Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ad Bakker, 1 jul 2009.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb geloof geen andere manier om de zeeglijnen over te zetten op de romp Ad.
    Ik kan me voorstellen dat het boren nog het meest zenuwslopende is geweest.

    " Ga ik niet te diep"
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    In grote trekken wel, Piet. Maar er zijn verschillen die door de indeling bepaald worden. Zo is er op het D-dek aan bakboord de "Cooks Messroom" met patrijspoorten die niet aan stuurboord zitten. Ook heeft het B-dek aan stuurboord 1 huiddeur (met patrijspoort) meer dan aan bakboord. Verder verschilt ook het aantal toiletten (uiteraard met matglazen patrijspoorten) aan stuur- en bakboord.

    Groet,

    Ad
     
  3. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik ken het Ad.

    Ik ben nog simpel bezig. Maar het dekhuis en stuurhut heb ik ook 3 of 4 keer overnieuw gedaan. Hopelijk is dit de laatste versie want ik heb hier een goed gevoel over:yes:

    Ziet er allemaal heel keurig uit!!
     
  4. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    @ Ad Bakker

    Hallo Ad, wat ben je toch een eind opgeschoten, zins ik de laatste keer op je site was.
    Hij ziet er bezonder mooi uit, en zeker die verlichting doet het erg goed, het zal niet meer zo heel lang duren, dan kan je dit project afsluiten.
    Dan heb je er iets erg moois bij.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 38)

    Het heeft erg lang geduurd, maar uiteindelijk toch vanavond een nieuwe aflevering van mijn bouwverslag in het betreffende weblog geplaatst. Zoals gebruikelijk hieronder een kopie:

    Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 38 )
    Het vorige deel van dit verslag dateert alweer van april 2011, 10 maanden geleden dus. Dat betekent niet dat ik niets gedaan heb, maar wel dat wat ik gedaan heb weinig met modelbouw te maken heeft. Naast dat ik het forum wel ben blijven volgen is er tot begin februari weinig aan de Rotterdam gebeurd. Ik heb nu eenmaal moeite om mijn concentratie over meerdere klussen te verdelen (vrouwen zijn daar van nature veel beter in), en andere aktiviteiten namen me dusdanig in beslag dat er dus niets gebeurde. Maar begin februari eindelijk weer begonnen.

    Ik was gestopt met te zeggen dat ik de uitslag voor de voorverschansing aan het maken was, maar dat dat niet echt goed wilde lukken. Om dat te omzeilen ben ik met de achterverschansing begonnen. In wezen is die veel complexer, omdat die zich over drie dekken (main deck, onder-promenadedek en promenadedek) uitstrekt. Voor de rest zit daar een knik in, de verschansing tussen het main deck en het onderpromenadedek loopt met de scheepshuid mee, en die loopt daar schuin. Die tussen het onder-promenadedek en promenadedek staat zuiver vertikaal.

    Het maken van de uitslag van het onderste (schuine) gedeelte was ook nog wel complex, maar daar kon ik aan rekenen omdat ik de maten van de beide dekken exact kende. Dat resulteerde in de volgende uitslag:

    [​IMG]
    Over mijn eerste ervaringen met etsen sinds lange tijd zal ik hier maar niet uitweiden, daarover plaats ik binnenkort wel een apart verslag in een reeds lopende discussie van het "Verlijmen en Constructie" forum.
    Na het uitetsen het etsdeel zo goed mogelijk in vorm gebogen, zodanig dat het met minimale kracht met twee-componentenlijm aan de romp kon worden bevestigd.

    [​IMG]
    Met wat vastgelijmde hulpblokjes werd het op zijn plaats gehouden.

    Daar bovenop moet het tweede deel van de verschansing komen, die van het onderpromenade naar het promenadedek loopt. Deze is zuiver vertikaal, dus de uitslag is wat eenvoudiger omdat je dan alleen met de zeeg rekening hoeft te houden. Wel is deze een stuk langer, en kon niet uit één deel gemaakt worden, omdat de maximale afmeting die ik kan etsen 250 mm is. Hieronder het etsdeel van één kant, de andere kant is het spiegelbeeld:

    [​IMG]

    Ook deze na het etsen zo goed mogelijk in de goede vorm gebogen en met twee-componentenlijm en tijdelijk wat tape vastgezet.

