Bouwverslag Stad Amsterdam

Hallo allemaal, :lol:

Ik had jullie een verslag beloofd van mijn volgende project. Het heeft even geduurd voordat ik wat had uitgezocht en nog langer voordat ik de tekeningen kreeg. Vandaag kwam echter met de post de eerste set tekeningen. Ik heb het voornemen de Stad Amsterdam te bouwen. Best een beetje een bijzonder werkschip. Het schip wordt commercieel gebruikt voor cruises maar is gebouwd als een traditionele klipper. Het is dus een zeilend schip maar heeft ook een motoraandrijving en boegschroef.
normal_stadamsterdamzijde.JPG

normal_stadamsterdamzijde2.jpg

Ik wil haar bouwen in de schaal 1:45, dat past redelijk bij mijn andere schepen (1:50) maar geeft mij net een beetje meer ruimte en waterverplaatsing, ik denk dat ik dat hard nodig heb. Ik kom dan op een lengte van ongeveer 1,7 meter en een hoogte van ongeveer 1,25 meter.
Ik ken de blokfactor niet, dus waterverplaatsing weet ik ook nog niet.

Ik wil haar radiografisch kunnen besturen op zowel motor als zeilen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder een zeilend werkschip van deze afmetingen heb gebouwd en weet dus gelukkig niet precies waar ik aan begin. Dat zorgt in elk geval voor een beetje uitdaging. Ik ga er van uit dat ik de tuigage aanmerkelijk moet vereenvoudigen om te kunnen zeilen, dat zie ik echter wel als het zo ver is. Eerst maar eens met de romp beginnen.

Mochten jullie nu al tips hebben dan hoor ik ze graag.

Zodra ik de spanten op de plank heb meld ik me weer.

Groeten, Marco

woot, Veel succes en het is inderdaad wel een beetje een speciaale boot, moooooi.
Ik zou er zelf niet aan moeten denken, ik kan me de irritaties bij het bouwen van een statishe santa maria nog erg goed herinneren, wat een extreem priegel werk, al die touwtjes, pfff

Ik kijk met smart uit naar de bouw foto's, zet hem op! :D

Marco,

zeker een interessant project!

Kijk eens bij MiniSail. Dit is een (inmiddels) internationale groep die model schaal zeil schepen bouwt. Ze komen regelmatig bij elkaar om te varen. Eens per jaar is dat bij mij in de buurt (Het Rutbeek, bij Enschede) en daar breng ik toch elke keer weer een bezoekje. Wat je wilt is zeker niet onmogelijk, dat heb ik daar wel gezien.

Succes, en houd ons op de hoogte.

Wim

Beste Marco,

Via een kennis van mij, die zelf de Stad Amsterdam bouwt, weet ik dat je voor een zeilend model de schaal 1:33 moet gebruiken.
Dit heeft te maken met de verhouding drijvend vermogen en zeiloppervlakte.
De persoon die het schip nu bouwt heeft het op een kleinere schaal gebouwd en daar een berekening op los gelaten waaruit duidelijk naar voren is gekomen dat de schaal te klein is.
Daarom bouwt hij nu een 2e model met een schaal van 1:33.
Ik hoop je hiermede vroegtijdig op de hoogte te hebben gebracht, zodat jij ook niet twee keer hetzelfde model moet gaan bouwen.

René

Hallo Rene,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik heb net vanmorgen nog eens aan de waterverplaatsing zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat 1:45 te klein is. Ik kom dan op ongeveer 13 kilo, wat veel te weinig is. Bij 1:35 is het echter al bijna 30 kilo. Ik heb eigenlijk ook geen zin in een losse kiel met gewicht alleen voor het varen. Bij 1:35 wordt ze echter wel vrij fors.
Kan je mij in contact brengen met die kennis van je, eventueel via een PB?
Ik zou graag eens met hem van gedachten wisselen.

Groeten, Marco

@Marco die Skutjes hebben ook een kiel bij de modellen het is kiezen of delen.
En een demontabele kiel is niet zo'n probleem dat is een M 3 moertje losdraaien en je haalt de kiel eronder weg.

Marco,

Ik ben nog bezig om kontakt te leggen met degene die ook het zeilmodel van de Stad Amsterdam bouwt.
Alvorens zijn gegevens aan je te verstrekken wil ik eerst zijn goedkeuring hiervoor hebben. Een ander probleem is dat ik sinds gisteren lid ben van het forum en ik nog niet weet hoe je een PB-tje moet versturen. De gegevens van de desbetreffende persoon hoeft niet bekend te worden in heel modelbouwland.
Een andere vraag is: Hoe ben je aan de tekeningen gekomen van dit type schip? Ik weet dat het schip destijds door Damen is gebouwd en zij heel moeilijk zijn in het geven van informatie in de vorm van tekeningen.

groetjes,

René

Zoals Jan (Vos) voorstelt (met een hulpkiel) wordt veelvuldig door de Mini Sail leden toegepast. Een van de manieren om een dergelijk model zeilend te krijgen. Tip: Kijk toch even op de site van minisail:
http://www.minisail.nl/
en neem eventueel kontakt op met een van die leden. Zij kennen de ins en outs van zeilen met schaalmodellen.

Wim

Hallo,

@ Wim, Ik ben op de site geweest maar vond het lastig om daar echte bouwtips te vinden, ik zal ze wel even een mailtje sturen, bedankt voor je tip.

@ rene, Ik zal je zelf een pb-tje sturen, je kunt dan simpelweg beantwoorden. De tekeningen heb ik gekocht bij de reder, simpel he. Ze hebben een modelbouwpakket dat je kan kopen voor euro 17,85. Wel duur voor drie velletjes, maar dan heb je ook wat.

