog eens op het pier 40 dak in NY gestaan) zal eens zoeken en door mailen als ik het gevonden heb.

dit affiche is een litho gemaakt door Eppo Doeve ca 1960.

Beste Onno,

Kijk, hier spreekt de deskundige vakman en kunstenaar. En, ik heb gelukkig geleerd, en deze keer niet de fout gemaakt door dit af te gaan zitten kraken.
Artistiek zal dit voor die tijd best gewerkt hebben, en de de HAL had natuurlijk best wel een vooruitstrevend kunstbeleid op het gebied van het inrichten van hun schepen. En kennelijk was dat ook het geval voor hun promotiemateriaal.

Maar als modelbouwer (en niet-kunstkenner op dit gebied) kijk je met heel andere ogen naar zo'n plaat: je bent op zoek naar informatie. En dan is je eerste gedachte als je zo'n plaat ziet: wat moet ik hier nou mee, er klopt niets van.....

Learning all the time........ Ik denk dat ik m'n handtekening maar eens aan ga passen

Groet,

Ad

Het begint tijd te worden om na te denken over de sloepen.
Voorheen heb ik op een model de sloepen van Revell’s Queen Mary modeldoos gebruikt.
Ook heb ik van deze sloep een malletje gemaakt voor gipsafdrukken (werkt ook goed)
Enige probleem is dat deze sloep te lang is, de NA had kortere sloepen.

Dus bestaand materiaal gebruiken heeft geen zin.

Ik heb al gekozen om de sloepen vorm te geven met afdekzeilen, Dit vind ik mooier omdat ik de rode binnenkant van sloepen lelijk vind ogen en de kleur van zeil wat strakker is. Ook wordt het maken/produceren van de sloepen makkelijker.

Ik twijfel allen over de manier van maken,

Allemaal 1:1 handmatig, of een origineel waarvan ik een malletje maak.

Iemand suggesties of andere technieken om sloepen te maken? Ik hoor het graag.

De lengte van de sloepen wordt c.a. 14 mm

Iemand suggesties of andere technieken om sloepen te maken? Ik hoor het graag.
De lengte van de sloepen wordt c.a. 14 mm

Dat is inderdaad kort, omgerekend naar jouw schaal zijn de Rotterdam sloepen 18,3 mm.
Ik veronderstel dat ze niet alleen korter zijn dan de QM sloepen, dus malletje proberen in te korten is dan ook geen optie.
Het enige wat ik kan bedenken is een nieuw houten modelletje te maken, en daar dan weer een afdruk voor een malletje van te maken. Omdat je ze met een zeil gaat afdekken is dieptrekken van PS plaat met behup van zo'n malletje als plug niet nodig, dan is vullen met gips waarschijnlijk toch een minder omslachtige methode. Maar het is allemaal zo verrekte klein hè......

Groet,

Ad

PS
Als je de media mag geloven doen we dit over een paar jaar allemaal met 3D printen. Dan zal deze hobby wel modeltekenen gaan heten.....

Back