    [​IMG]

    Om te passen heb ik de dekken er tijdelijk ingezet en ook de bovenbouw er even opgezet.

    [​IMG]

    Hier zit hem namelijk het probleem. De beide overdekte dekken (main deck en onder-promenadedek) kunnen (met hun inrichting) pas geplaatst worden als de buitenkant van de romp volledig af is, dus ook gespoten. Het afsluiten van de openingen in de verschansingen gaat namelijk niet lukken als die dekken al aangebracht zijn. Het verder werken aan de dekken heeft dus pas zin als de romp volledig klaar is.

    Er zitten nog flinke openingen tussen de tweede beplanking van de romp en de etsdelen van de verschansingen. Die ga ik echter pas aanpakken als de romp verder in de ruwbouw af is. Daarvoor was nu dus de voorplecht aan de beurt. De uitslag voor die verschansing was zo goed als mogelijk in (dun) karton gemaakt. De uiteindelijke versie zag er zo uit:

    [​IMG]

    Ook deze na uitetsen zo goed mogelijk in vorm gebogen. Ik kan niet kwantificeren hoeveel gedoeld dat vroeg, want daar is geen SI-eenheid voor, dus laten we het op veel houden. Toen hij voldoende naar mijn zin op de romp aansloot ook deze met twee-componentenlijm vastgezet:

    [​IMG]

    Tijdens het uitharden de verschansing met wat aan de romp gelijmde blokjes op zijn plaats gehouden. Die zijn op deze foto al verwijderd, maar de resten zijn (onder meer op de rood omcirkelde plaatsen) nog wel te zien. Deze kunnen later makkelijk weggeschuurd worden.

    De stukken tussen de voorverschansing en de opbouw van het promenadedek steken ook nog iets boven het dek uit. Die lopen met de schuinte van de romp mee, waardoor het niet mogelijk is om daarop al de reling te maken. Deze staat namelijk zuiver vertikaal, en ook in het echt iets (op schaal 1mm) naar binnen geplaatst. Die komen later aan bod, als het uitgeëtste dek geplaatst is. Hieronder een overzicht van de voorkant, met de verhoging van de scheepshuid boven het dek uit tot aan de bovenbouw die hier ook weer even erop is geplaatst.

    [​IMG]

    Om de romp verder klaar te maken voor de definitieve afwerking moeten er nu nog twee dingen gebeuren, namelijk de schroefaskokers en de ankerkluizen.

    De juiste plaatsing van de schroefaskokers is best wel ingewikkeld omdat ze zowel van voor naar achter naar beneden en uit elkaar lopen. Uiteindelijk heb ik besloten daarvoor een hulpstuk als mal te maken, dat ik ook heb uitgeëtst. Dit is hieronder te zien:

    [​IMG]

    Ik kan begrijpen dat dit er wat verwarrend uitziet, maar wellicht dat de bedoeling wat duidelijker wordt op de foto hieronder, waar dit hulpstuk op de onderkant van de romp is aangebracht, en de bakboord schroefas vrijwel op maat gemaakt erin is gemonteerd.

    [​IMG]

    Als beide schroefassen op deze manier pas gemaakt zijn kunnen ze aan de romp gelijmd worden, waarna dan ook nog de schroefasuithouders tussen romp en schroefassen moeten worden pasgemaakt.

    Dat komt in een volgend deel van dit verslag aan bod, samen met de ankerkluizen. Dan is de romp zover dat alle oneffenheden weggewerkt kunnen worden en de voorbereidingen voor het definitieve spuiten kunnen beginnen.

    Tot dan, met groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    mooi dat etsen
     
  7. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hoi Ad,

    Mooi werk weer! Ziet er schitterend uit!

    Heel mooi hoe je dat met die ronding doet;)
     
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ad,

    Mooi etswerk maar ben je niet bang dat bij een kleine stoot de verschansing van de boeg eraf ligt? Misschien is het handig om (pas)pennen meteen mee te etsen. Je kan dan kleine gaatjes in het dek boren en het geëtste verschansing er klemmend in vastzetten om daarna alsnog het te verzegelen met lijm. Nu zit het er "koud" opgelijmd.