Ik neig er nu toch naar om naar een grotere schaal te gaan. Ik heb echter nog nooit op 1:35 gebouwd. Wat zijn in het algemeen jullie evaringen op een dergelijke schaal? Ik ben bang dat ik straks verdwaal in de hoeveelheid details, iets waar je bij 1:50 minder last van hebt.

Wanneer het inderdaad 1:35 wordt zal het iets langer duren voordat ik kan beginnen. Ik zal meer spanten moeten maken. Meer dan ik er op tekening heb staan. Ik moet er dus op basis van het lijnenplan een paar bij construeren.

Groeten, Marco

@Marco de prijs van die tekeningen valt wel mee ik heb wel eens 25 Guldens betaald voor tekeningen voor een sleepboot.

Je had ze vroeger wel meer te koop zoals van de Smit LLoyd en Smit Rotterdam kosten 75 Guldens maar er waren er bij met 35 tekeningen.

Tekeningen worden vaak opnieuw getekend voor de modelbouw en dan zitten er wel eens fouten in.

Zo ook tekeningen van de NVM zag je diverse Smit LLoyds 109 die van achter taps toelopen doordat de laatste spanten te smal waren.

Afgelopen jaar zag ik er weer één dus vroeg de eigenaar tekeningen van de NVM ja zegt hij.

Maar in 1980 zal het geweest zijn stond de man van het tekeningarchief op de Stoomdagen op Nienoord en wij natuurlijk van die tekeningen deugen niet, wat zegt die man jullie zijn toch modelbouwer.

Dat zou inhouden dat een bouwvakker of wat dan ook de tekenaar moet corrigeren.

Als beroepszeiler zeg ik dus meteen, lelijke boot die Stad Amsterdam, maar dat doet er verder niet toe.....

In de Enkhuizer Zeevaartschool (De school voor wereldwijde zeildiploma's) staat een heeeeeeeeel erg mooi model van de stad amsterdam, dit om het het bedienen van de zeilen voor de leerlingen van de school aan te kunnen leren. Het model is, schat ik zo even, ongeveer 1 1/2 meter lang. Misschien als je eens in de buurt bent kan je eens langs gaan, je zal er een hoop ideeën opdoen. (De kaptitein van de Stad Amsterdam geeft volgens mij zelfs zelf les op die school....)

Hallo allemaal,

@Rob, het spijt me dat je mijn keuze niet waarderen kan, maar ja, ieder z'n smaak. Bedankt overigens voor je tip.

Ik had jullie belooft wat te laten zien zodra de spanten op de bouwplank stonden. Het is zover al heeft het wel wat moeite gekost. Het bleek dat het spantenplan dat ik van de reder hab gekocht niet klopt, dat wil zeggen het achterschip was fout. Ik heb dus op basis van het lijnenplan de spanten van het achterschip opnieuw getekend.

2.JPG

1.JPG

Ik heb uiteindelijk gekozen voor schaal 1:40, een soort compromis tussen alle overwegingen. Ze komt daarmee op een romplengte van 160 cm en een totale lengte van 190 cm. Dit bij een waterverplaatsing van ongeveer 13 kilo. Zo is het allemaal nog een beetje te overzien.
Ik ga nu maar weer gauw verder met het beplanken.

Groeten, Marco

Hallo,

Het leek me tijd voor een kleine update.
Ik heb afgelopen maand niet zo veel kunnen bouwen. Ik heb de romp dicht en kan nu gaan schuren. :lol:

normal_3klein%7E0.JPG

normal_4klein%7E0.JPG

normal_5klein%7E0.JPG

normal_6klein%7E0.JPG

Ik wacht het het loszagen van de bouwplank tot na het schuren.
Na het schuren begin ik met de hulpkiel, de boegschroef en de schoefas.

Groeten,
Marco

Hallo allemaal,

Even een korte update, helaas zonder foto's mijn digitale camera doet namelijk niet meer mee..

De romp is inmiddels geschuurd en nu helemaal in model en glad. Ze is losgezaagd van de bouwplank en gelukkig helemaal recht gebleven. Het eerste wat ik deed was haar op de weegschaal zetten: ze weegt 3 kilo, dat valt dus nog een beetje mee, hoewel ik er wel een weddenschap met mijn vrouw mee heb verloren. Ik zei nameijk dat ze twee kilo zou wegen, volgens haar was het meer. Ze had gelijk, dat krijg je er van als je vrouw ook techneut is. Heeft me een zak drop gekost.

Ik ga nu de spiegel er in lijmen, gevolgd door de schroefas, boegschroef en koker voor het roer.

Ik hoop snel weer een paar foto's te kunnen maken. Wellicht neem ik haar de 25ste vast mee.

Groeten Marco

Hallo allemaal,

Om te voorkomen dat dit een topic wordt met een open einde het volgende.
Ik ga de Stad Amsterdam niet afbouwen. Reden hiervoor is met name dat ik een oud huis heb gekocht waarin ik de komende jaren mijn vrije tijd kan steken. Het is voor de helft gerestaureerd, de rest moet nog dus..... :?
Mochten er liefhebbers zijn voor de door mij gebouwde romp en bijbehorende tekeningen dan merk ik het wel via een PBtje.

Het is wel mijn bedoeling om zo snel mogelijk de modelbouw weer op te pakken maar dat zal dan toch met een model zijn waarin veel minder bouwtijd gaat zitten, zoiets als de Kogia Simus of zo.

Intussen blijf ik jullie werk met belangstelling volgen.

Groeten,

Marco

Back