    Groeten Paul
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Eerlijk gezegd niet Paul. In de eerste plaats zorg ik er wel voor dat er een behoorlijk lijmoppervlak is. Dan ruw ik de lijmoppervlakken op de etsdelen goed op met grof schuurpapier, en ook de houten oppervlakken waar het tegen komt zijn wat ruw opgeschuurd. Ik gebruik Kombi-Metal van Ceta Bever en dan zit het echt muurvast, ik kan de boot eraan optillen!! Vergeet daarnaast niet dat het een statisch model is, dus het zal nergens tegenaan varen (op mijn lompe handen, ellebogen en andere lichaamsdelen na, die hier en daar al flinke schade hebben berokkend).

    Maar ik houd je suggestie zeker in gedachten, want er kunnen situaties zijn waarin ik onvoldoende lijmoppervlak heb, en dan zou dat een oplossing kunnen zijn.

    Groet,

    Ad
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik zie dat de railing-kunstenaar weer druk is geweest.
    Ziet er prachtig uit.
     
  11. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    ziet er geweldig mooi uit Ad!!!:D

    Jan
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooie manier om op deze schaal details aan te brengen. :D
     
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoi Ad,

    Weer een fantastisch stuk hogeschool modelbouwwerk !

    Andy
     
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey Ad,

    Gelukkig eindelijk weer een update want het ziet er prachtig uit. Lijkt aardig op de etsplaatjes waar ik zelf mee bezig ben en je bent ook een grote bron van inspiratie voor mij!:cool:
    Vraagje, waar behandel jij je messing mee nadat je het geetst hebt, zodat de lak goed houdt? Je moet natuurlijk geen kleurverschil zien tussen het hout en het messing. Of geef je het een laag epoxy mee?
    Toch jammer dat je de boot niet 1:100 heb gemaakt en er mee gaat varen!

    Gr.
    Pim
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Pim, ik gebruik Rust-oleum Combi Primer, na schoonscuren en ontvetten uiteraard. Sommigen pretenderen een goede hechting te hebben, maar ik heb bijvoorbeeld (en meerderen hier) last gehad met een speciale non-ferro primer van Stilleven. Hechtte voor geen meter!!!
    Als je daarna een goede dekkende kleur erover spuit zie je echt geen verschil tussen de messing en houten delen. Of je moet het hout niet in een goede grondlaag hebben gezet, waardoor je de nerf nog ziet.......

    Wat betreft die schaal, ik moet me echt niet voorstellen dat ze twee keer zo groot was, 2,30 meter zou ik echt niet kunnen hanteren!!

    Groet,

    Ad
     
  16. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Na een tijdje weer een prachtig verslag,

    Knap staaltje vakwerk!

    Geniet er echt van om dit te lezen. :D
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het was het wachten weer waard! Wat wordt het toch een fantastisch schip Ad!

    Wim
     
  18. Net het hele verslag doorgelezen (ok, heeft 2 dagen geduurd in totaal), maar ook ik ga in herhaling vallen.
    Prachtig, prachtig, prachtig. Zonde om zo'n schip niet mooi om de werkelijke Rotterdam neer te zetten ;) Aan de andere kant, nu kun je er zelf nog dagelijks naar kijken 8)
    Die respect voor de hoeveelheid geduld, en detail die je ten toon weet te spreiden. Absoluut.
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Super!!

    Hoi Ad ik heb steeds tussen mijn werkzaamheden door nu je hele weblog gelezen:eek:
    Ik heb er echt van genoten, hoewel ik een heel ander schip bouw heb ik weer veel geleerd hoor:cool::cool:
     
  20. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    bezig

    Hoi Ad.

    Wat ben je toch weer verschrikkelijk gaaf bezig geweest, zins de laatste keer dat ik op je site was, je weet de rede.
    Maar wat je nu weer laat zien, dan voel ik me weer een kleine jongen, die het model bouwen weer moet leren.
    Maar ik heb toch een vraagje, je hebt het achterdek erop gemaakt, hoe ga je daar onder verven, daar kan je toch bijna niet onder komen.??
     

Deel Deze Pagina